گردشگری مذهبی

گردشگری مذهبی
ابوالفضل مهدی پورچهارشنبه 4 اسفند 1395 | 8 سال پیشگردشگری وسیله ای است که افراد را با مذاهب و فرهنگ های متفاوت به یکدیگر پیوند می دهد و به آنها کمک می کند تا همدیگر را با وجود تنش های سیاسی و اجتماعی، بهتر درک کنند. از نظر سازمان جهانی جهانگردی، مذهب به عنوان یکی از اصلی ترین انگیزه های سفر شناخته شده است. «گردشگری مذهبی» یکی از زیر شاخه‌های صنعت گردشگری است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این سفرها مختص مسلمانان نیست و پیروان ادیان دیگر نیز با توجه به اعتقادات مذهبی و آثار و بقایای دین خود، به سفرهای مذهبی می‌روند. امروزه گردشگری مذهبی نیز وارد تجارت جهانی شده است و روز به روز پیشرفت می‌کند.  گردشگری مذهبی ایران برای مسلمانان بسیار غنی است اما زیارتگاه‌های غیر اسلامی معروفی نیز در ایران قرار دارد که پیروان سایر ادیان نیز می‌توانند برای سفر مذهبی روی آن‌ها حساب کنند؛ ایران با قدمت چندین هزار ساله‌ی خود، آثار تاریخی و مذهبی بسیاری را در خود جای داده و پیامبران و بزرگان دینی بسیاری در این کشور زندگی کرده‌اند که امروزه نیز مقبره‌های آن‌ها مقصد زیارتی و مذهبی مردمانی از ایران و دیگر کشورهای جهان است. . . استان خوزستان به عنوان استانی با قدمت  کهن و  دروازه ورودی اسلام به ایران  و همچنین وجود بقاع امامزادگان...مقبره بزرگان و اندیشمندان نامدار ..مساجد تاریخی حسینیه تکیه ها ... مراسمات مذهبی ادیان مختلف مانند مراسمات ...تعزیه..مراسم ایینی صایبین مندایی و امثالهم و وجود آثار مذهبی وتاریخی از ادیان مختلف میتوان یکی از قطب های گردشگری در بخش گردشگری مذهبی  در ایران دانست.که میتوان با سرمایه گذاری دراین بخش و ایجاد زیرساخت های  لازم به رونق روز افزون این بخش از گردشگری دراستان خوزستان  پرداخت. ابوالفضل مهدی پور پ.ن: تصویر۱:مراسم آیینی صایبین مندایی در شهر اهواز تصویر۲:بقعه سبز قبا در شهر دزفول تصویر۳:مسجد جامع شوشتر تصویر۴:کلیسای ابادان تصویر۵:مقبره دانیال نبی در شوش دسته‌بندیمراکز عبادی سایر ادیانکلید‌واژهگردشگریمذهبی15770 بازدید
کلیسای سنت استپانوسمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانکلیسای سنت استپانوسجلفا زیبایی‌ها و دیدنی های گوناگون و رنگارنگی دارد اما بی شک یکی از جذاب ترین آنها کلیسای سن استپانوس یا استپانوس مقدس است.
آتشکده نطنزمونا سلطانیمونا سلطانیآتشکده نطنزآتشکده نطنز ،نیایشگاه زرتشتيان
چهارطاقی جرهنادر چقاجردینادر چقاجردیچهارطاقی جرهچهارطاقی (آتشگاه) بالاده یا جره با ارتفاع ۱۴ متر بر بالای تپه ای مرتفع در شمال شرقی شهر بالاده قرار گرفته است که یکی از پنج آتشکده ساخته شده توسط مهرنرسی وزیر بهرام دوم در مسیر فیروزآباد به بیشاپور میباشد.
آتشکده سنگی دارابنادر چقاجردینادر چقاجردیآتشکده سنگی دارابتنهاترین نیایشگاه‌ این بنای ساسانی که در 6 کیلومتری شهر داراب ساخته شده است تنها چهارتاقی در ایران است که همه‌ی دیوارها، ستون ها، سقف‌ها و اتاق‌ها به گونه‌ی یکپارچه در دل کوه تراشیده شده و آن را با نام چهارتاقی سنگی، آتشکده سنگی، آتشکده آذرخش و مسجد سنگی نیز می‌شناسند.
قره کلیساسمانه زارعیسمانه زارعیقره کلیسایکی از آثار ثبت جهانی ایران قره کلیساست. این کلیسا در شمال غرب ایران در استان آذربایجان غربی و شهرستان چالدران و در قریه قره کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی سیه‌چشمه و هفت کیلومتری شمال جاده چالدران به قره‌ضیاءالدین قرار دارد و همچنین در جنوب ماکو واقع است.
معبد هندوهاعبدل شعبانیعبدل شعبانیمعبد هندوهامعبد هندوها در خیابان اصلی و مرکز تجاری شهر بندرعباس نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند
کلیسای قلعه پرتغالی های جزیره هرمزجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیکلیسای قلعه پرتغالی های جزیره هرمزاین کلیسا در حیاط مرکزی قلعه و شبیه سرداب ساخته شده است.
قره کلیسا شهرستان چالدرانفرزاد محسن نژادقره کلیسا شهرستان چالدرانقره کلیسا،کلیسای تادئوس مقدس یا کلیسای طاطاووس
کوچکترین کلیسای ایران در ارومیهمحمد رزازانمحمد رزازانکوچکترین کلیسای ایران در ارومیهاین کلیسا در تپه های اطراف ارومیه قرار گرفته است و کوچکترین کلیسای ایران است.
كلیسای سنت استپانوسمحمد نورمحمديانمحمد نورمحمديانكلیسای سنت استپانوسكلیسای سنت استپانوس دومین كلیسای مهم ارامنه ایران است.
آتشکده آملبابک ارجمندیبابک ارجمندیآتشکده آملقدمت آتشکده (های) آمل به دوران امپراطوری ساسانی برمی گردد
آتشکده آذرگشنسب (تخت سلیمان)مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانآتشکده آذرگشنسب (تخت سلیمان)تخت سلیمان (یا آتشکده آذرگشنسب) نام محوطهٔ تاریخی بزرگی، در نزدیکی تَکاب و روستای تخت سلیمان
آخرین پست‌ها