دیهوک قدیم

دیهوک شهر کوچکی است در شرق شهر طبس. وقتی درباره جاذبه‌های تاریخی آن جستجو کنید به شما اصفهک و نای‌بند پیشنهاد می‌شود. اما گوهری گم شده در دل این شهر است و آن بافت قدیمی این شهر است.

  • دیهوک قدیم
  • دیهوک قدیم
  • دیهوک قدیم
  • دیهوک قدیم
  • دیهوک قدیم
مهدی مخلصیاندوشنبه 30 فروردين 1400 | 3 سال پیشوبگاه فرمانداری طبس درباره دیهوک می‌گوید: «بخش دیهوک با وسعتی معادل ۲۳ هزار کیلومتر مربع و ۱۱هزار نفر با ۴۰ روستای دارای سکنه که از مجموع این روستاهای دارای شورای اسلامی ( اصفهک ، چیروک ، سرند، ماودر، پیکوه ، رضویه ، امیرآباد، امامزاده علی ، سعیدآباد، اسماعیل آباد ، دهنو ، زنوغان، عرب آباد، اسفندیار، مرغوب ، نای بند و زردگاه) و ۱۴ روستا دارای دهیاری می باشد (روستای سعیدآباد و امیرآباد فاقد دهیاری) و یک شهر (دیهوک) در فاصله ۸۵ کیلومتری جنوب شرقی طبس و ۲۲۰ کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است. بخش دیهوک از شمال به شهرستان فردوس (خراسان جنوبی )، از جنوب به شهرستانهای راور وکوهبنان ( استان کرمان ) ،از شرق به شـهرستان بیرجنــد ( خراسان جنوبی ) و از طرف غرب به شهرستان طبس متصل و دارای دو دهستان به نام های دیهوک و کویـــر می باشد. دیهوک دارای آب و هوای گرم و کویری بوده و بالاترین درجه حرارت سالیانه در ماههای تیر و مرداد ۴۸ درجه سانتیگراد و کمترین درجه حرارت در ماههای دی و بهمن ۱۰- درجه سانتیگراد می باشد. بزرگترین معادن ذغالسنگ کشور در این بخش وجود دارد معادن زغالسنگ پروده ۱و۲و۳ ، شرکتهای نگین ، معدنجو ، تخت زیتون با حدود ۲۲۰۰ نفر نیروی کار و همچنین شرکت ماسه ریخته گری چیروک با ۴۶ نفر نیروی شاغل وتولید روزانه حدود ۱۵ تن ماسه ریخته گری در حال فعالیت هستند. در این بخش اماکن زیارتی امامزاده زرگ ، امامزاده علی ، پیربنو و امامزاده شیخ احمد زنوغان وجود دارد. آثار تاریخی این بخش شامل بافت تاریخی روستاهای اصفهک ، نای بند ، اسفندیار و پیکوه است و روستاهای نای بند ، اصفهک و سرند جزء روستاهای هدف گردشگری می باشد. در حوزه کشاورزی و دامداری این بخش دارای ۵۱۲ هکتار سطح کشت محصولات زراعی و ۵۵۶ هکتار باغی بوده و ۶۲ رشته قنات ، ۲۲ دهانه چشمه و ۱۰ حلقه چاه موتور کشاورزی در آن فعال می باشد . اغلب محصولات کشاورزی شامل : سبزیجات ، محصولات باغی ، زعفران ، جو ، گندم است و تعداد ۲ واحد مرغداری صنعتی و ۴ واحد مجتمع دامداری (دوواحد شیری و دو واحد گوشتی ) در حال فعالیت می باشد.» روستاي قدیم دیهوك در غرب شهر فعلی دیهوك و به فاصلۀ 730 متري آن قرار دارد و در ارتفاع 1372 متر از سطح دریا قرار گرفته است. دسترسی به بافت قدیم روستاي دیهوك از طریق محلۀ انتظامیه که در گذشته جزئی از محلههاي بافت قدیم روستا بوده و امروزه هم به همین نام مشهور است، پس از عبور از این محله و طی مسیري 500 متري به طرف شمال امکانپذیر است. بافت قدیم روستاي دیهوك دورتادور یک کوه صخره‌ای ساخته شده که این کوه به صورت بیضی از شمال به جنوب امتداد دارد. این بافت با طول 470 و عرض 200 متر به فاصله 730 متري غرب بافت جدید شهر دیهوك قرار گرفته است. بافت قدیم روستاي دیهوك در سال 1357 بر اثر زمین لرزه آسیب زیادي دیده است که دولت وقت با ساخت شهر جدید ساکنان را تشویق