زنان در سنگ نوشته های ساسانی

برپایه نوشته‌های بازمانده از ایران کهن می توان تا اندازه‌ای به ارزش و جایگاه زن در جامعه پی برد، اگر چه اسناد بر جا مانده بیشتر بیانگر موقعیت زنان پاد...

زنان در سنگ نوشته های ساسانی
ز.ر جمعه 4 شهريور 1390 | 14 سال پیشبرپایه نوشته‌های بازمانده از ایران کهن می توان تا اندازه‌ای به ارزش و جایگاه زن در جامعه پی برد، اگر چه اسناد بر جا مانده بیشتر بیانگر موقعیت زنان پادشاهان، درباریان و اشراف زادگان است و کمتر می‌توان با بهره‌گیری از آن از موقعیت اجتماعی زنان عادی آگاه شد ولی ازخلال آن تصویری هرچند مبهم از بانوان ایرانی هویدا می‌شود. اگر نگاهی به جوامع دیگر در همان روزگار بیفکنیم و آن‌ها را با ایران به مقایسه بنشینیم شاید بتوان به راحتی برای زن در ایران کهن جایگاه نسبتا خوبی متصور شد. در اوستا از زن و مرد در کنار هم سخن به میان می آید: “اینک فروشی همه ی اشَوَن مردان و اشَوَن زنان را می‌ستاییم که روان‌هایشان سزاوار ستایش و فروشی هایشان شایسته‌ی دادخواهی است. اینک فروشی همۀ اشون مردان و اشون زنان را می‌ستاییم؛ فروشی آنان که اهوره مزدای ِ اشون، ستایشگرانشان را پاداش بخشد. ما از زرتشت شنیدیم که اوخود نخستین و بهترین آموزگار دین اهورایی است. (فروردین یشت،کرده ۳۱،بند۱۴۸) درایران باستان بانوان ایزد ویژه‌ای به نام« اردوی سوراناهیتا» داشته‌اند که بخشی از اوستا( آبان یشت) به نام او سروده شده است.از دیگر ایزد بانوان می‌توان به« چیستا»، ایزد دانایی اشاره کرد که دین یشت برای او سروده شده است. در میان امشاسپندان سه تن از آنان شخصیت مردانه دارند و سه تن دیگر زن هستند: - سپندارمذ، فرشته زن و زمین - امرداد، ایزدبانوی جاودانگی و بی مرگی و نگهبان گیاهان - خرداد، ایزدبانوی کمال و رسایی و نگهبان آب (حجازی،۱۳۸۵ :۵۶-۶۰) در تاریخ اساطیری ایران زنانی چون گردآفرید و بانو گشسب نماد دلیری و شجاعت زنان هستند.با نگاهی به گل نوشته‌های باروی تخت جمشید نقش ِ برجسته‌ی زنان در هم دوشی و همراهی با مردان به راحتی قابل تشخیص است.در دربار شاهان گاه حتی جایگاه اجتماعی فرزند وابسته به پاکی نژاد مادر او بوده است وپیشینه‌ی خانوادگی مادر در قدرت یافتن پسر تاثیر به سزایی داشته است.نمونه این مساله را در پذیرفته شدن کوروش دوم هخامنشی در میان مادها به سبب نسبت خانوادگی مادرش ماندانا با آنان، می توان مشاهده کرد. بابک پسر ساسان نیز کامیابی خود و خاندانش را بیش از شرایط پدر مدیون خانواده‌ی مادرش بود، چراکه او از خاندان بازرنگی فارس بود و اردشیر بابکان پیشرفت خود را از این خانواده آغاز کرد وبرپایه روایت‌های موجود پس از ازدواج با دختر اردوان پنجم-آخرین پادشاهاشکانی قدرت خود را استوار کرد. حتی اگر این روایت را نادرست و ساختگی بدانیم، نکته جالب کسب مشروعیت از راه دختر پادشاه پیشین است. ردپای زنان را در امور سیاسی نیز می توان دید،آنان گذشته از نقش رایزنی که بر عهده داشته اند گاه بر تخت پادشاهی تکیه زده‌اند.از میان زنانی که با تدبیرشان در اداره امور ایرانشهرو جلوگیری از درگیری‌های معمول درباری توانسته‌اند یکپارچگی ایران را هرچند برای روزگاری کوتاه حفظ کنند، می‌توان به مادر شاپور دوم اشاره کرد که پیش از زاده شدن او،تا رسیدنش به سن قانونی برای سلطنت، عهده دار مقام نیابت او بوده است. ” پس از مرگ یزدگرد دوم بین دو پسر او- هرمزسوم وپیروز- جنگ در گرفت و در مدت جنگ این دو شاهزاده مادرشان که« دینگ» نام داشت در تیسفون سلطنت می‌کرد.” (کریستینسن،۱۳۸۲: ۲۰۹) پادشاهی دختران خسروپرویز پوران دخت و آذرمیدخت نیز نمونه‌های روشنی از قدرت زن ایرانی است. بااین که برخی بر این باورند که به سبب نبود مردی از خاندان ساسان جامعه ناچار پادشاهی آنان را پذیرفته است، در مدت یک سال و چهار ماه پادشاهی پوران دخت و حکومت تقریبا شش ماهه آذرمیدخت تدبیر و کاردانی آنان به اثبات رسیده است. “پوران دخت در زمینه‌ی سیاست خارجی نیز میانه روی و واقع بینی بسیار از خود ابراز داشته و صلیبی که حضرت عیسی را بر آن کشیده بودند و برای به دست آوردن آن اختلاف ها در گرفته بود به بزرگ منشی و تدبیر به روم فرستاد…”(حجازی،۱۳۸۵: ۲۰۵) در شاهنامه نیز ابیاتی مبنی بر تدبیر و دادگری وی آمده