فنجان نماها، حلقه و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماها، حلقه و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخهنر در ایران باستان بقدری مرموز، درهم تنیده، استیلیزه شده، گسترده و دارای سیر تحول و تطوّر بوده؛ که انسان واقعاً مات و مبهوت می شود. براستی هنرمندان آن آثار زیبا و پیچیده، چه کسانی بوده اند؟ با آن نبوغ و اندیشه گری! سیر و عظمت هنر آنان از هنر سنگ تا هنر سفال، مفرغ، دستبافت ها و... شگفت انگیز است. از پیام های ساده و پیچیده ی آنها در قالب هنرهای گوناگون، پی به افق اندیشه و نگاه عمیق آنها می بریم.
نقاشی‌های کهن دیواره‌ی کوه‌ها تا طرح روی سفالینه‌های پیش از تاریخ ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقاشی‌های کهن دیواره‌ی کوه‌ها تا طرح روی سفالینه‌های پیش از تاریخ ایراندیواره‌ی کوهی که برآن نقش یک بزکوهی کهن حک شده و طبیعت شاخ های آن را به دو نیم کرده است.
جایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردجایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایرانعلم باستان شناسی، انسان شناسی و پژوهش هنر در ایران برعکس کشورهای غربی بسیار پیچیده، درهم تنیده و دشوار و از یک ذهنیت فلسفی خاص برخوردار است. برای مثال، نگارنده تاکنون هیچ نوشته یا تحقیقی در خصوص جایگاه و ارزش نقطه در هنرباستان نیافته ام؟!
چرا بیشترین نقش سنگ نگاره های ایران، طرح روی سفالینه ها، پیكره های مفرغی و... بزكوهی است؟محمد ناصری فردمحمد ناصری فردچرا بیشترین نقش سنگ نگاره های ایران، طرح روی سفالینه ها، پیكره های مفرغی و... بزكوهی است؟با توجه به اینكه سال 1394 سال بز است، شاید مناسب باشد بر چرایی بز و بزكوهی بررسی بسیار كوتاهی داشته باشیم.
مشابهت طرح روی سفالینه های ماقبل تاریخی با نقوش سنگ نگاره های كهن ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردمشابهت طرح روی سفالینه های ماقبل تاریخی با نقوش سنگ نگاره های كهن ایرانمشابهت طرح روی سفالینه های ماقبل تاریخ با نقوش سنگ نگاره های كهن در ایران، اصلی است كه برای نخستین بار در ایران موفق به كشف آن می شویم. اصلی كه از هنر...
چرایی و اسرار گیاه هوم، همراه با طرح بزکوهی در ایران باستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردچرایی و اسرار گیاه هوم، همراه با طرح بزکوهی در ایران باستانرنگین نگاره های pictographs کهن مکشوفه در خراسان شمالی، با قدمت حدود هزاره ی دهم پ.م- حدود دوازده هزار سال پیش، که بزکوهی و گیاه هوم Ephedra را در کنار هم می بینیم. در هزاره های بعد (حدود هزاره ی چهارم پ.م) شبیه آن را با سیری پیچیده و هنری تر (پنج بز کوهی در سبک هنری اندیشه نگار، در پنج حالت متفاوت در حال خیز برداشتن برای چیدن گیاه هوم (گیاه جاودانگی) هستند)دیده می شود؛ که نشان از نگاه و خاستگاه نخستین روح انیمیشن دارد.
روستای پروادهبابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای پروادهنمای پانورامای ۳۶۰ درجه روستای پرواده، خراسان جنوبی
نقش و طرح ارابه های کهن در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش و طرح ارابه های کهن در ایراننقش ارابه ی دو چرخ، که کمانداری بر آن سوار است و در حال تاختن است؛ دو اسب آن را می کشد. قدمت آن با توجه جهت، شیب بوم و رنگ نقش به حدود هــزاره ی پنجـم پ.م. می رسد. بدیل و همگون آن را در هزاره ی دوم پ.م. در قالب طرح روی سفالی می بینیم(نیزه بدستی سوار بر ارابه ی دو چرخ)؛ که در جنوب شرق ایران کشف شده است. کهن ترین طرح ارابه ی دنیا تا کنون متعلق به روسیه است؛ که قدمت آن به حدود 1950 پ.م. می سد؛ که بر روی یک مُهر استوانه ای در آناتولی مرکزی کشف شده است.
