موقعیت طبیعی وتاریخی روستای آقداش از بخش نوبران شهرستان ساوه

از مکانهای زیارتی وسیاحتی روستای آقداش ...

  • موقعیت طبیعی وتاریخی روستای آقداش از بخش نوبران شهرستان ساوه
  • موقعیت طبیعی وتاریخی روستای آقداش از بخش نوبران شهرستان ساوه
محمد رفیعیچهارشنبه 25 آبان 1390 | 13 سال پیش امام زاده طیب وطاهر : روستا آقداش -------------------------------------------------------------------------------- از مکانهای زیارتی وسیاحتی روستای آقداش واقع در غرب روستای آقداش وجنوب روستای مخروبه کولاکان(باش باغ)وشرق روستای سامان که بدلیل کم همتی مردم ومسوولین مربوطه اکنون به تلی از خاک تبدیل شده که روزگاری خاطراتی را برای مردم در بر داشت بطوری که در هرمناسبتی اهالی درآنجادور هم جمع میشدند ومحلی بود برای تجدید دیدارو یا تفریح در یک روز تعطیلی برای اهالی منطقه... برای مثال در گذشته در مراسم های عروسی "عروس وداماد درپایان مراسم به این مکان مقدس آمده وبا زیارت آنجا زندگی مشترک را آغاز مینمودند...ویا هر کس مشکلی در زندگی داشت در اینجا با دادن نزورات از امامزاده درخواست طلب حاجت داشت در سالهای دههء 1350تا1360 خدامی امامزاده را مرحوم ا... وردی به عهده داشت که الحق تمام وسایل رفاهی برای زائرین را به خوبی حفظ مینمود از شکل وبنای امامزاده میتوان به دالان ورودی یا محل درآوردن کفش-نمازخانه-اتاق نگهداری ظروف وصحن مرقد امامزاده نام برد مرقد امامزاده یک سکوی به ارتفاع یک متری داشت که در قسمت شمالی این مرقد جایی برای نیت کردن بود هر کسی نیتی داشت با چسباندن سنگهای پولکی شکلی به دیواره مرقد نیتی میکرد اگر آن سنک به دیواره میچسبید نیت قبول در غیراین صورت... در جلوی امامزاده یک درخت توت کهنسالی بودکه هر کس ازپایین امزاده آبی میاورد وبه پای این درخت میریخت و انرژی مثبتی میگرفت... آن درخت خشکیده حکایتها دارد از مردمانی که سالها درانجا دنیای از خاطرات تلخ وشیرینی را گذارده ورفته بودند ...القصه اکنون انجا دیگر خبری از آن لطف وصفا نیست وتنها میتوان تابلویی را دید که تازگیها معلوم نیست ازکجامیراث فرهنگی خبردار شده که اونجا امامزاده ای بوده ومحوطه تاریخی است {نوشدارو پس از مرگ سهراب} وتابلوی رادر ویرانه های امامزاده کاشته و رفته اند تاشاید کسی در چالهای حفاری شده نیفتد .........یاد باد آن روزگارن یاد باد... در انتظار نظرات دوستان بدرود... تقدیم به کسانی که کنارمان نیستند ولی حس بودنشان به ما شوق زیستن میدهد ... روستای آقداش (Aqdash) جزو دهستان كوهپایه بخش نوبران شهرستان ساوه استان مركزی، با طول جغرافیایی 31/49 و عرض جفرافیایی 17/25 و ارتفاع 1980 متر از سطح دریا؛ در 24 كیلومتری شمال غربی نوبران و در دامنه جنوبی كوه‌های خرقان قرار دارد[1]. روستای آقداش در حدود 65 كیلومتری شهرستان ساوه به همدان واقع شده است. كلمه آقداش از دو كلمه تركی آق و داش تشكیل شده است. آق به معنی سفید و داش به معنی سنگ می‌باشد. انتخاب این اسم به خاطر وجود سنگ‌های سفید بزرگ در مسیر رودخانه‌ای است كه روستا را به دو بخش قلعه بالا و قلعه پایین تقسیم می‌كند[2] در بخش نوبران شهرستان ساوه مزارات گروهی از امام‌زادگان از جمله: مسلم در روستای تجره، علی در روستای چمران، صالح در روستای ینگی قلعه، یوسف در روستای اردمین، نوح در روستای بالقلو، طیب طاهر در روستای آقداش وجود دارد كه از سادات موسوی و از نوادگان امام موسی كاظم(ع) شمرده می‌شوند[3]. امام زاده طیب و طاهر یكی از مراكز زیارتی و گردشی است. بنا بر اعتقاد مردم محل، طیب و طاهر دو برادر از نوادگان امام موسی كاظم(ع) بودندكه در مهاجرت از عراق به شمال ایران (مشهد) در این مسیر فوت