برخی از آداب نوروز در روستای خان آباد

نوروز و آداب و رسوم آن در روستای خان آباد گردگیری و خانه تکانی جهت استقبال از سال نو غبار روبی و گردگیری از در و دیوار خانه و کف پوش ها ...

برخی از آداب نوروز در روستای خان آباد
تقی قاسمیيكشنبه 23 اسفند 1388 | 15 سال پیشنوروز و آداب و رسوم آن در روستای خان آباد گردگیری و خانه تکانی جهت استقبال از سال نو غبار روبی و گردگیری از در و دیوار خانه و کف پوش ها و اسباب خانه، و شستشو و پاکیزه و نو کردن جامه و ظروف و اشیای کهنه، دور افکندن اشیای ژنده و فرسوده و تمیز کردن ظروف و دیوارهای منزل، خلاصه «خانه تکانی» برای زدودن آلودگی ها و سیاهی ها و بیرون افکندن پلشتی ها از فضای خانه از رسم های کهن روستای خان آباد در فرا گشت سال کهنه به سال نو بوده است این کار معمولا از یک ماه قبل از عید شروع میشود و در برخی مواقع تا شب عید نیز ادامه دارد . در زمان گذشته که نمای داخلی منازل کاه گلی بود جهت سفید کاری دیوارها به جای گچ و رنگ از خاک رس سفید استفاده می شد. به علت اینکه داخل خانه معمولا تنور وجود داشت و همچنین از چراغها پی سوز(چراغ میشکی) جهت روشنایی استفاده می شد دیوارها در مدت یک سالی که سپری شده سیاه می شد و جهت سفیدکاری مجدد آنها خاک رس سفید را با آب حل می کردند و به دیوار های خانه را با آن گل اندود می کردند. در حال حاضر نیز برخی از اهالی به علت اعتقادهایی که دارند قبل از عید نوروز و در زمان خانه تکانی تکه ایی از دیوار انباری خود را به همین روش سفید کاری می کنند . پخت نان عید نوروز یکی از آداب خاص و زیبای اهالی روستای خان آباد پخت نان و فتیر نوروز است .روستای خان آباد به علت طبیعت زیبا و مساعد بودن آب و هوا در نوروز پذیرای مهمانان زیادی می باشند لذا این میهمانی ها نیازمند تدارک ملزومات پذیرائی است یکی از ملزومات این مهمانی ها نان محلی میباشد . معمولا یک هفته به عید مانده بانوان روستائی لوازم پخت نان را فراهم کرده و با همکاری همدیگر با آداب خاصی نان عید را می پزند . یکی از این آداب پخت فتیر و نان خاصی به نام گرده گِوی میباشد گرده گوی فتیر بزرگی است که در زمان پخت داخل آن مهره آبی رنگی قرار می دهند به طوری که پیدا نباشد و در هنگام صرف اولین صبحانه سال جدید که در روز عید تناول میشود قبل از هر کار این فتیر خاص را بین اعضاء خانواده تقسیم میکنند . اعتقاد بر این است که مهره در سهم هر کدام از اعضاء که باشد روزی رسان خانواده در سال پیش رو وی میباشد . چهارشنبه سوری اهالی خان آباد در این شب که آخرین شب چهارشنبه سال است بر فراز بام ها رفته و آتش روشن می کنند همچنین گوی از آتش درست کرده و به دور سر خود می گردانند و در نهایت از روی آتش پریده و ارزوی سلامتی می کنند به اصطلاح می گویند : سرخی تو از من زردی من از تو . در گذشته گوی آتش را نوعی از گون تشکیل میداد معمولا بزرگان و پدران خانواده چند روز قبل گون را از کوه می آوردند و با یک تکه سیم آن را بسته و آتش می زدند و می چرخاندند اما در حال حاضر گون جای خود را به انواع لوازم مدرن آتش بازی داده که خطرات جانی و مالی زیادی هم در بر دارد. سفره هفت سین بر روی سفره هقت سین مردم روستای خان آباد علاوه بر هفت سین رایج از ماهی قنات – و شاخه های بیدمشک نیز استفاده میشود . در گذشته ماهی سفره هفت سین را جوانان روستا با شور و شوق خاصی از قنات های روستا صید میکردند این ماهی که معروف به ماهی قنات میباشد در قنات های روستا زندگی میکرد ولی امروزه به علت وجود خشک سالیهای پی در پی تعداد آنها روبه کاهش و یا حتی نابودی است . سبزه سفره هفت سین نیز از سبزه های کنار نهرهای اطراف روستا تهیه میشد. شب الفه شب الفه آخرین شب سال است. اهالی روستای خان آباد رسم دارند که در این شب خوراکی به نام خاگینه که مخلوطی از تخم