ورود
جستجو
سرچشمه
جاذبهها
وبلاگ
جشنوارهها
وبنامهها
نقشه ایران
تماس
جستجو
ایران
جاذبهها
جاذبههای تاریخی
مراکز عبادی سایر ادیان
آتشکده بهرام (تپه میل)
در دوازده کیلومترى جنوب غربى آرامگاه شاه عبدالعظیم و در دو کیلومترى جنوب روستاى قلعه نو از روستا هاى دهستان غار شرقى بخش کهریزک شهرستان ری ، بر فراز ت...
×
زهرا رشیدی
پنجشنبه 27 مرداد 1390 | 14 سال پیش
در دوازده کیلومترى جنوب غربى آرامگاه شاه عبدالعظیم و در دو کیلومترى جنوب روستاى قلعه نو از روستا هاى دهستان غار شرقى بخش کهریزک شهرستان ری ، بر فراز تپه اى به نام تپه میل بنایى کهنه از عهد ساسانیان به چشم مى خورد که آثار و بقایا و رسوم و احکام آتشکده بزرگ رى است . بر روى تخته سنگى در نزدیکى بنا این چنین نوشته شده است : « این محل که به نام تپه میل خوانده شده بقایاى آتشکده معظمى از دوره ساسانیان است » هر چند به موجب پاره اى اسناد قدمت آن را به زمان هاى پیش از زرتشت مى دانند . در تاریخ طبرى آمده است ؛ به رى آتشگاهى بود که از آن قدیمى تر نبود . در برخى پا را فراتر گذاشته و احداث آن را به فریدون نسبت مى دهند . هر چند درستى آن مسلم نیست ولى متاخران رى را از زمان هاى دیرین و پیش از ظهور زرتشت شهرى مذهبى و مرکز مغان مى دانسته اند . جهت بنا به صورت شرقی و غربی است . در جبهه شرقی ایوانی با چهار ستون مدور بوده . بخشی از بنای آتشکده ری در زمان حمله اسکندر به ایران خراب شد و تنها قسمتی از بنای چهار طاقی و زیبای این آتشکده به صورت دو میل باقی ماند . بیشتر قسمت های غربی بنا از میان رفته ، در بخش زیرین مجموعه یک راهروی کم پهنا وجود دارد که سراسر طول بنا را طی می کند . بقایای معماری از نظر دیرینگی متعلق به دوره ساسانیان ( حدود ۱۸۰۰ سال پیش ) است و به آتشکده بهرام گور نیز معروف است . شهرت تپه میل تپه میل با سنگ ، ساروج، خشت و گل ساخته شده است. نیزار های اطراف تپه از وجود دریاچه ای حکایت دارد که در گذشته در این محل وجود داشته ، ولی خشک شده است . این تپه باستانى به احتمال بسیار زیاد ، به مناسبت دو پایه بزرگ موجود از بناى قدیمى آتشکده به تپه میل شهرت یافته است . تپه اى مرتفع که بلندى آن از سطح دشت اطراف حدود 18 متر است و تقریبا 35 متر پهنا و 17 متر درازا دارد . تپه اى کم ارتفاع و کوچک و پراکنده پیرامون محوطه را احاطه کرده اند به طورى که تپه میل در آنها اشراف دارد . هر چند به نظر مى رسد این تپه ها در ارتباط فیزیکى و کاربردى مستقیم با این اثر و احتمالا تاسیسات ساختمانى آن وابسته هستند . این مجموعه منطقه ای به وسعت ۸۰۰ در ۹۰۰ متر را شامل می شود . بر بالای تپه ، بنای اصلی آتشکده در راستای شرقی غربی برپاست ، طرح کلی بنا ، تالار ستون داری بوده با دو ردیف ستون چهار گوشه سه تایی که عملاً به ۳ بخش تقسیم شده است . یک بخش مرکزی عریض تر و دو بخش جانبی کم عرض تر ، ورودی اصلی تالار آتشکده در جبهه شرقی از طریق یک ایوان چهار ستونی