قلعه کنگلو معروف به عقاب مازندران

عقاب مازندران یا قلعه کنگلو یادگاری اساطیری

  • قلعه کنگلو معروف به عقاب مازندران
  • قلعه کنگلو معروف به عقاب مازندران
  • قلعه کنگلو معروف به عقاب مازندران
  • قلعه کنگلو معروف به عقاب مازندران
  • قلعه کنگلو معروف به عقاب مازندران
بابک ارجمندیيكشنبه 10 اسفند 1399 | 4 سال پیش با طی راهی(۱) کوهستانی، نیمه جنگلی، مرطوب و گرم (در تابستان) و بکر به دژی پنهان شده در لابلای کوه‌های بلند و ایستاده بر روی صخره‌ای بزرگ می‌رسیم. عقاب مازندران شما را مسخ خود می‌کند. بال گشوده و به شما می‌نگرد. اگرچه دیگر بی‌جان است اما اقتدارش پا برجاست. ارتفاع این دژ از سطح دریای آزاد حدود ۱۸۰۰ متر است. بیشترین مصالحی که برای ساخت قلعه استفاده شده؛ سنگ لاشه با ملات آهک و سنگ ریزه بوده است. یافتن اشیایی با نشانه‌های میترائیستی، نشان از نیایشگاه مهر - میترا - دارد. همچنین یافتن چربی در این مکان، قلعه را نیایشگاه آناهیتا - الههٔ آب - معرفی می‌کند. در داستان‌های اساطیری ایران از کَنگ‌دژ یا کنگ‌دز، نام برده شده که شهر یا قلعه‌ای در شرق یا شمال ایران(۲) است. این دژ به دستور سیاوش ساخته‌ شده است.(۳) پشوتن یکی از جاویدانان اساطیری در گنگ‌دژ به سر می‌برد(۴) و در پایانِ هزارهٔ زرتشت با ۱۵۰ نفر مردِ پرهیزگار از کنگ‌دژ خارج می‌شود(۵). همچنین در متن‌های پهلوی، کیخسرو پس از سپردن پادشاهی به لهراسب به گنگ دژ می‌رود. (۶) به احتمال بسیار زیاد دژ کنگلو همان کنگ‌دژ است. گمانه‌زنی‌های گوناگون از قدمت این قلعه وجود دارد که عمر بنای اصلی را دوره اشکانی یا ساسانی حدس می‌زنند. دسته‌بندیدژها ، قلعه‌ها ، برج و مناره‌هامازندرانکلید‌واژهعقاب مازندرانقلعه کنگلوساسانیاشکانینیایشگاه مهرمیترامیترائیستینیایشگاه آناهیتاالههٔ آبدژ کنگلوکَنگ‌دژکنگ‌دزلهراسبکیخسروکنگ‌دژ16633 بازدید
  • قلعه کنگلو، دژی مستحکم در میان کوه های البرزقلعه کنگلو مانند دژی مستحکم و استوار در میان یک استار طبیعی در بالای دره باستانی آرم ...
  • تنگه و آبشار روزیهآبشار روزيه يکی از پديده های زيبا و جالب توجه طبيعی سمنان است و اين آبشار، در روستای کوهستانی چاشم از توابع بخش مهديشهر در جاده چاشم به خطیرکوه-دوآب قرار دارد
  • خطیر کوهجاده خطیر کوه، تونلی است از گذشته بی ریای کلبه های روستایی، شالیزارها، مترسک های خیال انگیز که از واقعیت تلخ توسعه بی نصیب نمانده است. می توانم بگویم در مسیر این جاده، رج های از زیبایی و زشتی را تنگاتنگ کنار هم آمیخته خواهید دید.
  • نوروز ۱۴۰۲ مبارکبامدادی که تفاوت نکند لیل و نهار - خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار
  • اقامتگاه بوم‌گردی روزیه روستای چاشمچاشم زیبا، در مرز شمال استان سمنان و جنوب مازندران قرار دارد. از برخی جاذبه های دیدنی روستا می‌توان به آبشار روزیه، برج قدیمی ، منطقه گردشگری اُپرت، دره زیبای خطیرکوه همراه با قلعه کنگلو و قله های بلند اطراف روستا با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر قله‌های همچون اُرم، قدمگاه، نیزوا و قله‌های نرو خرو در این روستا اشاره کرد...
هفت آبشارمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانهفت آبشارهفت آبشار، نام آبشاری پلکانی و زیباست که در نزدیکی روستای تیرکن سوادکوه قرار دارد.
