اقامتگاه بوم‌گردی روزیه روستای چاشم

چاشم زیبا، در مرز شمال استان سمنان و جنوب مازندران قرار دارد. از برخی جاذبه های دیدنی روستا می‌توان به آبشار روزیه، برج قدیمی ، منطقه گردشگری اُپرت، دره زیبای خطیرکوه همراه با قلعه کنگلو و قله های بلند اطراف روستا با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر قله‌های همچون اُرم، قدمگاه، نیزوا و قله‌های نرو خرو در این روستا اشاره کرد...

  • اقامتگاه بوم‌گردی روزیه روستای چاشم
  • اقامتگاه بوم‌گردی روزیه روستای چاشم
  • اقامتگاه بوم‌گردی روزیه روستای چاشم
  • اقامتگاه بوم‌گردی روزیه روستای چاشم
  • اقامتگاه بوم‌گردی روزیه روستای چاشم
  • اقامتگاه بوم‌گردی روزیه روستای چاشم
مبینا جعفریيكشنبه 19 بهمن 1399 | 4 سال پیشچاشم زیبا، در مرز شمال استان، سمنان و جنوب مازندران قرار دارد. ۳۴ کیلومتر تا دوآب مازندران، ۴۸ کیلومتر تا سمنان و ۲۳۶ کیلومتر تا تهران فاصله دارد. جایگاهش بر روی دامنه کوه نیزوا دومین کوه بلند استان با ارتفاع ۳۸۱۰ متر می‌باشد. این روستا دارای دشت‌ها و چشمه‌های زیادی است. چشمه روزیه بزرگترین و پرآب ترین آن است که گیسوانی از آبشار زیبایش را روی دامنه نیزوا به نمایش گذاشته است. دشت این روستا سفره‌ای پهن کرده است که در آن شکوه گندم، جو، گلهای وحشی و گیاهان دارویی تو را مست می‌کند. در این بزم زیبا، کبک و بلدرچین و کبوتران وحشی نغمه‌سرایی می‌کنند و روحت را سرشار از حس طراوت می‌کنند. مردم روستا، فرهنگ و آیین مازندرانی دارند و با زبان مازندرانی به پیشوازت می‌آیند. وقتی به این دیار میرسی تکه‌هایی از سفال‌های باستانی را می‌یابی که قدمت طولانی اش را یادآوری می‌کند. قدمت این روستا باتوجه به کاوش های باستان شناسی بیش از ۳۰۰۰ سال تخمین زده شده است. بعضی از نامهای اشکانی در روستا امروزه نیز خودنمایی می کند، مانند سولا و کِلیس و بَرِشک و اِزنا که نام منطقه‌هایی از چاشم است. فرش‌هایی از نقوش این سفال ها را امروزه در خانه های این روستا می‌بینی و هنوز چند مادربزرگ در روستا در حال بافت این اثر تمدن زیبا روی صنایع دستی مخصوص چاشم، گلیج هستند. اگر چه امروزه آفت شهرنشینی تمدن‌های عظیم روستاهای ایران را کمرنگ کرده اما هنوز کورسویی از این فرهنگ های به جا مانده در روستا به گردشگران شهر چشمک می‌زنند و آنها را قبل از نابودی کامل دعوت به تماشا می کند. مسیر این روستا از تهران تا چاشم آنقدر دلنواز است که چندین بار باید از خودرو پیاده شوی نظری به پل ورسک بیاندازی گوشه چشمی به غار اِسپَهبد خورشید و تمدن به جا مانده از دوران ساسانی و کمی جلوتر جنگل کتابش را می‌گشاید و طبیعت زیبا را به نمایش می‌گذارد. کمی دقیق‌تر که باشیم چشمه آب معدنی را می بینیم آنجا طبیعت با تمشک از شما پذیرایی می‌کند و با استفاده از هوای مطبوع و صدای آب تهیه چای هم روی آتش بزم شما را کامل می‌کند و در ادامه مسیر به سمت دره زیبای خطیرکوه و رسیدن به چاشم و اقامتگاه روزیه و ایوان زیبایش که دشت روستا را همانند تابلوی زیبا به چشمانتان هدیه می کند. از دیگر جاذبه های دیدنی روستا می‌توان به آبشار روزیه، برج قدیمی ، منطقه گردشگری اُپرت، دره زیبای خطیرکوه همراه با قلعه کنگلو و قله های بلند اطراف روستا با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر قله‌های همچون اُرم، قدمگاه، نیزوا و قله‌های نرو خرو در این روستا اشاره کرد. اقامتگاه بوم گردی روزیه در ابتدای روستا واقع شده دارای ۴ اتاق