مرغ - آرد – سبزیجات است طبخ کرده و بدین سان آن شب را جشن می گیرند . مراسم تٌخ تخی از مراسمی که در شب عید برگزار می شده و هنوز هم کم وبیش به قوت خود باقی است تخ تخی است . جوانان روستا در شب عید بر پشت بام ها رفته و پارچه ایی که معمولا چادر خانم هاست را از پشت بام خانه اهالی به صورتی آویزان می کنند که جلو درب ورودی خانه باشد و از اهل خانه طلب عیدی که معمولا سکه یا تخم مرغ رنگی است می کنند سپس اهل خانه عیدی را به چادر گره زده و چادر را به علامت بستن عیدی کمی تکان می دهند و چادر بالا کشیده می شود . البته در گذشته چادر از سوراخی که روی پشت بام قرار داشت ( دریجه ) و جهت تهویه خانه از آن استفاده می شده آویزان می شد. این مراسم در اصطلاح تخ تخی نام دارد . باز کردن سفره صبحانه روز عید نوروز در روستای خان آباد اعتقاد بر این است که سفره صبحانه روز نوروز را یکی از افراد فامیل که معمولا پسر بزرگ فامیل است باز کند تا سفره همیشه پر برکت باشد لذا در روز عید کسی حق باز کردن آن را ندارد تا فرد مورد نظر آن را باز کند و داخل سفره نیز کادویی قرار می دهند و شخصی که سفره را باز می کند کادو متعلق به اوست . قبل از آغاز سال نو اعضای خانواده دور سفره هفت سین نشسته و پدر خانواده مشغول تلاوت قرآن می شود. همزمان با شروع سال نو افراد خانواده با روبوسی و عیدی دادن به کوچکترها عموما ابتدا به زیارت اهل قبور و شهدا می روند و با حضور بر سر مزار، کسانی را که طی سال گذشته عزیزی را از دست داده اند را مورد لطف و دلداری خویش قرار می دهند. پس از آن کوچکترها به دیدار بزرگترها می روند و طی این دید و بازدیدها فرزندان خانواده معمولا از طرف بزرگترها با گرفتن عیدی مواجه می شوند. سیزده به در سیزده به در یكى از مراسم نمادین سلسله «جشن ها و آیین هاى نوروزى» است كه توانسته با وجود دگرگونى هاى فراوان اجتماعى، فرهنگى در جامعه ایران، راه به دوران ما رسانده و به عنوان یك جشن فراگیر در بین گروه ها و اقشار مختلف اجرا شود. در حقیقت، «سیزده به در» حسن ختامى بر «جشن ها و آیین هاى نوروزى» است كه در آن هم به بدرقه نوروز رفته و هم «نحسى» سیزده را با ترك شهر و سپردن خود به دامن مام طبیعت كه همواره مورد احترام و ستایش ایرانیان بوده، به در مى كنند! و جالب اینكه، با وجود باور نحسى و نامباركى روز سیزده فروردین، این روز به خوش باشى و خوش گویى و خوش خورى سپرى مى شود. حتى طبق باورى كهن، در این روز غم و اندوه و خمودى حرام است؛ چرا كه «غم و اندوه و گرفتارى و پریشانى هدیه اهریمن و عشق و شور و نشاط و حیات و تعالى و تندرستى از هدایاى نیك اهورامزداى بزرگ (خداوند) است». اهالی روستای خان آباد نیز در این روز به دل طبیعت رفته و این روز را به بهترین نحو جشن می گیرند و در آخر روز نیز دو برگ از سبزه های موجود در طبیعت را به هم گره زده و با امید برآورده شدن آرزوهایشان آنرا به دست باد می سپارند. با آرزوی سالی پر از موفقیت و سرشار از شادکامی برای تمامی ایرانیان و همولایتی های عزیز www.khanabad.ir دسته‌بندیسایر ویژگیهای فرهنگیمرکزیکلید‌واژهبرخیآدابنوروزروستایخانآباد16416 بازدید
محمد با درود خسته نباشید. بسیار زحمت كشیده اید، جداً نمادهایی از هویت و شناسنامه های كهن ملی ما را به زیبایی تمام تحریر و تصویر كرده اید. موفق تر باشید. پیشاپیش، عید نوروز باستانی برشما خجسته باد. با احترام- ناصری فرد يكشنبه 23 اسفند 1388 | 15 سال پیش
معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)حسن  صفریحسن صفریمعرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
لرهای ایران و ایلمایی هامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردلرهای ایران و ایلمایی هاپوشش های ساده هم می نواند معرف نمادهای مشترک فرهنگی تاریخی جوامع بشری باشد.
سنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیسنگ نگاره ها، یکی از منابع کهن فرهنگی جوامع بشری محسوب می شوند. ارزش و اهیمیت آنها با دانش تخصصی و میزان علاقه مندی متولیان امور و مردم رابطه مستقیم دارد.
سیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهاندر گذشته های دور هنر یک زبان مشترک جهانی بوده است.
غار چال نخجیرنادر چقاجردینادر چقاجردیغار چال نخجیرغار چال نخجیر در 8 کیلومتری شمال شرق شهر دلیجان قرار دارد. طول کلی غار حدود 1800 متر عنوان شده است که حدود 1200 متر آن قابل بازدید میباشد.
ننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آباددر باور اهالی روستای خان آباد،در اولین روز بعد از ششله یعنی هفتم اسفند ماه ننه پیر از پشکل پناه می آید و دوک نخ ریسی چوبی خود را آتش میزند تا به آب شدن یخها کمک کند و گرمابخش زمین باشد
پخت نان شب عید در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیپخت نان شب عید در روستای خان آبادپخت نان شب عید از جمله فعالیت های بانوان روستای خان آباد از قدیم تا به حال است.در گذشته روستائیان تمام مایحتاج نان خود را طبخ می كردند.در واقع زنجیره تولید گندم تا پخت نان (شامل كشت،داشت و برداشت گندم به عنوان ماده اصلی پخت نان، آسیاب كردن گندم و در نهایت تولید نان) توسط مردم روستا انجام میشد.
رفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهتقی قاسمیتقی قاسمیرفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهشب نشینی از کارهای متداول اهالی خان آباد است. شب­ نشینی در اواخر #پاییز و فصل زمستان بیشتر صورت می­گیرد چرا که عموما در روستاها بعد از برداشت محصول در فصل پاییز، اوقات فراغت و بیکاری روستائیان آغاز شده و تا پایان زمستان ادامه پیدا می­کند.
نقوش انسان های فرا زمینیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های فرا زمینینقاشی های درون غارهاو کوه های ایران، اسناد دست اولی هستند که با کشف آنها نگاه به تاریخ و هنر بشر متحول می شود.
سد روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیسد روستای خان آبادسد روستای خان آباد یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خمین است،آب موجود در سد از سرچشمه دیریزنو خان آباد تامین میشود .از شروع فصل پاییز تا اواسط بهار آب چشمه وارد سد می شود و کشاورزان روستای خان آباد در فصلهای کم آب از این آب برای کشاورزی استفاده میکنند .این سد به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان به یک پناهگاه موقت پرندگان مهاجر نیز تبدیل شده است.
آبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیآبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آبادزندگی روستایی حاکم بر خان آباد در حدود 50 سال پیش صرف نظر از سختی هایی که داشت،شیرینی های خاص خود را هم در پی داشت .مردان و زنان و همه اهل خانواده در تمام فصول سال مشغول کار و فعالیت بودند که همین تلاشهای روزمره باعث می شد کمتر فردی مبتلا به بیماری های رایج این روزه از قبیل بالابودن چربی و قند خون ....باشد...