است: “چنین گفت پس دخت پوران که من نخواهم پراکندن انجمن کسی را که درویش باشد به گنج توانگر کنم، تا نماند به رنج مبادا ز گیتی کسی مستمند که از دردِ او برمن آید گزند زکشور کنم دور بدخواه را برآیین ِ شاهان کنم گاه را” (فردوسی،۱۳۸۷،جلد۵، ۴۷۳) در بررسی نقش و جایگاه زن در تاریخ و فرهنگ ایران در دوران ساسانیان یکی از منابع مهم سنگ نوشته‌ها و سنگ نگاره‌های بازمانده از آن روزگار است و از آن میان شاید یکی از باارزش ترین‌ها سنگ نوشته‌ی شاپور باشد. سنگ نوشته‌ی شاپور یکم در کعبه زرتشت: (ŠKZ) به دستور شاپور اول سنگ نوشته‌ای در کعبه زرتشت در نقش رستم به نگارش در آمده است.” نگارش پهلوی کتیبه با۳۵سطر بر دیوار شرقی، نگارش پارتی با۳۰سطر بردیوار غربی و نگارش یونانی آن با۷۰سطر بردیوار جنوبی حک شده است.” (اکبرزاده،۱۳۸۵: ۱۶) ارزشمندی این نوشته گذشته از دیدگاه زبانشناختی به چند دلیل است: - از دیدگاه نسب شناسی: این نوشته به معرفی شاپور و خانواده اش پرداخته است،از اعضای خاندان سلطنتی نام برده ولقب برخی از آنان را ذکر کرده است،نام های خاص ذکر شده در این نوشته نیز دارای اهمیت بسیار است. - از دیدگاه تاریخی: این نوشته به بیان جنگ‌های ایران و روم می‌پردازد”شرح لشکرکشی شاپور علیه رومیان در زمان گردیانوس واز میان رفتن او وسپس جانشینی فلیپ و پذیرش باج ایرانیان، دومین لشکرکشی شاپور علیه رومیان و برشمردن سرزمین‌هایی که به تصرف در می‌آید و سومین لشکرکشی که به اسارت والریانوس امپراتور روم منجر شد.” (اکبرزاده،۱۳۸۵: ۱۶) - از دیدگاه جغرافیایی: در این نوشته از استان‌هایی نام برده شده که به فرمان شاپور گردن نهاده بودند. بهره گیری از واژه ی «انیران» که نشان از گسترش قلمرو ایران در خارج از مرزها است،برای نخستین بار در این سنگ نوشته به چشم می خورد(نصرا…زاده، ۱۳۸۴: ۲۷) با واژه‌ی« ایرانشهر» نیز برای نخستین بار مواجه می شویم “ساسانیان برای نخستین بار به جهت مشروعیت بخشیدن به خود به عنوان وارثان نیاکانشان و جانشین شاهان اسطوره ای و نیز پیروان دین زرتشت وارد ادبیات کتیبه‌ای کردند.”(نصرا…زاده، ۱۳۸۴: ۲۸) - از دیدگاه سازمان‌های اداری و نهادها و برخی آیین‌ها از جمله وقف و نذر:شاپور از آتشکده‌هایی سخن می گوید که برای شادی روان خود و خانواده اش بنا نهاده است. اما آن‌چه در این نوشتار به اهمیت آن پرداخته می‌شود نام بردن از زنان در این سنگ نوشته است.چرا که تنها سنگ نوشته‌ای است که از شانزده زن نام برده و”حضور شانزده زن در کتیبه‌ی شاپور نشانگر اهمیت و نقش مهم اینان در این دوره و در طول تاریخ ساسانی است.” (نصرا…زاده،۱۳۸۴: ۳۰) زنانی که در این سنگ نوشته از آنان نام برده شده است همه از خاندان سلطنتی هستند و باالقابی چون شهبانوی کشور(šahr bāmbišn) ، شهبانوی شهبانوها(Bāmbišnan Bāmbišn)،شهبانو (Bāmbišn) و بانو (Bānūg)به جایگاه اجتماعی آنان اشاره می‌شود. در این فهرست تنها بانویی که به عنوان شهبانوی کشور معرفی می‌شود«خورانزیم» است،از آذراناهید و دینگ بابکان به عنوان شهبانوی شهبانوها یاد می‌شود، استخریاد، دینگ شهبانوی میشان و شاپور دختگ شهبانوی سکاها لقب شهبانو داشته‌اند. چشمگ بانو و مورود بانو لقب بانو را دارا بوده‌اند.شاید بهتر باشد به همان ترتیبی که در سنگ نوشته از این زنان نام برده می شود به معرفی کوتاهی از هر یک از آنان بسنده شود. ذر اناهید،شهبانوی شهبانوان،دختر ما [شاپور یکم] Ādur-Anāhīd bāmbišnan bāmbišn Iamā duxt شاپور نام این دخترش را پس از نام خود وپیش از نام پسرانش آورده است و از آتشکده‌ای نام می برد که به نام او ساخته است” آتشی معروف به آذر-آناهید برای[آمرزش] روان و نیکنامی دخترمان آذر-آناهید” (اکبرزاده،۱۳۸۲: ۴۳) در فهرست کسانی که شاپور نذورات روزانه برای آنان در نظر گرفته است نیز به نام این بانوی بزرگ برمی خوریم. “عنوان شهبانوی شهبانوان باعث شده تا محققان او را همسر شاهپور اول نیز بدانند…” اما برخی بر این باورند که “چنین عنوان هایی در این فهرست بیشتر رتبه اجتماعی را نشان می دهند تا وابستگی خانوادگی. از این رو نمی‌تواند همسر پدرش باشد.” (نصرا…زاده، ۱۳۸۴: ۳۷و۳۸) کریستینسن معتقد است:” نام این ملکه بستگی نزدیک و تعلق خاندان ساسانی را به معبد اناهید استخر به