سنگ نوشته پهلوی تنگ غرقاب گلپایگان میراثی گرانبها و پر رمز و راز

در این مطلب اشاره کوتاهی به سنگ نوشته پهلوی تنگ غرقاب گلپایگان و ارتباط محتوایی آن با نظریه شکل گیری جهان ارسطو شده است. با گذری برروی سنگ نگاره های...

سنگ نوشته پهلوی تنگ غرقاب گلپایگان میراثی گرانبها و پر رمز و راز
محسن جمالیچهارشنبه 25 فروردين 1389 | 15 سال پیشدر این مطلب اشاره کوتاهی به سنگ نوشته پهلوی تنگ غرقاب گلپایگان و ارتباط محتوایی آن با نظریه شکل گیری جهان ارسطو شده است. با گذری برروی سنگ نگاره های شهرستان گلپایگان که به حق بهترین نمونه های سنگ نگاره های ایران ،از نظر تنوع ،گستردگی،قدمت و موضوع هستند؛ به مواردی بسیار جالب و ناب بر می خوریم. یکی از بهترین این نمونه ها سنگ نوشته ها هستند.با مطالعه سیر تحول خط می بینیم که خطی که امروز ما بکار می بریم ،تکامل یافته یک سیر تحولی است.در ابتدا شکلها وسیله ایجاد ارتباط بودند؛سپس این شکل ها به نمادها که برای افراد زمان خود قابل فهم بودند درآمدند؛پس از آن با تحولی گسترده و طی زمان طولانی به شکل امروزی درآمده اند.خط پهلوی در این میانه چایگاه ویژه ای دارد و می توان آنرا تکامل یافته خطوط سطری نمادین دانست.این خط در اواخر حکومت اشکانیان رواج یافت اما در زمان ساسانیان بطور گسترده و بخصوص در دربار مورد استفاده قرار می گرفت. در ایران دو نوع از نمونه های خط پهلوی وجود دارد: الفبای کتیبه ای که متعلق به اوایل دوران ساسانیان است و پهلوی تحریری که مربوط به اواخر دوران ساسانی است. در شهرستان گلپایگان در سالهای 1371 و 1372 طی پژوهش های استاد بزرگ جناب آقای دکتر مرتضی فرهادی کتیبه پهلوی تنگ غرقاب کشف گردید اما این پژوهشها ناتمام نماند و در سالهای 1378 و1388 طی پژوهشهای چنین ساله نگارنده و گروه پژوهشی سنگ نوشته های پهلوی دیگری در شهرستان گلپایگان کشف گردید که در دست ترجمه می باشد. تمام این سنگ نوشته ها از نوع پهلوی تحریری هستند یعنی مربوط به اواخر دوران ساسانیان و آغازین روزهای حکومت اسلامی در ایران هستند و در نوع خود در کشور بی نظیر هستند. کتیبه پهلوی کشف شده در تنگ غرقاب مورد مطالعه قرار گرفت و.... و سرانجام ترجمه نهایی آن اینگونه بدست آمد:"این سه چیز را همیشه به خاطر بسپار : راغ خاک ، دریای آب و آتش هیزم". در زمان ساسانیان نگارنده این اثر بی بدیل چه کسی بوده است؟ چه ذهنیاتی از این سه واژه داشته است؟ آب،خاک و آتش... و چه رمز و رازهایی را در این سه عنصر کشف کرده بوده است؟ و از همه مهمتر چه ارتباطی بین او و اندیشه های ارسطو که 2300 سال پیش آب و خاک و آتش و هوا را عناصر تشکیل دهنده جهان می دانست ،وجود دارد؟ می توان به رابطه علمی و فرهنگی ایران و یونان باستان پی برد و یا اینکه چنین تصوری از سرزمین ایران نشات گرفته باشد. پاسداشت سه عنصر آب،خاک و آتش نزد چوپان ،رهگذر و یا هر انسان دیگری در عصر ساسانیان در سرزمین "وردپاتکان" (گلپایگان امروزی)چه مفهومی دارد؟ و جز این است که نشانی از تمدنی بزرگ و فرهنگی شگرف در سالهای دور در این سرزمین است! این نشانه ها باید بیشتر مورد مطالعه قرا بگیرد. البته ممکن است چنین سخنی از عقاید زردشتیان گرفته شده باشد ولی در هر صورت باید تمدن کهن این سرزمین را مورد مطالعه بیشتر قرار داد و در جهت نگهداری از این میراث گرانبها کوشید . هدف از این نوشته تلنگری بر واقعیات ناگشوده میراث گرانبهای سرزمین وردپاتکان بود که امید است به آنها توجه بیشتری شود. با احترام محسن جمالی بهار89 دسته‌بندیسایر ویژگیهای فرهنگیکلید‌واژهسنگنوشتهپهلویتنگغرقابگلپایگانمیراثیگرانبهارمزراز16668 بازدید
هادی دوست عزیز مطلب بسیار جالب وخوبی بود به امید اینكه دوباره ایرانی آباد داشته باشیم با تشكرچهارشنبه 25 فروردين 1389 | 15 سال پیش
معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)حسن  صفریحسن صفریمعرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
لرهای ایران و ایلمایی هامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردلرهای ایران و ایلمایی هاپوشش های ساده هم می نواند معرف نمادهای مشترک فرهنگی تاریخی جوامع بشری باشد.
سنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیسنگ نگاره ها، یکی از منابع کهن فرهنگی جوامع بشری محسوب می شوند. ارزش و اهیمیت آنها با دانش تخصصی و میزان علاقه مندی متولیان امور و مردم رابطه مستقیم دارد.
سیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهاندر گذشته های دور هنر یک زبان مشترک جهانی بوده است.
ننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آباددر باور اهالی روستای خان آباد،در اولین روز بعد از ششله یعنی هفتم اسفند ماه ننه پیر از پشکل پناه می آید و دوک نخ ریسی چوبی خود را آتش میزند تا به آب شدن یخها کمک کند و گرمابخش زمین باشد
پخت نان شب عید در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیپخت نان شب عید در روستای خان آبادپخت نان شب عید از جمله فعالیت های بانوان روستای خان آباد از قدیم تا به حال است.در گذشته روستائیان تمام مایحتاج نان خود را طبخ می كردند.در واقع زنجیره تولید گندم تا پخت نان (شامل كشت،داشت و برداشت گندم به عنوان ماده اصلی پخت نان، آسیاب كردن گندم و در نهایت تولید نان) توسط مردم روستا انجام میشد.
رفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهتقی قاسمیتقی قاسمیرفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهشب نشینی از کارهای متداول اهالی خان آباد است. شب­ نشینی در اواخر #پاییز و فصل زمستان بیشتر صورت می­گیرد چرا که عموما در روستاها بعد از برداشت محصول در فصل پاییز، اوقات فراغت و بیکاری روستائیان آغاز شده و تا پایان زمستان ادامه پیدا می­کند.
نقوش انسان های فرا زمینیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های فرا زمینینقاشی های درون غارهاو کوه های ایران، اسناد دست اولی هستند که با کشف آنها نگاه به تاریخ و هنر بشر متحول می شود.
آبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیآبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آبادزندگی روستایی حاکم بر خان آباد در حدود 50 سال پیش صرف نظر از سختی هایی که داشت،شیرینی های خاص خود را هم در پی داشت .مردان و زنان و همه اهل خانواده در تمام فصول سال مشغول کار و فعالیت بودند که همین تلاشهای روزمره باعث می شد کمتر فردی مبتلا به بیماری های رایج این روزه از قبیل بالابودن چربی و قند خون ....باشد...
تهیه شیره انگور ،روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیتهیه شیره انگور ،روستای خان آبادمراسم تهیه شیره انگور توسط بانوان روستای خان آباد روستای خان‌آباد از توابع شهرستان خمین است که بانوان با حضور در باغ‌های انگور و تاکستان‌های روستا، انگورها رسیده و مرغوب را برداشت کرده و به محلی مناسب که معمولا حیاط خانه روستایی است انتقال می‌دهند و به تمیز کردن و شستن آنها می‌پردازند.در برداشت و تمیز کردن و همچنین شستشوی انگورها، تمام اعضای خانواده از کودکانی که توانایی کمک دارند تا بزرگترها و مردان شرکت و با صمیمیت خاصی با یکدیگر همکاری می‌کنند، در بعضی از مواقع نیز همسایگان به کمک می‌آیند که در گذشته
بانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومتقی قاسمیتقی قاسمیبانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومخاله آرا در حقیقت یكی از چهره های ماندگار خان آباد است،خاله آرا بدون کوچک ترین چشم داشتی به کمک بانوان روستا میرفت و در کلیه کارهای روزمره یاری گر خانواده های روستایی بود.
شروع فصل پشم چینی در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل پشم چینی در روستای خان آبادبا وجود این که همه ساله در فصل پشم چینی، چندین تن پشم از دام‌های روستای خان آباد چیده می‌شود، اما به علت نبودن صنایع تبدیلی، این محصول با قیمت کمی داد و ستد شده یا اینکه وارد لحاف دوشک می‌شود! در حالی که ایجاد ارزش افزوده این محصول ازجمله مواردی است که می‌تواند موجب تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در کشور شود. فصل پشم چینی معمولا در اوایل خرداد ماه شروع می شود .شستشوی دام ها و خشک شدن انها در مجاورت آفتاب و بلافاصله شروع پشم چینی یا همان چر chara .پشم چینی معمولا در دو فصل صورت میگیرد یکی در فصل بهار و دیگری در او
در ورودی مسجد قدیمی وچله خانه روستای هجیجمحمد غریب معاذی نژادمحمد غریب معاذی نژاددر ورودی مسجد قدیمی وچله خانه روستای هجیجروستای هجیج روستایی منحصر بفرد در کل مجموعه هورامان (اورامان ) در مابین استان کردستان و کرمانشاه در کنار رود سیروان قرار گرفته
مشکعبدل شعبانیعبدل شعبانیمشکمشک از پوست گوسفند برای نگهداری آب درست میشود و کار یخچال امروزی را میکرده است