موزه مردم شناسی شهرستان زیبای اوز

اِوَز (که در گویش محلی با نام اَوَز شناخته می‌شود) شهری است در جنوب استان فارس. اوز در ۴۰ کیلومتری شمال غربی لار و ۳۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز در دشتی میان دو رشته کوه از دنبالهٔ کوه‌های زاگرس جنوبی واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۹۸۶ متر است.

  • موزه مردم شناسی شهرستان زیبای اوز
  • موزه مردم شناسی شهرستان زیبای اوز
سیدحسین رضوانیچهارشنبه 1 ارديبهشت 1395 | 8 سال پیشاوز از یک قرن پیش به این سو با مشکل تامین آب آشامیدنی روبرو بوده‌ و خشکسالی‌ها و شوری زمین به این مشکل دامن زده‌ است. از گذشته‌ها منبع اصلی آب شرب مردم شهر اوز آب انبارهایی بوده که در شهر و اطراف آن وجود دارد. این آب انبارها که به دست نیکوکاران و مردم محلی ساخته شده بین اهالی اوز به برکه مشهور هستند .آب لوله‌کشی این شهر تا پیش از سال ۸۶ شور بود و برای شستشو و آبیاری گیاهان مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در بهمن ماه این سال آب شیرین از سد سلمان فارسی در شبکه لوله‌کشی شهر جاری شد. با این حال اوز هنوز هم با مشکل کمبود آب آشامیدنی روبروست و اهالی اوز برای تامین دست کم بخشی از آب شیرین هنوز از آبِ باران موجود در آب انبارها استفاده می‌کنند. افزون بر این تاسیسات آب‌شیرین‌کن هم در اوز راه‌اندازی شده و بخشی از آب آشامیدنی مورد نیاز مردم اوز را تامین می‌کند. البته مشکل تامین آب آشامیدنی اوز در بیش از یک قرن پیش کمتر بوده است و شواهد و آثار بسیاری از قبیل سدها و فاریاب‌های مخروبه و همچنین قباله‌ها و اسناد ملکی موجود به وجود رطوبت بیشتر در منطقه گواهی می‌دهنددسته‌بندیموزه هافارسکلید‌واژهمردمشناسیاوز16372 بازدید
آرام فکر کنم نزدیک لار باشه گویش محلی شون هم جالبه جمعه 3 ارديبهشت 1395 | 8 سال پیش
شقایق سلام جالب و دلنشین بود ممنونمسه‌شنبه 8 تير 1395 | 8 سال پیش
  • آتشكده كاریانکاریان نام دیگر آن آتشکده آذرفرنبغ یا آذرخورداد که در معنی می شود آتش فره ایزدی است
  • دبستان مصطفویه بستکاین دبستان متعلق به سال 1302 - 1304 هجری شمسی و از اولین دبستانهای دولتی ایران میباشد که هنوز پا برجاست و در آن تحصیل میشود. دبستان مصطفویه بستک روبروی حمام خانی واقع شده است.
  • حمام خانی بستکحمام خانی بستک پیشینه آن از دوره قاجار ذکر کرده اند
  • آرامگاه سید محمد سید منصور گودهآرامگاه سید محمد سید منصور واقع در روستای چاه بنارد - (دهستان گوده) از توابع بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان، یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.
  • بزرگترین غار دستی
موزه کلوکسعید جواهریسعید جواهریموزه کلوکموزه کلوک نطنز ؛ از صفویه ،قاجار و پهلوی
شهرستان بواناتپارسه کشاورزپارسه کشاورزشهرستان بواناتشهرستان بوانات از شمال با شهرستان ابرکوه (استان یزد)، از شرق با شهرستان خاتم (استان یزد)، از جنوب با شهرستان‌های ارسنجان و نیریز، و از غرب با شهرستان‌های پاسارگاد و خرمبید هم‌جوار است.
دفتر مطالعات سنگ نگاره های ایران و تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرددفتر مطالعات سنگ نگاره های ایران و تیمرهسنگ نگاره ها، كهن ترين آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشرند كه در آنها رمز و رازهاي فراواني نهفته است و از بهترين پنجره هاي رو به گذشته هاي دور مي باشند كه از طريق آنها مي توان از منظرهاي Perspective گوناگون زندگي انسان‌هاي اعصاركهن را رصد كرد.
کشف نقش حشره ای کهن که در هزاره های پیش در ایران می زیسته و منقرض شدهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقش حشره ای کهن که در هزاره های پیش در ایران می زیسته و منقرض شدهکشف سنگ نگاره ای(حدود 2000 پ.م) که شباهت به یکی از گونه حشرات منقرض شده در ایران دارد. با همکاری گروهی از حشره شناسان ایران، مقاله ای در آن خصوص نوشته و به یکی از مجله های معتبر علمی زیست شناسی در آمریکا ارسال کردیم و...
درگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپروین هاوشپروین هاوشدرگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپس از فروپاشی حکومت پارتیان به دست اردشیر بابکان ،در اوایل قرن سوم میلادی،قدرتی جدید به نام سلسله ساسانی روی کار آمد.بنیان تعدادی از شهر های تاریخی ایران به دو پادشاه نخستین این سلسله ،اردشیر و شاپور منسوب است که ساخت هر یک از این شهر ها اهدافی را دنبال میکرد.
سنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیسنگ نگاره ها، یکی از منابع کهن فرهنگی جوامع بشری محسوب می شوند. ارزش و اهیمیت آنها با دانش تخصصی و میزان علاقه مندی متولیان امور و مردم رابطه مستقیم دارد.
