پل آهنی جلفا

این پل در مشرق شهر جلفا واقع است، پلی که راه آهن از روی آن عبور می‌کند به سال ۱۹۱۳ میلادی به وسیله شرکت راه آهن تبریز، جلفا به سر مهندسی ترسکینسکی Treskiniski ساخته شده‌است و در سال ۱۹۱۴ میلادی به پایان رسیده‌است طول آن در حدود ۱۱۰ متر و عرض آن در حدود ۵٫۵ متر است از خصوصیات بارز این پل می‌توان به آویزان بودن(معلق)، داشتن خاصیت انقباض و انبساط در فصول سرد و گرم سال را نام برد. این پل به شکلی طراحی و ساخته شده‌است که سطح آب رودخانه ارس به هر مقدار که بالا بیاید باز هم ۲٫۵ متر با سطح آب فاصله خواهد داشت .

پل آهنی جلفا
مهدی مخلصیانپنجشنبه 9 بهمن 1393 | 10 سال پیشرودخانه ارس و طبیعت دور و بر آن ، بسیار زیباست. روزی که وارد جلفا شدم و راه رود ارس را در پیش گرفتم هدفم دیدن همین طبیعت زیبا بود. اما همین که از شهر بیرون رفتم با پلی آهنی و کهنه روبرو شدم. برای دیدن پل که به آن نزدیک شدم با سه گور روبرو شدم. گور ؟ اینجا ؟ مگر اینجا گورستان شهر است ؟ اگر هست پس چرا تنها سه گور اینجاست و اگر نیست پس اینها برای چه اینجا هستند. وقتی نوشته روی یکی از گورها را خواندم ناگهان همه‌چی به خاطرم آمد. داستان حمله شوروی به ایران در زمان جنگ جهانی دوم و ایستادگی و جانفشانی سه روزه سه سرباز مرزبان در برابر یک ارتش متجاوز ...... پس این گورهای این سه سرباز است. در همان جایی که جنگیدند و به شهادت رسیدند. پس این پل دیگر یک پل آهنی ساده و کهنه نیست. داستان این حماسه اینچنین است : در زمان جنگ جهانی دوم و در حین هجوم نیروهای روسی به مرزهای ایران سه نفر از مرزبانان ایرانی (سید محمد راثی هاشمی، عبدالله شهریاری و ملک محمدی) در مقابل نیروهای مهاجم بر روی این پل مقاومت نموده و از خاک میهنشان دفاع کردند. شهریور ۱۳۲۰، هنگامی که متفقین تصمیم به اشغال ایران می گیرند، این سه مرزبان وظیفه پاسداری از مرزهای شمالی ایران را در پل فلزی جلفا-نخجوان بر عهده داشته اند. پس از آن که ارتش روس ها برای ورود به خاک ایران به این پل که عملاً تنها و بهترین محل عبور از رود پرخروش ارس در این ناحیه است نزدیک می شوند مقاومت دو روزه این سه دلاور آذری آغاز می گردد. این مرزبانان ایرانی با اشراف به پل، دو روز تمام لشکر روس را زمین گیر می کنند. روس ها نیز که چاره ای جز عبور از همین پل نداشته اند نمی توانستند با توپخانه سنگین به حمله بپردازند و در نهایت نیز با شهادت ژاندارم سرجوخه ملک محمدی،سید محمد راثی هاشمی و عبدالله شهریاری است که توانستند وارد خاک ایران شوند. مقاومت شجاعانه این سه سرباز تحسین نیروهای مهاجم را برمی انگیزد، به طوری که جهت ارج نهادن به این مقاومت‌ها، پیکر این سه مدافع را در محل شهادتشان در کنار خط آهن این پل به خاک سپردند. بر روی سنگ آرامگاه هر سه نوشته شده است ”آرامگاه ژاندارم شهید ...، که در شهریور ماه ۱۳۲۰ در راه انجام وظیفه در مقابل مهاجمین ایستادگی و به شهادت رسیده است.“ بر بالای آرامگاه آنان این بیت شعر نقش بسته است: هرچند آغشته شد به خون پیرهن ما / شد جامه سربازی ما هم کفن ما / شادیم ز جانبازی خود در شکم خاک / پاینده و جاوید بماند وطن ماfa.wikipedia.orgدسته‌بندیبندها و پل‌های تاریخیآذربایجان شرقیکلید‌واژهجلفاآهنی17631 بازدید
نمای ایران تصویری زیبا و مطلب جالبی بود. سپاسپنجشنبه 9 بهمن 1393 | 10 سال پیش
هادی زیباستسه‌شنبه 28 بهمن 1393 | 10 سال پیش
  • كلیسای سنت استپانوسكلیسای سنت استپانوس دومین كلیسای مهم ارامنه ایران است.