با ظرفیت ۱۶ نفر است دو اتاق مجهز به سرویس بهداشتی و حمام است . اقامتگاه دارای ایوان بزرگی است که منظره دشت و روستا را همانند تابلوی زیبا به تصویر می‌کشد. این اقامتگاه در سال 95 به مدیریت خانم فاطمه ایمانی شهمیری به بهربرداری رسیده است. ایشان دارای مدرک کارشناس ارشد رشته حسابداری و گواهینامه آموزش گردشگری از طرف اداره میراث می‌باشند. در این اقامتگاه گردشگران می‌توانند آشپزی کنند یا غذا سفارش دهند. در این جا علاوه بر پخت غذاهای معمول غذاهای محلی ته چین و دیگی نیز طبخ می‌شود. تلفن تماس اقامتگاه روزیه: 09193338358 ۱۰٪ تخفیف اقامت برای اعضاء سایت نمای ایران دسته‌بندیسمناناقامتگاه‌هاسایرکلید‌واژهاقامتگاهبومگردیروزیهگلیجچاشمخطیرکوهپل ورسکغار اِسپَهبد خورشیدآبشار روزیهاُپرتقلعه کنگلو14999 بازدید
ارزش و اهمیت سنگ‌نگاره‌های یافت شده در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردارزش و اهمیت سنگ‌نگاره‌های یافت شده در ایرانیکی از مهم‌ترین منبع‌های شناخت تکاملی بشر، میلیون‌ها سنگ‌نگاره‌های کهنی است؛ که در جای جای دنیا کشف شده است.
جشن چهارشنبه سوری در ایران و دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردجشن چهارشنبه سوری در ایران و دیگر نقاط جهانچهارشنبه سوری در ایران یکی از آئین های کهن ایرانیان جشن چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چار شنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند. چهار شنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود.
از هنر سنگ تا هنر سفالمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرداز هنر سنگ تا هنر سفالمطالعات و بررسی های دو دهه ی ما بر روی نقاشی های کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران، نشان از یک سیر در هم تنیده از پیام و مضمون در نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران و طرح های روی سفالینه های پیش از تاریخ ایران دارد.
اسرار و چرایی گیاه هوم و نقش بزکوهیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرداسرار و چرایی گیاه هوم و نقش بزکوهیرنگین نگاره های pictographs کهن مکشوفه در خراسان شمالی، با قدمت حدود هزاره ی دهم پ.م. که بزکوهی و گیاه هوم Ephedra را در کنار هم می بینیم. در هزاره های بعد (حدود هزاره سوم پ.م.)، همان پیوستگی بر روی کاسه های گِلی گذشتگان با همان شباهت و پیام هم دیده می شود؟!
پارک ملی توران از دروازه طرودبابک ارجمندیبابک ارجمندیپارک ملی توران از دروازه طرودپارک ملی توران در جنوب شرقی استان سمنان و شهرستان شاهرود قرار گرفته
عمارت ابراهیم خان در ملاده مهدیشهر - شکارگاه ملادهبابک ارجمندیبابک ارجمندیعمارت ابراهیم خان در ملاده مهدیشهر - شکارگاه ملادهعمارت ابراهیم خان ملاده واقع در شهرستان مهدیشهر و ۵۵ کیلومتری شمال شهمیرزاد، استان سمنان قرار گرفته و با نام شکارگاه ملاده نیز شناخته می‌شود.
اقامتگاه بوم‌گردی سرای جواهربوم ما بوم ما اقامتگاه بوم‌گردی سرای جواهردر بافت تاریخی و مرکز شهر قرار دارد. 20 متر فاصله با مسجد جامع نطنز، 30 متر با آتشکده نطنز
اقامتگاه بوم‌گردی خانه ناصر لشکربوم ما بوم ما اقامتگاه بوم‌گردی خانه ناصر لشکرخانه ناصر لشکر در قلعه اندرونی واقع شده است و دارای معماری قاجاری بوده، درب اصلی خانه هشتی شده و دارای امکاناتی نظیر دالان، بادگیر، برج نظامی، گودال باغچه، حوض، ایوان، سرداب، انبار، مطبخ با تنور و اجاق هیزمی است.
