شعروادب در روستای آقداش از بخش نوبران شهرستان ساوه

شرح حالی برزندگینامه استاد: بمناسبت فرا رسیدن چهلمین روزدرگذشت زنده یاد كربلایی صفرعلی غیبی (غمگین) با سلام و درود به دوستداران شعروادب ترکی زبا...

شعروادب در روستای آقداش از بخش نوبران شهرستان ساوه
محمد رفیعیچهارشنبه 25 آبان 1390 | 13 سال پیششرح حالی برزندگینامه استاد: بمناسبت فرا رسیدن چهلمین روزدرگذشت زنده یاد كربلایی صفرعلی غیبی (غمگین) با سلام و درود به دوستداران شعروادب ترکی زبان منطقه ساوه الخصوص روستای آقداش : در خردادماه سال گذشته باراهنمایی دوست عزیزمان جناب مهندس اسدا... امیری تونستم یک گفتمان دوستانه ای با زنده یاد صفرعلی غیبی(غمگین)داشته باشم این دیدار صمیمانه که همراه بود با تصویربرداری که توسط حقیر انجام گرفت حال جا دارد تصویری از شرح حال وگذری بر گذشته استاد به زبان خودش داشته باشیم که چه بسا چنین افرادی دراقصا نقاط کشورمان بسیارند که به علت گمنام بودن وبرحسب شرایط روزگار محکومند در پیچ وخم زندگی این هنر را در میان گنجه ها ودیوارهای کاهگلی خانه هایشان گذارده وبروند....باشد تا همتی کنیم ونگذاریم چنین افرادی در منطقه مان گمنام بروند... این فیلمها که توسط آقای طهماسبی در سایت آقداش آنلاین قرار گرفته که جاتشکر وقدردانی دارد...در انتظار نظرات راهگشای شما دوستان هستم اردتمند شما محمد ... جهت مشاهده فیلم بر سایت آقداش آنلاین کلیک نمایید -------------------------------------------------------------------------------- متن این دیدار: در یك صبح بهاری ازسال 89 به بهانه آشنایی هر چه بهتر به سراغ مردی رفتم از دیار شعر و ادب كه در پیچ و خم زندگی در گوشه‌ای تنها در خانه قدیمی مانده از پدر فقط روزگارش را با دست نوشته‌هایش سپری می‌كرد. منزلی در روستای «آقداش» محله مرادیها كوچه شهید رفیعی در اتاقی که چشم اندازی زیبا به كوچه داشت او را دیدم، از او خواستم كه از خودش و آثارش بگوید غمی سنگین در چهره اش نمایان بود که حکایتها داشت شنیدنی که قسمت اول این گفتمان را به حضور سبزتان عرضه مینمایم ...ادامه مطلب را کلیک فرمایید :من صفرعلی غیبی فرزند مرحوم معصوم علی متولد 1303 (86 ساله) كه از شش سالگی پدر مرا در مكتب خانه گذارد،‌ خواندن و نوشتن را شروع كردم و علاقه زیادی به درس و مكتب داشتم اولین استادم میزا علی اهل خان آباد و آخرین استادم مرحوم حاج شیخ میرزا محمد علی نجفی بود. در آن سالها به دلیل ذوق و علاقه تمام علومی كه در آن مقطع بود از باب صرف و نحو و فنون تعزیه خوانی و یا مقتل نویسی را در زمان خود گذراندم به طوری كه دیگر چیزی برای مطالعه پیدا نمی‌كردم با توجه به اشتیاق زیادم و از طرفی با نظر به مشكلات معیشتی در زندگیمان پدرم مرا از ادامه تحصیل به شهر قم منع كرد. ولی من در سنین 14 سالگی شروع به استادی در مكتب‌خانه‌ها در روستای خود و اطراف نمودم و به مدت 12 سال كه در انتها از طرف نهضت سوادی آموزی به عنوان معلم چند سالی تدریس داشتم. خاطرات و زندگیش شنیدنی بود. از او خواستیم تا از فعالیتهای ادبی خویش بگوید: او گفت: در میان این سالها با توجه به استعداد ی که در تعزیه خوانی(داری صدای دلنشین است) و تدوین آن