تولید محتوای دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ

غرش ببر بر روی سنگ نگاره‌ های تیمره گلپایگان

در میان سنگ نگاره‌های شهرستان گلپایگان در سه بوم سنگی مختلف، نقش گربه سانی با بدنی شبیه به ببر و با خطوطی بر روی بدن آن یافت شده که نزدیک‌ترین گونه‌ای که می‌توان به آن نسبت داد، ببر است.

غرش ببر بر روی سنگ نگاره‌ های تیمره گلپایگان
محسن جمالیدوشنبه 24 مهر 1396 | 7 سال پیشغرش ببر بر روی سنگ نگاره‌های گلپایگان در میان سنگ نگاره‌های شهرستان گلپایگان در سه بوم سنگی مختلف، نقش گربه سانی با بدنی شبیه به ببر و با خطوطی بر روی بدن آن یافت شده که نزدیک‌ترین گونه‌ای که می‌توان به آن نسبت داد، ببر است. به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، شاید آنگاه که تن صخره‌ها و سنگ‌های کوه جولانگاه حیوانات وحشی و شکارچیان تیز پنجه بود، فائق آمدن انسان شکارگر بر آن‌ها رؤیایی دست نیافتی به شمار می‌رفت، رؤیایی که تنها با نقش کردن آن بر روی تن همان صخره‌ها آرامشی به انسان می‌داد. سخن از سنگ نگاره و هنر صخره‌ای است چون هنری که در پس هزاره‌ها هنوز برای ما به یادگار مانده اسرار ناگشوده‌ای را به همراه دارد و به دلیل نقش ایجاد شده بر روی سنگ به آن «نقش کند» نیز گفته می‌شود. محسن جمالی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گلپایگان اظهار کرد: به جرأت می‌توان گفت که کشور ایران دارای یکی از بزرگ‌ترین ذخایر هنر صخره‌ای بشری است که هنوز به درستی معرفی نشده و بر روی آن‌ها پژوهش کافی صورت نگرفته است. وی افزود: در این میان یکی از بزرگ‌ترین این گنجینه‌ها در شهرستان گلپایگان قرار دارد تا جایی که با حدود 30 منطقه و ده‌ها هزار بوم سنگی دارای هنر صخره‌ای، به بهشت سنگ نگاره‌های ایران مشهور شده است. کارشناس سنگ نگاره‌ها با اشاره به اینکه در کتاب «سنگ نگاره‌های گلپایگان، گذرگاه تاریخ» به تفصیل در مورد این آثار پرداخته شده و از لحاظ موضوعی نیز دسته‌بندی‌هایی صورت گرفته است، بیان داشت: در رده نقوش حیوانات، نگاره‌های مربوط به گربه سانان بسیار حائز اهمیت بوده و شامل نقوش حیوانی همچون شیر ایرانی، پلنگ، یوزپلنگ و ببر است. وی افزود: در این میان آنچه خودنمایی می‌کند نقش ببر است حیوانی که طبق بررسی‌های به عمل آمده تاکنون آثار و شواهد تاریخی که بیانگر زیست آن در مرکز ایران باشد، یافت نشده است. جمالی گفت: در میان سنگ نگاره‌های شهرستان گلپایگان در سه بوم سنگی مختلف، نقش گربه سانی با بدنی شبیه به ببر و با خطوطی بر روی بدن آن یافت شده که نزدیک‌ترین گونه‌ای که می‌توان به آن نسبت داد، ببر است. وی در ادامه بیان داشت: در یکی از این نگاره‌ها انسان کمانداری به زیبایی هر چه تمام‌تر در حال تیر اندازی به حیوان است، در این نگاره به نظر می‌رسد که متقابلاً ببر هم در حال حمله به انسان است. کارشناس سنگ نگاره‌ها ادامه داد: در نگاره دوم این