تهیه شیره انگور ،روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیتهیه شیره انگور ،روستای خان آبادمراسم تهیه شیره انگور توسط بانوان روستای خان آباد روستای خان‌آباد از توابع شهرستان خمین است که بانوان با حضور در باغ‌های انگور و تاکستان‌های روستا، انگورها رسیده و مرغوب را برداشت کرده و به محلی مناسب که معمولا حیاط خانه روستایی است انتقال می‌دهند و به تمیز کردن و شستن آنها می‌پردازند.در برداشت و تمیز کردن و همچنین شستشوی انگورها، تمام اعضای خانواده از کودکانی که توانایی کمک دارند تا بزرگترها و مردان شرکت و با صمیمیت خاصی با یکدیگر همکاری می‌کنند، در بعضی از مواقع نیز همسایگان به کمک می‌آیند که در گذشته
بانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومتقی قاسمیتقی قاسمیبانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومخاله آرا در حقیقت یكی از چهره های ماندگار خان آباد است،خاله آرا بدون کوچک ترین چشم داشتی به کمک بانوان روستا میرفت و در کلیه کارهای روزمره یاری گر خانواده های روستایی بود.
شروع فصل تولید قره قوروت در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل تولید قره قوروت در روستای خان آبادهرساله در اوایل تیرماه و هم زمان با گرم شدن هوا، بانوان روستای خان آباد اقدام به تهیه قره قوروت آفتابی می کنند
شروع فصل تولید کشک خشک در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل تولید کشک خشک در روستای خان آباداواسط تیرماه،همزمان با گرم شدن هوا و بالا رفتن کیفیت شیر به علت مصرف دامها از علوفه تازه ،تهیه کشک در روستای خان آباد آغاز می شود.
روستای تاریخی لکان ( شهرستان خمین)محمد حمزه لوروستای تاریخی لکان ( شهرستان خمین)روستای تاریخی لکان در کنار کوه های الوند لکان ٬نسار و پرگز قرار گرفته و به همین دلیل از آب و هوای بسیار لطیفی در تابستان بهره مند است. لکان دو اثر تاریخی ثبت شده در میراث فرهنگی دارد.
منطقه حفاظت شده الوند لکان (خمین)محمد حمزه لومنطقه حفاظت شده الوند لکان (خمین)منطقه حفاظت شده الوند لکان در شهرستان خمین استان مرکزی یکی از مهم ترین زیستگاه های پرندگان استان مرکزی است.
طبیعت زمستانی از روستاهای ساوهمحمد رفیعیمحمد رفیعیطبیعت زمستانی از روستاهای ساوهروستای آقداش جزو استان مركزی،در ارتفاع 1980 از سطح دریا...
جورقینامیر  کهلوییامیر کهلوییجورقینروستای جورقین تفرش - کم آبی
حضور پررنگ پاییز در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیحضور پررنگ پاییز در روستای خان آبادحضور پر رنگ پاییز در روستای خان آباد از توابع شهرستان خمین
شروع فصل برداشت انگور از سطح باغات زیر کشت روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل برداشت انگور از سطح باغات زیر کشت روستای خان آبادیش از یک ماه است که از برداشت انگور از سطح باغات انگور روستای خان آباد اغاز شده است انگور برداشت شده علاوه بر تامین نیاز روستا جهت تهیه کشکش -دوشاب -سرکه نیز استفاده و بخشی از ان نیز به خارج از روستا صادر می شود. شغل اصلی اهالی روستای خان اباد دامداری و باغداری(تولید سیب ) است و در کنار این فعالیت ها به تولید انواع صیفی جات -انگور-حبوبات و برخی فرآورده های دیگر روستایی می پردازند.
شروع فصل برداشت گندم از سطح مزارع زیر کشت روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل برداشت گندم از سطح مزارع زیر کشت روستای خان آبادگـیــــــاه گندم: گندم گیاهی است نسبتا مقاوم که میتوان آنرا بصورت بهاره یا پاییزه و یا زمستانه کشت کرد؛کشت پاییزه گیاه گندم نسبت به بقیه کشتها بهتر است زیرا در این روش گیاه فرصت کافی برای رشد را خواهد داشت و در ضمن کیفیت و کمیت آن هنگام برداشت افزایش میابد