محمد ناصری فردمحمد ناصری فردهموند از دوشنبه 2 آذر 1388پژوهشگر و نویسنده در خصوص سنگ‌نگاره‌های ایران و دکترای باستان شناسی هنر زیست‌نامه نویسنده: محمد ناصری فرد باستان شناس نقاشی‌های غارها و کوه‌های ایران است؛ وی دارای تحصیلات دکترای باستان شناسی هنر با تجربـه حدود 20 سال پژوهش های مستمر میدانی در غارها و کوه های ایران (با پایـی که مجروح است؛ حـدود ۷5۰۰۰۰ کیلـومتر پیــاده و سـواره به عشق سربلـــندی ایـران عزیز راه ها رفته؛ مسافتی بیش از ۱۵ دور به گرد کُـره زمین ) و دیگر نقاط جهان می باشد؛ کـه منتج به کسب تجربه و دانش تخصصی مطالعه روی نقوش صخره ای(نقاشی های کهن غـارها و کوه های ایـران و جهـان) شده است. وی با دیگـر محافل علمی بیرون از ایران همکاری و تعامل مطالعاتی داشته و این امر سبب شده تا سنگ نگاره های ایران به دیـگر نقاط جهـان بیشتر معرفی شوند. لازم به ذکـر است کـه نامبرده جــایزه باستان شناسـی Archaeofeed سال ۲۰۱۶ اروپا را برنده شده و یک فعال شناخته شده در خصوص باستان شناسی نقاشی های کهن غـارها و کوه های ایـران و جهان است. وی برای نخستین بار در ایران موفق به انتشار مقاله های علمی (Prehistoric Petroglyphs of Iran ) متعدد در جراید، بیش از ۹۰ مصاحبه ی خبری اختصاصی در ارتباط با هنرهای صخره ای در ایران، بیرون از ایران و تألیف شش جلد کتاب در زمینه های مختلف شده است که سه جلد از آنها به نام های: "موزه های سنگی"، " هنرهای صخره ای" و نیز کتاب "سنگ نگاره های ایران- نمـادهای اندیشه نگـار"مرتبط با سنگ نگاره های ایران و جهان است. قسمت هایی از محتوای سریال مستند یازده قسمتی سنگ نگاره های تیمره که از شبکه چهار سیما بارها پخش شد، مبتنی و برگرفته از کتاب های اشاره شده است. وی بیش از 5۰۰ دقیقه پژوهش مستندهای تلویزیونی هنرهای صخره ای کهن (Prehistoric Rock Arts) در داخل و خارج از ایران انجام داده که پژوهش یکی از آنها در جشنواره ی مراکز رادیو تلویزیونی استان ها، در تابسـتان ۱۳۸۷ شیراز دیپلم افتخار گـرفت. همکاری و پژوهش در ساخت مستند The ibex code (معرفی و چرایی فراوانی نقوش بزکوهی سنگ نگاره های ایران و جهان و پیوستگی پیام جهانی آنها) در ســال ۲۰۱۷ در عرصه ی جهانی به کـارگردانی Eran Barnea از ایالت کالیفرنیا در امریکا. موافقت با در خواست همکاری سازمان مرکز باستان شناسی بالتیک و اسکاندیناوی به مدیریت دکتر Oliver Grimm در کشور آلمان در سال ۲۰۱۷، برای نوشتن کتاب هنرهای صخره ای دنیا، لازم به ذکر است که معرفی سنگ نگاره های ایران و قسمتی از فلات ایران را وی انجام داد. او در ارتباط با تهیه کتاب راهنمای سفر به ایران و معرفی جاذبه های دیدنی ایران، اثر دکتر پیتر کربر Peter Kerber ایران شناس آلمانی، همکاری داشته و صفحاتی از آن کتاب برای نخستین بار، به معرفی سنگ نگاره های کهن ایران ( ۱۵۰۰۰پ. تیمره) به زبان آلمانی اختصاص داده شد و شماره تماس مستقیم او هم برای علاقه مندان آلمانی در کتاب مذکور آورده شده است. در کتاب سنگ نگاره های ایران- زبان مشترک جهانی Iran Petroglyphs ,Universal Common language برای نخستین بار، نقوش سنگ نگاره های دیگر نقاط جهان، طرح روی سفالینه های ماقبل تاریخ ایران، با نقوش سنگ نگاره های کهن نقاط مختلف ایران تطبیق داده شده است. وی موفق به کـشف بیش از بیـست کتیبه ی خـطـی از هزاره ی دهـم پ.م. تـا دوره ی اسـلامی شده که به سـیـر تَطَـوّر خط در ایران معـروف است Pictogram-ideogram-logogram-rebus-syllobic-alphabetic. ریـز آنهـا عبـارت است از : خطـوط تصویری، اندیشه نگار، پیش ایلامی، ایلامی، پهلوی( هام دبیره و نیم گشته )، کوفی، عربی و فارسی؛ لازم به ذکـر است برای اولین بار در ایران سیر تَطَـوّر خط از تصویری تا الفبایی کشف شده که درکتاب سنگ نگاره های ایـران، نمـادهای اندیشه نگار، گزارشی از آن موجود است. در سال 1387 جهت مجـموعه‌ی فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران، بیش از بیـست مـولاژ (تندیس) از سیر پیدایش و تَطَـوّر خطوط اشاره شده با همکاری وی و پژوهشکده ی خـط شناسی و مرکز کتیبه شناسی میراث فـرهنگی ایران تهیه شـد. 1- وی فارغ التحصیل از دانشگاه لیـدون مالزی در رشته باستان شناسی هنر است. 2- بنیاد باستان شناسی، انسان شناسی بـرادشـاو Bradshaw در کشور سوئیس، (Iran Rock Art & Middle East Rock Art ) bradshawfoundation.com archaeofeed.com 3- کتابچـه افتتاح بـاغ کتیبه‌های کـاخ نیاوران - زمستان 1387
ارزش و اهمیت سنگ‌نگاره‌های یافت شده در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردارزش و اهمیت سنگ‌نگاره‌های یافت شده در ایرانیکی از مهم‌ترین منبع‌های شناخت تکاملی بشر، میلیون‌ها سنگ‌نگاره‌های کهنی است؛ که در جای جای دنیا کشف شده است.