ارگ فورگمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانارگ فورگدرباره روستای فورگ و ارگ آن اندکی پیش از سفرم خواندم و شنیدم. اما شنیدن کی بود مانند دیدن! فورگ روستایی از در بخش درمیان از استان خراسان جنوبی است که در بلندترین نقطه آن ارگی زیبا ساخته شده است.
خط الراس نرو - اوپرتبابک ارجمندیبابک ارجمندیخط الراس نرو - اوپرتاوپرت مرز بیابان و آبان در فاصله مستقیم ۳۵ کیلومتری از شمال سنگسر (مهدی شهر)
خطیر کوهسپیده اصلانسپیده اصلانخطیر کوهجاده خطیر کوه، تونلی است از گذشته بی ریای کلبه های روستایی، شالیزارها، مترسک های خیال انگیز که از واقعیت تلخ توسعه بی نصیب نمانده است. می توانم بگویم در مسیر این جاده، رج های از زیبایی و زشتی را تنگاتنگ کنار هم آمیخته خواهید دید.
قلعۀ قدیمی ایراجدریاچه کویر دریاچه کویر قلعۀ قدیمی ایراجاز دیگر مناطق دیدنی و تاریخی این منطقه می‌توان به قلعه‌ای قدیمی که روی ارتفاعات این روستا استوار است، اشاره کرد.
قلعۀ ساسانی گرمهدریاچه کویر دریاچه کویر قلعۀ ساسانی گرمهیکی از مناطق گردشگری گرمه، قلعه‌ای قدیمی ساخته‌شده از گل، خشت و سنگ است.
قلعۀ بیاضهدریاچه کویر دریاچه کویر قلعۀ بیاضهقلعۀ بیاضه یکی از کهن‌ترین قلعه‌های منطقه و در ردیف حصارها و دژهای قابل توجه در ایران است.
قلعۀ انوشیروان عادلدریاچه کویر دریاچه کویر قلعۀ انوشیروان عادلقلعه جندق یا قلعۀ انوشیروان عادل از بناهای تاریخی شهر جندق و تنها قلعۀ مسکونی در ایران کنونی‌ست.
قلعۀ کرشاهی، کارشاهی یا قلعه سرداردریاچه کویر دریاچه کویر قلعۀ کرشاهی، کارشاهی یا قلعه سرداراین بنا بین رشته‌کوه سفیدآب و ملک صدرا واقع شده، در زمان قاجار توسط نایب حسین کاشی ساخته شده
آبشار قلعه گردنمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانآبشار قلعه گردنشهرستان تنکابن، استان مازندران
دریاچه الندانمجیدرضا افشاریانمجیدرضا افشاریاندریاچه النداندریاچه الندان ،دریاچه ای در دل جنگل
میل اژدهانادر چقاجردینادر چقاجردیمیل اژدهابنای سنگی میل اژدها که به نام های دیمه‌ میل و میل آزاد نیز نامیده می شود بنایی ساخته شده از ۱۶ ردیف سنگهای بزرگ تراشیده شده به شکل مکعب مستطیل بوده که بر دامنه تپه ای سنگی در ۵ کیلومتری غرب (جنوب غربی) شهرستان نورآباد و در نزدیکی راه این شهر به روستای آهنگری واقع شده است.
آبشار قو (سفیدآب) - لارنادر چقاجردینادر چقاجردیآبشار قو (سفیدآب) - لارآبشار قو (سفیدآب) یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعی دشت لار است. این آبشار در استان مازندران و در میانه مسیر قدیمی رودبار قصران به بلده واقع شده است.
شکوه دماوندمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانشکوه دماوندجلوه زیبای قله دماوند از جبهه شمالی در ییلاقات آمل، استان مازندران
آبشار شاهاندشتنادر چقاجردینادر چقاجردیآبشار شاهاندشتآبشار شاهاندشت بلندترین آبشار استان مازندران است که در مجاورت روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر ۹۶ جاده هراز و ۶۵ کیلومتری شهر آمل قرار دارد.
قلعه کرشاهینادر چقاجردینادر چقاجردیقلعه کرشاهیقلعه کرشاهی یکی، از کامل‌ترین و مستحکم‌ترین قلعه‌های دفاعی فلات ایران، در شمال شهر بادرود و شرق شهر ابوزیدآباد از توابع کاشان قرار دارد.