داشت تحولی نو در جمع آوری و ساماندهی و تهیه بیش از 7 جنگ كه هر جنگ او حاوی 10 الی 30 مجلس می‌باشد از دیوانش گفت كه عمده عمر خود را بر روی آن نهاد و تنها یادگار ماندگارش می‌باشد كه در دو قسمت نظم و نثر حاوی مضامین طنز و معضلات اجتماعی و در باب اخلاق و مذهب و عرفان گرد آوری شده كه به نوع خود قابل تامل می‌باشد. از سال 1356 شروع به جمع آوری آثارش نمود و تنها آرزوی خودرا به چاپ رساندن آنها می‌داند. با توجه به روحیه و شخصیت فردی كه كربلایی صفر در خود می‌دید در این دیوان او لقب و تخلص( غمگین) را برای خود برگذیده است. به طوری كه این مطلب در انتهای هر غزل مشهود است. جهت مشاهده صفحاتی از دیوان استاد غیبی وقتی علت این تخلص را از او جویا شدم افزود: چون انسان در حالت جنین دست در زیر چانه و به حالت غمگین پای به این دنیا می‌نهد با توجه به این كه از اول عمر تا كنون آلوده به غم بوده ام‌ و پیوسته با سختی و مشكلات گذران زندگی داشتم ترجیح دادم كه این اسم را انتخاب كنم...تنها درخواست این پیر وغلام ابا عبدا... که عمری را در به تصویرکشیدن مظلومیت حسین ابن علی در مساجد وحسینیه ها در ایام محرم ویا مناسبتهای اسلامی حادثه کربلا را با صدای دلنشینش وبا تعزیه خوانیش بگوش مردم منطقه میرساند این بود که دست نوشته هایش الخصوص دیوان غیبی به چاپ برسد که امیدواریم که در آینده با همت دوستاران شعروادب منطقه به سرانجام برسد ... تصاویری از دیوان زنده یاد غیبی در آلبوم 500 وبلاگ موجود است که دوستان میتوانند دست خط استاد را ملاحظه ومطالعه نمایند...واین گفتمان درست در سالگرد خود مصادف شد با از میان رفتن این بزرگ مرد طریقت شعر ونوحه در منطقه قاراقان وبلا خره استاد در سحرگاه 16 خرداد 1390 بسوی معبود شتافت یادش همیشه سبز......پیکر پاک او در آرامگاه روستای آقداش آرام گرفت... باشد تاعزیزان با مروری بر دست نوشته های او یادش را زنده نگه دارند بدرود.. مطلع دیوان استاد چنین آغاز میشود: سپاس و حمد اول خالقه کی یکتادور قدیم و لم یزل و لاشریک و همتادور کی ذات- پاکی هامی ممکناته غالب دور علیم و عالم و حاکم و حلیم و دانادور یئری گؤگو هامی ممکناتی خلق ائله ین کی هم سمیع و بصیر حی و هم توانادور ائدیبدی خلق هامی جن و انسی دام و ددی کی ذات- اقدسی هر عیب دن مبرادور تمام خلقت و جنبنده نی ائدن مرزوق رحیم و راحم و رحمان خدای-بینادور کی ناامید ائله مز بنده سینی لوطفوندن دئمز بیریسی دیر اعلی بیریسی ادنی دور تمام جن و بشر وحش و طیر و جنبنده کی ریزه خوار ولی و نعمادور تمام گبر و مجوس و سیاه و سرخ و سفید وظیفه خوار در- کردگار یکتادور الها دست نیازینی بنده غمگین دوتوبدو درگهوه صاحب- خطایادور باغیشلا جرمینی یارب به سید ثقلین اؤز آدین حرمتینه غافرالخطایادور غریق لجّه عصیانم عفو ائله یارب گلیبدی درگهوه صاحب- تمنادور ( شعر ازغمگین با تشکر از زحمات استاد اسدا... امیری در گرداوری) -------------------------------------------------------------------------------- نئچه ایل اؤنجه ساوالی آشیق نادر رنجبر له بیر دانیشیق آپاردیم و او دانیشیق آلما یولو وبسایتیندا بیر مقاله کیمی یاییملاندی. نادر رنجبر او دانیشیقدا ساوانین