دژ تدافعی کهن و زیبامحمد ناصری فردمحمد ناصری فرددژ تدافعی کهن و زیبادی کوزه گری بدیدم اندر بازار بر پاره ی گل لگد همی زد بسیار وآن گل به زبان حال با او می گفت من همچو تو بوده ام مرا نیــــــکو دار خیام
فنجان نماها، کهن الگوهای زیست بشرمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماها، کهن الگوهای زیست بشرفنجان نماها cupmark، شاید عمری برابر زیست انسان بر روی کره زمین داشته باشند. رد پای آنها را در سیر زندگی انسانها در همه ي جوامع و قارهٔ ها می بینیم. نقاطی در اسکاتلند، ایرلند، انگلستان، سوئد، نروژ، امریکا( شمالی، مرکز و جنوبی)، الجزایر، اردن، قطر، عمان، یمن، دبی، عربستان، پاکستان، هند، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقزستان، تاجيکستان، و ... که از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار هستند. اما در ایران کوچکترین نشان و ردپایی از آنها در کتاب های دانشگاهی و دیگر محافل علمی دیده نمی شود.
نقش و طرح ارابه های کهن در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش و طرح ارابه های کهن در ایراننقش ارابه ی دو چرخ، که کمانداری بر آن سوار است و در حال تاختن است؛ دو اسب آن را می کشد. قدمت آن با توجه جهت، شیب بوم و رنگ نقش به حدود هــزاره ی پنجـم پ.م. می رسد. بدیل و همگون آن را در هزاره ی دوم پ.م. در قالب طرح روی سفالی می بینیم(نیزه بدستی سوار بر ارابه ی دو چرخ)؛ که در جنوب شرق ایران کشف شده است. کهن ترین طرح ارابه ی دنیا تا کنون متعلق به روسیه است؛ که قدمت آن به حدود 1950 پ.م. می سد؛ که بر روی یک مُهر استوانه ای در آناتولی مرکزی کشف شده است.
انتشار تمبر سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردانتشار تمبر سنگ نگاره های ایراندر سال 1390 ، برای نخستین بار در ایران، موفق شدیم که تمبر سنگ نگاره های ایران را با هزینه های شخصی انتشار دهیم.
راز نقش های بزکوهی با نقطه ها در شاخ، در میان سنگ نگاره های کهن ایران و سفال های پیش از تاریخمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردراز نقش های بزکوهی با نقطه ها در شاخ، در میان سنگ نگاره های کهن ایران و سفال های پیش از تاریخطرح گرافیکی و بسیاز زیبای بزکوهی در سبک هنری اندیشه نگار ideogram که بر نماد زایندگی(شیر) در زیر شکم آن تاکیــد شده و مجموعه ای از آرزوهای هنرمند هم در میان شاخ های آن برجسته نمایش داده شده است. این اندیشه و باور ملهم از نقاشیهای کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران است؛ که در قالب نوعی خط تصویری Pictogram در ترکیب هنرهای زیبا به نمایش در آورده شده است. رد پـای این هنر در سنگ نگــاره های کوبشی و رنگین نگاره (حدود 10000 پ.م.) و سفال ها (سگز آباد، حدود 5000 پ.م.) نیز دیده می شود. این رمز گشایی و سیر تطبیق بر
جام زرین ایلام، با هنری اعجاز گونه و فخر بشریمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردجام زرین ایلام، با هنری اعجاز گونه و فخر بشریجام زرین ایلام ( حدود 1500 پ.م.) با هنری اعجاز گونه، این جام یکی از افتخارهای بزرگ ملت ایران است؛ که عظمت گذشته ی این سرزمین را از ابعاد گوناگون به نمایش می گذارد. نگارنده، بررسی هایی که بر روی بعضی از آثار هنری جوامع بشری گذشته داشته ؛ تاکنون بدیلی همسنگ و هم پیام این اثری هنری نیافته است.
سنگ نگاره بز کوهی با دُم  ماهی و صورت فلکی جدی(Capricornus)محمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره بز کوهی با دُم ماهی و صورت فلکی جدی(Capricornus)اگر در یكی از شب های آبان (اُكتبر)، حدود ساعت 21 شب، در شرایطی كه آسمان صاف و بی ابر است؛ با دقت به جنوب نیم كره شمالی كره زمین نگاه كنیم؛ براحتی خانواده ستاره های جدی- دلو را خواهیم دید. دراین مجموعه ستاره ها، تصویری شبیه به یك بزكوهی در صورت فلکی بزغاله یا جدی (Capricornus) دیده می شود (تصویر3).
جشن چهارشنبه سوری در ایران و دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردجشن چهارشنبه سوری در ایران و دیگر نقاط جهانچهارشنبه سوری در ایران یکی از آئین های کهن ایرانیان جشن چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چار شنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند. چهار شنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود.
از هنر سنگ تا هنر سفالمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرداز هنر سنگ تا هنر سفالمطالعات و بررسی های دو دهه ی ما بر روی نقاشی های کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران، نشان از یک سیر در هم تنیده از پیام و مضمون در نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران و طرح های روی سفالینه های پیش از تاریخ ایران دارد.
اسرار و چرایی گیاه هوم و نقش بزکوهیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرداسرار و چرایی گیاه هوم و نقش بزکوهیرنگین نگاره های pictographs کهن مکشوفه در خراسان شمالی، با قدمت حدود هزاره ی دهم پ.م. که بزکوهی و گیاه هوم Ephedra را در کنار هم می بینیم. در هزاره های بعد (حدود هزاره سوم پ.م.)، همان پیوستگی بر روی کاسه های گِلی گذشتگان با همان شباهت و پیام هم دیده می شود؟!
جوغن Joghan چیست؟محمد ناصری فردمحمد ناصری فردجوغن Joghan چیست؟در گذشته هـای دور تا دوره ی سلجوقی بر روی بعضی سنگ قبرهای مردگـان، گـودی هایی ایجـاد می کرده اند و در آنهـا آب یا دانه برای پرندگان می ریخته اند؛ تا مـردگان مشمول پاداش خیر شوند.
رنگین نگاره های  pictograph  غارهای استان فارسمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرنگین نگاره های pictograph غارهای استان فارسدر دانشگاه ها و دیگر محافل علمی ایران ، هروقت صحبت از هنر کهن بشری پیش می آید؛ فوراً اشاره به نقاشی های آلتامیرا و لاسکو در اسپانیا و فرانسه می شود. آنهایی که اطلاعات به روز دارند؛ اشاره هایی هم به نقاشی های لرستان می کنند.
نقاشی های کهن غار دوشه، سیر و نمایشی از اهلی کردن اسبمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقاشی های کهن غار دوشه، سیر و نمایشی از اهلی کردن اسبنقاشی های کهنی که در کوه ها و غارها یافت می شوند؛ چند خط ساده و بی روح و پیام نیستند. آنها حاصل اندیشه ها، باورها و دیده های انسان هایی هستند که اطلاعات دوران زیست خود را در قالب کدها، درون نقاشی ها فایل زیپ کرده و به ما انتقال داده اند.
اهلی کردن سگ در ایران باستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرداهلی کردن سگ در ایران باستانبه گواه سنگ نگاره های کوبشی و رنگین نگاره ها در ایران، ایرانیان به احتمال قوی نخستین مردمانی بوده اند؛ که حدود هزاره دهم پ.م. موفق به اهلی کردن سگ هایی از نژاد تازی شده اند و با نوان در این راه نقشی اساسی و پر رنگ داشته اند .
نقاشی‌های کهن دیواره‌ی کوه‌ها تا طرح روی سفالینه‌های پیش از تاریخ ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقاشی‌های کهن دیواره‌ی کوه‌ها تا طرح روی سفالینه‌های پیش از تاریخ ایراندیواره‌ی کوهی که برآن نقش یک بزکوهی کهن حک شده و طبیعت شاخ های آن را به دو نیم کرده است.
بانوی شکارچی عصر پارینه سنگیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردبانوی شکارچی عصر پارینه سنگینقش دو انسان، که در حال نبرد با گرازی غول پیکر هستند؛ درخت های سرو و کاج هم از نگاه هنرمند دور نمانده است(نشان از اقلیم جغرافیایی و نوع آب و هوای آن زمان ).
مردمانی که سخن ها در دل تاریخ دارند و ما نمی دانیم.محمد ناصری فردمحمد ناصری فردمردمانی که سخن ها در دل تاریخ دارند و ما نمی دانیم.نقش دو اسب اصیل ایرانی یکی در پله پیشکش های تخت جمشید و دیگری در کوه های تیمره، شگفت آنکه دُم هر دو اسب را گره زده اند
کشف نقش کرگدن دو شاخ در میان سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقش کرگدن دو شاخ در میان سنگ نگاره های ایراننقش کهن یک کرگدن دو شاخ، با توجه به شیب تند تخته سنگ نقش دار، بقدری زمان بر آن زمان گذشته که رنگ نقاشی همگون رنگ سنگ بستر سیاه شده است.
غار کرفتو در کردستان، اعجاز سیر خط ، هنر و تاریخمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردغار کرفتو در کردستان، اعجاز سیر خط ، هنر و تاریخغـار کرفتو در استان کردستان( شهرستان سقز)، از اعجـاز تاریخ و سیر هنر زندگی بشراست. در آنجا نخستین ظرف های اولیه Cup mark پیش از اختراع سفال را که فخر موجود درغار است؛ می توان دید.
