ورود
جستجو
سرچشمه
جاذبهها
وبلاگ
جشنوارهها
وبنامهها
نقشه ایران
تماس
جستجو
محمد ناصری فرد
بزکوهی نماد ایرانیان باستان
محمد ناصری فرد
بزرگترین تک نقش بز کوهی ایران و هنرمندان تیاتر
محمد ناصری فرد
چرایی و اسرار گیاه هوم، همراه با طرح بزکوهی در ایران باستان
رنگین نگاره های pictographs کهن مکشوفه در خراسان شمالی، با قدمت حدود هزاره ی دهم پ.م- حدود دوازده هزار سال پیش، که بزکوهی و گیاه هوم Ephedra را در کنار هم می بینیم. در هزاره های بعد (حدود هزاره ی چهارم پ.م) شبیه آن را با سیری پیچیده و هنری تر (پنج بز کوهی در سبک هنری اندیشه نگار، در پنج حالت متفاوت در حال خیز برداشتن برای چیدن گیاه هوم (گیاه جاودانگی) هستند)دیده می شود؛ که نشان از نگاه و خاستگاه نخستین روح انیمیشن دارد.
محمد ناصری فرد
هنرها و پیام های کهن، بر دیواره ی کوهی با سنگهای سیاه
از سفری بر می گشتم؛ از دور کوهی کله قندی با سنگ های سیاه دیده می شد. پیش خودم فکر کردم؛ که آن کوه زیبا حتما بر خود نقاشی های کهن و گوناگون دارد. بعد از طی مسافتی در جاده خاکی و سپس ادامه ی پیاده روی در بوته زارها، به رودخانه ای خشک رسیدم. بر روی سنگ های سیاه دیواره ی رودخانه که در گذشته های دور گذر آب فراوان بوده؛ نقش هایی متعدد و کهن از بز کوهی (نمادهای : آبخواهی، زایندگی و محافظت) حک شده بود.
محمد ناصری فرد
فنجان نماها، حلقه و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ
هنر در ایران باستان بقدری مرموز، درهم تنیده، استیلیزه شده، گسترده و دارای سیر تحول و تطوّر بوده؛ که انسان واقعاً مات و مبهوت می شود. براستی هنرمندان آن آثار زیبا و پیچیده، چه کسانی بوده اند؟ با آن نبوغ و اندیشه گری! سیر و عظمت هنر آنان از هنر سنگ تا هنر سفال، مفرغ، دستبافت ها و... شگفت انگیز است. از پیام های ساده و پیچیده ی آنها در قالب هنرهای گوناگون، پی به افق اندیشه و نگاه عمیق آنها می بریم.
محمد ناصری فرد
نقش و طرح ارابه های کهن در ایران
نقش ارابه ی دو چرخ، که کمانداری بر آن سوار است و در حال تاختن است؛ دو اسب آن را می کشد. قدمت آن با توجه جهت، شیب بوم و رنگ نقش به حدود هــزاره ی پنجـم پ.م. می رسد. بدیل و همگون آن را در هزاره ی دوم پ.م. در قالب طرح روی سفالی می بینیم(نیزه بدستی سوار بر ارابه ی دو چرخ)؛ که در جنوب شرق ایران کشف شده است. کهن ترین طرح ارابه ی دنیا تا کنون متعلق به روسیه است؛ که قدمت آن به حدود 1950 پ.م. می سد؛ که بر روی یک مُهر استوانه ای در آناتولی مرکزی کشف شده است.
محمد ناصری فرد
راز نقش های بزکوهی با نقطه ها در شاخ، در میان سنگ نگاره های کهن ایران و سفال های پیش از تاریخ
طرح گرافیکی و بسیاز زیبای بزکوهی در سبک هنری اندیشه نگار ideogram که بر نماد زایندگی(شیر) در زیر شکم آن تاکیــد شده و مجموعه ای از آرزوهای هنرمند هم در میان شاخ های آن برجسته نمایش داده شده است. این اندیشه و باور ملهم از نقاشیهای کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران است؛ که در قالب نوعی خط تصویری Pictogram در ترکیب هنرهای زیبا به نمایش در آورده شده است. رد پـای این هنر در سنگ نگــاره های کوبشی و رنگین نگاره (حدود 10000 پ.م.) و سفال ها (سگز آباد، حدود 5000 پ.م.) نیز دیده می شود. این رمز گشایی و سیر تطبیق بر
محمد ناصری فرد
سنگ نگاره بز کوهی با دُم ماهی و صورت فلکی جدی(Capricornus)
اگر در یكی از شب های آبان (اُكتبر)، حدود ساعت 21 شب، در شرایطی كه آسمان صاف و بی ابر است؛ با دقت به جنوب نیم كره شمالی كره زمین نگاه كنیم؛ براحتی خانواده ستاره های جدی- دلو را خواهیم دید. دراین مجموعه ستاره ها، تصویری شبیه به یك بزكوهی در صورت فلکی بزغاله یا جدی (Capricornus) دیده می شود (تصویر3).
