ورود
جستجو
سرچشمه
وبلاگ
جشنوارهها
وبنامهها
نقشه ایران
جستجو
محمد ناصری فرد
کشف و معرفی یکی از کهن ترین کتیبه های خط در ایران
طی بررسی ها و مستند نگاری که از سنگ نگاره های تیمره، در سال 1385برفراز کوهی در چم اسبه غرقاب، از توابع گلپایگان داشتیم؛ به تخته سنگی ستروگ با علایم خطوط سطریLinear (2300 پ.م.) بر خورد کردیم؛ که برای ما بسیار جالب و شگفت انگیز بود.
محمد ناصری فرد
نقاشی های کهن پلنگ فراز کوه ها و راز آن
دیواره ی صاف فراز کوهی در تیمره، که هنرمندان نقش هایی بسیار زیبا از دو یوز و یک پلنگ آفریده اند؛ که نشان از زیستگاه آن گربه سان و دیده های هنرمندان در آن دوران کهن دارد. ما اغلب، نقش پلنگ ها را بر روی دیواره های صاف فراز کوه ها می دیدیم؟!
محمد ناصری فرد
فنجان نماها، حلقه و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ
هنر در ایران باستان بقدری مرموز، درهم تنیده، استیلیزه شده، گسترده و دارای سیر تحول و تطوّر بوده؛ که انسان واقعاً مات و مبهوت می شود. براستی هنرمندان آن آثار زیبا و پیچیده، چه کسانی بوده اند؟ با آن نبوغ و اندیشه گری! سیر و عظمت هنر آنان از هنر سنگ تا هنر سفال، مفرغ، دستبافت ها و... شگفت انگیز است. از پیام های ساده و پیچیده ی آنها در قالب هنرهای گوناگون، پی به افق اندیشه و نگاه عمیق آنها می بریم.
محمد ناصری فرد
راز نقش های بزکوهی با نقطه ها در شاخ، در میان سنگ نگاره های کهن ایران و سفال های پیش از تاریخ
طرح گرافیکی و بسیاز زیبای بزکوهی در سبک هنری اندیشه نگار ideogram که بر نماد زایندگی(شیر) در زیر شکم آن تاکیــد شده و مجموعه ای از آرزوهای هنرمند هم در میان شاخ های آن برجسته نمایش داده شده است. این اندیشه و باور ملهم از نقاشیهای کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران است؛ که در قالب نوعی خط تصویری Pictogram در ترکیب هنرهای زیبا به نمایش در آورده شده است. رد پـای این هنر در سنگ نگــاره های کوبشی و رنگین نگاره (حدود 10000 پ.م.) و سفال ها (سگز آباد، حدود 5000 پ.م.) نیز دیده می شود. این رمز گشایی و سیر تطبیق بر
محمد ناصری فرد
جام زرین ایلام، با هنری اعجاز گونه و فخر بشری
جام زرین ایلام ( حدود 1500 پ.م.) با هنری اعجاز گونه، این جام یکی از افتخارهای بزرگ ملت ایران است؛ که عظمت گذشته ی این سرزمین را از ابعاد گوناگون به نمایش می گذارد. نگارنده، بررسی هایی که بر روی بعضی از آثار هنری جوامع بشری گذشته داشته ؛ تاکنون بدیلی همسنگ و هم پیام این اثری هنری نیافته است.
محمد ناصری فرد
از هنر سنگ تا هنر سفال
مطالعات و بررسی های دو دهه ی ما بر روی نقاشی های کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران، نشان از یک سیر در هم تنیده از پیام و مضمون در نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران و طرح های روی سفالینه های پیش از تاریخ ایران دارد.
محمد ناصری فرد
نقاشی های کهن غار دوشه، سیر و نمایشی از اهلی کردن اسب
نقاشی های کهنی که در کوه ها و غارها یافت می شوند؛ چند خط ساده و بی روح و پیام نیستند. آنها حاصل اندیشه ها، باورها و دیده های انسان هایی هستند که اطلاعات دوران زیست خود را در قالب کدها، درون نقاشی ها فایل زیپ کرده و به ما انتقال داده اند.
محمد ناصری فرد
نقاشیهای کهن دیوارهی کوهها تا طرح روی سفالینههای پیش از تاریخ ایران
دیوارهی کوهی که برآن نقش یک بزکوهی کهن حک شده و طبیعت شاخ های آن را به دو نیم کرده است.
بابک ارجمندی
پارک ملی توران از دروازه طرود
پارک ملی توران در جنوب شرقی استان سمنان و شهرستان شاهرود قرار گرفته
محمد ناصری فرد
غار کرفتو در کردستان، اعجاز سیر خط ، هنر و تاریخ
غـار کرفتو در استان کردستان( شهرستان سقز)، از اعجـاز تاریخ و سیر هنر زندگی بشراست. در آنجا نخستین ظرف های اولیه Cup mark پیش از اختراع سفال را که فخر موجود درغار است؛ می توان دید.
محمد ناصری فرد
جایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایران
علم باستان شناسی، انسان شناسی و پژوهش هنر در ایران برعکس کشورهای غربی بسیار پیچیده، درهم تنیده و دشوار و از یک ذهنیت فلسفی خاص برخوردار است. برای مثال، نگارنده تاکنون هیچ نوشته یا تحقیقی در خصوص جایگاه و ارزش نقطه در هنرباستان نیافته ام؟!
محمد ناصری فرد
سنگ نگاره های کهن اطراف شهرستان سهرورد زنجان
سنگ نگاره های ایران، پنجره هایی رو به گذشته های دور هستند که از منظرگاه آنها می توان ابعاد گوناگون زیست انسان های کهن را رصد کرد.