آقداش کندینده صفر علی غیبی آدینا بیر شاعیر اولدوغوندان خبر وئردی. چوخ ایسدیردیم بو شاعیردن بیلگی لر آلام. آیلار اؤنجه اینترنت فضاسیندا آقداش آدینا بیر وبلاگ گؤروب، اونون مدیری سایین محمد رفیعی له مجازا تانیش اولدوم. سایین رفیعی یه آقداش دا بئله بیر شاعیرین اولدوغونو خاطیرلادیب، بیله سیندن شاعیردن بیلگی ییغماغینی ایسته دیم. اودا سؤزومو یئره سالماییب، ایکی دی وی دی شاعیرین اؤزو اوخودوغو شعرلریندن منه گؤندردی. من او دی وی دی لری هله کامیل یازییا دؤندره بیلمه میشم. آمما منه ایلگینج(جالب) اولان بیلگیلری سایین اوخوجولارلا پایلاشماق ایسته دیم: ۸۶ یاشیندا اولان شاعیر صفرعلی غیبی ۱۳۰۳ده ساوانین آقداش کندینده دونیایا گؤز آچیب، مسلکداشلاری اولان بویوک شاعیر ملا پناه واقف و تورکمان محمود کیمی کندده مکتبی وارایمیش و اوشاقلارا یاخین ۱۵ ایل علم اؤیره دیرمیش. گلیری(درآمدی) اکینچیلیک دن اولان شاعیر، تعزیه(شبیه) ده اوخویور و تعزیه نسخه سی ده یازیر. نئچه دفتر تورکجه شعری وار و اونلاری موضوع باخیمیندان آییریب و جونگ آدلاندیریر. او ایندی شعرلرینین چاپ اولوب یاییملانماسی آرزوسوندادیر. فرهنگ و ارشاد اداره سیندن فقط "راهنمایلیق"(= ارشاد) بکلنتیسی(انتظار) واریمیش کی فقط راهنمایلیق اولونوب و هئچ ایش گؤرولمه ییب! شاعیر، سؤزلرینده رحمتلیک علی کمالی دنده سؤز آچیر: " علی کمالی قاراقانین بند امیریندن، تهراندا وکیلدی، او گلدی شعرلریم آلدی اوخودو، چوخ بگندی...". بوندان سونرا تانری ایسدرسه شاعیرین گؤزل شعرلریندن آرتیق یازاجاغیق. اسدا... امیری -------------------------------------------------------------------------------- شاعرحاج اسماعیل عاشوری (مذنب زاده& چهارده گل ) ------------------------------------------------------------------------------- حاج اسماعیل سویلر اهل ساوه ی آقداشلو یام من کلب حسین زاده یم خادم چهارده گُل شاعر ساده یم گناه چُوخ واروم دور مُذنب زاده یم حاج اسماعیل عاشوری فرزند ملا کلب حسین عاشوری نوهءخدابخش عاشوری و خدابخش فرزند الله کرم که ایشان از طالیفهء بزرگ شاه محمّدلو ساکن ساوه بخش روستای آقداش میباشد. ایشان یکی از پیر غلامان ابا عبدالله و عاشق دلسوختهء اهل بیت میباشد که به همین خاطر استاد عزیز نام اثر خود را به نام زیبای {چهارده گل} نام گذاری کرده است --------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------- .ایشان از اوان جوانی تا کنون عمر خود رابا عشق به خدا واهل بیت عصمت و طهارت گذرانده است ،لازم است بدانید که تبع شاعری ایشان به صورت ارثی وخدادادی بوده و پدر ایشان که روحش شاد باشد عالم وشاعر زمان خویش بوده است. ایشان دوست دار راستی وصداقت واهل علم ومطالعه بوده ،که در خانواده کاملآ مذهبی تکامل خود را یافته وتا توانسته ارادت خود را به اهل بیت اعلام نموده و ذره ای از این زمینه عقب نشینی نکرده و همیشه خود را مدیون این زنجیرهء پاک ،متصل به پیامبر بزرگ اسلام {ص} دانسته است ،در اشعار ایشان سادگی و خلوص نیت،و جنبهء مذهبی آن برای خواننده کاملآ مشهود میباشد .