مدور که پایه های سر ستون های آنها در گوشه های شمال شرقی و جنوب به شرق ایوان برپاست . آثار به دست آمده در سه گروه تپه میل ، رى و ویرانه ها و تپه هاى منفرد دسته بندى مى شوند . تزئینات گچى شامل نقش هاى گل و بوته ، دل ، مارپیچى و برگ هاى افشان ، قطعات پیه سوز هاى سفالى و تکه هاى برنزى و آهنى مهمترین یافته ها از این منطقه است . اولین نظریه اى که در مورد بقایاى بناى واقع بر روى تپه ذکر شده ، فرضیه آتشکده بودن آن است که قطعى تر به نظر مى رسد . آنچه از متن هاى تاریخى به دست آمده است حکایت از آن دارد که آتشکده باستانى رى در فاصله میان رى و سیروان واقع بوده است . مى گویند در زمان سلطنت انوشیروان ، وى هنگام عبور از حوالى آتشکده ، درون آن بت هایى مى بیند و دستور مى دهد تا آنها را بیرون بریزند و در آنجا آتشى بزرگ مى یابد . اگر بناى فوق را آتشکده ندانیم که به احتمال قریب به یقین این طور نیست ، بقایاى آتشکده بزرگ رى را باید در همین حوالى جستجو کرد . از طرف دیگر صحراى جنوب رى را از قدیم یزدان مى نامیدند و به مناسبت آتشکده اى که جایگاه پرستش یزدان بوده است . اما مرحوم پیرنیا معتقد است این بنا مهریز یا مهرآذین ( محل نیایش مهر ) بوده است . شاهزاده هاى ساسانى ری ، مذهب مهرى داشته اند و معبد بر آنان خارج شهر بوده است به مانند این اثر تاریخى که خارج از پهنه رى ساسانى است . به طور کلى طرح بنا مى تواند تا حدى با معابد مهرى قابل مقایسه باشد . ستایش مهر در غار هاى طبیعى صورت مى گرفته و در نزدیکى غار باید رودخانه اى باشد و گاهى اوقات مهراب هاى متنوع مى ساختند و سعى مى کردند نماز خانه سیماى غار مانند داشته باشد . اما غرض اصلى در ابنیه مهرى نشان دادن تیر است در حالى که مشغول گشتن گاو است . اما این نقوش تاکنون بین نقوش گچبرى تپه میل دیده نشده است . اما فرضیه کاخ بودن این بنا نیز وجود دارد . همانطور که قبلا ذکر شد ، بنا خارج از پهنه رى دوران ساسانى بوده است . لذا مى توان گفت کاخى بوده است جهت پذیرایى و استراحت در زمان شکار . این نوع کاخ در ایران دوران ساسانى متداول بوده است مثل کاخ سروستان فارس . گیرشمن در تاریخ ایران درباره بناى معابد در عهد ساسانیان با ذکر اینکه در ساخت این معابد تغییراتى صورت گرفته ، گفته است : « تالار مرکزى آتشکده مربع و محصور به چهار دالان است . » چهار طاقى در معابد و آتشکده ها قسمت اصلى بنا را تشکیل مى داده است . نمونه هایى که در فارس ، اصفهان و آذربایجان وجود دارد موید این نکته مى باشد . معمارى بنا طرح کلى بنا به صورت تالار ستوندارى است که یک قوس میانى و دو قوس در طرفین دارد . که از یک سو به قوس میانى باز مى شوند و از سوى دیگر با ورودى هاى کم عرض تر به راهروى باریکى راه مى یابند که این راهرو حالت رواق را براى قسمت هاى اصلى دارد . جهت بنا شرقى غربى است که در جبهه شرقى آن ایوانى چهار ستون مدور مى بینیم که در حال حاضر پایه هاى دو ستون آن بر پاست . جرز مربع شکل ، قوس هاى میانى مربع شکل و حدود 110 در 110 سانتى متر است . به طور واضح تر اگر دو نفر دست هایشان را از دو طرف به طرف هم دراز کنند مى توانند آن را در بغل گیرند . متاسفانه بیشتر قسمت هاى غربى از بین رفته است . در واقع در سمت غرب فقط آثار باقى مانده است که تا سطح بالاى سقف تونل وجود داشته و بقیه از میان رفته است . اما چگونه وارد این تونل مى شویم ؟ ورودى اصلى تونل در جبهه شرقى از زیر ایوان آتشکده مى گذرد . ورودى ایوان با قوس هلالی از دو سوى ورودى تونل سطح شیبدارى ایجاد شده تا به راحتى از کف ایوان اصلى بنا و متناسب با شیب تپه پایین بیاییم و در قسمت انتهایى آتشکده چیز خاصى مشخص نیست . زیرا این سطوح شیبدار یک سرى طاق نماست که ارتفاع آنها به تناسب شیب سقف از غرب به شرق کمتر مى شود . سنگ لاشه و آجر همراه با علامت مصالح اصلى بناى آتشکده را تشکیل مى دهد . ابتدا روى شالوده ( پی ) آجری ، سنگ لاشه و ملات کار شده و مجددا روى آن آجرچینى شده است که نحوه چیدن آجر ها در نوع خود جالب است . زیرا گاهى آجر ها را به صورت راسته کنار یکدیگر چیده اند و گاه روى آن آجر خفته ( خوابیده ) و قفل و بند به کار برده اند . دهانه طاق هلالى که در این قسمت بنا باقى مانده است با آجر اجرا و روى آن را سنگچین کرده اند . پوشش تالار آتشکده نیز در نوع خود جالب است . از آن جهت که در کاخ اشکانى هترا نیز شاهد این نوع پوشش هستیم که با سنگ اجرا شده است . لنگه طاق هایى پهن که بر روى پایه هاى آجرى و سنگى نبا شده است اما در کاخ هترا فاصله لنگه طاق ها کمتر بوده است . نکته جالب دیگر پوشش قوى گهواره اى است که در دوره پارت و ساسانى متداول بوده است و در کاخ پارتى آشور نظیر آن مشاهده مى گردد . اما شباهت دیگر معمارى بنا ستون هاى مدور و آجرى است که در معمارى پارتى و ساسانى متداول بوده و در دوره بعد از اسلام در بسیارى بنا ها از جمله مسجد تاریخى در دامغان شاهدش هستیم . به هر روى در مورد ویژگى هاى معمارى هر بنا از جمله آتشکده رى سخن بسیار است اما تا هر بنایى را از نزدیک نبینیم و در آن به تفحص نپردازیم هنر زیباى معمار و سازنده بنا را درک نخواهیم کرد . از نقاط بسیار جالب این آتشکده وجود سه دالان بزرگ در زیر این چهار طاقی هاست که در حال حاضر دوتای از آنها به تصمیم سازمان جهانی یونسکو مسدود شده و فقط دالان وسطی باز هست که مخصوص عبور بالاترین مقام مذهبی آتشکده یعنی موبد موبدان بوده که البته الان قابل عبور همگان است. تزئینات بنا مهمترین ویژگى تزیینى بنا گچبرى هایى است که بر روى دیوار هاى تالار اصلى نقش بسته است . امروز این تکه هاى گچبرى که جدا شده اند در نزدیکى بنا نگهدارى مى شود . اما این نقش هاى زیباى گچبرى به سه دسته تقسیم مى شوند : 1- طرح هاى هندسى که گاهى خود نیز نقش اصلى را در برمى گیرند و طرح هاى حاشیه اى شامل نقش هاى هندسى که این طرح ها بیشتر به عنوان قابسازى یا حاشیه براى نقش هاى اصلى