به نقل مکان به آنجا کرده و باعث متروک شدن بافت قدیم شده است. این بافت در اثر زلزله، گذر زمان و نیز ویرانی‌های عمدی آسیب بسیاری دیده است اما هنوز زیبایی و شکوه خود را حفظ کرده است. خوشبختانه چند سالی است که برخی از ساکنان دیهوک اقدام به بازسازی بخش کوچکی از آن بافت و تبدیل آنها به افامتگاه‌های بومگردی کرده‌اند که بهترین و زیباترین نمونه آن اقامتگاه «چپیله» است. دسته‌بندیشهرها و روستاهای تاریخیخراسان جنوبیکلید‌واژهدیهوکطبس16661 بازدید
  • مجموعه تاریخی اقامتی چپیلههمت دو پدر و دو پسر در احیا گوشه ای از تاریخ کهن ایران زمین
  • دوهوکدوهوک، روستایی چسبیده به بخش دیهوک از توابع شهرستان طبس است. روستایی باقی مانده از دل تاریخ. بناهای روستا هرکدام قصه‌ای از ایلخانیان تا قاجار و پهلوی‌ برای شما بازمی‌گویند. قدم به روستا که بگذارید آنقدر دست نخورده است که گویا تاریخ دست شما را گرفته و به صفحات بسیار ناب اش می‌برد. صفحاتی که کسی تابه‌حال نخوانده است.
  • روستای اصفهکاصفهک، روستایی است در میانه‌ی کویر مرکزی ایران در استان خراسان جنوبی و با مجموعه سکونتگاه های تاریخی که بافت تاریخی آن در چند دهه ی اخیر خالی ازحیات میگردد اما در پی بازسازی و احیای روستا،حیاتی دوباره می‌یابد. روستای اصفهک را میتوان از موفق ‌ترین نمونه‌های بازسازی مشارکتی به دست نیروهای مدنی و متخصص دانست.
  • روستای پروادهنمای پانورامای ۳۶۰ درجه روستای پرواده، خراسان جنوبی
  • کفش دوزی چرمییکی از صنایع دستی شهرستان سرایان دوخت کفش چرمی است . چرم تولید شده که بصورت دستی است در این روش تبدیل به کفش می شود
روستای پروادهبابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای پروادهنمای پانورامای ۳۶۰ درجه روستای پرواده، خراسان جنوبی
معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)حسن  صفریحسن صفریمعرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
بوم گردی شریف آباد دستکندی در دل کوه کهتویه بستکابراهیم  رفیعیابراهیم رفیعیبوم گردی شریف آباد دستکندی در دل کوه کهتویه بستکمحمد احمدی استاد بنّای اهل روستای کهتویه بستک هرمزگان با دستکند هایش در دل کوه و ایجاد چند اتاق، ساخت ابزار و وسایل تراشیده از سنگ، محیطی جذاب برای گردشگران به وجود آورده است.
دوهوکسپیده اصلانسپیده اصلاندوهوکدوهوک، روستایی چسبیده به بخش دیهوک از توابع شهرستان طبس است. روستایی باقی مانده از دل تاریخ. بناهای روستا هرکدام قصه‌ای از ایلخانیان تا قاجار و پهلوی‌ برای شما بازمی‌گویند. قدم به روستا که بگذارید آنقدر دست نخورده است که گویا تاریخ دست شما را گرفته و به صفحات بسیار ناب اش می‌برد. صفحاتی که کسی تابه‌حال نخوانده است.
مجموعه تاریخی اقامتی چپیلهبوم ما بوم ما مجموعه تاریخی اقامتی چپیلههمت دو پدر و دو پسر در احیا گوشه ای از تاریخ کهن ایران زمین
روستای اصفهکپروین هاوشپروین هاوشروستای اصفهکاصفهک، روستایی است در میانه‌ی کویر مرکزی ایران در استان خراسان جنوبی و با مجموعه سکونتگاه های تاریخی که بافت تاریخی آن در چند دهه ی اخیر خالی ازحیات میگردد اما در پی بازسازی و احیای روستا،حیاتی دوباره می‌یابد. روستای اصفهک را میتوان از موفق ‌ترین نمونه‌های بازسازی مشارکتی به دست نیروهای مدنی و متخصص دانست.
