سرگذشت تلگراف

نخستین خط تلگراف بین شهری یک سال پس از موفقیت خط آزمایشی تلگراف درون‌شهری در سال ۱۲۳۶...

سرگذشت تلگراف
عبدل شعبانیسه‌شنبه 20 شهريور 1397 | 6 سال پیشنخستین خط تلگراف بین شهری یک سال پس از موفقیت خط آزمایشی تلگراف درون‌شهری در سال ۱۲۳۶، به دستور ناصرالدین شاه بین مدرسه دارالفنون و منطقه سلطانیه واقع در استان زنجان که ییلاق شاه بوده، برقرار شد. چندی بعد و در همین سال خطوط تلگراف به منطقه شمیران و تبریز نیز کشیده شد.دسته‌بندیشهرها و روستاهای تاریخیهمدانکلید‌واژهسرگذشتتلگراف15870 بازدید
نمای ایران سپاسپنجشنبه 22 شهريور 1397 | 6 سال پیش
مریم زیبا . جالب بودشنبه 7 مهر 1397 | 6 سال پیش
  • آرامگاه چلپی اوغلوبنای آرامگاه منتسب به عارف چلپی است. وی نوه ی مولانا جلاالدین محمد بلخی است. چلپی اوغلو عارفی شاعر و اهل سیر و سیاحت بود. او یک سال را در سلطانیه زنجان، پایتخت ایلخانیان سپری کرد و به عرفای شهر شیوه رقص سماع آموخت.
  • گنبد سلطانیهاز عظیم ترین بناهای آرامگاهی دوران اسلامی در ایران است که پس از کلیسای جامع مریم مقدس در فلورانس ایتالیا و مسجد ایا صوفیه استانبول سومین گنبد بزرگ آجری در جهان به شمار می رود.
  • گنبد سلطانیهگنبد سلطانیه؛ آرامگاه سلطان محمد خدابنده (اُلجایتو)، هشتمین سلطان مغول
  • گنبد سلطانیهگنبد سلطانیه مقبرهٔ اُلجایتو است که در ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد
  • بقعه ملا حسن کاشیبقعه زیباى ملا حسن كاشى در فاصله 5/2 كیلومترى جنوب شهر سلطانیه و با زیبایی تمام در میان دشت وسیعی قرار گرفته است. این بنا از نماى بیرونى داراى طرح هشت...
روستای پروادهبابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای پروادهنمای پانورامای ۳۶۰ درجه روستای پرواده، خراسان جنوبی
بوم گردی شریف آباد دستکندی در دل کوه کهتویه بستکابراهیم  رفیعیابراهیم رفیعیبوم گردی شریف آباد دستکندی در دل کوه کهتویه بستکمحمد احمدی استاد بنّای اهل روستای کهتویه بستک هرمزگان با دستکند هایش در دل کوه و ایجاد چند اتاق، ساخت ابزار و وسایل تراشیده از سنگ، محیطی جذاب برای گردشگران به وجود آورده است.
دوهوکسپیده اصلانسپیده اصلاندوهوکدوهوک، روستایی چسبیده به بخش دیهوک از توابع شهرستان طبس است. روستایی باقی مانده از دل تاریخ. بناهای روستا هرکدام قصه‌ای از ایلخانیان تا قاجار و پهلوی‌ برای شما بازمی‌گویند. قدم به روستا که بگذارید آنقدر دست نخورده است که گویا تاریخ دست شما را گرفته و به صفحات بسیار ناب اش می‌برد. صفحاتی که کسی تابه‌حال نخوانده است.
دیهوک قدیممهدی مخلصیانمهدی مخلصیاندیهوک قدیمدیهوک شهر کوچکی است در شرق شهر طبس. وقتی درباره جاذبه‌های تاریخی آن جستجو کنید به شما اصفهک و نای‌بند پیشنهاد می‌شود. اما گوهری گم شده در دل این شهر است و آن بافت قدیمی این شهر است.
روستای اصفهکپروین هاوشپروین هاوشروستای اصفهکاصفهک، روستایی است در میانه‌ی کویر مرکزی ایران در استان خراسان جنوبی و با مجموعه سکونتگاه های تاریخی که بافت تاریخی آن در چند دهه ی اخیر خالی ازحیات میگردد اما در پی بازسازی و احیای روستا،حیاتی دوباره می‌یابد. روستای اصفهک را میتوان از موفق ‌ترین نمونه‌های بازسازی مشارکتی به دست نیروهای مدنی و متخصص دانست.