به کار رفته است . ترکیب زیگزاگ هاى موازی ، با طرح هاى جناغى یا نوشته هاى مروارید مانند ، فضایى بسیار رویایى را به وجود آورده است . نقش هاى اصلى بیشتر شامل لوزى هاى متحدالمرکز است . آنها که طاق کسرى در تیسفون و یا کاخ ساسانى کیش را دیده اند با این نقوش ارتباط بهترى پیدا مى کنند . در ردیف هاى منظم خطوطى است که به صورت پله اى و گاهى مارپیچ به صورت نامحدود ادامه مى یابند و در فضا هاى باز بین آنها نقش گل و برگ کنگر مشاهده مى شود ، درست مثل یک خورشید گرد . 2- اما اوج هنر را باید در طرح هاى گیاهى که با الهام از طبیعت بر روى گچ نقش بسته است دید . این طرح ها که به صورت انتزاعى نشان داده شده مبتنى بر عادات و عقاید دینى آن زمان است . نقش هایى که خود به سه دسته تقسیم مى شوند : الف) درخت مو : از گیاهانى است که مى توان به صورت شاخه هایى که در دو سوى آن برگ و خوشه انگور است . با اندکى اختلاف به روى گچبرى ها کاخ ساسانى کیش مشاهده مى شود . ب) نقش جالب دیگر دایره اى است که در وسط آن یک گل رز است ، هشت پر و در اطراف آن حلقه هاى برگ غار ، که نشانه افتخار بوده است . ج) طرح شاخه برگدار و میوهدار: هر چند به خوبى شاخته نمىشود اما به نظر شبیه درخت کاج است ولى برگ آن که به وسیله دایرهاى محدود شده بیشتر به برگ بلوط شبیه است . 3- حیوانات نیز از نظر طراح گچبرى ها دور نمانده اند . آنچه در حال حاضر باقى است نقش یک ماهى است که بسیار طبیعى به نظر مى رسد . آنها که گرسنه باشند دلشان مى خواهد دستشان را دراز کنند و ماهى را بگیرند . بدن ماهى در حالت طبیعى با اندکى انحنا طرح ریزى شده و فلسه اى روى پوست به خوبى نمایش داده شده است . صرفنظر از عوامل طبیعى و متاثر از اقلیم یا حتى تغییرات آب و هوایى و بالاتر از آن زمین لرزه، متاسفانه فعالیت هاى کشاورزى و چراندن دام ها ، بردن سنگ ها و مصالح ساختمانی ، جویندگان گنج ، کاوش هاى غیر اصولى توسط قاچاقچیان اشیاى عتیقه و هزار بلاى دیگر ، از جمله بلاهایی است که در حق این تپه باستانى و آتشکده روا داشته اند . در کنار انسان ها ، جانداران نیز بیکار نشسته اند و در این وانفساى کمبود مسکن ، جاى جاى تنها بناى باقى مانده را محلى براى سکنى و لانه ساختن ، مورد استفاده قرار داده اند ...
عکس از :
بابک ارجمندی
دستهبندی
مراکز عبادی سایر ادیان
تهران
کلیدواژه
آتشکده بهرام
تپه میل
81K بازدید
تپه میل یا آتشکده ری
تپه ميل يا آتشكده ری، مهمترين اثر و بنای باقيمانده از عهد ساسانی است كه بقايای اين بنای عظيم برفراز تپه ای به نام تپه ميل در 12 كيلومتری جنوب شرقی شهر ری به طرف ورامين و در روستای قلعه نو قرار دارد.
آتشکده ری
آتشكده بهرام - تپه میل
قلعه طبرک
قلعه ای است به ری . (منتهی الارب ) . دژی است بر فراز کوهی خرد نزدیک شهر ری بر جانب راست رونده بخراسان که از جانب چپ وی کوه بزرگ ری واقع است ...
برج طغرل
برج طغرل از آثار به جا مانده از دورهٔ سلجوقیان میباشد...