محمد ناصری فرد
دیدار یک روزه از سنگ نگاره های کهن تیمره
سنگ نگاره های تیمره ، دروازه هایی به گذشته های دور.
محمد ناصری فرد
راز آرم دانشگاه تهران
آرم زیبای دانشگاه تهران، برگرفته از هنر اعجاز گونه ی گچ بُری دورره ساسانی در تیسفون است؛ که روان شاد، دکتر محسن مقدم با دگرباز آفرینی آن شاهکاری در حد آن هنر کهن خلق کرده است(سال 1315). نمادی بسیار زیبا، پیچیده و پر از پیام (نماد ایران باستان)!
محمد ناصری فرد
رمز گشایی از نقاشی غار میر ملاس در کوهدشت لرستان
نقش رنگین نگاره ای متعلق به غار میرملاس کوهدشت (تصویر وسط) که در سال ۱۳۴۸ بدست زنده یاد حمید ایزد پناه کشف شده
محمد ناصری فرد
تخته سنگی با سه طرح مختلف بزکوهی و سه پیام مشترک !
مطالعه و بررسی سنگ نگاره های ایران نیاز به دانش و تجربه ی خاص خودش دارد که تا کنون درهیچ کتاب دانشگاهی در ایران آورده نشده است. اخیراً هم یک سری سارق پژوهش پیدا شده اند که حاصل مطالعات ما را به نام خودشان معرفی و ثبت کرده اند؛ در واقع نوعی بدل کاری کرده اند. چقدر زشت و نفرت آور است دزدی پژوهش و حاصل زحمات دیگران!؟
محمد ناصری فرد
رد پای پیکره های مفرغی پیش از میلاد در میان سنگ نگاره های کهن
نقش مردی تنومند، با کلاهخود یا سیماچه ی شاخدار بر سر، که به حالت نیایش و احترام دست ها بر سینه دارد(حدود پنج هزار سال پیش از میلاد).
محمد ناصری فرد
فنجان نماهای پیش از تاریخ ایران Prehistoric Cup marks of Iran
یک تخته سنگ بر دامنه ی کوهی که طی هزاره ها ( از حدود هزاره نهم پ.م) بر آن گودی هایی ایجاد شده که به آنها فنجان نما ( Cup mark) می گویند.
بابک ارجمندی
۷ نکته برای فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایل
نکاتی که در فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایل باید بدانید!
محمد ناصری فرد
رد پاهایی از فرازمینی ها در میان سنگ نگاره های کهن ایران و پرو
مقایسه و تطبیق برخی از نقوش سنگ نگاره های ایران (کوه های تیمره در اطراف خمین) و کشور پرو در آمریکای جنوبی ، افرادی با کلاه خودهای مشابه و اجزای انسانی خاص (هاله ای از نور). گویی همه آنها بدست یک هنرمند در آن سرزمین های دور از هم حک شده است!
پروین هاوش
روستای اصفهک
اصفهک، روستایی است در میانهی کویر مرکزی ایران در استان خراسان جنوبی و با مجموعه سکونتگاه های تاریخی که بافت تاریخی آن در چند دهه ی اخیر خالی ازحیات میگردد اما در پی بازسازی و احیای روستا،حیاتی دوباره مییابد. روستای اصفهک را میتوان از موفق ترین نمونههای بازسازی مشارکتی به دست نیروهای مدنی و متخصص دانست.
نمای ایران
نوروز ۱۴۰۰، آغاز سال نو و قرن نو مبارک
قرن جدید مبارک!
علیرضا آسیابان
روایت و شرح مختصری از انواع آن
از آنجا که «روایت» در مبداء، از حوزه های ادبی بیان می شود و اکنون در دنیای visual (بصری) راه پیدا کرده است؛ در این بخش خواهان توضیحاتی مختصر از مبحث گسترده روایت در فیلم می باشیم تا شاید، جوابی در راه رسیدن ما به مقصد باشد.
عمار کیوانی
استفاده از نور طبیعی یا مصنوعی در فیلمبرداری
بسیاری از هنرمندان عرصه تصویر قطع به یقین تا به حال با این سوال مواجه شدهاند که آیا کار با استفاده از نور طبیعی بهتر انجام میشود یا نور مصنوعی؟ تفاوتهای نور طبیعی و مصنوعی در چیست؟این نوشتار پاسخ به این پرسش است
374 نتیجه
1 از 16
2
3
© ۱۳۷۹-۱۴۰۳ نمای ایران
راهنمای سفر و گردشگری ایران
نقشه ایران
درباره نمای ایران
راهنمای نمای ایران
وبنامهها
جشنوارههای فیلم و عکس
همکاری با نمای ایران
دریاچه کویر
پیشنهاد سفر
جاذبههای گردشگری
جاذبههای طبیعی ایران
جاذبههای تاریخی ایران
جاذبههای فرهنگی ایران
کوهها و قلههای ایران
دژها و قلعههای ایران
وبلاگ
محتوای آموزشی
جشنوارههای نمای ایران
بومگردیها
وبنامه هوم
بابک ارجمندی
فروشگاه واقعیت مجازی
ساخت وبسایت رایگان
دوستان
ویراویر™ راهکار هوشمند
اُیو™ راهکار هوشمندسازی
پیکمی؛ فروش محتوای دیجیتال
ووددن؛ دستسازههای چوبی
آنشلف؛ دستسازههای ایرانی
وبسایت فرناز فرود