خاطر می آورد.” (کریستینسن،۱۳۸۲: ۱۶۶) پوران فرخزاد در معرفی او می نویسد: ” نام این مهین بانوی ارجمند ایرانی نه تنها در کتیبه ی کعبه ی زرتشت که مدرکی تاریخی است آمده بلکه در روایت های کتبی و شفاهی دیگر نیز آمده است و در همه جا به آزرم و احترام از او یادآور شده است.” وی بر این باور است که شاپور شهر «بی شاپور» را به نام و پاسداشت این ملکه بزرگ برپای کرده است . (فرخزاد،۱۳۷۸،جلدیک : ۱۱۹) برخی بانویی را که در نقش برجسته ی تنگ قندیل در بیشاپور به تصویر کشیده شده است همان آذر اناهید دانسته اند. خورانزیم شهبانوی کشورxwaran zēm ī šahr bāmbišn خورانزیم تنها بانویی است که لقب « شهبانوی کشور » را داراست ، او احتمالا همسر شاپور و مادر « ورازدخت » است ، برخی چون هنینگ بر این باورند که لقب شهبانوی کشور را از آن رو به دست آورده است که مادر هرمز اردشیر است ( نصرالله زاده ، ۱۳۸۴ : ۱۷ ) در دانشنامه زبان او را ملکه ی استخر معرفی کرده اند که ” بانویی نژاده از دودمان فرمانروایان پیشین پارسی به دوران ساسانیان بود که به نام خانوادگی اش جلوه ای تازه بخشید . “( فرخزاد، ۱۳۷۸ ، ج ۱ : ۷۸۰ ) دینگ شهبانو ēnag bām bišnِِِd این بانو که نامش پیش از بهرام گیلان شاه و جزء درباریان شاپورآمده است و از جمله-ی کسانی است که نذورات روزانه برای شادی روانشان تعلق می گرفته است . نام دینگ در این سنگ نوشته چهار بار آمده است : دو بار در میان درباریان اردشیر که یکی نام مادر بابک است ، دیگری دختر بابک که با فرنام « شهبانوی شهبانوها » از او یاد می شود و آخرین بار از دینگ شهبانوی میشان سخن به میان آمده است. از آن جا که مادر بابک هیچ لقبی ندارد و لقب دختر بابک شهبانوی شهبانوها است احتمالا این باید همسر شاپور میشان شاه باشد. دینگ شهبانوی میشان[ صاحب ] دستگرد شاهپورdēnag ī mēšān bāmbišn dastgird šāhpuhr نصرالله زاده جایگاه او را نشانگر قدرت او می داند که با قدرت شاهان تابع شاهنشاه برابر است ( نصرالله زاده ، ۱۳۸۴ : ۱۲۰ ) “او به سبب شایستگی بسیاری که از خود نشان داده بود ، پس از مرگ همسرش به نام ملکه ی میشان به حکومت نشست و منطقه ی میشان در دوران حکومت او از آرامش و رفاه چشم گیری بهره مند بود . پسر دینک نیز به نام « آذرفرنبغ » پس از او به فرمانروایی میشان رسید . ” ( فرخزاد، ۱۳۷۸: ۸۹۲) اما نصرالله زاده معتقد است آذرفرنبغ فرزند دینک نمی تواند باشد. ” به رسم جانشینی انتظار می رود که پس از شاهپور میشان شاه و همسرش دینک ، یکی از ۶ پسر او بر میشان شاه بشوند. اما چنین امری رخ نداده است . هویت و تبار آذرفرنبغ بر ما شناخته نیست . ” ( نصرالله زاده ، ۱۳۸۴ : ۴۰ ) شاپور دختک سکان شهبانو šahpuhr duxtag ī sagān bāmbišn شاپور دختک همسر نرسی شاه سکاها است که در ۲۶۲م بر سکستان حکومت می کرد. “در نقش برجسته نرسی در نقش رستم زنی است که همگان او را ایزدبانو آناهید می‌دانند. اما شهبازی که بیشتر نقش برجسته ها را صحنه ی طبیعی زندگی می داند ، این زن را همان شاهپور دختگ همسر نرسی می داند . به نظر شهبازی این همسر نرسی بوده که بزرگان و اشراف را گرد آورده تا حمایت خود را از نرسی اعلام کنند و از آنجایی که یک تصویر منفرد از او در نقش برجسته پیروزی شاهپور اول در دارابگرد به پیدایی آمده نشان می دهد این زن صاحب موقعیت سیاسی خوب و نفوذ فراوان بوده است . از این رو، در نقش برجسته نقش رستم در حال اعطا حلقه قدرت به نرسی است که در به قدرت رسانیدن او سهیم بوده است. “( نصرالله زاده ، ۱۳۸۴ : ۱۵۷ ) نرسه دخت سکان بانو narseh duxt sagān bāmbišn نرسه دخت احتمالا همسر دیگر نرسی است . چشمگ بانو udčašmag bānūg ” ژینیو او را زنی از همراهان درباری اردشیر می داند . و شومون او را یکی از زنان دوم اردشیر اول می داند و او را هم ردیف مورود بانو می داند که هر دو عنوانی مشابه دارند.” ( نصرالله زاده ، ۱۳۸۴ : ۱۱۳ ) مورود بانو، مادر شاهپور اول šahpuhr šahān šah mād murrod bānūg ī ‌‌‌‌ ” نام مورودبانو نه فقط او را مادر شاهپور نشان می دهد بلکه غیر مستقیم او را همسر اردشیر نیز معرفی می کند.” ( نصرالله زاده ، ۱۳۸۴ : ۱۸۴ ) در ترجمه ای از پهلوی اشکانی نام او «مردودبانو» آمده است. ( اکبرزاده، ۱۳۸۲: ۴۳ ) رود دخت ، دختر انوشگ rōdduxt ī duxš/wisduxt ī anōšag duxt اوتنها بانویی است که لقب شاهزاده یا شاهدخت دارد. ” به سبب جایگاهی که نام رود دخت آمده یعنی در کنار مورود مادر شاهپور اول و نرسی و پیروز ویسپوهر، که برادر شاهپور اول هستند، می توان احتمال داد که رود دخت دختر اردشیر اول و خواهر شاهپور اول باشد.” ( نصرالله زاده، ۱۳۸۴ : ۱۲۳ ) در نسب شناسی دوره ی ساسانی که معمولا فرزندان نسب از پدر می برند شاید کمی عجیب باشد که رود دخت از مادرش انوشگ و ورازدخت از مادرش خورانزیم نسب می‌برند! ورازدخت دختر خورانزیم warāz duxt ī xwara(r) ānzēm duxt تنها چیزی که درباره ی وی روشن است اینکه او نیز چون رود دخت نسب از مادر می‌برد و به سبب نداشتن لقب اشرافی وی از فرزندان شاهپور محسوب نمی شود و بحث درباره ی کیستی وی همواره ادامه دارد . استخر یاد شهبانو staxryād bāmbišn این شهبانو احتمالا همسر شاپور اول است. ” اهمیت شهبانو استخر یاد به خاستگاه اصلی ساسانیان یعنی شهر استخر برمی گردد . آن ها از زمان ساسان به سبب متولی گری معبد آناهید با این شهر وابسته بودند. ” ( نصرالله زاده، ۱۳۸۴ : ۷۰ ) شاهپور دختگ ، دختر شاهپور میشان شاه ud šahpuhr duxtag ī mēšanšah duxt شاهپور دختگ فرزند هفتم شاهپور میشان شاه و هشتمین نوه از ۹ نوه ی شاهپور اول است که نامشان در این سنگ نوشته آمده است و مادرش دینگ شهبانوی میشان دستگرد شاهپور است . ( نصرالله زاده، ۱۳۸۴: ۱۵۳) هرمزد دختگ، دختر شکان شاه ohrmizd (d)uxtag ī saganšah duxtar او دختر نرسی و نوه شاپور اول است، ” در زمان نوشته شدن کتیبه او تنها فرزند نرسی اول بوده است و هنوز هرمز ( هرمز دوم بعدی ) به دنیا نیامده بود. این که کدام یک از دو همسر نرسی، یعنی شاهپور دختگ، شهبانوی سکاها و نرسی دخت بانوی سکاها مادر اوست از کتیبه مشخص نمی شود.” (نصرالله زاده، ۱۳۸۴ : ۷۷ ) دینگ مادر بابک شاه Dēnag Ī Pābag ŝah mad دینگ مادر بابک همسر ساسان از خاندان بازرنگی فارس بود اما در فهرست در باریان هیچ عنوان لقبی ندارد. فرخزاد معتقد است :”دینگ نزدیک به یک صد سال زندگی کرد و نامش در جشن های تاجگذاری نواده اش اردشیر اول در صدر جای دارد.” (فرخزاد ،۱۳۷۸ :۸۹۸) برخی منابع اسلامی همسر ساسان “رام بهشت” از خاندان بازرنگی معرفی کرده اند. رودک مادر اردشیر شاهنشاه rōdak همان گونه که از متن سنگ نوشته برمی آید او مادر اردشیر اول است بر این پایه باید همسر پاپک باشد . درباره ی او در کتاب نام تبارشناسی ساسانیان و دیگر منابع کمتر مطلبی یافت می شود تنها در دانشنامه زنان اشاره ای کوتاه به زندگی و شخصیت او می‌شود: ” در تمامی حوادثی که به پیروزی اردشیر اول و سازمند شدن سلسله پارسی ساسانی انجامید ، دخالت مستقیم داشت . روتک عمر زیادی کرد و نامش در شمارگان مهمانان جشن پادشاهی پسرش اردشیر اول ساسانی دیده می شود.” ( ؟ ) ( فرخزاد، ۱۳۷۸ : ۹۳۸و ۹۳۹ ) دینگ بابکان شهبانوی شهبانوها dēnag bāmbišnān bāmbišn pabagan نام او در میان درباریان اردشیر اول آمده است . باتوجه به این که در متن سنگ نوشته او دختر بابک معرفی می شود باید خواهر اردشیر باشد ولی لقب « شهبانوی شهبانوها » سبب شده او را همسر اردشیر بدانند. “در نقش برجسته اردشیر در نقش رجب که در حال گرفتن حلقه ی قدرت از اهورامزدا است دو زن وجود دارند ( سمت راست نقش برجسته ) هینتس معتقد است که زن انتهایی در سمت راست همین دینگ است.” ( نصرالله زاده، ۱۳۸۴ : ۱۲۰ ) مهری که کریستینسن متعلق به دینگ همسریزدگرد دوم که برای مدت کوتاهی در تیسفون حکومت داشته است می داند (کریستینسن ،۱۳۸۲: ۲۰۹) نصرالله زاده مربوط به دینگ دختر بابک می داند. (نصرالله زاده،۱۳۸۴: ۲۴۵) آخرین بانوی ساسانی که درسنگ نوشته ی شاپور از او نام برده شده است ذینگ شهبانوی میشان شاه است که پیشتر به وی پرداخته شد. در سنگ نوشته های کرتیر در سه سنگ نوشته ی سرمشهد (KSM)، کعبه زرتشت (KKZ ) و نقش رستم (KNRM) وی می‌گوید:” او مرا آئین بد و حاکم ( خلیفه ) آذر آناهید – اردشیر و بانو آناهید در استخر کرد.” ( اکبرزاده، ۱۳۸۵: ۸۸ و ۱۰۴ ) اکبرزاده از قول ژینیو آورده است : « این نام مرکب نمی تواند چندان به ایزدبانو آناهیتا برگردد… » وی او را با آذر – آناهید دختر شاپور اول یکی می پندارد . ( اکبرزاده ، ۱۳۸۵ : ۶۴ و ۱۶۵ ) گذشته از آن در معراج کرتیر به« زنی نجیب و با وجاهت » اشاره می شود. “زنی که به دیدار « کرتیر جفت » می آید، بی گمان « دین» اوست که نجابت بی همتای آن ( زن ) گواهی بر پارسایی بی همتای کرتیر دارد.” ( اکبرزاده، ۱۳۸۵ : ۱۹۱ به نقل از مکنزی ) به هر روی همراهی یک زن در معراج کرتیر نشان از جایگاه زن در دربار ساسانی دارد . در سنگ نوشته ی نرسی در پایکولی (NPI ) از ایزدبانو آناهیتا سخن به میان می آید که در کنار اورمزد و دیگر ایزدان قرار دارد . “[ و باشد که او نگهدارد ایران] شهر را درست ( ؟ ) تا فرجام و هنگامی که ما دیدیم آن پرورده ( نامه ) را، پس نام اورمزد و همه ی ایزدان و بانو آناهیتا،از ارمنستان بسوی ایران شهر آمدیم . ” ( اکبرزاده و طاووسی ، ۱۳۸۵ : ۷۲ ) در این نوشته ایزدبانو آناهیتا از جایگاه بالایی برخوردار است چرا که تنها ایزدی است که از او نام برده شده است. علاوه بر اینها در سنگ مزارهایی که از اواخر دوره ی ساسانی و اوایل دوران اسلامی بر جای مانده است نیز به نام زنانی اشاره می شود که دیگران برای آن ها بنای یادبود ساخته اند. در جنوب کازرون، میان بالاده و دره ی میدانک سنگ نوشته ای به خط پهلوی متصل پیدا شده است (KAZ.I) که بنای یادبود زنی به نام « آبان دخت » دختر رمک است. در جنوب شرقی کازرون سنگ نوشته ای متعلق به سال ۹۳ و ۹۴ یزگردی ( ۷۲۵ م ) پیدا شده است (KAZ.II) که یادبودی برای بانویی به نام « نیک زاد » دختر مهرین شاد در گذشته به سپندارمذ ماه سال ۹۳ یزگردی و بانویی به نام « برزیدگ » دختر جمان گشنسب درگذشته به خردادماه ۹۴ یزگردی است. ( اکبرزاده، ۱۳۸۵ : ۴۸ تا ۵۳ ) بر پایه ی سنگ نوشتۀ (KAZIV ) مردی دستور ساخت گوردخمه‌ای برای «آناهید پیروز» (اپرویز آناهید) را داده است. (اکبرزاده – طاووسی /۱۳۸۵: ۱۷۴ ) سنگ نوشته ای در ۶ سطر متعلق به سال ۷۷۹ م که در دهکده ی تومین استان شانسی کشور چین پیدا شده است . این کتیبه که یادبودی برای دختری به نام ماسیش که احتمالا از بزرگ زادگان روزگار ساسانی و از خاندان سورن بوده و پدرش در چین مقام نظامی داشته است به دو زبان پهلوی و چینی نوشته شده است . ( اکبرزاده ، ۱۳۸۵ : ۵۹ و ۶۰ ) به هر روی زنان در روزگار ساسانی از چنان ارزش و جایگاهی برخوردار هستند که نامشان در سنگ نوشته های پادشاهان آورده می شود و برایشان سنگ مزار و بنای یادبود می سازند. این در نوشتار تنها به مرور نام چند تن از آنان پرداخته شده است . (از : "تاریخ ما" / tarikhema.irدسته‌بندی سایر جاذبه‌های تاریخی کلید‌واژه زنانسنگنوشتههایساسانی82K بازدید
سکه های ساسانینمای ایران نمای ایران سکه های ساسانیسلسله ساسانی آخرین سلسله قدرمت و جهانی ایران بود. آنها خود را نوادگان و وارثان امپراطوری هخامنشیان می دانستند
سنگ نگاره های ایران و گمانه یوفوها Ufoمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایران و گمانه یوفوها Ufoطی بررسی و مطالعات یک دهه ای که بر روی سنگ نگاره های نقاط مختلف ایران و دیگر نقاط جهان داشتیم به نقوش انسان هایی بر خورد می کردیم که دستان و پاهایی باز داشتند ... .
سنگ نگاره های ایران و سکه های ایلماییمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایران و سکه های ایلماییسنگ نگاره های ایران، مبانی تاریخ و هنر این سر زمین محسوب می شوند که رد پای آنها در کلیه عرصه های زیستی نیاکان قابل رصد است.
کوبه ها زنگهای اخبار امروزیعلی ناصریعلی ناصریکوبه ها زنگهای اخبار امروزیکوبه ها درقدیم بر روی درب نصب می شود تا کسی که پشت در قرار گرفته صاحب خانه را از حضور خود مطلع کند
نقوش انسان های فرا زمینیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های فرا زمینینقاشی های درون غارهاو کوه های ایران، اسناد دست اولی هستند که با کشف آنها نگاه به تاریخ و هنر بشر متحول می شود.
کاریز (شهر زیرزمینی )جزیره کیشجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیکاریز (شهر زیرزمینی )جزیره کیشقنات کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرده است.
کاریز جزیره کیشجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیکاریز جزیره کیشقنات کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرده است.