روستای نای‌بندبابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای نای‌بندروستای نای بند، از توابع بخش دیهوک و شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی قرار گرفته
جندق‌سپیده اصلانسپیده اصلانجندق‌جَندَق‌ ، دهستان‌ و شهری‌ در بخش‌ خور و بیابانک‌ در شهرستان‌ نائین‌ در استان‌ اصفهان‌.دهستان‌ جندق‌، به‌ مرکزیت‌ شهر جندق‌، تقریباً در جنوب‌ دشت‌ کویر و در شمال‌ بخش‌ خور و بیابانک‌ واقع‌ است‌. از شمال‌ به‌ دهستان‌ طُرود (در بخش‌ مرکزی‌ شهرستان‌ شاهرود)، از مشرق‌ و جنوب‌ شرقی‌ به‌ دهستان‌ بیابانک‌ و از جنوب‌ غربی‌ و مغرب‌ به‌ دهستان‌ چوپانان‌ (در بخش‌ اَنارک‌) محدود می‌شود و مشتمل‌ بر یازده‌ آبادی‌ و یک‌ شهر به‌ نام‌ جندق‌ است‌.
روستای بیابانکبابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای بیابانکبیابانک روستایی در حاشیه کویر مرکزی ایران
روستای گردشگری اورامان تختعباس رحمانیعباس رحمانیروستای گردشگری اورامان تختاورامان تخت یکی از روستاهای ایران با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال در بخش اورامان شهرستان سروآباد در جنوب شرقی مریوان استان کردستان قرار گرفته است.
پاوهعدنان مرادیعدنان مرادیپاوهپاوه در هر فصل زیبایی های خاص خود را دارد و در فصل بهار با شکوفا شدن شکوفه های بادام های کوهی مناظر چشم نواری خلق می کند
شهر زیبای ورزنهمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانشهر زیبای ورزنهشهر کوچک و زیبای ورزنه، در حاشیه زاینده‌رود و نزدیک به باتلاق گاوخونی از مکان هایی است که هر کس دست کم یکبار باید آن را ببیند.
تاریخچه ایراجدریاچه کویر دریاچه کویر تاریخچه ایراجنام روستای تاریخی ایراج در متون قدیمی ارابه و در بعضی متون نیز نام زرتشتی ارا آمده است.
روستای گرمهدریاچه کویر دریاچه کویر روستای گرمهروستای گرمه از توابع خور و بیابانک، در ۴۰ کیلومتری جنوب شهرستان خور استان اصفهان و در حاشیۀ کویر مرکزی ایران قرار گرفته است.
درگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان,شهربیشاپور،کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش دومپروین هاوشپروین هاوشدرگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان,شهربیشاپور،کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش دومخلق بسیاری از آثار هنری از جمله نقش برجسته ها و کتیبه ها در دوره ساسانی به طور مستقیم نتیجه اتفاقات سیاسی و اجتماعی این دوره بوده است و شاهان ساسانی جهت گزارش این رویدادها به آیندگان و جاودانه کردن خود در تاریخ به خلق این آثار هنری اقدام کرده اند.
درگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپروین هاوشپروین هاوشدرگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپس از فروپاشی حکومت پارتیان به دست اردشیر بابکان ،در اوایل قرن سوم میلادی،قدرتی جدید به نام سلسله ساسانی روی کار آمد.بنیان تعدادی از شهر های تاریخی ایران به دو پادشاه نخستین این سلسله ،اردشیر و شاپور منسوب است که ساخت هر یک از این شهر ها اهدافی را دنبال میکرد.
روستای باغوی جزیره کیشکیشتور وبسایتروستای باغوی جزیره کیشباغو؛ آبادی قدیمی جزیره کیش
جاذبه های غار علیصدرعبدل شعبانیعبدل شعبانیجاذبه های غار علیصدراین اثر طبیعی بسیار زیبا و شگفت انگیز شما را شگفت زده میکند
روستای سرآقاسیدمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانروستای سرآقاسیدشهرستان کوهرنگ، استان چهارمحال و بختیاری
بزرگترین دره ی  رشته کوه الوندرحیم زیوریبزرگترین دره ی رشته کوه الونددره مراد بیگ بزرگترین دره ی موجود در رشنه کوه الوند است که در جنوب شهر همدان واقع شده است.
روستای مرزبنحسن  گنجیحسن گنجیروستای مرزبنروستای مرزبن ، آزادشهر استان گلستان
شهر تاریخی و توریستی دستجرد(استان قم)جمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیشهر تاریخی و توریستی دستجرد(استان قم)منطقه خلجستان با بیش از 1100 كیلومتر مربع با قدمت بسیار طولانی به عنوان یكی از بخشهای استان قم ، در ضلع غربی استان واقع شده و از شمال با استان مركزی شهرستان آشتیان و از جنوب با شهرستان ساوره و از غرب با شهرستان تفرش و از شرق به بخش سلفچگان و بخش مركزی استان همجوار است .