رقصهای آیینی یا جادویی
نقش رقصهای آیینی، نمادهایی برای بیان مفاهیم و اندیشه ها. تكه سفالی كه بر آن انسان هایی در حال اجرای مراسم آیینی اند، با پیامی همگون نقش سنگ نگا...
بنای مسعودیه تهران
در مرکز تهران و در لابه لای شلوغیها و ترافیک همیشگی آن، بنایی قرار دارد که با ورود به آن، این شهر شلوغ و زشتیهایش را فراموش میکنید. این بنای زیبا بنای مسعودیه یا عمارت مسعودیه است که در میدان بهارستان، خیابان ملت جای دارد.
میدان حسن آباد
میدان حسن آباد
سپیده اصلان
آتشده ساسانی آمل یا مقبره شمس آل رســـــول
چهار طاقی سر بر آورده از خاک آمل
علیرضا کورش لی
تپه میل یا آتشکده ری
تپه ميل يا آتشكده ری، مهمترين اثر و بنای باقيمانده از عهد ساسانی است كه بقايای اين بنای عظيم برفراز تپه ای به نام تپه ميل در 12 كيلومتری جنوب شرقی شهر ری به طرف ورامين و در روستای قلعه نو قرار دارد.
مهدی مخلصیان
بنای مسعودیه تهران
در مرکز تهران و در لابه لای شلوغیها و ترافیک همیشگی آن، بنایی قرار دارد که با ورود به آن، این شهر شلوغ و زشتیهایش را فراموش میکنید. این بنای زیبا بنای مسعودیه یا عمارت مسعودیه است که در میدان بهارستان، خیابان ملت جای دارد.
مهدی مخلصیان
کلیسای سنت استپانوس
جلفا زیباییها و دیدنی های گوناگون و رنگارنگی دارد اما بی شک یکی از جذاب ترین آنها کلیسای سن استپانوس یا استپانوس مقدس است.
مونا سلطانی
آتشکده نطنز
آتشکده نطنز ،نیایشگاه زرتشتيان
سپیده اصلان
آتشكده آذر گشنسب
آتش و تیرگی شبانه
مهرداد زینلیان
آسور
روستایی در دل ارتفاعات سر به فلک کشیده البرز مرکزی
نادر چقاجردی
چهارطاقی جره
چهارطاقی (آتشگاه) بالاده یا جره با ارتفاع ۱۴ متر بر بالای تپه ای مرتفع در شمال شرقی شهر بالاده قرار گرفته است که یکی از پنج آتشکده ساخته شده توسط مهرنرسی وزیر بهرام دوم در مسیر فیروزآباد به بیشاپور میباشد.
نادر چقاجردی
برج میلاد در شب
برج میلاد در شب
نادر چقاجردی
غار رودافشان
دهانه غار رود افشان بر بالای ارتفاعات جنوب شرقی روستای رود افشان در ارتفاع تقریبی 1920 متر از سطح دریا در دامنه کوه روبروی پارکینگ قرار داشته و به دهان نهنگی عظیم الجثه میماند که برای بلعیدن شما گشوده شده است.
نادر چقاجردی
آتشکده سنگی داراب
تنهاترین نیایشگاه این بنای ساسانی که در 6 کیلومتری شهر داراب ساخته شده است تنها چهارتاقی در ایران است که همهی دیوارها، ستون ها، سقفها و اتاقها به گونهی یکپارچه در دل کوه تراشیده شده و آن را با نام چهارتاقی سنگی، آتشکده سنگی، آتشکده آذرخش و مسجد سنگی نیز میشناسند.