حیوان به همراه حیوان دیگری در حال دویدن است و در نگاره سوم ببر در حال حمله به گله بزهای کوهی دیده می‌شود و ظاهراً در این شکار یک شیر نیز ببر را همراهی می‌کند. وی با بیان اینکه البته در نگاره دیگری نیز انسانی که لباسی با پوست ببر بر تن دارد در حال شکار و به دام انداختن گوزن مرال دیده می‌شود، افزود: این حیوان در اساطیر هندوستان و چین بسیار مورد پسند بوده و در هنر چینی‌ها مورد توجه قرار داشته جایی که آن را نمادی از نیروی انسانی و قدرت جنگ‌آوری می‌دانستند. پژوهشگر سنگ نگاره‌ها اذعان داشت: آنچه در این میان بسیار مهم است وجود اولین نشانه‌های زیست این حیوان در مرکز ایران است که برای باستان‌شناسان و پژوهشگران عرصه تاریخ زیست جانوری با اهمیت است که با بررسی‌های بیشتر شاید بتوان نشانه‌های دیگری از زیست این حیوان در این مناطق یافت و یا حتی فرضیه‌هایی در مورد نژاد آن مطرح کرد. وی گفت: مدت‌هاست که این آثار در سرتاسر شهرستان گلپایگان هم هم‌نشینی جز باد و باران و آفتاب ندارد و بسیاری از آن‌ها در جریان آبگیری سد کوچری و پروژه‌های راه‌سازی از بین رفته‌اند و عوامل طبیعی و انسانی دست به دست هم داده‌اند تا این میراث بشری کم کم از بین برود. جمالی تأکید کرد: شایسته است که در شهرستان گلپایگان به عنوان بهشت سنگ‌نگاره‌های ایران اقدام جدی در رابطه با حفاظت و ثبت ملی تمامی این آثار انجام شود، مسلماً با ارائه اسناد و شواهد این نقوش به یونسکو می‌توان قدم‌هایی برای ثبت جهانی آن‌ها و توسعه گردشگری ایران اسلامی برداشت. انتهای پیام/63088/ 30 sangnegare.blogfa.comدسته‌بندیاصفهانسنگ‌نگاره‌هاکلید‌واژهسنگنگارههایگلپایگانهنرصخرهببرrockartpetroglyphs50285 بازدید
جوغن Joghan چیست؟محمد ناصری فردمحمد ناصری فردجوغن Joghan چیست؟در گذشته هـای دور تا دوره ی سلجوقی بر روی بعضی سنگ قبرهای مردگـان، گـودی هایی ایجـاد می کرده اند و در آنهـا آب یا دانه برای پرندگان می ریخته اند؛ تا مـردگان مشمول پاداش خیر شوند.
نقش کشتی بر سنگ نگاره های دهتل هرمزگانابراهیم  رفیعیابراهیم رفیعینقش کشتی بر سنگ نگاره های دهتل هرمزگاننقوش متعدد کشتی در محوطه باستانی سنگ نگاره های دهتل هرمزگان منعکس کننده اهمیت خلیج فارس و ارتباط دریایی برای سرزمین مان از دیرباز
اقامتگاه بوم‌گردی سرای جواهربوم ما بوم ما اقامتگاه بوم‌گردی سرای جواهردر بافت تاریخی و مرکز شهر قرار دارد. 20 متر فاصله با مسجد جامع نطنز، 30 متر با آتشکده نطنز
نمادهای کهن ایل قشقایی در میان سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنمادهای کهن ایل قشقایی در میان سنگ نگاره های ایرانهنرهای صخره ای، اسناد دست اولی هستند که پژوهشگران را با ترجمان فرهنگ ها در اقلیم ها و زمان های مختلف آشنا می‌‌کنند و سخن گفتن آنها با کمک تصاویر و نشانه‌هایی است که اغلب در همه ی زمان ها و مکان ها، برای همه ی ملل جهان یکسان بوده است.