نمایی  از شهرستان نطنزمجتبی ملانظرمجتبی ملانظرنمایی از شهرستان نطنزشهرستان نطنز از شهرستان‌های استان اصفهان
نقشه شهرستان نطنزمجتبی ملانظرمجتبی ملانظرنقشه شهرستان نطنزشهرستان نطنز از شهرستان‌های استان اصفهان
قلعه روستای شورغستانمجتبی ملانظرمجتبی ملانظرقلعه روستای شورغستانشورغستان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز
خرانق ، روستایی با هزاران سال قدمتحمزه مرادیحمزه مرادیخرانق ، روستایی با هزاران سال قدمتخرانق یکی از روستاهای قدیمی در ۸۵ کیلومتری شهر یزده، که دارای مکان های دیدنی زیادی، از جمله یکی از قدیمی ترین و بزرگترین قلعه های مسکونی استاد یزد هست. این روستای کوچک جمعیت زیادی نداره و آمار ساکنین اون در حال حاضر چیزی حدود ۴۳۵ نفر هست.
پاوهعدنان مرادیعدنان مرادیپاوهچشم انداز پاوه در هنگام غروب
غروب پاوهعدنان مرادیعدنان مرادیغروب پاوهشب رویایی پاوه
دهکده گم شدهحسن جعفریحسن جعفریدهکده گم شدهبلوبین.دهکده ای که ناپدید خواهد شد!!!
گردنه خوش ییلاقحسن  گنجیحسن گنجیگردنه خوش ییلاقنمایی از گردنه خوش ییلاق
کدکن در یک نگاهمجید رفیعیمجید رفیعیکدکن در یک نگاهشهرکدکن در یک نگاه
روستای زیبای هجیجفرصاد حیدریفرصاد حیدریروستای زیبای هجیجهجیج؛ روستایی با معماری استثنایی
روستای رضی از شهرستان رامیان استان گلستانحسن  گنجیحسن گنجیروستای رضی از شهرستان رامیان استان گلستانروستای رضی از توابع شهرستان رامیان استان گلستان با آب و هوای خوش
گنبد کاووسجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیگنبد کاووسشهر کنونی به سال ۱۳۰۵ هجری شمسی، در دوران سلسله پهلوی به‌دستور رضاشاه بنیان نهاده شد و به سپاس از قابوس بن وشمگیر نام آن را گنبد قابوس (که اکنون به گنبد کاووس تغییر یافته‌است) نهادند. نقشه اصلی این شهر توسط کارشناسان آلمانی، مطابق با اصول شهرسازی طراحی شد و از اینرو خیابانهای متقاطعی داشته و با الگوی شطرنجی فاقد معابر تنگ و قدیمی است.
شهرستان روانسر در دوره آشور یکی از پایگاه های این دولت بین النهرینی بودهخالد محمدی شهرستان روانسر در دوره آشور یکی از پایگاه های این دولت بین النهرینی بودهشهرستان روانسر بعنوان دروازه اورامانات در دوره آشور یکی از پایگاه های این دولت بین النهرینی بوده که به آن نیکور می گفتند و کارگزاران دولت آشور خراج جمع آوری شده از منطقه را به دولت آشور می فرستادند.
جَندَقجواد ریگیجواد ریگیجَندَقجَندَق شهری در حاشیهٔ جنوبی دشت کویر ایران می‌باشد.
ابیانهیوسف روحییوسف روحیابیانهروستای زیبایی ابیانه
شهر باستانی انارکجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیشهر باستانی انارکشهر باستانی انارک در دل کویر
شب نمای گلپایگانسید محمد حسین  ماهریسید محمد حسین ماهریشب نمای گلپایگانپیشیـنه تـاریخی گلپایگان در خصوص وجه تسمیه گلپایگان ، حمدالله مستوفی در کتاب نزهه القلوب میگوید:جرفادقان را همای بنت بهمن کیانی ساخت و به نام خود « سَمره» خواند که در اول همای را سمره گفتندی دخترش آنرا تجدید عمارت کرد و گلبادگان گفت . عرب مُعرب کرد ، جرفادقان خواندند. پیشینه زندگی در گلپایگان این کهن شهر دوران کیانی، به دوران پارینه سنگی میانه و نو سنگی می‌رسد. سنگ نگاره‌های این شهرستان از کهن‌ترین آثارتاریخی و هنری به جا مانده از بشر هستند. سابقه تمدن و شهرنشینی به استناد تپه های تاریخی به 8000 سال پیش