اینجا رباط تاریخی سنگ‌بست است .

با سلام / مطلب جالبی در روزنامه خراسان امروز به چاپ رسید جهت استفاده عزیزان روی سایت قرار میدهم . حسین رضائی اینجا رباط تاریخی سنگ‌بست در مجاورت ر...

اینجا رباط تاریخی سنگ‌بست است .
حسین رضائی يكشنبه 26 ارديبهشت 1389 | 14 سال پیشبا سلام / مطلب جالبی در روزنامه خراسان امروز به چاپ رسید جهت استفاده عزیزان روی سایت قرار میدهم . حسین رضائی اینجا رباط تاریخی سنگ‌بست در مجاورت روستای تاریخی سنگ بست در شهرستان فریمان است.این رباط با نقشه مستطیل دارای برج های دیده بانی و نگهبانی بوده و نیم برج هایی برای تقویت دیواره های اصلی و مرتفع آن وجود دارد. سر در ورودی این بنا شباهتی بسیار با کاروان سرای مهیار در اصفهان دارد. فضای داخلی رباط در حیاط مرکزی مشتمل بر حجره ها و اتاق های ویژه اقامت کاروانیان و اصطبل است.اگر شاه عباس صفوی بانی ساخت یک هزار کاروان سرا و رباط تاریخی امروز سری به مجموعه تاریخی رباط سنگ بست می زد، ا گر این خرابه را که با خون دل خوردن و حداقل امکانات و ابزار در شرایط سخت ساخته شده امروز نظاره گر می شد اشکش جاری می شد و ...میراث جاودان و باارزش تاریخی این سرزمین امروز به دلیل نبود برنامه وتدبیر و نبود بودجه به ادعای مسئولان در تب بی توجهی می سوزد و روز به روز ویرانه تر می شود.عکس های این صفحه حال و روز امروز رباط سنگ بست را بعد از ۷ قرن نشان می دهد. کاروان سرایی در مجاورت جاده ابریشم که روزگاری صدای زنگ اشتران و نوای کاروانیان را در سینه داشته است ولی امروز این مکان آن چنان سوت و کور است که هیچ کس را تمایلی به دیدن و تماشای آن نیست.وای بر ما میراث داران که با غفلت از گذشته و تاریخ پرافتخار سرزمین مان راضی شده ایم میراث فرهنگی و اسناد باارزش تاریخ و هویت ما دستخوش تصرف و بی مهری شود.پس از قرن ها بهره برداری متناسب با کاربری از فضای رباط تاریخی سنگ بست در محور جاده ابریشم، بنا به دلایلی این بنای سترگ در دهه ۶۰به محل نگهداری اسرای عراقی اختصاص یافت و بعد از پایان جنگ تحمیلی این فضای مناسب با دخل و تصرف و تغییر شرایطی به محل نگهداری اتباع غیرمجاز افغانستانی و سپس به زندان و محل فعالیت های روزمره زندانیان دارای حرفه و شغل تبدیل شد. سرانجام با فشار مسئولان میراث فرهنگی این اثر ارزنده که به شماره ۱۶۴به ثبت آثار ملی کشور رسیده است به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تحویل شد.افسوس که متولی این میراث کهن به جای ترمیم، بازپیرایی و احیای این بنای ارزنده آن را به انبار ضایعات تبدیل کرده است و گرد غربت بر آن خودنمایی می کند.درحالی که در دنیا متولیان اکوتوریسم از حداقل ها و حتی صخره ها برای جذب گردشگری و معرفی تمدن کهن خود بهره می گیرند متاسفانه ما به دست خود تیشه را بر ریشه زده و موجبات غربت بناهای تاریخی را فراهم می کنیم. ارسالی: حسین رضائی 26/2/89دسته‌بندیسایر جاذبه‌های تاریخیخراسان رضویکلید‌واژهاینجارباطتاریخیسنگ‌بستاست16491 بازدید
اقامتگاه بوم‌گردی میرزا غلام حسین خانبوم ما بوم ما اقامتگاه بوم‌گردی میرزا غلام حسین خاناقامتگاه از یک سو به دشت کویر می‌رسد. قلعه دختر، سد تاریخی، آبشار و رودخانه در نزدیکی روستای درونه است.
سکه های ساسانینمای ایران نمای ایران سکه های ساسانیسلسله ساسانی آخرین سلسله قدرمت و جهانی ایران بود. آنها خود را نوادگان و وارثان امپراطوری هخامنشیان می دانستند
سنگ نگاره های ایران و گمانه یوفوها Ufoمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایران و گمانه یوفوها Ufoطی بررسی و مطالعات یک دهه ای که بر روی سنگ نگاره های نقاط مختلف ایران و دیگر نقاط جهان داشتیم به نقوش انسان هایی بر خورد می کردیم که دستان و پاهایی باز داشتند ... .
سنگ نگاره های ایران و سکه های ایلماییمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایران و سکه های ایلماییسنگ نگاره های ایران، مبانی تاریخ و هنر این سر زمین محسوب می شوند که رد پای آنها در کلیه عرصه های زیستی نیاکان قابل رصد است.
کوبه ها زنگهای اخبار امروزیعلی ناصریعلی ناصریکوبه ها زنگهای اخبار امروزیکوبه ها درقدیم بر روی درب نصب می شود تا کسی که پشت در قرار گرفته صاحب خانه را از حضور خود مطلع کند
نقوش انسان های فرا زمینیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های فرا زمینینقاشی های درون غارهاو کوه های ایران، اسناد دست اولی هستند که با کشف آنها نگاه به تاریخ و هنر بشر متحول می شود.
سد دولت آباد چنارانماسو ماسویاسد دولت آباد چنارانسد دولت آباد چناران در نزدیکی روستای دولت آباد قرار دارد و در نزدیکی چناران در استان خراسان رضوی واقع شده است.
مجموعه  تاریخی باغ مزار کدکنمجید رفیعیمجید رفیعیمجموعه تاریخی باغ مزار کدکنمجموعه تاریخی فرهنگی باغ مزار در مرکز شهر کدکن واقع است.
شکوفه های بهاری شهرکدکنمجید رفیعیمجید رفیعیشکوفه های بهاری شهرکدکنهمه ساله در فصل بهار‍ شکوفه های بهاری رنگ و بوی خاصی به چهره و سیمای شهرکدکن می بخشند درختان آلو وآلوچه مقدار قابل توجهی از درختان شهر کدکن را در بر می گیرند.
کاریز (شهر زیرزمینی )جزیره کیشجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیکاریز (شهر زیرزمینی )جزیره کیشقنات کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرده است.
کاریز جزیره کیشجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیکاریز جزیره کیشقنات کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرده است.