موزه کلوکسعید جواهریسعید جواهریموزه کلوکموزه کلوک نطنز ؛ از صفویه ،قاجار و پهلوی
قلعه كوهابسپیده اصلانسپیده اصلانقلعه كوهاباین کاروانسرا متعلق به دوره صفوی بوده و به شماره ۱۴۸۹ در سال 1355 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است
جندق‌سپیده اصلانسپیده اصلانجندق‌جَندَق‌ ، دهستان‌ و شهری‌ در بخش‌ خور و بیابانک‌ در شهرستان‌ نائین‌ در استان‌ اصفهان‌.دهستان‌ جندق‌، به‌ مرکزیت‌ شهر جندق‌، تقریباً در جنوب‌ دشت‌ کویر و در شمال‌ بخش‌ خور و بیابانک‌ واقع‌ است‌. از شمال‌ به‌ دهستان‌ طُرود (در بخش‌ مرکزی‌ شهرستان‌ شاهرود)، از مشرق‌ و جنوب‌ شرقی‌ به‌ دهستان‌ بیابانک‌ و از جنوب‌ غربی‌ و مغرب‌ به‌ دهستان‌ چوپانان‌ (در بخش‌ اَنارک‌) محدود می‌شود و مشتمل‌ بر یازده‌ آبادی‌ و یک‌ شهر به‌ نام‌ جندق‌ است‌.
کاخ سرهنگ آبادسپیده اصلانسپیده اصلانکاخ سرهنگ آباداین کاخ در جنوب روستای سرهنگ آباد که روستایی است سر سبز در دل کویر در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی زواره در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا قرار گرفته است. ساخت این باغ توسط سرهنگ مصطفی قلی خان سهام السلطنه از امرای اردستان که مدت سی سال مسئول قراسورانی (ژاندارمی) حدود یزد و کاشان و اردستان به عهده ي وي بوده صورت گرفته است.
آوای سنگ؛ گزارشی از سنگ نگاره های منطقه تیمرهپروین هاوشپروین هاوشآوای سنگ؛ گزارشی از سنگ نگاره های منطقه تیمرهبا گذر از منطقه تیمره واقع در دشت گلپایگان، متوجه نماد‌ها و سنگ نگاره های فراوانی از نقوش انسانی و حیوانی گرفته تا نشانه‌ها و سنگ نوشته‌هایی نقش بسته بر صخره های سنگی در منطقه می‌شویم
آتشکده نطنزمونا سلطانیمونا سلطانیآتشکده نطنزآتشکده نطنز ،نیایشگاه زرتشتيان
مسجد جامع نطنزبابک ارجمندیبابک ارجمندیمسجد جامع نطنزمسجد جامع یا مسجد جمعهٔ نطنز
فنجانماهای  Cup Marks عصاره گیری آیینی و...محمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجانماهای Cup Marks عصاره گیری آیینی و...اغلب این فنجان نماها بر فراز کوه های کم ارتفاع ایجاد شده اند و کارکردهای عصاره گیری، بویژه از گیاه هوم برای اجرای مراسم هیومه داشته است. در کنار آن کار، برای کوبیدن دانه ها و ساقه های خشک گیاهان نیز کاربرد داشته است.
سنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشر.محمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشر.سنگ نگاره ها، کهن الگوی های زیست بشرند که از پنجره های آنها می توان کلیه ابعاد زیستی انسان های گذشته را رصد کرد. اگر جه در ایران مورد بی مهری بعضی هاست.
سنگ نگاره های بلوچستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های بلوچستانبلوچستان، یکی دیگر از سرزمین های کهن ایران و با سنگ نگاره های فراوان است.
بنای تاریخی عباس آبادمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانبنای تاریخی عباس آبادکاخ عباس آباد نطنز، یادگاری از دوران صفویه است که در کنار جاده قدیم نطنز به کاشان قرار دارد.
کاخ هشت بهشتمصطفی ربیعی بهشتیمصطفی ربیعی بهشتیکاخ هشت بهشتکاخ هشت‌ بهشت یک کاخ تاریخی در شهر اصفهان است که در دوران صفویان و در سال ۱۰۸۰ قمری ساخته شده‌است. ساختمان این کاخ در دو طبقه در میان باغی بزرگ بنا شده‌است. سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است.