نقاشی های کهن غارهای اطراف شهرستان جهرم فارس و طرح روی جام سفالی شوشمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقاشی های کهن غارهای اطراف شهرستان جهرم فارس و طرح روی جام سفالی شوشاخیراً کوهنوردان و علاقه مندان به میراث کهن ایران، درغارهای اطراف شهرستان جهرم، رنگین نگاره های pictograph متعدد و فنجان نماهایCupmark کهن کشف کرده اند؛ که با محبت فراوان، تعدادی از آنها را برای نگارنده ارسال داشته اند. خوشبختانه بررسی ها و معرفی چندین ساله ما و دیگر دوستان پژوهشگر آزاد بر روی سنگ نگاره های ایران سبب شده تا کوهنوردان عزیزهم با آن آثار تاریخی و هنری آشنا شوند. شاهد آن هستیم که کوهنوردان و غار نوردان عزیز به نقاشی های کهنی در ایران دست پیدا کرده اند؛ که ما تصورش هم نمی توانستیم بکنیم. آ
جایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردجایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایرانعلم باستان شناسی، انسان شناسی و پژوهش هنر در ایران برعکس کشورهای غربی بسیار پیچیده، درهم تنیده و دشوار و از یک ذهنیت فلسفی خاص برخوردار است. برای مثال، نگارنده تاکنون هیچ نوشته یا تحقیقی در خصوص جایگاه و ارزش نقطه در هنرباستان نیافته ام؟!
سنگ نگاره های خراسان شمالیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های خراسان شمالیتخته سنگی پر از نقش های گوناگون، که طی دوره های مختلف حک شده اند و بعلت قدمت زیاد همه ی نقش ها به رنگ سیاه گراییده اند. چه زیبا و شایسته بود که این تخته سنگ بی بدیل در ورودی دانشکده های هنر، باستان شناسی، انسان شناسی، نماد شناسی، تاریخ و... قرار داده می شد.
رنگین نگارهای اطراف شهرستان جهرممحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرنگین نگارهای اطراف شهرستان جهرمرنگین نگاره های pictographs مکشوفه در غاری در اطراف شهرستان جهرم از استان فارس، نقاشی های کهنی هستند؛ که در چندین مرحله و با رنگ های سیاه، قرمز و نارنجی حلق شده اند.
تن پوش دوره ی ساسانی و سنگ نگاره های کهن ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردتن پوش دوره ی ساسانی و سنگ نگاره های کهن ایرانتصویر تن پوشی زیبا و مُزین به رنگ های گوناگون و بافته شده از الیاف ابریشم متعلق به دوره ساسانی که طرح های بزکوهی (نماد زایندگی و محافظت) هم بر آن دیده می شود؛ که نشان از یک باور اسطوره ای دارد. محل نگهداری : موزه نیویورک
موزه ها در باد، رمزها بر سنگ  Museums in the wind, codes on the stoneمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردموزه ها در باد، رمزها بر سنگ Museums in the wind, codes on the stoneموزه ها در باد، رمزها بر سنگ Museums in the wind, codes on the stone
نماد چهارگره، هشت لنگ یا گره سرشتی و سنگ نگاره های کهن ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنماد چهارگره، هشت لنگ یا گره سرشتی و سنگ نگاره های کهن ایراننماد چهارگره، هشت لنگ یا گره سرشتی، گره ای نمادین و قابل احترام در میان قبایل، که ردپای همگون آن را در میان سنگ نگاره های کهن تیمـره هم می توان دیـد. نوعی اسپیرال درهم تنیـده کـه چون اسپرال های حلزونی، نشان از قانون کاینات داشته است.
سنگ نگاره های کهن اطراف شهرستان سهرورد زنجانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های کهن اطراف شهرستان سهرورد زنجانسنگ نگاره های ایران، پنجره هایی رو به گذشته های دور هستند که از منظرگاه آنها می توان ابعاد گوناگون زیست انسان های کهن را رصد کرد.
حضور لیدر تورهای ايران در تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردحضور لیدر تورهای ايران در تیمرهمسیر گردشگری سنگ نگاره ها، از راهنمایان گردشگری ایران
سنگ نگاره های کهن بویین زهرامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های کهن بویین زهراگفتنی است که وسیله نقلیه ما ساعت ده صبح زمستان 1390 وسط کوه های بویین زهرا به گل فرو رفت و تا حدود ساعت سه بعد از ظهر در گل جدل می کردیم. اگر همت و جوانمردی چوپان ها نبود،معلوم نبود چه سر نوشتی برایمان رقم می خورد.می خورد.
آثار نخستین خط در غار کرفتو در کرستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردآثار نخستین خط در غار کرفتو در کرستانایرانیان باستان، نخستین مردمانی بودند که موفق به اختراع خط شدند.
دیدار یک روزه از سنگ نگاره های کهن تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرددیدار یک روزه از سنگ نگاره های کهن تیمرهسنگ نگاره های تیمره ، دروازه هایی به گذشته های دور.
سیر نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران در قالب طرح دستبافت هامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسیر نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران در قالب طرح دستبافت هانقش یک بزکوهی، با سبک هنری اندیشه نگار Ideogram روی تخته سنگ صاف و قهوه ای رنگ که بر دیواره ی یک دره با کوبش استخوان درشت نی حیوانی یا سنگ بر سنگ خلق شده است.
راز آرم  دانشگاه تهرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردراز آرم دانشگاه تهرانآرم زیبای دانشگاه تهران، برگرفته از هنر اعجاز گونه ی گچ بُری دورره ساسانی در تیسفون است؛ که روان شاد، دکتر محسن مقدم با دگرباز آفرینی آن شاهکاری در حد آن هنر کهن خلق کرده است(سال 1315). نمادی بسیار زیبا، پیچیده و پر از پیام (نماد ایران باستان)!
