کمال الملک

کمال الملک محمد غفاری فرزند میرزا بزرگ به سال ‪ ۱۲۲۴‬هجری شمسی در یكی از روستاهای كاشان متولد شد. خانواده او به ویژه صنیع‌الملك (عمویش) از نقاشان ز...

کمال الملک
افسانه ابری لاهیجسه‌شنبه 15 خرداد 1386 | 17 سال پیشکمال الملک محمد غفاری فرزند میرزا بزرگ به سال ‪ ۱۲۲۴‬هجری شمسی در یكی از روستاهای كاشان متولد شد. خانواده او به ویژه صنیع‌الملك (عمویش) از نقاشان زبردست بود كه بااو به تهران آمد و در مدرسه دارالفنون به تحصیل پرداخت. كمال‌الملك نخست در دارالفنون در رشته زبان فرانسه و هنر نقاشی كه معلم آن "مزین‌الدوله نظری" بود ، به تحصیل پرداخت. مزین‌الدوله‌نظری بامشاهده استعداد فوق‌العاده كمال‌الملك او را به فراگیری و تمرین فنون نقاشی ترغیب كرد. ناصرالدین‌شاه در رفت‌و آمدهایی كه به دارالفنون داشت كمال‌الملك را شناخت و با مشاهده استعداد و نبوغ فراوان او ، وی را به دربار فراخواند و با در اختیار گذاشتن تسهیلات و امكانات ، او را به زیر سلطه خود كشید. هنرمند جوان در نقاشخانه كه برای كار در كاخ گلستان در اختیار او قرار گرفته بود به كسب مهارت و هنرآوری بیشتر در زمینه نقاشی پرداخت. كمال‌الملك علاوه بر تحصیل و نگارگری ، روزی چند ساعت شاه مغرور قاجار را زیر دست خود نشانده و به او تعلیم می‌داد. نخستین تابلوی او بعد از گرفتن لقب كمال‌الملك از سوی ناصرالدین شاه " تابلوی تالار آیینه" است كه از شاهكارهای او به شمار می‌رود. او در این اثر، انگیزه هنرمند در ضبط حقایق تلخ‌و اندوهبار تاریخ‌و بازگو كردن مصائب مردم از ستم شاهان كه بهترین مظاهر ایام ستمشاهی آنان همین باقیمانده قصرها و عمارت‌های به جای مانده است ، را ترسیم می‌كند. اثر او زنده‌ترین سند تاریخی در افشای سلطنت‌ها و اسراف حكومتهای جابرانه آن دوران است. كمال الملك در دربار ناصرالدین شاه بسیار تقرب یافت و برای هر تابلو ، شاه مقدار زیادی اشرفی ، نشان، مدال، كمربند، شمشیربند مرصع وانگشترالماس به او اعطا می‌كرد. كمال‌الملك را می‌توان در زمره كسانی به حساب‌آورد كه در جهت‌وصول به مقاصد واهداف مترقی و اصلاحی ، به زمینه‌های موجود در جامعه بی‌توجه نبوده و برای احیای ارزشهای از دست رفته و ایجاد تسهیلات و امكاناتی برای رشد فضیلت و هنر و آگاهی ، زمان را مغتنم شمرده و با درایت و محاسبه زمان ، اوضاع را تحت توجه قرار داد. آنچه بیش از همه سبب توفیق كمال الملك شد، برخورداری فوق‌العاده از نبوغ و قریحه سرشار و قدرت آفرینشگری شگفت وی، محیط خانوادگی مساعد و هنردوستی و هنرمندی خویشان وی بود. كمال‌الملك در سال ‪ ۱۳۰۶‬هجری شمسی تقاضای بازنشستگی كرد و به حسین آباد در نیشابور رفت و در ملك شخصی خود اقامت گزید. او در اواخر عمر به دلیل پرتاب سنگی، بینایی یك چشم خود را از دست داد. كمال الملك سرانجام در سال ‪ ۱۳۱۹‬هجری شمسی و در سن ‪ ۹۵‬سالگی درنیشابور بدرود حیات گفت و در مقبره شیخ عطار نیشابوری به خاك سپرده شد. دسته‌بندیسایر ویژگیهای فرهنگیکلید‌واژهکمالالملک15540 بازدید
معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)حسن  صفریحسن صفریمعرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
لرهای ایران و ایلمایی هامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردلرهای ایران و ایلمایی هاپوشش های ساده هم می نواند معرف نمادهای مشترک فرهنگی تاریخی جوامع بشری باشد.
سنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیسنگ نگاره ها، یکی از منابع کهن فرهنگی جوامع بشری محسوب می شوند. ارزش و اهیمیت آنها با دانش تخصصی و میزان علاقه مندی متولیان امور و مردم رابطه مستقیم دارد.
سیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهاندر گذشته های دور هنر یک زبان مشترک جهانی بوده است.
ننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آباددر باور اهالی روستای خان آباد،در اولین روز بعد از ششله یعنی هفتم اسفند ماه ننه پیر از پشکل پناه می آید و دوک نخ ریسی چوبی خود را آتش میزند تا به آب شدن یخها کمک کند و گرمابخش زمین باشد
پخت نان شب عید در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیپخت نان شب عید در روستای خان آبادپخت نان شب عید از جمله فعالیت های بانوان روستای خان آباد از قدیم تا به حال است.در گذشته روستائیان تمام مایحتاج نان خود را طبخ می كردند.در واقع زنجیره تولید گندم تا پخت نان (شامل كشت،داشت و برداشت گندم به عنوان ماده اصلی پخت نان، آسیاب كردن گندم و در نهایت تولید نان) توسط مردم روستا انجام میشد.
رفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهتقی قاسمیتقی قاسمیرفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهشب نشینی از کارهای متداول اهالی خان آباد است. شب­ نشینی در اواخر #پاییز و فصل زمستان بیشتر صورت می­گیرد چرا که عموما در روستاها بعد از برداشت محصول در فصل پاییز، اوقات فراغت و بیکاری روستائیان آغاز شده و تا پایان زمستان ادامه پیدا می­کند.
نقوش انسان های فرا زمینیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های فرا زمینینقاشی های درون غارهاو کوه های ایران، اسناد دست اولی هستند که با کشف آنها نگاه به تاریخ و هنر بشر متحول می شود.
آبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیآبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آبادزندگی روستایی حاکم بر خان آباد در حدود 50 سال پیش صرف نظر از سختی هایی که داشت،شیرینی های خاص خود را هم در پی داشت .مردان و زنان و همه اهل خانواده در تمام فصول سال مشغول کار و فعالیت بودند که همین تلاشهای روزمره باعث می شد کمتر فردی مبتلا به بیماری های رایج این روزه از قبیل بالابودن چربی و قند خون ....باشد...
تهیه شیره انگور ،روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیتهیه شیره انگور ،روستای خان آبادمراسم تهیه شیره انگور توسط بانوان روستای خان آباد روستای خان‌آباد از توابع شهرستان خمین است که بانوان با حضور در باغ‌های انگور و تاکستان‌های روستا، انگورها رسیده و مرغوب را برداشت کرده و به محلی مناسب که معمولا حیاط خانه روستایی است انتقال می‌دهند و به تمیز کردن و شستن آنها می‌پردازند.در برداشت و تمیز کردن و همچنین شستشوی انگورها، تمام اعضای خانواده از کودکانی که توانایی کمک دارند تا بزرگترها و مردان شرکت و با صمیمیت خاصی با یکدیگر همکاری می‌کنند، در بعضی از مواقع نیز همسایگان به کمک می‌آیند که در گذشته
بانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومتقی قاسمیتقی قاسمیبانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومخاله آرا در حقیقت یكی از چهره های ماندگار خان آباد است،خاله آرا بدون کوچک ترین چشم داشتی به کمک بانوان روستا میرفت و در کلیه کارهای روزمره یاری گر خانواده های روستایی بود.
شروع فصل پشم چینی در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل پشم چینی در روستای خان آبادبا وجود این که همه ساله در فصل پشم چینی، چندین تن پشم از دام‌های روستای خان آباد چیده می‌شود، اما به علت نبودن صنایع تبدیلی، این محصول با قیمت کمی داد و ستد شده یا اینکه وارد لحاف دوشک می‌شود! در حالی که ایجاد ارزش افزوده این محصول ازجمله مواردی است که می‌تواند موجب تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در کشور شود. فصل پشم چینی معمولا در اوایل خرداد ماه شروع می شود .شستشوی دام ها و خشک شدن انها در مجاورت آفتاب و بلافاصله شروع پشم چینی یا همان چر chara .پشم چینی معمولا در دو فصل صورت میگیرد یکی در فصل بهار و دیگری در او
در ورودی مسجد قدیمی وچله خانه روستای هجیجمحمد غریب معاذی نژادمحمد غریب معاذی نژاددر ورودی مسجد قدیمی وچله خانه روستای هجیجروستای هجیج روستایی منحصر بفرد در کل مجموعه هورامان (اورامان ) در مابین استان کردستان و کرمانشاه در کنار رود سیروان قرار گرفته
مشکعبدل شعبانیعبدل شعبانیمشکمشک از پوست گوسفند برای نگهداری آب درست میشود و کار یخچال امروزی را میکرده است