كرده یا كشته شده‌اند. اما این اعتقاد صحیح نیست. زیرا مزار متعلق به یك شخصیت و آن معروف به طیب طاهر است. در باره نام صاحب بقعه چند احتمال داده می]شود: الف) كلمه طیب كنیه بوده و در اصل ابوالطیب است. ب) كلمه طیب لقب یا صفتی است كه برای اسم طاهر آورده شد. البته ممكن است هر دو كلمه طیب و طاهر لقب یا صفت برای خود صاحب مزار باشد. به عبارت دیگر، بر اثر گذشت زمان صفت جانشین موصوف گردید ولذا صاحب مزار به لقب شناخته می‌شود. ج) نام صاحب بقعه طیب ابن طاهر است كه كلمه «ابن» به جهت تخفیف حذف و تبدیل به طیب طاهر گردید. در كتاب‌های انساب سادات از شخصیتی به نام طاهر بن ابوالحسن (ابوالحسین) علی برطلة بن حسن بن علی بن عمر بن حسن الافطس بن علی الاصغر بن علی السجاد(ع) اشاره گردیده كه در آوه به دنیا آمد و ظاهراً در همان جا فوت كرد. اما تطبیق این شخص بر صاحب مزار روستای آقداش به مدرك و سند متقن نیاز دارد كه آن نیز در دسترس نیست. بقعه طیب طاهر بر روی تپه ماهور در میانه روستاهای آقداش، سامان و کلكان قرار داشته و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی كشور است و هر گونه حفاری در محوطه آن ممنوع می‌باشد. بنای بقعه طیب طاهر از خشت و گل و چوب است كه بر اثر مرور زمان دچار فرسایش گردیده و در حال تخریب می‌باشد. این بقعه در زمان حاضر فاقد هر گونه معمای است[4]. بقعه به شماره 212572007 ثبت سازمان اوقاف و امور خیریه كشور است[5]. امام زاده طیب طاهر دارای كرامات بوده و هیأت‌های مذهبی در روزهای خاصی از سال مراسم خود رادر جوار آن برگزار می‌كنند[6]. تپه طیب و طاهر مربوط به هزاره اول قبل از میلاد به بعد است و در شهرستان ساوه، روستای آقداش واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.نقل از ویکی پدیا[اقتباس از:سایت اطلاع رسانی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی و با تشکروآرزوی موفقیت از زحمات دوست همولایتی (جناب آقای حمید مرادی ) که با پی گیریهای مستمر از بنیاد پژوهش ها آستان قدس این مطلب را تهیه وارسال نمود -------------------------------------------------------------------------------- [1] فرهنگ جغرافیایی آبادی‌های كشور (ارتش) 27/10-11 گیتا شناسی ایران 3/32. [2] وبلاگ: دریچه‌ای به روستای آقداش، 30/ مارس / 2009م. [3] مشخصات بقاع متبركه كل كشور 3/5-214. [4] كارشناسی اسناد ارسالی. [5] مشخصات بقاع متركه كل كشور 3/214. [6] اطلاعات ارسالی اهال محل. دسته‌بندیسایر ویژگیهای فرهنگیمرکزیکلید‌واژهامامزادهطیبوطاهرروستاآقداشنوبرانساوه16675 بازدید
حسن سلام  بسیار زیبا و با حوصله عمل کردید  ازهمه چی متشکرم موفق باشیديكشنبه 17 اسفند 1393 | 10 سال پیش
معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)حسن  صفریحسن صفریمعرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
لرهای ایران و ایلمایی هامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردلرهای ایران و ایلمایی هاپوشش های ساده هم می نواند معرف نمادهای مشترک فرهنگی تاریخی جوامع بشری باشد.
سنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیسنگ نگاره ها، یکی از منابع کهن فرهنگی جوامع بشری محسوب می شوند. ارزش و اهیمیت آنها با دانش تخصصی و میزان علاقه مندی متولیان امور و مردم رابطه مستقیم دارد.
سیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهاندر گذشته های دور هنر یک زبان مشترک جهانی بوده است.
غار چال نخجیرنادر چقاجردینادر چقاجردیغار چال نخجیرغار چال نخجیر در 8 کیلومتری شمال شرق شهر دلیجان قرار دارد. طول کلی غار حدود 1800 متر عنوان شده است که حدود 1200 متر آن قابل بازدید میباشد.
ننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آباددر باور اهالی روستای خان آباد،در اولین روز بعد از ششله یعنی هفتم اسفند ماه ننه پیر از پشکل پناه می آید و دوک نخ ریسی چوبی خود را آتش میزند تا به آب شدن یخها کمک کند و گرمابخش زمین باشد
پخت نان شب عید در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیپخت نان شب عید در روستای خان آبادپخت نان شب عید از جمله فعالیت های بانوان روستای خان آباد از قدیم تا به حال است.در گذشته روستائیان تمام مایحتاج نان خود را طبخ می كردند.در واقع زنجیره تولید گندم تا پخت نان (شامل كشت،داشت و برداشت گندم به عنوان ماده اصلی پخت نان، آسیاب كردن گندم و در نهایت تولید نان) توسط مردم روستا انجام میشد.
رفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهتقی قاسمیتقی قاسمیرفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهشب نشینی از کارهای متداول اهالی خان آباد است. شب­ نشینی در اواخر #پاییز و فصل زمستان بیشتر صورت می­گیرد چرا که عموما در روستاها بعد از برداشت محصول در فصل پاییز، اوقات فراغت و بیکاری روستائیان آغاز شده و تا پایان زمستان ادامه پیدا می­کند.
نقوش انسان های فرا زمینیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های فرا زمینینقاشی های درون غارهاو کوه های ایران، اسناد دست اولی هستند که با کشف آنها نگاه به تاریخ و هنر بشر متحول می شود.
سد روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیسد روستای خان آبادسد روستای خان آباد یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خمین است،آب موجود در سد از سرچشمه دیریزنو خان آباد تامین میشود .از شروع فصل پاییز تا اواسط بهار آب چشمه وارد سد می شود و کشاورزان روستای خان آباد در فصلهای کم آب از این آب برای کشاورزی استفاده میکنند .این سد به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان به یک پناهگاه موقت پرندگان مهاجر نیز تبدیل شده است.
آبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیآبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آبادزندگی روستایی حاکم بر خان آباد در حدود 50 سال پیش صرف نظر از سختی هایی که داشت،شیرینی های خاص خود را هم در پی داشت .مردان و زنان و همه اهل خانواده در تمام فصول سال مشغول کار و فعالیت بودند که همین تلاشهای روزمره باعث می شد کمتر فردی مبتلا به بیماری های رایج این روزه از قبیل بالابودن چربی و قند خون ....باشد...
تهیه شیره انگور ،روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیتهیه شیره انگور ،روستای خان آبادمراسم تهیه شیره انگور توسط بانوان روستای خان آباد روستای خان‌آباد از توابع شهرستان خمین است که بانوان با حضور در باغ‌های انگور و تاکستان‌های روستا، انگورها رسیده و مرغوب را برداشت کرده و به محلی مناسب که معمولا حیاط خانه روستایی است انتقال می‌دهند و به تمیز کردن و شستن آنها می‌پردازند.در برداشت و تمیز کردن و همچنین شستشوی انگورها، تمام اعضای خانواده از کودکانی که توانایی کمک دارند تا بزرگترها و مردان شرکت و با صمیمیت خاصی با یکدیگر همکاری می‌کنند، در بعضی از مواقع نیز همسایگان به کمک می‌آیند که در گذشته
بانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومتقی قاسمیتقی قاسمیبانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومخاله آرا در حقیقت یكی از چهره های ماندگار خان آباد است،خاله آرا بدون کوچک ترین چشم داشتی به کمک بانوان روستا میرفت و در کلیه کارهای روزمره یاری گر خانواده های روستایی بود.
شروع فصل تولید قره قوروت در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل تولید قره قوروت در روستای خان آبادهرساله در اوایل تیرماه و هم زمان با گرم شدن هوا، بانوان روستای خان آباد اقدام به تهیه قره قوروت آفتابی می کنند
شروع فصل تولید کشک خشک در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل تولید کشک خشک در روستای خان آباداواسط تیرماه،همزمان با گرم شدن هوا و بالا رفتن کیفیت شیر به علت مصرف دامها از علوفه تازه ،تهیه کشک در روستای خان آباد آغاز می شود.
روستای تاریخی لکان ( شهرستان خمین)محمد حمزه لوروستای تاریخی لکان ( شهرستان خمین)روستای تاریخی لکان در کنار کوه های الوند لکان ٬نسار و پرگز قرار گرفته و به همین دلیل از آب و هوای بسیار لطیفی در تابستان بهره مند است. لکان دو اثر تاریخی ثبت شده در میراث فرهنگی دارد.