کشف نقوش پیش گربه سانان کهن در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقوش پیش گربه سانان کهن در ایرانشاید پروایلوروس ها Proailurus گربه سان اولیه بوده اند که طی گذر زمان منقرض یا تغییر شکل سازگاری داده اند. یا شاید سودالوروس اجداد گربه سانان امروزی بوده اند که بسیار بزرگ و غول پیکر بوده اند.
رمز گشایی از نقاشی غار میر ملاس در کوهدشت لرستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرمز گشایی از نقاشی غار میر ملاس در کوهدشت لرستاننقش رنگین نگاره ای متعلق به غار میرملاس کوهدشت (تصویر وسط) که در سال ۱۳۴۸ بدست زنده یاد حمید ایزد پناه کشف شده
تخته سنگی با سه طرح مختلف بزکوهی و سه پیام مشترک !محمد ناصری فردمحمد ناصری فردتخته سنگی با سه طرح مختلف بزکوهی و سه پیام مشترک !مطالعه و بررسی سنگ نگاره های ایران نیاز به دانش و تجربه ی خاص خودش دارد که تا کنون درهیچ کتاب دانشگاهی در ایران آورده نشده است. اخیراً هم یک سری سارق پژوهش پیدا شده اند که حاصل مطالعات ما را به نام خودشان معرفی و ثبت کرده اند؛ در واقع نوعی بدل کاری کرده اند. چقدر زشت و نفرت آور است دزدی پژوهش و حاصل زحمات دیگران!؟
خورشید، نماد شادی و سرور در میان سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردخورشید، نماد شادی و سرور در میان سنگ نگاره های ایرانخورشید به عنوان یکی از مهم ترین عناصر طبیعت، یکی از تاثیرگذارترین پدیده ها در زندگی موجودات زنده بوده است. براستی که نمادگرایی خورشید، نشانی از پنداشت های انسان خردمند و اندیشه ورز است.
رد پای پیکره های مفرغی پیش از میلاد در میان سنگ نگاره های کهنمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پای پیکره های مفرغی پیش از میلاد در میان سنگ نگاره های کهننقش مردی تنومند، با کلاهخود یا سیماچه ی شاخدار بر سر، که به حالت نیایش و احترام دست ها بر سینه دارد(حدود پنج هزار سال پیش از میلاد).
نقش نمادی کهن(pictograph)، مکشوفه در اشکفت لاشکورگوییه میمند کرمانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش نمادی کهن(pictograph)، مکشوفه در اشکفت لاشکورگوییه میمند کرماننقش نمادی کهن(pictograph)، مکشوفه در اشکفت لاشکورگوییه میمند کرمان (حدود هزاره هفتتم پ.م.)
رد پای نقش بزکوهی اندیشه نگار و همگون با نقوش بزکوهی ایران باستان در قطب شمامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پای نقش بزکوهی اندیشه نگار و همگون با نقوش بزکوهی ایران باستان در قطب شمارد پای نقش بزکوهی اندیشه نگار و همگون با نقوش بزکوهی ایران باستان در قطب شما
کشف نقش های متعدد یوز اهلی ایرانی در میان سنگ نگاره های تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقش های متعدد یوز اهلی ایرانی در میان سنگ نگاره های تیمرهبمناسبت 13آذر، روز جهانی یوزپلنگ یوز پلنگ اهلی ایرانی
سنگ نگاره های کهن سیستان و بلوچستان، کتاب های سنگی فلات ایران.محمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های کهن سیستان و بلوچستان، کتاب های سنگی فلات ایران.بلوچستان یکی از زیستگاه های کهن فلات ایران است که سنگ نگاره های کهن و فراوان کشف شده در آن دیار گواه بر آن است .
فنجان نماها،کهن آثار زیستی ایرانیان باستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماها،کهن آثار زیستی ایرانیان باستانفنجان نماها، اولین ظرف های انسان در عصر غار نشینی و ...
نقش بزکوهی با نقطه در شاخ و پیام های اسرار آمیز؟!محمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش بزکوهی با نقطه در شاخ و پیام های اسرار آمیز؟!Ibex and point in the horn : The ibex code Deciphering Iran’s ancient rock art
شباهت های نقش کهن گوزن در ایران، با نقش کهن گوزن سرخپوستان در امریکامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت های نقش کهن گوزن در ایران، با نقش کهن گوزن سرخپوستان در امریکانقش دو گوزن، یکی در میان سنگ نگاره های ایران (تیمره) و دیگری در میان سنگ نگاره های سرخپوستان بومی آمریکا (Indians ) در ایالت نوادا، که در هزاره های پیش خلق شده اند. شباهت ها و زیبایی های آنها بسیار جالب و چشم نواز است؛ بطوری که گویی خالق هر دو اثر هنری یک هنرمند بوده است.
ردپای باورهای آیینی ایرانیان باستان در معبد اور بین النهرین، به گواه سنگ نگاره های کهن تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردردپای باورهای آیینی ایرانیان باستان در معبد اور بین النهرین، به گواه سنگ نگاره های کهن تیمرهنقش یک بانوی ایران باستان (Proto-Elamite) که به حالت نیایش و احترام دست ها بر سینه دارد (حدود هزاره پنجم پ.م). این نمونه نقوش متعدد در میان سنگ نگاره های رنگین نگاره ( Pictograph ) و کوبشی (Petroglyph ) با قدمت هایی بسیار کهن تر در نقاط مختلف ایران دیده می شود.