کوه آتشگاهمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانکوه آتشگاهتپه ای باستانی در غرب شهر اصفهان
آسیاب آبی خوانسارجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیآسیاب آبی خوانسارصدای سنگ تنها آسیاب آبی قدیمی استان اصفهان در خوانسار شنیده می شود.(صاحب نیوز)
مسجد جامع قاینمحمود طالبی محمود طالبی مسجد جامع قایناین مسجد بنایی است بسیار قدیمی و درنهایت شکوه و جلال که علاوه بر روحانیت معنوی دارای ظاهری دلچسب و فرح انگیز است.امروز با گذشت 1100سال همچنان این بنا بلندترین عمارت قائن می باشد.
تپه های تاریخی روانسرخالد محمدی تپه های تاریخی روانسردر ابتدای مسیر ورود جاده کرمانشاه به شهرستان روانسر در حدود 450 متری از جنوب جاده اصلی شهر، تپه های سه گانه متصل به هم وجود دارند که در نزد مردم منطقه به نام تپه موسی معروف می باشند.
کندوهای قدیمی - مسجد جامع قدیمی شهر کدکنمجید رفیعیمجید رفیعیکندوهای قدیمی - مسجد جامع قدیمی شهر کدکنکندوهای قدیمی ویژه نگه داری گندم و غلات
گاوچاه ورزنهحیدر احمدی ورزنهحیدر احمدی ورزنهگاوچاه ورزنهبر اساس عکسی که در مسجد جامع اصفهان از گاو چاه وجود دارد، گاو چاه حدود 600 سال قدمت دارد و در زمان هایی که در تابستان حدود دو ماه آب نبود، گاوها را به چاه می بستند و از چاه برای آبیاری و شرب، آب می کشیدند؛ این روش نه در اصفهان و نه در هیچ کجای دنیا نظیر و مانند ندارد.
آسیاب شتر قدیمی شهر ورزنهحیدر احمدی ورزنهحیدر احمدی ورزنهآسیاب شتر قدیمی شهر ورزنهآسیاب شتری، قدمتی بیش از 300 سال از دوره صفویه به این سو دارد و در نوع خود بی نظیر است و تاکنون گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به اینجا آمده، از این مکان دیدن کرده اند و بسیار برایشان جذاب و دیدنی بوده است.
کشتی یونانی - جزیره کیشمحمد رزازانمحمد رزازانکشتی یونانی - جزیره کیشین کشتی در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» به گِل نشست. این کشتی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد. وزن کشتی در هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر بوده است. این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست به دست شده بود و آخرین مالک آن یک یونانی بود. نام‌های کشتی به ترتیب «امپایر ترومپت»، «نچرالیست»، «کوروش پارسی»، «همدان» و در هنگام به گل نشستن «کولا اف» بوده‌است. علت به گل نشستن کشتی همچنان در پرده‌ای از ابهام است.
مقبره ابراهیم ابن اسحاق کدکنیمجید رفیعیمجید رفیعیمقبره ابراهیم ابن اسحاق کدکنیمقبره ابراهیم ابن اسحاق کدکنی (پدرشاعروعارف نامدار عطار کدکنی نیشابوری) ورودی شهر زیبای کدکن
نابودی تاریخ،زبان و فرهنگ ایران زمین را به تماشا نشسته ایمتقی قاسمیتقی قاسمینابودی تاریخ،زبان و فرهنگ ایران زمین را به تماشا نشسته ایم(بنایی تاریخی در روستای زیبای لکان) دوام ایران ما را به فکر می اندازد آیا ما در باختر خواهیم توانست مانند ایران سه هزار سال زندگی کنیم؟(مورتن) چه ...
پارک کوهسنگیهادی کراییهادی کراییپارک کوهسنگیکوهسنگی یک پارک بزرگ و تفریحگاه دارای کوه و آب و استخر در شهر مشهد، انتهای خیابان کوهسنگی است و در حال حاضر در دست گسترش است و چون داخل شهر است دسترسی...
مومیای در قلعه گال- جوشینشهرت گوزلی مومیای در قلعه گال- جوشینمومیایی نزدیک به سر این قلعه از طرف روستای گال دیده می شود که اصلا قابل دسترس نیست،و از دور یک سیاهی به نظر می رسد،جالب است بدانید که این مومیای در ف...
بلوچستان در دورانهای  مختلفعبدالجلیل جعفری عبدالجلیل جعفری بلوچستان در دورانهای مختلفبلوچستان در دورانهای مختلف دکتر محمد رضا طاهری http://www.balooch.net بلوچستان در عصر باستان جزو سرزمین کیان بود. در زمان سلطنت کیخسرو، قسمتی از س...
قره کلیسااعظم شهریاری قره کلیساقره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس[۱] یا کلیسای طاطاووس، نام کلیسایی تاریخی در استان آذربایجان غربی ایران است. این کلیسا در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شم...
رسول صوابگر کوروش بزرگکوروش دوم(در بین یونانی‌ها شناخته شده تحت عنوان کوروش بزرگ یا کوروش کبیر نخستین پادشاه و بنیان گذار شاهنشاهی هخامنشی بود. کوروش به مدت سی سال، از سال ...
مقبره جاماسب حکیممحمد نجاتی جزهمقبره جاماسب حکیممقبره جاماسب حکیم متعلق به 4000 سال قبل می باشد و بر طبق اسناد ومدارک وی اولین پزشک و حکیم ایرانی بوده است
سنگ نگاره های چهل هزار ساله تیمرهتقی قاسمیتقی قاسمیسنگ نگاره های چهل هزار ساله تیمرهخبرگزاری میراث فرهنگی : ایران بیشتر از 50 هزار سنگ نگاره تاریخی دارد در بیشتر نقاط کشور ایران تا کنون سنگ نگاره هایی بازمانده از دوره های تاریخی مخت...
ز.ر دیاکو (دیاکوس – دیوکس)دولت ماد یکی از سه تیره آریایی ( ماد، پارس و پارت ) فلات ایران است در سال ۱۳۳۲ پیش از تاریخ خورشیدی بود . مردم ایران او را به پادشاهی برگزیدند. شاهنشا...