  • کلیسای سنت استپانوسجلفا زیبایی‌ها و دیدنی های گوناگون و رنگارنگی دارد اما بی شک یکی از جذاب ترین آنها کلیسای سن استپانوس یا استپانوس مقدس است.
  • رود ارس (آراز)رود ارس مهمترین و پرآب ترین رودخانه ایران در منطقه آذربایجان است.
  • آبشار آسیاب خرابهآسیاب خرابه یكی از مناطق زیبای گردشگری در استان آذربایجان شرقی شهرستان جلفا و در حاشیه رود ارس است.
  • آبشار آسیاب خرابه جلفاآبشار آسیاب خرابه جلفا، آبشاری کوچک اما زیباست که به دلیل وجود داشتن یک آسیاب آبی قدیمی به این نام خوانده می‌شود.
کلیسای سنت استپانوسمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانکلیسای سنت استپانوسجلفا زیبایی‌ها و دیدنی های گوناگون و رنگارنگی دارد اما بی شک یکی از جذاب ترین آنها کلیسای سن استپانوس یا استپانوس مقدس است.
آبشار آسیاب خرابه جلفامهدی مخلصیانمهدی مخلصیانآبشار آسیاب خرابه جلفاآبشار آسیاب خرابه جلفا، آبشاری کوچک اما زیباست که به دلیل وجود داشتن یک آسیاب آبی قدیمی به این نام خوانده می‌شود.
شوشترنادر چقاجردینادر چقاجردیشوشترابن مقنع گوید: اول شهری که پس از توفان نوح بنا نهادند، شوش و شوشتر بود.
بند میزان شوشترعلی امیرپورعلی امیرپوربند میزان شوشتربندمیزان سدی است در شوشتر و ساختهٔ دست انسان، مربوط به دوره ساسانیان که تا امروز پابرجاست...
قلب تپنده گردشگری اصفهانرحیم زیوریقلب تپنده گردشگری اصفهاناین جا زمانی قلب تپنده گردشگری اصفهان بود...
پل مارنانمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانپل مارنانمعماری زیبای صفوی بر روی زاینده رود
پل الله وردیخان (سی و سه پل)مهرداد زینلیانمهرداد زینلیانپل الله وردیخان (سی و سه پل)شاهکار معماری صفوی بر بستر زنده رود در قلب اصفهان
شب های زاینده رودمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانشب های زاینده رودمنظره زیبای پل تاریخی خواجو در شب های اصفهان
پل خاجوجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیپل خاجوبا بازگشت آب به زاینده رود اصفهان جان تازه گرفت
سی وسه پلجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیسی وسه پلبا بازگشت آب به زاینده رود اصفهان جان تازه گرفت
پل ساسانی دزفولn nouriپل ساسانی دزفولپل ساسانی دزفول قدیمیترین پل استوار جهان در استان خوزستان
ساختمان بهنام (دانشگاه هنر اسلامی تبریز)محمد نورمحمديانمحمد نورمحمديانساختمان بهنام (دانشگاه هنر اسلامی تبریز)ساختمان بهنام یکی از ساختمان‌های تاریخی دانشگاه هنر اسلامی تبریز است.
پاییزمحمد نورمحمديانمحمد نورمحمديانپاییزآبشاری زیبا در دل جنگل های ارسباران در فصل پاییز
روستای صخره ای کندوانکیان ژالهروستای صخره ای کندوانکندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌است که به‌دلیل شکل خانه‌های آن که به‌مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند است.