تنگه دارنادر چقاجردینادر چقاجردیتنگه دارتنگه دار دره ای باریک و زیبا در جنوب روستای خشکسرا واقع در جنوب شهرهای چالوس و نوشهر و کمربندی آنهاست. وجه تسمیه این تنگه به علت وجود تعداد زیاد درختان در ارتفاعات اطراف آن و همچنین گونه های مختلف سرخس و پر سیاوشان داخل آن است به گونه ای که آویزان بودن تعداد زیادی شاخه و ریشه های درختان از دیواره های تنگه شما را به یاد تارزان و طناب بازی های او خواهد انداخت.
غار دانیالنادر چقاجردینادر چقاجردیغار دانیالغار دانیال از غارهای رودخانه‌ای ایران است و بعد از غار قوری قلعه، دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران محسوب میشود.
آرامش در مهمجیدرضا افشاریانمجیدرضا افشاریانآرامش در مهجنگل سنگده از زیباترین و انبوه ترین جنگلهای رشه کوه البرز
دماوندبابک ارجمندیبابک ارجمندیدماوندای دیو سپید پای در بند ، ای گنبد گیتی ای دماوند
دریاچه الندانمجیدرضا افشاریانمجیدرضا افشاریاندریاچه النداندریاچه الندان در روستای الندان بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری واقع می‌باشد. این اثر طبیعی با قدمت کواترنری به شماره ۲۶۳، ۲۳ آبان ماه ۹۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد.
چهارطاقی و قلعه باستانی نخلکجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیچهارطاقی و قلعه باستانی نخلکچهارطاقی و قلعه باستانی در کنار روستا و معدن سرب نخلک در حدفاصل شهر انارک و چوپانان در مسیر نایین به طبس واقع شده است
قلعه کنگلو، دژی مستحکم در میان کوه های البرزرحیم زیوریقلعه کنگلو، دژی مستحکم در میان کوه های البرزقلعه کنگلو مانند دژی مستحکم و استوار در میان یک استار طبیعی در بالای دره باستانی آرم ...
قلعه تاریخی مارکوهمحمد رفیعیمحمد رفیعیقلعه تاریخی مارکوهقلعه تاریخی مارکوه کتالم. بام رامسرقلعه مارکوه بر بالای کوه مارکوه در سمت شرق کتالم از توابع شهر رامسر واقع شده است.
قلعه خانیکابراهیم حقیقیقلعه خانیکقلعه خانیک، بنایی بسیار قدیمی ساخته شده از خشت و گل و سنگ بر فراز قله شمالی روستای خانیک (شهرستان فردوس) (خانیک شاه) در بخش مرکزی شهرستان فردوس است
بنده بنامیر مختاریبنده بنمازندران - روستای سنگده
روستای سر سبز سنگدهامیر مختاریروستای سر سبز سنگدهمازندران روستای خوش آب و هوای سنگده
گنبد بازمجتبی ملانظرمجتبی ملانظرگنبد بازشاهکار معماری مشهور به گنبد باز شکاری، اثری تاریخی از زمان شاه عباس صفوی است که ...
قلعه رودخانمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانقلعه رودخاندژی استوار بر فراز ارتفاعات جنگلی و مه گرفته فومن (گیلان)
نمایى از قله دماوندفرهاد شيرانفرهاد شيراننمایى از قله دماوندعكس پالاروما از قله دماوند
قلعه بهستانسمانه زارعیسمانه زارعیقلعه بهستانقلعه تاریخی بهستان در ماهنشان زنجان
نمک آبرودمهدی مخلصیانمهدی مخلصیاننمک آبرودشهرک جدید نمک آبرود که در دوازده کیلومتری غرب چالوس واقع شده قسمتی از اراضی منطقه را با وسعت تقریبی ۶۵۰ هکتار در بر می‌گیرد. حد شمالی این اراضی را دریای خزر و حد جنوبی آن را ارتفاعات مدوبن (از بلندی‌های رشته‌کوه البرز) تشکیل داده‌است. وجود پارک‌های جنگلی بنفشه و شمشاد در قسمت شمالی این مجموعه با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار مناظر بدیعی را در این قسمت از اراضی به وجود آورده‌است. ضمن آنکه در جنوب این اراضی دامنه کوه مدوبن به صورت جنگلی فشرده و با جاذبه‌های بصری فوق‌العاده واقع شده‌است.
قلعه رودخانمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانقلعه رودخانرودخان نام قلعه ای است متعلق به دوره سلجوقیان که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای زیبای رودخان ساخته شده است