آسیاب‌های آبی دزفولز.ر آسیاب‌های آبی دزفولآسیاب های آبی دزفول یکی از آثار ارزشمند تاریخی ، معماری و گردشگری شهرستان دزفول بوده و به شماره ۳۹۸۴ در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده اند . آنچه امروز به...
ز.ر سابقه تاریخی کاروانسراهااز جمله یادگارهای پر ارزش معماری ایران کاروانسراهاست که از روزگار کهن به دلایل گوناگون و ارتباطی چون جریان اقتصادی ، نظامی جغرافیایی و مذهبی بنیاد گرد...
ز.ر نیاکان باستانی کردها و لرها و ترک های آذربایجانبالاتر از کاسیان به سمت غرب، سرزمین بیت همبان (سرزمین کمند اندازان ساگارتی) قرار داشته که همان استان کرمانشاهان کنونی بوده است. این ناحیه از اوایل هزا...
ز.ر رامگاهی برای نخستین انسان ها برخی پژوهش‌ها از وجود سرزمینی حاصلخیز، ‌در زیرآب‌های شاخاب‌فارس(خلیج فارس) خبر می‌دهد كه نزدیك به 75 تا 100هزار سال پیش، مهاجران آفریقایی را در خود جا...
تبریز از شهرهای باستانی جهان ز.ر تبریز از شهرهای باستانی جهان شهری به قدمت ٣۵٠٠ سال ایران یکی از مهدهای تمدن خیز جهان باستان محسوب می گردد. این سرزمین به علت قدمت تاریخی و تمدن های موجود آن، اهمیت بسزایی برای فر...
کرمان، ایران ناشناخته ز.ر کرمان، ایران ناشناخته کره زمین، مجموعه‌ای از فراوانی‌ها و جلوه‌های متنوعی است که جدای از تقسیمات سیاسی و جغرافیایی به شکل خاصی سطح آن را پوشانده‌اند. ایران بخش کوچکی از این...
کرمانشاه سرزمین انواع گویش‌ها و لهجه‌ها ز.ر کرمانشاه سرزمین انواع گویش‌ها و لهجه‌ها استان تاریخی کرمانشاهان سرزمین انواع گویش‌ها و لهجه‌ها است. استانی که گویش‌ها و لهجه‌های مناطق مختلف آن مانند طبیعت هزار رنگش است. به اعتقاد صاحب‌نظرا...
قدیمی‌ترین كلیسای جهان در ایران  ز.ر قدیمی‌ترین كلیسای جهان در ایران تاریخ ایران اگرچه قرن هاست که با معماری اسلامی پیوند خورده، اما در گوشه و کنار کشور می توانید بناهای کم نظیری از معماری غیر اسلامی را هم ببینید که به ...
از بازار تهران چه می دانید؟ ز.ر از بازار تهران چه می دانید؟ بازار تهران، یک موزه زنده و منحصر به فرد است که در قلب کشور نفس می کشد. جایی که به خاطر موقعیت استراتژیکی که داشت و نزدیکی زیادش به میدان توپخانه آن ز...
قرآن تاریخی نگل جاذبه تاریخی و گردشگری کردستان ز.ر قرآن تاریخی نگل جاذبه تاریخی و گردشگری کردستان روستای نگل یکی از روستاهای دهستانی به همین نام از بخش کلاترزان شهرستان سنندج است. طول جغرافیایی روستای نگل ۴۶ درجه و ۳۱ دقیقه و عرض جغرافیایی آن ۳۵ در...
صنایع‌دستی میراث هزار سالهز.ر صنایع‌دستی میراث هزار سالهقاسم جانی- زندگی عشیره‌ای و سنتی در استان ایلام باعث رشد و رونق صنایع‌دستی مرتبط با آن شده است. از دیرباز بافت قالی کردی (قالیچه درشت بافت)، سیاه چادر...
گذری بر ابنیه تاریخی نراقز.ر گذری بر ابنیه تاریخی نراقشهر نراق در 15 کیلومتری مسیر دلیجان به کاشان واقع شده است و از سال 1339 به بعد با تاسیس شهرداری از نظر تقسیمات کشوری شهر محسوب شد. نراق به علت محاصره ...
قلعه طبرکزهرا رشیدیقلعه طبرکقلعه ای است به ری . (منتهی الارب ) . دژی است بر فراز کوهی خرد نزدیک شهر ری بر جانب راست رونده بخراسان که از جانب چپ وی کوه بزرگ ری واقع است ...
ری، گنجینه تاریخزهرا رشیدیری، گنجینه تاریخدر حدود 3000 سال ق. م سلوكوس، نام ‹‹اورویوس›› را بر ری نهاد. در زمان اشكانیان این نام به ‹‹ارساكیا›› و ‹‹ارشكیه›› تغییر یافت و در زمان حكومت ساسانیان ...
چشمه سلیمانیهاعظم شهریاری چشمه سلیمانیهدر جنوب باغ فین چشمه آبی موسوم به چشمه سلیمانیه، با قریب به دوازده سنگ آب وجود دارد. آب آن فوق العاده صاف است ولی به واسطه داشتن بعضی املاح برای آشامی...
باغ فیناعظم شهریاری باغ فینباغ فین کاشان، نام یک باغ ایرانی است که حمام فین نیز در آن قرار دارد. مکان نامبرده جایی است که ناصرالدین‌شاه، در سال ۱۸۵۲ میلادی صدراعظم خود امیرکبیر ...
كهن ترین استقرار بشری در تپه های موسیان (علی كش) حبیب علیمرادیحبیب علیمرادیكهن ترین استقرار بشری در تپه های موسیان (علی كش) كهن ترین استقرار بشری در تپه های موسیان (علی كش) كاوش هایی كه در دشت موسیان انجام گرفته روشن گر این حقیقت است كه انسان دراین منطقه در حدود 8000 هزار...