فنجان نماهای پیش از تاریخ ایران Prehistoric Cup marks of Iranمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماهای پیش از تاریخ ایران Prehistoric Cup marks of Iranیک تخته سنگ بر دامنه ی کوهی که طی هزاره ها ( از حدود هزاره نهم پ.م) بر آن گودی هایی ایجاد شده که به آنها فنجان نما ( Cup mark) می گویند.
نمادهای کهن ایل قشقایی در میان سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنمادهای کهن ایل قشقایی در میان سنگ نگاره های ایرانهنرهای صخره ای، اسناد دست اولی هستند که پژوهشگران را با ترجمان فرهنگ ها در اقلیم ها و زمان های مختلف آشنا می‌‌کنند و سخن گفتن آنها با کمک تصاویر و نشانه‌هایی است که اغلب در همه ی زمان ها و مکان ها، برای همه ی ملل جهان یکسان بوده است.
رد پاهایی از فرازمینی ها در میان سنگ نگاره های کهن ایران و پرومحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پاهایی از فرازمینی ها در میان سنگ نگاره های کهن ایران و پرومقایسه و تطبیق برخی از نقوش سنگ نگاره های ایران (کوه های تیمره در اطراف خمین) و کشور پرو در آمریکای جنوبی ، افرادی با کلاه خودهای مشابه و اجزای انسانی خاص (هاله ای از نور). گویی همه آنها بدست یک هنرمند در آن سرزمین های دور از هم حک شده است!
فنجانماهای  Cup Marks عصاره گیری آیینی و...محمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجانماهای Cup Marks عصاره گیری آیینی و...اغلب این فنجان نماها بر فراز کوه های کم ارتفاع ایجاد شده اند و کارکردهای عصاره گیری، بویژه از گیاه هوم برای اجرای مراسم هیومه داشته است. در کنار آن کار، برای کوبیدن دانه ها و ساقه های خشک گیاهان نیز کاربرد داشته است.
ایرانیان از اولین مخترعان خط بوده‌اندمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردایرانیان از اولین مخترعان خط بوده‌اندباستان شناس فرانسوی، با رمزگشایی نخستین خط عیلامی که قدمتی بیش از چهار هزار سال دارد، ایرانیان را نخستین مخترعان خط در کنار تمدن بین النهرین اعلام کرد.
سنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشر.محمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشر.سنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشرند که از پنجره های آنها می توان کلیه ابعاد زیستی انسان های گذشته را رصد کرد. اگر جه در ایران مورد بی مهری بعضی هاست.
سنگ نگاره های بلوچستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های بلوچستانبلوچستان، یکی دیگر از سرزمین های کهن ایران و با سنگ نگاره های فراوان است.
رد پاهایی کهن از مهاجرت مردمان فلات ایران طی هزاره ها به قاره امریکامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پاهایی کهن از مهاجرت مردمان فلات ایران طی هزاره ها به قاره امریکانقش اسب سواری درحال شكار که چون سرخپوستان کهن امریکا تیغه هایی شبیه پَر پرندگان بر پشتش دارد.
گیاهان مقدس و آیینی ایران باستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردگیاهان مقدس و آیینی ایران باستانگیاه ریواس (لوآس) گیاه ریواس، یکی از پنج گیاه مقدس ایرانیان باستان بوده است .
رد پای اسب های پلنگ واره (آپا لوسا)سرخپوستان بومی امریکا در سنگ نگاره های کهن ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پای اسب های پلنگ واره (آپا لوسا)سرخپوستان بومی امریکا در سنگ نگاره های کهن ایراننقش اسب پلنگ واره کشف شده در میان سنگ نگاره های نیکشهر بلوچستان (9000 پ.م.)
گیاه مانایی، هوم یا Ephedraمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردگیاه مانایی، هوم یا Ephedraهوم یا درخت زندگی، که ریشه در عمق حیات و زیست ساکنان فلات ایران، بویژه ایرانیان باستان طی هزاره ها داشته است. جالب اینکه اکثر پژوهشگران و محققین ایرانی در عرصه های مرتبط چون: ادبیات، اسطوره شناسی، باستان شناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی، تاریخ، فرهنگ، گیاه شناسی و حتی علاقه مندان به ایران شناسی و زیست ساکنان این سرزمین، آن گیاه مقدس و اسطوره ای را ندیده و شاید نمی شناسند.
نگارخانه هایی کهن، موزه هایی بی بدیل و کتاب های سنگی بسیار کهن و تکرار ناشدنیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنگارخانه هایی کهن، موزه هایی بی بدیل و کتاب های سنگی بسیار کهن و تکرار ناشدنیخیلی از غارهای ایران بویژه لرستان، نگارخانه هایی کهن، موزه هایی بی بدیل و کتاب های سنگی بسیار کهن و تکرار ناشدنی هستد!
