آرمگاه امامزاده علی (ع)

آرامگاه امام‌زاده علی (ع) در روستاى چناسك قرار دارد. امام زاده علی بن عون بن علی (ع) نوه امام علی (ع) می باشد. ساختمان امام‌زاده ‌در حال حاضر، به دو ...

آرمگاه امامزاده علی (ع)
عباس رضائی يكشنبه 20 تير 1389 | 14 سال پیشآرامگاه امام‌زاده علی (ع) در روستاى چناسك قرار دارد. امام زاده علی بن عون بن علی (ع) نوه امام علی (ع) می باشد. ساختمان امام‌زاده ‌در حال حاضر، به دو بخش تقسیم مى‌شود : اول بناى قدیمى‌تر که عبارت از حرم امام‌زاده است و دیگرى شبستانى با سردر آن که بخش جدیدتر بنا به شمار مى‌رود.بناى حرم داراى نقشهٔ هشت‌ضلعى است که طول هر ضلع آن ۲/۸۰ متر است. در نماى خارجى بنا، روى جرزهاى هشت‌گانه، طاق‌نماهایى قاب‌سازى شده است. قوس بالاى طاق‌‌نماها از نوع «پنج و سه» است. یک در میان، در وسط هر یک از ضلع‌هاى بنا، پنجره‌اى مستطیل شکل جاسازى شده و در زیر تیزهٔ قوس‌هاى هشت‌گانه، یک طرح هندسى تزئینى به کمک آجر‌کاریِ «خفته و رفته» ایجاد شده است. در بالاى هر یک از جرزها، و در نتیجه در بالاترین حدِ هشت ضلعى، با انجام آجرکاریِ هنرمندانه‌اى قطاربندیِ دندانه‌دندانه‌اى به وجود آمده است. در داخل ساختمان امام‌زاده دو پنجره دیده مى‌شود که شیشه‌هاى رنگى دارند. کف امام‌زاده با کاشى‌هاى کف‌پوش معروف به «ابروباد» دورهٔ‌ قاجاریه پوشیده شده است. در میان حرم، یک ضریح چوبى قرار دارد که بر روى مرقد امام‌زاده جاى گرفته است. در بالاى سردرِ ورودى حرم‌ امام‌زاده، بر روى سنگ، کتیبه‌اى وجود دارد که تاریخ بناى بقعه را سال ۸۸۴ هجرى قمرى اعلام کرده است. نام سازندهٔ‌ بقعه در کتیبهٔ‌ مزبور «درویش نورالدین» ذکر شده است. دسته‌بندیسایر جاذبه‌های تاریخیقزوینکلید‌واژهآرمگاهامامزادهعلی15566 بازدید
سکه های ساسانینمای ایران نمای ایران سکه های ساسانیسلسله ساسانی آخرین سلسله قدرمت و جهانی ایران بود. آنها خود را نوادگان و وارثان امپراطوری هخامنشیان می دانستند
سنگ نگاره های ایران و گمانه یوفوها Ufoمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایران و گمانه یوفوها Ufoطی بررسی و مطالعات یک دهه ای که بر روی سنگ نگاره های نقاط مختلف ایران و دیگر نقاط جهان داشتیم به نقوش انسان هایی بر خورد می کردیم که دستان و پاهایی باز داشتند ... .
سنگ نگاره های ایران و سکه های ایلماییمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایران و سکه های ایلماییسنگ نگاره های ایران، مبانی تاریخ و هنر این سر زمین محسوب می شوند که رد پای آنها در کلیه عرصه های زیستی نیاکان قابل رصد است.
کوبه ها زنگهای اخبار امروزیعلی ناصریعلی ناصریکوبه ها زنگهای اخبار امروزیکوبه ها درقدیم بر روی درب نصب می شود تا کسی که پشت در قرار گرفته صاحب خانه را از حضور خود مطلع کند
نقوش انسان های فرا زمینیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های فرا زمینینقاشی های درون غارهاو کوه های ایران، اسناد دست اولی هستند که با کشف آنها نگاه به تاریخ و هنر بشر متحول می شود.
کاریز (شهر زیرزمینی )جزیره کیشجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیکاریز (شهر زیرزمینی )جزیره کیشقنات کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرده است.
کاریز جزیره کیشجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیکاریز جزیره کیشقنات کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرده است.
کوه آتشگاهمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانکوه آتشگاهتپه ای باستانی در غرب شهر اصفهان
بازار سنتی قزوینسمانه زارعیسمانه زارعیبازار سنتی قزوینبازار سنتی شهر قزوین
آسیاب آبی خوانسارجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیآسیاب آبی خوانسارصدای سنگ تنها آسیاب آبی قدیمی استان اصفهان در خوانسار شنیده می شود.(صاحب نیوز)