مسجد جامع قائنسپیده اصلانسپیده اصلانمسجد جامع قائنخراسان جنوبی، استان یک هزار افسانه قصه ها در خود دارد. شهر به شهر، روستا به روستا هزار داستان دارد این استان. پا به پایش باید بروی نرم و آهسته، پا به سن گذاشته است خراسان. هزاران سال است که رهگذران، شاهان، سواران، زنان و کودکان رفته اند، گاهی هم آمده اند و مانده اند. قصه امروز برای شاهان و سواران و معماران مسجد جامع قاین است.
ارگ فورگمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانارگ فورگدرباره روستای فورگ و ارگ آن اندکی پیش از سفرم خواندم و شنیدم. اما شنیدن کی بود مانند دیدن! فورگ روستایی از در بخش درمیان از استان خراسان جنوبی است که در بلندترین نقطه آن ارگی زیبا ساخته شده است.
روستای نای‌بندبابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای نای‌بندروستای نای بند، از توابع بخش دیهوک و شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی قرار گرفته
جندق‌سپیده اصلانسپیده اصلانجندق‌جَندَق‌ ، دهستان‌ و شهری‌ در بخش‌ خور و بیابانک‌ در شهرستان‌ نائین‌ در استان‌ اصفهان‌.دهستان‌ جندق‌، به‌ مرکزیت‌ شهر جندق‌، تقریباً در جنوب‌ دشت‌ کویر و در شمال‌ بخش‌ خور و بیابانک‌ واقع‌ است‌. از شمال‌ به‌ دهستان‌ طُرود (در بخش‌ مرکزی‌ شهرستان‌ شاهرود)، از مشرق‌ و جنوب‌ شرقی‌ به‌ دهستان‌ بیابانک‌ و از جنوب‌ غربی‌ و مغرب‌ به‌ دهستان‌ چوپانان‌ (در بخش‌ اَنارک‌) محدود می‌شود و مشتمل‌ بر یازده‌ آبادی‌ و یک‌ شهر به‌ نام‌ جندق‌ است‌.
روستای بیابانکبابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای بیابانکبیابانک روستایی در حاشیه کویر مرکزی ایران
روستای گردشگری اورامان تختعباس رحمانیعباس رحمانیروستای گردشگری اورامان تختاورامان تخت یکی از روستاهای ایران با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال در بخش اورامان شهرستان سروآباد در جنوب شرقی مریوان استان کردستان قرار گرفته است.
پاوهعدنان مرادیعدنان مرادیپاوهپاوه در هر فصل زیبایی های خاص خود را دارد و در فصل بهار با شکوفا شدن شکوفه های بادام های کوهی مناظر چشم نواری خلق می کند
شهر زیبای ورزنهمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانشهر زیبای ورزنهشهر کوچک و زیبای ورزنه، در حاشیه زاینده‌رود و نزدیک به باتلاق گاوخونی از مکان هایی است که هر کس دست کم یکبار باید آن را ببیند.
تاریخچه ایراجدریاچه کویر دریاچه کویر تاریخچه ایراجنام روستای تاریخی ایراج در متون قدیمی ارابه و در بعضی متون نیز نام زرتشتی ارا آمده است.
روستای گرمهدریاچه کویر دریاچه کویر روستای گرمهروستای گرمه از توابع خور و بیابانک، در ۴۰ کیلومتری جنوب شهرستان خور استان اصفهان و در حاشیۀ کویر مرکزی ایران قرار گرفته است.
درگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان,شهربیشاپور،کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش دومپروین هاوشپروین هاوشدرگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان,شهربیشاپور،کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش دومخلق بسیاری از آثار هنری از جمله نقش برجسته ها و کتیبه ها در دوره ساسانی به طور مستقیم نتیجه اتفاقات سیاسی و اجتماعی این دوره بوده است و شاهان ساسانی جهت گزارش این رویدادها به آیندگان و جاودانه کردن خود در تاریخ به خلق این آثار هنری اقدام کرده اند.
درگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپروین هاوشپروین هاوشدرگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپس از فروپاشی حکومت پارتیان به دست اردشیر بابکان ،در اوایل قرن سوم میلادی،قدرتی جدید به نام سلسله ساسانی روی کار آمد.بنیان تعدادی از شهر های تاریخی ایران به دو پادشاه نخستین این سلسله ،اردشیر و شاپور منسوب است که ساخت هر یک از این شهر ها اهدافی را دنبال میکرد.
رصدگاه سه قلعهحسن  صفریحسن صفریرصدگاه سه قلعهمنطقه سه قلعه دارای ابر ناكی بسیار كم و در نتیجه تعداد شب هایی با آسمان صاف در حدی بسیار فراتر از نیاز متعارف ستاره شناسان آماتور می باشد. تجربیات موجود در شب های رصدی برگزار شده در این مكان، از جمله نهمین رقابت رصدی مسیه ایران، گویای آن است كه در زمانی كه به علت طوفان و گرد و غبار امكان رصد ستارگان در نقاط مجاور این رصدگاه وجود ندارد، ستاره شناسان آماتور شبی پر ستاره و رصدی به یاد ماندنی را در این مكان تجربه می كنند. این مکان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی برای رصد ستارگان به بهشت منجمان معروف است.
روستای باغوی جزیره کیشکیشتور وبسایتروستای باغوی جزیره کیشباغو؛ آبادی قدیمی جزیره کیش
سرگذشت تلگرافعبدل شعبانیعبدل شعبانیسرگذشت تلگرافنخستین خط تلگراف بین شهری یک سال پس از موفقیت خط آزمایشی تلگراف درون‌شهری در سال ۱۲۳۶...
پوشش گیاهی خانیکعلی ناصریعلی ناصریپوشش گیاهی خانیکرویش گیاهان در کوهپایه اطراف خانیک البته با وجود کم آبی تغییرات اقلیمی در طبیعت روستا ایجاد شده است وبعضی از گیاهان دیگر در این منطقه رویش نمی کند از پرندگانی این منطقه کبک وسینه سیاه می توان نام برد
رنگین کمان خانیک شاهعلی ناصریعلی ناصریرنگین کمان خانیک شاهرنگین کمان زیبا پس از باران چند روز پیش روستای تاریخی خانیک
دشت لاله بسطاقحسن  صفریحسن صفریدشت لاله بسطاقیكی از جاذبه های گردشگری شهرستان سرایان دشت لاله های رنگارنگ روستای بسطاق است. این دشت در كنار محور بیرجند سرایان قرار دارد و زیبایی خاصی به دشت بسطاق داده و تراوت و شادابی بهار در این دشت موج می زند
باغستان چرمهحسن  صفریحسن صفریباغستان چرمهمنطقه سرسبز و دیدنی و با آب و هوایی سرد و معتدل در ارتفاعات شمال شهر سرایان و واقع در روستای چرمه می باشد که علاوه بر داشتن آب و هوای عالی و مناظر دیدنی ، دارای بافت تاریخی کوهپایه ای می باشد و همچنین آثار تاریخی شامل آسیاب آبی کربلائی حسن که در حال حاضر نیز فعال می باشد و آسیاب های آبی متعدد دیگر به همراه قلعه بادنگ که بر فراز یکی از ارتفاعات شمال روستا واقع گردیده مناظر زیبا و دیدنی را به وجود آورده است.