هتل سنتی کهن کاشانهنجمه فرشینجمه فرشیهتل سنتی کهن کاشانههتل سنتی کاشانه دارای قناتی با درجه هوای بسیار متمایز از دمای محیط اطراف و نیز دارای فضایی بسیار زیبا و آرام میباشد... این مکان در بافت تاریخی شهر یز...
شوش كهن ترین شهر جهانحبیب علیمرادیحبیب علیمرادیشوش كهن ترین شهر جهانشوش ، كهن ترین شهر جهان ، كه حدود 4000 هزار سال پیش از میلاد مسیح به عنوان كانون مذهبی ساكنان دشت اطراف بنیاد نهاده شد ، پس از 5000 هزار سال حیات پرفر...
آرمگاه امامزاده علی (ع)عباس رضائی آرمگاه امامزاده علی (ع)آرامگاه امام‌زاده علی (ع) در روستاى چناسك قرار دارد. امام زاده علی بن عون بن علی (ع) نوه امام علی (ع) می باشد. ساختمان امام‌زاده ‌در حال حاضر، به دو ...
غار كرفتومحمدرضا زمان ثانیغار كرفتوغار كرفتو در 67 كیلومتری شمال غرب دیواندره و در 72 كیلومتری شرق سقز واقع شده است. این غار دارای چهار طبقه می باشد و از دوره پیش از تاریخ محل اقامت ...
تخت جمشید - دروازه مللیوسف روحییوسف روحیتخت جمشید - دروازه مللتخت جمشید یکی از جاذبه های گردشگری شیراز بوده و بسیار زیبا و دیدنی است. پس از بالا رفتن از پله های تخت جمشید از دروازه ملل وارد یک سالن بزرگ میشوید ....
اینجا رباط تاریخی سنگ‌بست است .حسین رضائی اینجا رباط تاریخی سنگ‌بست است .با سلام / مطلب جالبی در روزنامه خراسان امروز به چاپ رسید جهت استفاده عزیزان روی سایت قرار میدهم . حسین رضائی اینجا رباط تاریخی سنگ‌بست در مجاورت ر...
قدمگاههادی کراییهادی کراییقدمگاهقدمگاه عباس علی ازجمله اثارباستانی روستای شهری كهنه میباشد كه بومیان این روستا اعتقاد خاصی به آن دارند هرچند تاكنون هویت اصلی این قدمگاه یا شاید آرامگ...
مجسمه شاهپورهادی کراییهادی کراییمجسمه شاهپورمجسمه شاهپور اول در غاری به همین نام واقع در تنگه چوگان در كوه های روستای چوگان قرار دارد عكس از هادی كرایی
تندیس بیرونی در بوستان لاله تهرانهادی کراییهادی کراییتندیس بیرونی در بوستان لاله تهراندانشنامه علوم چاپ مسکو، ابوریحان را دانشمند همه قرون و اعصار خوانده است. در بسیاری از کشورها نام بیرونی را بر دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و تالار کتابخانه‌...
ابوریحان بیرونیهادی کراییهادی کراییابوریحان بیرونیابوریحان محمد بن احمد بیرونی (زادهٔ ۱۴ شهریور ۳۵۲، کاث، خوارزم - درگذشتهٔ ۲۲ آذر ۴۲۷، غزنین)، دانشمند بزرگ و ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و تاریخ‌نگار ایرانی...
آرامگاه رئیس علی دلواریهادی کراییهادی کراییآرامگاه رئیس علی دلواریدر یک قرن و اندی پیش کسانی که تمکن مالی داشته اند و رئیس و کدخدا یا خان منطقه ای بوده اند یا اینکه دارای وجهه علمی و اجتماعی و مذهبی بوده اند بر حسب و...
مجسمه امام قلی خانهادی کراییهادی کراییمجسمه امام قلی خانامام‌قلی‌خان، فرزند دلاور الله‌وردی‌خان (حاکم ایالت فارس) که پس از مرگ پدرش به فرمان شاه‌عباس صفوی به امیر فارس منصوب شده بود، در سال 1031 هجری قمری ...
درگذشت سهراب سپهریهادی کراییهادی کراییدرگذشت سهراب سپهریدرگذشت آرامگاه سهراب سپهری سهراب سپهری در غروب ۱ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ در بیمارستان پارس تهران به علت ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت. صحن امامزاده س...
موزه رختشوی خانههادی کراییهادی کراییموزه رختشوی خانهبنای رختشویخانه در خیابان سعدی وسط و در مرکز شهر زنجان واقع شده است و هم اکنون به صورت موزه می‌باشد و مردم می‌توانند از آن بازدید کنند.این بنا در ساله...
رصد خانه شهر گورهادی کراییهادی کراییرصد خانه شهر گور رصدخانه شهر گور یکی از قدیمی‌ترین رصدخانه‌های کهن تاریخ ایران است: این رصدخانه در کنار نقوش رنگی شاهزادگان ساسانی در شهر گور فیروزآباد قرار داشت. ای...
طاق كسریهادی کراییهادی کراییطاق كسریطاقِ کسری (تاق خسرو) یا ایوانِ مداین نام کاخ پادشاهان ساسانی در شهر اسبانبار در ساحل خاوری رود دجله و از مهمترین سازه‌های دوران ساسانیان است. بیشتر گم...
چاه مرتاض علیهادی کراییهادی کراییچاه مرتاض علیچاه مرتاض علی: بالای كوه هفت تن در سلسله جبال چهل مقام، در شمال شهر شیراز و در شرق گنبد عضد ( گهواره دید)، چاهی به ژرفای سه متر با دو آب انبار و ساخ...