كاخ اردشیر ساسانی فیروز آبادنادر چقاجردینادر چقاجردیكاخ اردشیر ساسانی فیروز آبادكاخ اردشیر ساسانی با ابعاد ۵۹ در ۱۲۵ متر كه نخستین بنای تاق دار ساسانی محسوب می شود، در دو کیلومتری شمال شهر فیروزآباد قرار دارد.
پژوهشگران و سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردپژوهشگران و سنگ نگاره های ایرانپژوهشگران برای به دست آوردن یک عکس دقیق و زیبا چه سختی که متحمل می شوند.
چهارطاقی جرهنادر چقاجردینادر چقاجردیچهارطاقی جرهچهارطاقی (آتشگاه) بالاده یا جره با ارتفاع ۱۴ متر بر بالای تپه ای مرتفع در شمال شرقی شهر بالاده قرار گرفته است که یکی از پنج آتشکده ساخته شده توسط مهرنرسی وزیر بهرام دوم در مسیر فیروزآباد به بیشاپور میباشد.
نقش برجسته و کتیبه سرمشهدنادر چقاجردینادر چقاجردینقش برجسته و کتیبه سرمشهدبر صخره های مشرف بر روستای سرمشهد، نقش برجسته زیبا و بزرگی از بهرام دوم، پنجمین شاه ساسانی در حال مبارزه با دو شیر نر حک شده است. در این نقش برجسته بهرام دوم در حال مبارزه با دو شیر نر و حفاظت از همراهانش دیده میشود. یکی از شیرها در مقابل بهرام بر زمین افتاده و دیگری نیز که در حال حمله به شاه است، شمشیر بهرام را در سینه خود میبیند.
کاخ ساسانی سروستاننادر چقاجردینادر چقاجردیکاخ ساسانی سروستانکاخ ساسانی سروستان در ۷.۵ کیلومتری جنوب شهر سروستان در استان فارس قرار دارد.
نقش قندیلنادر چقاجردینادر چقاجردینقش قندیلنقش قندیل در فاصله ۸۵۰ متری شمال غرب روستای قندیل و ۶ کیلومتری شهر قائمیه (چنار شاهیجان) از توابع کازرون در استان فارس قرار دارد.
نقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و  کوه های ایران وجهان!محمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و کوه های ایران وجهان!نقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و کوه ها ایران و جهان با شباهت ها و پیام های همگون، شگفت انگیز و مسحورکننده است!
نقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و  کوه های ایران وجهان!محمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و کوه های ایران وجهان!نقوش انسان های بالدار بر دیواره ی غارها و کوه ها ایران و جهان با شباهت ها و پیام های همگون، شگفت انگیز و مسحورکننده است!
میل اژدهانادر چقاجردینادر چقاجردیمیل اژدهابنای سنگی میل اژدها که به نام های دیمه‌ میل و میل آزاد نیز نامیده می شود بنایی ساخته شده از ۱۶ ردیف سنگهای بزرگ تراشیده شده به شکل مکعب مستطیل بوده که بر دامنه تپه ای سنگی در ۵ کیلومتری غرب (جنوب غربی) شهرستان نورآباد و در نزدیکی راه این شهر به روستای آهنگری واقع شده است.
نقش برجسته سراب بهرامنادر چقاجردینادر چقاجردینقش برجسته سراب بهرام“نقش برجسته ها، راویان مصور تاریخ اند.”
آتشکده سنگی دارابنادر چقاجردینادر چقاجردیآتشکده سنگی دارابتنهاترین نیایشگاه‌ این بنای ساسانی که در 6 کیلومتری شهر داراب ساخته شده است تنها چهارتاقی در ایران است که همه‌ی دیوارها، ستون ها، سقف‌ها و اتاق‌ها به گونه‌ی یکپارچه در دل کوه تراشیده شده و آن را با نام چهارتاقی سنگی، آتشکده سنگی، آتشکده آذرخش و مسجد سنگی نیز می‌شناسند.
چشمه بالنگاناحمد خدابندهاحمد خدابندهچشمه بالنگانچشمه بالنگان در فاصله 12 کیلومتری قدمگاه شهر سده در کنار روستای حاجی آباد در شمال فارس قرار دارد.
تفرجگاه چهل شهیدان دژکرداحمد خدابندهاحمد خدابندهتفرجگاه چهل شهیدان دژکرداین تفریحگاه که در قسمت شمالی دژکُرد و در فاصله 22 کیلومتری قدمگاه سده قرار دارد. چشمه چهل شهیدان از بزرگترین چشمه هایی است که همواره و از فراز روزگاران چشم هر رهگذری را به خود خیره نموده به طوریکه در کتاب فارسنامه ناصری نیز در بحث چشمه های فارس تحت عنوان چشمه شهیدان از آن یاد شده است.
تنگ براقاحمد خدابندهاحمد خدابندهتنگ براقتنگ براق، نام دره زیبای شمال روستا است. آبشار مارگون که در روبروی تنگ براق از بلندی های صخره ای با آب فراوان سرازیر می شود، یکی از حیرت انگیزترین آبشارهای ایران است.
تفرجگاه قدمگاهاحمد خدابندهاحمد خدابندهتفرجگاه قدمگاهتفرجگاه قدمگاه در نزدیكی شهر سده در دامنه کوه قدمگاه و در محلی با پوشش گیاهی مناسب و محوطه ای سرسبز و درختكاری شده قرار دارد...