روستای سرآقاسیدمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانروستای سرآقاسیدشهرستان کوهرنگ، استان چهارمحال و بختیاری
روستای مرزبنحسن  گنجیحسن گنجیروستای مرزبنروستای مرزبن ، آزادشهر استان گلستان
قلعه خانیکابراهیم حقیقیقلعه خانیکقلعه خانیک، بنایی بسیار قدیمی ساخته شده از خشت و گل و سنگ بر فراز قله شمالی روستای خانیک (شهرستان فردوس) (خانیک شاه) در بخش مرکزی شهرستان فردوس است
کویرهمت آبادمحمود طالبی محمود طالبی کویرهمت آبادکویر همت آباد شهرستان قاینات در خراسان جنوبی؛ نعمت مهمی برای مردم زیرکوه به شمار می رود. این کویر در 65 کیلومتری شهرستان زیرکوه و در نزدیکی روستای همت آباد خواجه قرار دارد. این منطقه با وجود گونه های نادر جانوری و کویر بکر منطقه همت آباد می تواند به جاذبه مهمی برای ورود گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. کویر همت‌آباد مامن جانوران نایاب کویری و فعال‌ترین اکوسیستم بیابانی کشور است. بهار کویر از نیمه اسفند آغاز می شود و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه می یابد. در این دو ماه زیباترین مناظر طبیعت در خشک ترین مناطق
شهر تاریخی و توریستی دستجرد(استان قم)جمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیشهر تاریخی و توریستی دستجرد(استان قم)منطقه خلجستان با بیش از 1100 كیلومتر مربع با قدمت بسیار طولانی به عنوان یكی از بخشهای استان قم ، در ضلع غربی استان واقع شده و از شمال با استان مركزی شهرستان آشتیان و از جنوب با شهرستان ساوره و از غرب با شهرستان تفرش و از شرق به بخش سلفچگان و بخش مركزی استان همجوار است .
امام زاده عبدالله ع کارشک (خضری- دشت بیاض)محسن ملاییمحسن ملاییامام زاده عبدالله ع کارشک (خضری- دشت بیاض)نسب این ملجا شریف عبارت است از: عبدالله بن موسی الجون بن عبدالله محض بن حسن مثنی بن حسن بن علی بن ابیطالب (ع) . بنا به شجره نامه موجود از این امامزاده شریف، امامزاده عبدالله فرزند موسی الجون ومادرش ام سلمه دختر محمد ابن طلحه بن عبدالرحمن بن ابی بکر بن ابی قحافه و از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است بنابر این امامزاده عبدالله با سه واسطه فرزند امام حسن مجتبی (ع) می باشد.
امام زاده حسین ابن موسی الکاظم  ع - طبس گلشنمحسن ملاییمحسن ملاییامام زاده حسین ابن موسی الکاظم ع - طبس گلشنحسین بن موسی یکی از فرزندان امام کاظم(ع) است وی از جمله همراهان احمد بن موسی(ع) بوده است و در حدود سال 202 ه. ق از مدینه عازم ایران شد ودر شیراز به شهادت رسید. حضرت حسین بن موسی در برخی منابع به سید علاءالدین حسین ملقب گردیده است.
روستاهای گزدمو و ملک آبادمحسن ملاییمحسن ملاییروستاهای گزدمو و ملک آبادروستاهای فوق دردل کوهستانی سرد واقع شده اند وعلیرغم خشکسالی های چندسال اخیر ازآب فراوانی برخوردارند.
سایت پرورش تکثیر و رهاسازی آهو - کلاته شیخعلی شهراسفدنمحسن ملاییمحسن ملاییسایت پرورش تکثیر و رهاسازی آهو - کلاته شیخعلی شهراسفدنمنطقه حفاظت شده شاسکوه قاینات در خراسان جنوبی
دره تجنود - قایناتمحسن ملاییمحسن ملاییدره تجنود - قایناتدره ای زیبا در 120 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان قاین و 40 کیلومتری مرز افغانستان
دره  (پره) هندوستان - شهر اسفدنمحسن ملاییمحسن ملاییدره (پره) هندوستان - شهر اسفدندره ای زیبا وسرسبز در شمال غربی شهر اسفدن قاینات درخراسان جنوبی
روستای کلاته سری - سرفریزمحسن ملاییمحسن ملاییروستای کلاته سری - سرفریزدرفاصله 6 کیلومتری شمال شرقی روستای کلاته سری منطقه ای ییلاقی بنام سرفریز وجود دارد که محل مناسبی برای اتراق و تفریح است.
روستای ازمیغان طبس گلشنمحسن ملاییمحسن ملاییروستای ازمیغان طبس گلشنروستایی درفاصله حدود 45 کیلومتری شهرستان طبس گلشن
روستا ی دره بازمحسن ملاییمحسن ملاییروستا ی دره بازروستای دره بازازتوابع دهستان کرغند بخش نیمبلوک شهرستان قاین درخراسان جنوبی
نمایی  از شهرستان نطنزمجتبی ملانظرمجتبی ملانظرنمایی از شهرستان نطنزشهرستان نطنز از شهرستان‌های استان اصفهان