استاد عزیز در اشعارش ملقب به {مذنب زاده} میباشد. در مقدمه کتاب چهارده گل ایشان با اشاره بیان داشته است که : سپاس و ستایش ،خداوندی را سزاست که آدمی را به زیور عقل ونطق آراست و بر سایر مخلوقات برتری بخشید .سلام ودرود خدا و فرشتگانش،برهادی سبل ،ختم رسل ،حضرت محمّدبن عبدالله و خاندان گرانقدرش باد .این بندهء کمترین ،حاج اسماعیل عاشوری(آقداشی) فرزند مرحوم کلب حسین نوهء مرحوم کربلایی خدابخش متخلص به ((مذنب زاده)) در نهم آذر 1315 هجری شمسی در روستای آقداش ،از توابع شهرستان ساوه ،پا به عرصهء وجود نهادم واینک،در آستانهء 69 سالگی به حول وقوّهء الهی وبا استعانت از ارواح طیّبهء چهارده معصوم _علیه السلام –اشعار فارسی وترکی خود را که حاصل عمری انس و الفت ،با قرآن مجید وسیرهء ائمهء معصومین –علیهم السلام –است .با تخلص ((مذنب زاده)) به دست چاپ میسپارم.و امیدوارم اهل ادب ،اولین تجربهء شعری ام را به غمض عین و دعای خیر پذیرا باشند ودر صورت ضرور،غث و سمین آن را به حقیر متذکر شوند که این دفتر ،برگ سبزی تحفهء درویش وتقدیم به آستان چهارده معصوم-علیهالسلام- است.انشاءالله مقبول واقع شود. ارادتمند:حاج اسماعیل عاشوری چهارده گل: در کتاب چهارده گل استاد مذنب زاده با زیر نویس در کتاب در قسمت شعر باب علم منظور خود از باب علم مصطفی امام علی ع را معرفی نموده واشاره به حدیث نبوی پیامبر اکرم ص نموده که امیر المومنین را با ب علم نامیده اند. دسته‌بندیسایر ویژگیهای فرهنگیمرکزیکلید‌واژهشعروادبروستایآقداشبخشنوبرانشهرستانساوه16345 بازدید
معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)حسن  صفریحسن صفریمعرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
لرهای ایران و ایلمایی هامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردلرهای ایران و ایلمایی هاپوشش های ساده هم می نواند معرف نمادهای مشترک فرهنگی تاریخی جوامع بشری باشد.
سنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیسنگ نگاره ها، یکی از منابع کهن فرهنگی جوامع بشری محسوب می شوند. ارزش و اهیمیت آنها با دانش تخصصی و میزان علاقه مندی متولیان امور و مردم رابطه مستقیم دارد.
سیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهاندر گذشته های دور هنر یک زبان مشترک جهانی بوده است.
غار چال نخجیرنادر چقاجردینادر چقاجردیغار چال نخجیرغار چال نخجیر در 8 کیلومتری شمال شرق شهر دلیجان قرار دارد. طول کلی غار حدود 1800 متر عنوان شده است که حدود 1200 متر آن قابل بازدید میباشد.
ننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آباددر باور اهالی روستای خان آباد،در اولین روز بعد از ششله یعنی هفتم اسفند ماه ننه پیر از پشکل پناه می آید و دوک نخ ریسی چوبی خود را آتش میزند تا به آب شدن یخها کمک کند و گرمابخش زمین باشد
پخت نان شب عید در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیپخت نان شب عید در روستای خان آبادپخت نان شب عید از جمله فعالیت های بانوان روستای خان آباد از قدیم تا به حال است.در گذشته روستائیان تمام مایحتاج نان خود را طبخ می كردند.در واقع زنجیره تولید گندم تا پخت نان (شامل كشت،داشت و برداشت گندم به عنوان ماده اصلی پخت نان، آسیاب كردن گندم و در نهایت تولید نان) توسط مردم روستا انجام میشد.
رفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهتقی قاسمیتقی قاسمیرفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهشب نشینی از کارهای متداول اهالی خان آباد است. شب­ نشینی در اواخر #پاییز و فصل زمستان بیشتر صورت می­گیرد چرا که عموما در روستاها بعد از برداشت محصول در فصل پاییز، اوقات فراغت و بیکاری روستائیان آغاز شده و تا پایان زمستان ادامه پیدا می­کند.
نقوش انسان های فرا زمینیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های فرا زمینینقاشی های درون غارهاو کوه های ایران، اسناد دست اولی هستند که با کشف آنها نگاه به تاریخ و هنر بشر متحول می شود.
سد روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیسد روستای خان آبادسد روستای خان آباد یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خمین است،آب موجود در سد از سرچشمه دیریزنو خان آباد تامین میشود .از شروع فصل پاییز تا اواسط بهار آب چشمه وارد سد می شود و کشاورزان روستای خان آباد در فصلهای کم آب از این آب برای کشاورزی استفاده میکنند .این سد به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان به یک پناهگاه موقت پرندگان مهاجر نیز تبدیل شده است.
آبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیآبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آبادزندگی روستایی حاکم بر خان آباد در حدود 50 سال پیش صرف نظر از سختی هایی که داشت،شیرینی های خاص خود را هم در پی داشت .مردان و زنان و همه اهل خانواده در تمام فصول سال مشغول کار و فعالیت بودند که همین تلاشهای روزمره باعث می شد کمتر فردی مبتلا به بیماری های رایج این روزه از قبیل بالابودن چربی و قند خون ....باشد...
تهیه شیره انگور ،روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیتهیه شیره انگور ،روستای خان آبادمراسم تهیه شیره انگور توسط بانوان روستای خان آباد روستای خان‌آباد از توابع شهرستان خمین است که بانوان با حضور در باغ‌های انگور و تاکستان‌های روستا، انگورها رسیده و مرغوب را برداشت کرده و به محلی مناسب که معمولا حیاط خانه روستایی است انتقال می‌دهند و به تمیز کردن و شستن آنها می‌پردازند.در برداشت و تمیز کردن و همچنین شستشوی انگورها، تمام اعضای خانواده از کودکانی که توانایی کمک دارند تا بزرگترها و مردان شرکت و با صمیمیت خاصی با یکدیگر همکاری می‌کنند، در بعضی از مواقع نیز همسایگان به کمک می‌آیند که در گذشته
بانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومتقی قاسمیتقی قاسمیبانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومخاله آرا در حقیقت یكی از چهره های ماندگار خان آباد است،خاله آرا بدون کوچک ترین چشم داشتی به کمک بانوان روستا میرفت و در کلیه کارهای روزمره یاری گر خانواده های روستایی بود.
شروع فصل تولید قره قوروت در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل تولید قره قوروت در روستای خان آبادهرساله در اوایل تیرماه و هم زمان با گرم شدن هوا، بانوان روستای خان آباد اقدام به تهیه قره قوروت آفتابی می کنند
شروع فصل تولید کشک خشک در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل تولید کشک خشک در روستای خان آباداواسط تیرماه،همزمان با گرم شدن هوا و بالا رفتن کیفیت شیر به علت مصرف دامها از علوفه تازه ،تهیه کشک در روستای خان آباد آغاز می شود.
روستای تاریخی لکان ( شهرستان خمین)محمد حمزه لوروستای تاریخی لکان ( شهرستان خمین)روستای تاریخی لکان در کنار کوه های الوند لکان ٬نسار و پرگز قرار گرفته و به همین دلیل از آب و هوای بسیار لطیفی در تابستان بهره مند است. لکان دو اثر تاریخی ثبت شده در میراث فرهنگی دارد.