اقامتگاه بوم‌گردی میرزا غلام حسین خانبوم ما بوم ما اقامتگاه بوم‌گردی میرزا غلام حسین خاناقامتگاه از یک سو به دشت کویر می‌رسد. قلعه دختر، سد تاریخی، آبشار و رودخانه در نزدیکی روستای درونه است.
قله قدمگاهبابک ارجمندیبابک ارجمندیقله قدمگاهقدمگاه قله در غرب البرز شرقی قرار گرفته و با ارتفاع حدود ۳۶0۰ متر دومین قله مرتفع شهرستان مهدیشهر در استان سمنان است
رد پاهایی از فرازمینی ها در میان سنگ نگاره های کهن ایران و پرومحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پاهایی از فرازمینی ها در میان سنگ نگاره های کهن ایران و پرومقایسه و تطبیق برخی از نقوش سنگ نگاره های ایران (کوه های تیمره در اطراف خمین) و کشور پرو در آمریکای جنوبی ، افرادی با کلاه خودهای مشابه و اجزای انسانی خاص (هاله ای از نور). گویی همه آنها بدست یک هنرمند در آن سرزمین های دور از هم حک شده است!
مجموعه تاریخی اقامتی چپیلهبوم ما بوم ما مجموعه تاریخی اقامتی چپیلههمت دو پدر و دو پسر در احیا گوشه ای از تاریخ کهن ایران زمین
کوه اُرِم - قله ارمبابک ارجمندیبابک ارجمندیکوه اُرِم - قله ارمکوه ارم با ۳۳۲۵ متر ارتفاع در جنوب چاشم
خط الراس نرو - اوپرتبابک ارجمندیبابک ارجمندیخط الراس نرو - اوپرتاوپرت مرز بیابان و آبان در فاصله مستقیم ۳۵ کیلومتری از شمال سنگسر (مهدی شهر)
روستای بیابانکبابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای بیابانکبیابانک روستایی در حاشیه کویر مرکزی ایران
آوای سنگ؛ گزارشی از سنگ نگاره های منطقه تیمرهپروین هاوشپروین هاوشآوای سنگ؛ گزارشی از سنگ نگاره های منطقه تیمرهبا گذر از منطقه تیمره واقع در دشت گلپایگان،متوجه نماد ها و سنگ نگاره های فراوانی از نقوش انسانی و حیوانی گرفته تانشانه ها و سنگ نوشته هایی نقش بسته بر صخره های سنگی در منطقه میشویم که...
آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانیسپیده اصلانسپیده اصلانآرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانیآرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی در روستای صوفی آباد، حدود ۱۰ کیلو متری شمال غربی شهر سمنان واقع است. بنای آرامگاه و خانقاه این عارف مشهور بازمانده معماری اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری است.
پمبه یا پنبهسپیده اصلانسپیده اصلانپمبه یا پنبهواژه پمبه در زبان طبری آن چیزی که مظهر لطافت و نرمی است پنبه نامیده می شود. امروزه این لغت با کلمه پنبه جایگزین شده است.
فنجانماهای  Cup Marks عصاره گیری آیینی و...محمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجانماهای Cup Marks عصاره گیری آیینی و...اغلب این فنجان نماها بر فراز کوه های کم ارتفاع ایجاد شده اند و کارکردهای عصاره گیری، بویژه از گیاه هوم برای اجرای مراسم هیومه داشته است. در کنار آن کار، برای کوبیدن دانه ها و ساقه های خشک گیاهان نیز کاربرد داشته است.
ایرانیان از اولین مخترعان خط بوده‌اندمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردایرانیان از اولین مخترعان خط بوده‌اندباستان شناس فرانسوی، با رمزگشایی نخستین خط عیلامی که قدمتی بیش از چهار هزار سال دارد، ایرانیان را نخستین مخترعان خط در کنار تمدن بین النهرین اعلام کرد.
سنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشر.محمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشر.سنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشرند که از پنجره های آنها می توان کلیه ابعاد زیستی انسان های گذشته را رصد کرد. اگر جه در ایران مورد بی مهری بعضی هاست.
تنگه و آبشار روزیهمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانتنگه و آبشار روزیهآبشار روزيه يکی از پديده های زيبا و جالب توجه طبيعی سمنان است و اين آبشار، در روستای کوهستانی چاشم از توابع بخش مهديشهر در جاده چاشم به خطیرکوه-دوآب قرار دارد
آرامگاه جرجیس پیامبربابک ارجمندیبابک ارجمندیآرامگاه جرجیس پیامبرمکانی مقدس در حاشیه کویر مرکزی ایران و پوشیده از گیاه هوم