محمد ناصری فرد
اسرار و چرایی گیاه هوم و نقش بزکوهی
رنگین نگاره های pictographs کهن مکشوفه در خراسان شمالی، با قدمت حدود هزاره ی دهم پ.م. که بزکوهی و گیاه هوم Ephedra را در کنار هم می بینیم. در هزاره های بعد (حدود هزاره سوم پ.م.)، همان پیوستگی بر روی کاسه های گِلی گذشتگان با همان شباهت و پیام هم دیده می شود؟!
محمد ناصری فرد
نقاشیهای کهن دیوارهی کوهها تا طرح روی سفالینههای پیش از تاریخ ایران
دیوارهی کوهی که برآن نقش یک بزکوهی کهن حک شده و طبیعت شاخ های آن را به دو نیم کرده است.
محمد ناصری فرد
نقاشی های کهن غارهای اطراف شهرستان جهرم فارس و طرح روی جام سفالی شوش
اخیراً کوهنوردان و علاقه مندان به میراث کهن ایران، درغارهای اطراف شهرستان جهرم، رنگین نگاره های pictograph متعدد و فنجان نماهایCupmark کهن کشف کرده اند؛ که با محبت فراوان، تعدادی از آنها را برای نگارنده ارسال داشته اند. خوشبختانه بررسی ها و معرفی چندین ساله ما و دیگر دوستان پژوهشگر آزاد بر روی سنگ نگاره های ایران سبب شده تا کوهنوردان عزیزهم با آن آثار تاریخی و هنری آشنا شوند. شاهد آن هستیم که کوهنوردان و غار نوردان عزیز به نقاشی های کهنی در ایران دست پیدا کرده اند؛ که ما تصورش هم نمی توانستیم بکنیم. آ
محمد ناصری فرد
جایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایران
علم باستان شناسی، انسان شناسی و پژوهش هنر در ایران برعکس کشورهای غربی بسیار پیچیده، درهم تنیده و دشوار و از یک ذهنیت فلسفی خاص برخوردار است. برای مثال، نگارنده تاکنون هیچ نوشته یا تحقیقی در خصوص جایگاه و ارزش نقطه در هنرباستان نیافته ام؟!
محمد ناصری فرد
سیر نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران در قالب طرح دستبافت ها
نقش یک بزکوهی، با سبک هنری اندیشه نگار Ideogram روی تخته سنگ صاف و قهوه ای رنگ که بر دیواره ی یک دره با کوبش استخوان درشت نی حیوانی یا سنگ بر سنگ خلق شده است.
محمد ناصری فرد
تخته سنگی با سه طرح مختلف بزکوهی و سه پیام مشترک !
مطالعه و بررسی سنگ نگاره های ایران نیاز به دانش و تجربه ی خاص خودش دارد که تا کنون درهیچ کتاب دانشگاهی در ایران آورده نشده است. اخیراً هم یک سری سارق پژوهش پیدا شده اند که حاصل مطالعات ما را به نام خودشان معرفی و ثبت کرده اند؛ در واقع نوعی بدل کاری کرده اند. چقدر زشت و نفرت آور است دزدی پژوهش و حاصل زحمات دیگران!؟
محمد ناصری فرد
رد پای نقش بزکوهی اندیشه نگار و همگون با نقوش بزکوهی ایران باستان در قطب شما
رد پای نقش بزکوهی اندیشه نگار و همگون با نقوش بزکوهی ایران باستان در قطب شما
محمد ناصری فرد
نقش بزکوهی با نقطه در شاخ و پیام های اسرار آمیز؟!
Ibex and point in the horn : The ibex code Deciphering Iran’s ancient rock art
80 نتیجه
1 از 5
2
3
© ۱۳۷۹-۱۴۰۳ نمای ایران
راهنمای سفر و گردشگری ایران
نقشه ایران
درباره نمای ایران
نمای زنده ایران
راهنمای نمای ایران
همکاری با نمای ایران
دریاچه کویر
جاذبههای گردشگری
جاذبههای طبیعی ایران
جاذبههای تاریخی ایران
جاذبههای فرهنگی ایران
کوهها و قلههای ایران
دژها و قلعههای ایران
وبلاگ
محتوای آموزشی
جشنوارههای نمای ایران
بومگردیها
فال و تماشا
پیکمی
پشتیبانان
ویراویر™ راهکار هوشمند
اُیو™ راهکار هوشمندسازی
ووددن؛ دستسازههای چوبی
وبسایت میزبانی شده ابری
بابک ارجمندی