ورود
جستجو
سرچشمه
وبلاگ
جشنوارهها
وبنامهها
نقشه ایران
تماس
جستجو
گزارشی کوتاه از نشست سوم مهرماه در خانه اندیشمندان تهران
ع اصلی نشست برای نخستین بار در ایران در خصوص هنرهای صخره ای در قلمرو جغرافیای فلات مرکزی ایران بود. برای ارایه هر پروژه علمی، نخست ضروری است؛ تا تعارف عملیاتی، کاربردی در راستای موضع مورد نظرارایه شود. برای مثال: سنگ نگاره یا Rock Art چیست؟ که ما تعاریف متعددی در سطح ملی و جهانی ارایه دادیم.
×
‹
›
‹
›
‹
›
محمد ناصری فرد
جمعه 6 مهر 1403 | 2 هفته پیش
این نشست با تلاش های انجمن علمی باستان شناسی ایران و خانه اندیشمندان برگزار شد؛ که جای بسی سپاس دارد. موضوع اصلی نشست برای نخستین بار در ایران در خصوص هنرهای صخره ای در قلمرو جغرافیای فلات مرکزی ایران بود. برای ارایه هر پروژه علمی، نخست ضروری است؛ تا تعارف عملیاتی، کاربردی در راستای موضع مورد نظرارایه شود. برای مثال: سنگ نگاره یا Rock Art چیست؟ که ما تعاریف متعددی در سطح ملی و جهانی ارایه دادیم. بعد از ارایه تعاریف کاربردی، نمایش نقشه های گستره جهانی هنرهای صخره ای مکشوفه و نقشه هنرهای صخره ای ایران و بیان اینکه طی مدت دو دهه مطالعات میدانی نگارنده، چه نقشها با چه موضوعاتی کشف شده اند؛ که براساس جدول نمودار تهیه شده نگارنده، بیشترین نقش های تکراری غارها و کوه های ایران بزکوهی است؟! در سبک های هنری گوناگون و مضامین مختلف که برای دوستان به نمایش گذاشته و توضیحات مناسب تقدیم شد. ۱- نقش های بزکوهی در سبک های هنری : اندیشه نگار Ideogram ، سبک هنری واقع گرایی Realism، سبک هنری طبيعت گرايي Naturalism، خیال گرایی Imagination و با رویکرد آرمان خواهی، آرزو wish از دوران زیست انسان درون غارها تا یک جانشینی که در قالب طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ نمایش اسلاید شد. ۲- توضیح و معرفی آیکونگرافی های صورت گرفته برنقش های بزکوهی در جایگاه ها و زمان های مختلف در قلمرو جغرافیایی فلات مرکزی ایران؛ که اوج آن معرفی و رمزگشایی از سنگ نگاره های دو نقش بز با دُم های ماهی بود؛ که متعلق به ایلام میانه هستند و هم اکنون در موزه لوور فرانسه نگهداری می شود. ۳- معرفی نقش هایی که در آینده باستان شناسی ایران بسیار تأثیرگذار خواهند بود و برای نخستین بار معرفی شدند، رنگین نگاره بزکوهی با دُم بلند و اغراق شده؛ مکشوفه درغار تیهـو در جهرم بود؛ که دم بزکوهی از رشته های متقابل بلند تشکیل شده و بدیل و پیام همگون آن را بر روی سفال جام شوش هم بزکوهی را با دم بلند و اسب گونه ی بزکوهی و رشته های متقابل آن می بینیم؛ که حاوی پیام های مشترک و جالب هستند. ۴- ارتباط نقش های بزکوهی با آیین ها و باورهای مردمان محلی در کنار سنگ نگاره ها و... ۵- رد پای بزکوهی سپید رنگ اسطوره ی ماری و ماریانه با بزهای سفید رنگ ارتش انگلیس است که از جایگاه رفیع برخوردار است و صاحب درجه و مراتب حقوقی است و معرفی میدان مهاجرت در لندن که برروی سکوی سه متری تندیس بز سفید قرار داده شده است؛ که به نظر نگارنده نشان از کوچ مردمانی از آسیا به اروپا طی هزاره ها دارد و نشانی از بردن باورهای اسطوره ای خودشان به آن سرزمین های دور دست است. ۶- بیان اسطوره ها و همخوانی پیام های مستتر سنگ نگاره ها با اسطوره های کهن ایرانیان باستان بود؛ که برای حضار جالب بود. ۷- مطالب و مباحث متعدد دیگری که مجال پرداختن به آنها نیست. با احترام- محمد ناصری فرد 5 مهرماه 1403
کلیدواژه
گزارش نشست
خانه اندیشمندان
نقد و نظر یا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. ابتدا وارد شوید!
© ۱۳۷۹-۱۴۰۳ نمای ایران
راهنمای سفر و گردشگری ایران
نقشه ایران
درباره نمای ایران
راهنمای نمای ایران
همکاری با نمای ایران
دریاچه کویر
جاذبههای گردشگری
جاذبههای طبیعی ایران
جاذبههای تاریخی ایران
جاذبههای فرهنگی ایران
کوهها و قلههای ایران
دژها و قلعههای ایران
وبلاگ
محتوای آموزشی
جشنوارههای نمای ایران
بومگردیها
فال و تماشا
پیکمی
دوستان
ویراویر™ راهکار هوشمند
اُیو™ راهکار هوشمندسازی
ووددن؛ دستسازههای چوبی
وبسایت میزبانی شده ابری
بابک ارجمندی