مظفر کشاورزمحمدیان
اسب
تهران - پیازچال
بابک ارجمندی
دماوند
ای دیو سپید پای در بند ، ای گنبد گیتی ای دماوند
ابوالفضل مهدی پور
گردشگری مذهبی
بابک ارجمندی
به یاد شهیدان راه طبیعت
یکی از عزیزان محیط بان منطقه حفاظت شده لار
مهرداد زینلیان
دریاچه لار
جلوه زیبای طبیعت در شمال شرق تهران
مهدی مخلصیان
پل طبیعت تهران
پل طبیعت پل زیباییست بر روی بزرگراه مدرس که دو بوستان آب و آتش و بوستان طالقانمی را به هم متصل میکند.
آناهیتا الف
روستای وردیج
روستای وردیج واقع در شمال غرب تهران
مظفر کشاورزمحمدیان
قله خلنو
قله خلنو - تیغه های ژاندارک
مظفر کشاورزمحمدیان
دریاچه های تار و هویر
مظفر کشاورزمحمدیان
طبیعت زمستانی ارتفاعات تهران
مظفر کشاورزمحمدیان
چشمه تلخ آب
چشمه تلخ آب در دره روستای لالون و در مسیر قله خلنو از قله های البرز مرکزی قرار دارد.
فرهاد شيران
آبشار سنگان
جاده امام زاده داوود ده سنگان
سمانه زارعی
قره کلیسا
یکی از آثار ثبت جهانی ایران قره کلیساست. این کلیسا در شمال غرب ایران در استان آذربایجان غربی و شهرستان چالدران و در قریه قره کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی سیهچشمه و هفت کیلومتری شمال جاده چالدران به قرهضیاءالدین قرار دارد و همچنین در جنوب ماکو واقع است.
محمد رفیعی
تخت سلیمان شهرستان تکاب
تخت سلیمان
عبدل شعبانی
معبد هندوها
معبد هندوها در خیابان اصلی و مرکز تجاری شهر بندرعباس نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند
جمال زعیمی یزدی
کلیسای قلعه پرتغالی های جزیره هرمز
این کلیسا در حیاط مرکزی قلعه و شبیه سرداب ساخته شده است.
فرزاد محسن نژاد
قره کلیسا شهرستان چالدران
قره کلیسا،کلیسای تادئوس مقدس یا کلیسای طاطاووس
تورج جمال
هتل توچال
این هتل در ارتفاع 3545 متری از سطح دریا واقع شده که از این لحاظ مرتفع ترین هتل کوهستانی دنیا است.
تورج جمال
ایستگاه پنجم توچال
ایستگاه پنجم توچال را مشاهده میکنید. برای دسترسی به این مکان از تهران دو راه وجود دارد. یکی تلکابین توچال و دیگری کوهپیمایی حدودا ۳ ساعته برای افراد معمولی.
آزاده عباسی
بوستان قیطریه
صبح زیبای بهاری تهران در بوستان تاریخی قیطریه
محمد رزازان
کاخ سعدآباد
مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارتها و کاخهایی گفته میشود که در دره دربند، شمالیترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار بنا شدهاست. این مجموعه دارای حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمهسارها، قناتها، باغستانها، گلخانهها و خیابان است. این عمارت از شمال با کوههای البرز، از شرق با گلابدره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد. رودخانه جعفرآباد، از وسط محوطه کاخ میگذرد. میانگین دمای سالانه این منطقه ۱۲٫۹ درجه سانتیگراد برآورد شدهاست. و در ارتفاع ۱۶۵۰ تا ۱۸۰۰
محمد رزازان
اصالت - کاخ سعدآباد
مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارتها و کاخهایی گفته میشود که در دره دربند، شمالیترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار بنا شدهاست. این مجموعه دارای حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمهسارها، قناتها، باغستانها، گلخانهها و خیابان است. این عمارت از شمال با کوههای البرز، از شرق با گلابدره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد. رودخانه جعفرآباد، از وسط محوطه کاخ میگذرد. میانگین دمای سالانه این منطقه ۱۲٫۹ درجه سانتیگراد برآورد شدهاست. و در ارتفاع ۱۶۵۰ تا ۱۸۰۰
محمد رزازان
پرواز هواپیما در فرودگاه مهرآباد
محمد رزازان
باغ پرندگان تهران
باغ پرندگان تهران در شمالشرق تهران در دل جنگل لویزان واقع شده است. باغ پرندگان تهران در ۲ فاز طراحی شده است. فاز اول که هم اکنون به بهره برداری رسیده است به نام دشتچر نام گذاری شده است و شامل پرندههایی است که در قفس نگهداری میشوند و یا توان پرواز ندارند. فاز دوم که مساحتی کمتر از فاز اول دارد در محدوده شمالی در حال احداث است و آبچر نام دارد. این فاز شامل پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند و احتمالاً مشابه آنچه در باغ پرندگان اصفهان وجود دارد توسط تور از خروج پرندگان از آن جلوگیری خواهد شد. زمان احداث
محمد رزازان
برج میلاد در شب
برج میلاد شاخص ترین ساختمان شهر تهران با ارتفاع 435 متر ششمین برج بلند تلویزیونی و مخابراتی دنیا در نوع خود است. برج میلاد شامل پی ، ساختمان پای برج (لابی) ، شفت، ساختمان راس و دكل مخابراتی و تلویزیونی است. وزن تقریبی برج حدود 150 هزار تن ، بیشترین قطر سازه رأس 60 متر در تراز280 متری ، حجم بتن ریزی كل پروژه حدود 63 هزار متر مكعب وحجم شیشه مصرفی حدود 17 هزار متر مربع است . كاربری برج تسهیل و گسترش ارتباطات بیسیم (Wireless) در سطح تهران بزرگ ، بهینه سازی و گسترش پوشش رادیو و تلویزیون (VHF/UHF/FM) ، ایجا
محمد رزازان
برج میلاد در شب
برج میلاد شاخص ترین ساختمان شهر تهران با ارتفاع 435 متر ششمین برج بلند تلویزیونی و مخابراتی دنیا در نوع خود است. برج میلاد شامل پی ، ساختمان پای برج (لابی) ، شفت، ساختمان راس و دكل مخابراتی و تلویزیونی است. وزن تقریبی برج حدود 150 هزار تن ، بیشترین قطر سازه رأس 60 متر در تراز280 متری ، حجم بتن ریزی كل پروژه حدود 63 هزار متر مكعب وحجم شیشه مصرفی حدود 17 هزار متر مربع است . كاربری برج تسهیل و گسترش ارتباطات بیسیم (Wireless) در سطح تهران بزرگ ، بهینه سازی و گسترش پوشش رادیو و تلویزیون (VHF/UHF/FM) ، ایجا
محمد رزازان
برج آزادی و فرودگاه مهرآباد
نمایی از شب های تهران، برج آزادی و فرودگاه مهرآباد
محمد رزازان
کوچکترین کلیسای ایران در ارومیه
این کلیسا در تپه های اطراف ارومیه قرار گرفته است و کوچکترین کلیسای ایران است.
عدنان مرادی
بارگاه داوود کوسوار
زیارتگاه حضرت داوود
محمد نورمحمديان
كلیسای سنت استپانوس
كلیسای سنت استپانوس دومین كلیسای مهم ارامنه ایران است.
محمد رزازان
تهران در شب
نمایی از شب های تهران به همراه برج های مسکونی و میلاد از منطقه غرب تهران
محمد رزازان
غروب در مهرآباد
فرود هواپیما در غروب تهران
بابک ارجمندی
آبنیک (آب نیک)
روستای زیبای آبنیک از روستاهای منطقه رودبار قصران - شهرستان شمیران استان تهران است. این روستا یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان شمیران است.