نقاشی های کهن غارهای اطراف شهرستان جهرم فارس و طرح روی جام سفالی شوشمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقاشی های کهن غارهای اطراف شهرستان جهرم فارس و طرح روی جام سفالی شوشاخیراً کوهنوردان و علاقه مندان به میراث کهن ایران، درغارهای اطراف شهرستان جهرم، رنگین نگاره های pictograph متعدد و فنجان نماهایCupmark کهن کشف کرده اند؛ که با محبت فراوان، تعدادی از آنها را برای نگارنده ارسال داشته اند. خوشبختانه بررسی ها و معرفی چندین ساله ما و دیگر دوستان پژوهشگر آزاد بر روی سنگ نگاره های ایران سبب شده تا کوهنوردان عزیزهم با آن آثار تاریخی و هنری آشنا شوند. شاهد آن هستیم که کوهنوردان و غار نوردان عزیز به نقاشی های کهنی در ایران دست پیدا کرده اند؛ که ما تصورش هم نمی توانستیم بکنیم. آ
سیر نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران در قالب طرح دستبافت هامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسیر نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران در قالب طرح دستبافت هانقش یک بزکوهی، با سبک هنری اندیشه نگار Ideogram روی تخته سنگ صاف و قهوه ای رنگ که بر دیواره ی یک دره با کوبش استخوان درشت نی حیوانی یا سنگ بر سنگ خلق شده است.
تخته سنگی با سه طرح مختلف بزکوهی و سه پیام مشترک !محمد ناصری فردمحمد ناصری فردتخته سنگی با سه طرح مختلف بزکوهی و سه پیام مشترک !مطالعه و بررسی سنگ نگاره های ایران نیاز به دانش و تجربه ی خاص خودش دارد که تا کنون درهیچ کتاب دانشگاهی در ایران آورده نشده است. اخیراً هم یک سری سارق پژوهش پیدا شده اند که حاصل مطالعات ما را به نام خودشان معرفی و ثبت کرده اند؛ در واقع نوعی بدل کاری کرده اند. چقدر زشت و نفرت آور است دزدی پژوهش و حاصل زحمات دیگران!؟
با مهمان جدیدمان، کرونا چگونه به سفر برویم...سپیده اصلانسپیده اصلانبا مهمان جدیدمان، کرونا چگونه به سفر برویم...همان طور که می دانیم آمار حرکت ها و رفت و آمد های بین شهری از اسفند 98 تا به امروز، با طولانی شدن روزهای بیماری و کسالت ناشی از خانه نشینی های طولانی روز به روز بیشتر می شود و ما به همان نسبت مقصد ها و استان جدید تری برای سفر انتخاب می کنیم. در این مطلب سعی بر آن شده است تا با اشاره به نکاتی در طول سفرهای تابستانی، شما را به مسافرانی کم خطر مبدل کنیم. تا آسیب کمتری برای خود و مقاصد گردشی داشته باشید. در ابتدا به شما بگویم مسافرات های لوکس گذشته را باید به دست فراموشی بسپارید و حتما در راه جدید که خلقت روبر
دریاچۀ نمک حاج علیقلی دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر دریاچۀ نمک حاج علیقلی دامغاندریاچۀ نمک حاج علیقلی یکی از جاذبه‌های منحصر‌ به فرد دامغان، در ۵۰ کیلومتری جنوب شهر دامغان واقع شده است
شباهت نقش بر روی سنگ در مریخ و  نقاط مختلف ایران و جهان!محمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت نقش بر روی سنگ در مریخ و نقاط مختلف ایران و جهان!در تاریخ 31 اوت 2014 مریخ نورد کنجکاوی عکسی بر روی یک تخته سنگ در مریخ را به ناسا ارسال کرد که باعث شگفتی جهانیان شد.
غرش ببر بر روی سنگ نگاره‌ های تیمره گلپایگانمحسن  جمالیمحسن جمالیغرش ببر بر روی سنگ نگاره‌ های تیمره گلپایگاندر میان سنگ نگاره‌های شهرستان گلپایگان در سه بوم سنگی مختلف، نقش گربه سانی با بدنی شبیه به ببر و با خطوطی بر روی بدن آن یافت شده که نزدیک‌ترین گونه‌ای که می‌توان به آن نسبت داد، ببر است.
40 نتیجه 1 از 323