رنگین نگاره های pictographs  بزکوهی Ibex در غارهای کوهدشت لرستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرنگین نگاره های pictographs بزکوهی Ibex در غارهای کوهدشت لرستاننقش بزکوهی رنگین نگاره( پیکتوگراف- حدود ده هزار پ.م)، در سبک هنری اندیشه نگار، نوعی خط تصویری، نشانی شاید از کهن ترین اسطوره ی زیست بشر بر روی کره زمین(ماری و ماریانه)، آغاری بر سیر تطورّ خط در ایران
دفتر مطالعات سنگ نگاره های ایران و تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرددفتر مطالعات سنگ نگاره های ایران و تیمرهسنگ نگاره ها، كهن ترين آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشرند كه در آنها رمز و رازهاي فراواني نهفته است و از بهترين پنجره هاي رو به گذشته هاي دور مي باشند كه از طريق آنها مي توان از منظرهاي Perspective گوناگون زندگي انسان‌هاي اعصاركهن را رصد كرد.
نقش گوزن زرد ایرانی در میان رنگین نگاره های pictographs کهن غارهای کوهدشت لرستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش گوزن زرد ایرانی در میان رنگین نگاره های pictographs کهن غارهای کوهدشت لرستاننقش یک گوزن زرد ایرانی که با رنگ قرمز (pictograph) در یکی از غارهای کوهدشت لرستان ایجاد شده است.
کشف نقش حشره ای کهن که در هزاره های پیش در ایران می زیسته و منقرض شدهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقش حشره ای کهن که در هزاره های پیش در ایران می زیسته و منقرض شدهکشف سنگ نگاره ای(حدود 2000 پ.م) که شباهت به یکی از گونه حشرات منقرض شده در ایران دارد. با همکاری گروهی از حشره شناسان ایران، مقاله ای در آن خصوص نوشته و به یکی از مجله های معتبر علمی زیست شناسی در آمریکا ارسال کردیم و...
شباهت سنگ نگاره های پیش از تاریخ ایران با نقاشی های کهن غار لاسکو در فرانسهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت سنگ نگاره های پیش از تاریخ ایران با نقاشی های کهن غار لاسکو در فرانسهاز منظر سنگ نگاره های کهن، می توان نگاه ساده و پیچیده نگارگران اعصار کهن را رصد کرد.
شباهت سنگ نگاره های پیش از تاریخ ایران با نقاشی های کهن غار لاسکو در فرانسهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت سنگ نگاره های پیش از تاریخ ایران با نقاشی های کهن غار لاسکو در فرانسههنرهای صخره ای کهن ایران، دارای شباهت های ظاهری و پیامی متعدد با نقاشی های کهن خیلی از نقاط جهان هستند.
رد پای رقص های آیینی، از نقاشی های کهن تا پیکره های گلی پیش از تاریخمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پای رقص های آیینی، از نقاشی های کهن تا پیکره های گلی پیش از تاریخبعضی نقاشی های کهن petroglyphs مکشوفه در ایران، گویای سیر اندیشه و باورهای انسان در زمان های طولانی و نقاطی بس بعید از یکدیگرند.
سنگ نگاره های کهن و نقشه گردشگری ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های کهن و نقشه گردشگری ایرانیکی از جاذبه های ملی و جهانی جوامع، هنرهای صخره ای کهن Rock Art می باشند
شباهت های جهانی بزکوهی  Ibexمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت های جهانی بزکوهی Ibexبزکوهی نماد ایران باستان بوده است
فنجان نماها Cupmarksمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماها Cupmarksفنجان ها عمری به سان عمر بشر روی کره زمین دارند
کشف نقوش زیگورات های کهن در تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقوش زیگورات های کهن در تیمرهسنگ نگاره های کهنن ایران، پنجره هایی رو به به گذشته های دور می باشند.
سنگ نگاره های ایران و گمانه یوفوها Ufoمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایران و گمانه یوفوها Ufoطی بررسی و مطالعات یک دهه ای که بر روی سنگ نگاره های نقاط مختلف ایران و دیگر نقاط جهان داشتیم به نقوش انسان هایی بر خورد می کردیم که دستان و پاهایی باز داشتند ... .
لرهای ایران و ایلمایی هامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردلرهای ایران و ایلمایی هاپوشش های ساده هم می نواند معرف نمادهای مشترک فرهنگی تاریخی جوامع بشری باشد.
سنگ نگاره های ایران و سکه های ایلماییمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایران و سکه های ایلماییسنگ نگاره های ایران، مبانی تاریخ و هنر این سر زمین محسوب می شوند که رد پای آنها در کلیه عرصه های زیستی نیاکان قابل رصد است.
سنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیسنگ نگاره ها، یکی از منابع کهن فرهنگی جوامع بشری محسوب می شوند. ارزش و اهیمیت آنها با دانش تخصصی و میزان علاقه مندی متولیان امور و مردم رابطه مستقیم دارد.
سیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهاندر گذشته های دور هنر یک زبان مشترک جهانی بوده است.
سنگ نگاره های قالهرمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های قالهرروستای قالهر، در جنوب غربی شهرستان دلیجان واقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا 2330 متر است. با اینکه نزدیک به کاشان واقع شده، ولی به دلیل واقع شدن بر روی ارتفاعات استان مرکزی از هوای خنک و شب های دل انگیز و خنکی در تابستان بر خوردار است.
پژوهشگران و سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردپژوهشگران و سنگ نگاره های ایرانپژوهشگران برای به دست آوردن یک عکس دقیق و زیبا چه سختی که متحمل می شوند.
نقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و  کوه های ایران وجهان!محمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و کوه های ایران وجهان!نقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و کوه ها ایران و جهان با شباهت ها و پیام های همگون، شگفت انگیز و مسحورکننده است!
نقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و  کوه های ایران وجهان!محمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و کوه های ایران وجهان!نقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و کوه ها ایران و جهان با شباهت ها و پیام های همگون، شگفت انگیز و مسحورکننده است!
شباهت نقش بر روی سنگ در مریخ و  نقاط مختلف ایران و جهان!محمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت نقش بر روی سنگ در مریخ و نقاط مختلف ایران و جهان!در تاریخ 31 اوت 2014 مریخ نورد کنجکاوی عکسی بر روی یک تخته سنگ در مریخ را به ناسا ارسال کرد که باعث شگفتی جهانیان شد.
نقوش انسان های فرا زمینیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های فرا زمینینقاشی های درون غارهاو کوه های ایران، اسناد دست اولی هستند که با کشف آنها نگاه به تاریخ و هنر بشر متحول می شود.
سنگ‌نگاره‌های ایران، زبان مشترک جهانی   Iran Petroglyphs; Universal Common Languageمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ‌نگاره‌های ایران، زبان مشترک جهانی Iran Petroglyphs; Universal Common Languageکتاب مذکور، در تاریخ ششم آذر ماه سال 1395 در خانه اندیشمندان تهران رو نمایی شد و مورد استقبال متخصصین : جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، تبار شناسی، باستان شناسی، متخصصین رقص‌های آیینی و جادونگاری، متخصصین خط و پژوهشگران عرصه‌های گوناگون خط از تصویری تا الفبایی (سیر تطورّ) ، متخصصین هنرهای نمایشی، سیر هنر کهن در ایران و جهان (پژوهش هنر)، اسطوره‌شناسی، متخصصین تاریخ، متخصصین گردشگری، زمین‌شناسان، زیست‌شناسان، متخصصین جغرافیای اقلیمی، گرافیست‌ها، نمادشناسان و کسانی که به ایران عزیز عشق می‌ورزند، واقع شد.
كشف نقش ارابه ی چهار چرخ 6000 سالهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردكشف نقش ارابه ی چهار چرخ 6000 سالههنرهای صخره ای، زبان سخن گوی انسان های اولیه بوده كه بواسطه آنها تعامل داشته و انتقال پیام داده اند.
نقش های متعدد زیگورات در مركز ایران ( تیمره) همگون با سازه های نیایشی جهان !محمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش های متعدد زیگورات در مركز ایران ( تیمره) همگون با سازه های نیایشی جهان !سنگ نگاره ها، كهن ترین آثار بجا مانده از بشرند كه عمر بعضی از آنها در ایران به 40000 سال می رسد؟!
سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایرانسنگ نگاره ها در دنیا به اكو موزه ها معروفند و یكی از بهترین جاذبه های جذب توریسم محسوب می شوند، این در صورتی است كه ایران كهن ترین، متنوع ترین و فراوان ترین نمونه ها را داراست، اما تاكنون كوچك ترین كاربست اقتصادی، فرهنگی، هویتی و... بر آنها نداشته ایم. امید آنكه روزی این مهم عملیاتی شود.
چرا بیشترین نقش سنگ نگاره های ایران، طرح روی سفالینه ها، پیكره های مفرغی و... بزكوهی است؟محمد ناصری فردمحمد ناصری فردچرا بیشترین نقش سنگ نگاره های ایران، طرح روی سفالینه ها، پیكره های مفرغی و... بزكوهی است؟با توجه به اینكه سال 1394 سال بز است، شاید مناسب باشد بر چرایی بز و بزكوهی بررسی بسیار كوتاهی داشته باشیم.
طبیعت زیبامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردطبیعت زیباتك درختی زیبا در كنار سنگ نگاره های كهن، لطافت، پاكی و زندگی واقعی را تجربه می كنیم.
رد پای هنرسنگ تا هنر سفالمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پای هنرسنگ تا هنر سفالادامه ردپای هنر سنگ Petroglyphs درون غار ها و كوه های ایران (1000- 15000 ق.م) بر روی سفالینه های ماقبل تاریخی نقاط مختلف ایران (5200 - 5400 ق.م ) هم ...
شباهت سفالینه های ماقبل تاریخس با نقوش سنگ نگاره های ایران  محمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت سفالینه های ماقبل تاریخس با نقوش سنگ نگاره های ایران شباهت بسیار نزدیك و فوق العاده شگفت انگیر طرح روی سفالینه ی انیمیشن شهر سوخته ( 5000 ق) با نقوش سنگ نگاره های تیمره ( 8000 ق) كه بزكوهی جست می زند تا ...
روستای صخره ای و دستكند میمندمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردروستای صخره ای و دستكند میمندروستای دستكند و كهن میمند. نمایی از سخت كوشی و سخت زیستی بشر از هشت یا ده هزار سال پیش. پیشنهاد می كنیم دوستانی كه تشریف می برند كرمان از آن اثر زیبا،...
ردپای زندگی و هنر ایران باستان از درون غارها و كوه ها تا یك جانشینی.محمد ناصری فردمحمد ناصری فردردپای زندگی و هنر ایران باستان از درون غارها و كوه ها تا یك جانشینی.ردپای زندگی و هنر ایران باستان از درون غارها و كوه ها تا یك جانشینی.
113 نتیجه 1 از 22
دنبال کنندگاننمای ایران مهدی مخلصیانمهرداد زینلیانسمانه زارعیمحمد رفیعیبابک ارجمندیحامد محمدیعلی ارجمندی