بابک ارجمندی
دشت هویج
دشت هویج - منطقه لواسان - افجه
محمد رزازان
طلوع آفتاب
طلوع آفتاب در تهران
محمد رزازان
فرودگاه مهرآباد
نمایی از فرود ایرباس ایران ایر در فرودگاه مهرآباد و برج میلاد در پس زمینه
محمد رزازان
میلاد و بام تهران
نمایی از برج میلاد و شب آرام در تهران
محمد رزازان
فرودگاه مهرآباد
نام اصلی این منطقه یا نام اصلی روستای مهرآباد حسین آبادبود . تا اینکه جزو مهریه عصمت الدوله درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند . اما بعدها به مناسبت خرج های بی رویه مهرآباد به گرو رفت و از تملک خانواده او خارج شد و دادخواهی او نزد رضاخان هم بی فایده بود و به خاطر بی مهری خویشاوندان ، چنان آزرده شد که دست از مهرآباد کشید . چندی بعد ، دریکی از روزهای سال 1296 شمسی و در اواخر جنگ جهانی اول ، مردم تهران برای اولین بار شاهد پرواز هواپیما در فراز آسمان بودند . این هواپیما به صورت قطعات مجزا ، از روسیه و از طر
محمد رزازان
فرودگاه مهرآباد
فرودگاه مهرآباد در غرب شهر تهران در سال های پیشین به عنوان مطرح ترین فرودگاه استان تهران فعالیت می کرده است.
محمد رزازان
دماوند، میلاد و اکباتان
شهرک اکباتان در غرب تهران قرار دارد. شهرک اکباتان یکی از بزرگترین و مدرنترین شهرکهای خاورمیانه محسوب می گردد.
م ی ر ن آ
پارک پردیسان
بابک ارجمندی
آتشکده آمل
قدمت آتشکده (های) آمل به دوران امپراطوری ساسانی برمی گردد
جمال زعیمی یزدی
موزه نظامی کاخ سعدآباد 3
موزه نظامی کاخ سعدآباد
جمال زعیمی یزدی
موزه نظامی کاخ سعدآباد 2
کاخ موزه سعدآباد
جمال زعیمی یزدی
موزه نظامی کاخ سعدآباد
موزه نظامی در ساختمان کاخ شهرام قراردارد
جمال زعیمی یزدی
کاخ سعدآباد
باغ کاخ سعدآباد
جمال زعیمی یزدی
مجموعه کاخهای سعدآباد
مجموعه کاخهای سعدآباد واقع در شمال شهر تهران
مهدی مخلصیان
آتشکده آذرگشنسب (تخت سلیمان)
تخت سلیمان (یا آتشکده آذرگشنسب) نام محوطهٔ تاریخی بزرگی، در نزدیکی تَکاب و روستای تخت سلیمان
رضا دولتی
گورستان و زیارتگاه خالد نبی
مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی
بابک ارجمندی
زمستان روستای آهار
زمستان و برف سنگین اطراف روستای آهار - 1384
رضا دولتی
تنگه یونزا
تنگه یونزا در انتهای مسیر فشم یه گرمابدر
بابک ارجمندی
برج طغرل
برج طغرل از آثار به جا مانده از دورهٔ سلجوقیان میباشد...
نادر چقاجردی
معبد آناهیتا - كنگاور
معبد آناهیتا - كنگاور
نقد و نظر یا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. ابتدا وارد شوید!
© ۱۳۷۹-۱۴۰۴ نمای ایران
راهنمای سفر و گردشگری ایران
نقشه ایران
درباره نمای ایران
نمای زنده ایران
راهنمای نمای ایران
همکاری با نمای ایران
دریاچه کویر
جاذبههای گردشگری
جاذبههای طبیعی ایران
جاذبههای تاریخی ایران
جاذبههای فرهنگی ایران
کوهها و قلههای ایران
دژها و قلعههای ایران
وبلاگ
محتوای آموزشی
جشنوارههای نمای ایران
بومگردیها
فال و تماشا
پیکمی
پشتیبانان
کلک آزادگان
ویراویر™ راهکار هوشمند
اُیو™ راهکار هوشمندسازی
ووددن؛ دستسازههای چوبی
بابک ارجمندی