فنجان نماها، حلقه و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماها، حلقه و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخهنر در ایران باستان بقدری مرموز، درهم تنیده، استیلیزه شده، گسترده و دارای سیر تحول و تطوّر بوده؛ که انسان واقعاً مات و مبهوت می شود. براستی هنرمندان آن آثار زیبا و پیچیده، چه کسانی بوده اند؟ با آن نبوغ و اندیشه گری! سیر و عظمت هنر آنان از هنر سنگ تا هنر سفال، مفرغ، دستبافت ها و... شگفت انگیز است. از پیام های ساده و پیچیده ی آنها در قالب هنرهای گوناگون، پی به افق اندیشه و نگاه عمیق آنها می بریم.
راز نقش های بزکوهی با نقطه ها در شاخ، در میان سنگ نگاره های کهن ایران و سفال های پیش از تاریخمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردراز نقش های بزکوهی با نقطه ها در شاخ، در میان سنگ نگاره های کهن ایران و سفال های پیش از تاریخطرح گرافیکی و بسیاز زیبای بزکوهی در سبک هنری اندیشه نگار ideogram که بر نماد زایندگی(شیر) در زیر شکم آن تاکیــد شده و مجموعه ای از آرزوهای هنرمند هم در میان شاخ های آن برجسته نمایش داده شده است. این اندیشه و باور ملهم از نقاشیهای کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران است؛ که در قالب نوعی خط تصویری Pictogram در ترکیب هنرهای زیبا به نمایش در آورده شده است. رد پـای این هنر در سنگ نگــاره های کوبشی و رنگین نگاره (حدود 10000 پ.م.) و سفال ها (سگز آباد، حدود 5000 پ.م.) نیز دیده می شود. این رمز گشایی و سیر تطبیق بر
نقاشی‌های کهن دیواره‌ی کوه‌ها تا طرح روی سفالینه‌های پیش از تاریخ ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقاشی‌های کهن دیواره‌ی کوه‌ها تا طرح روی سفالینه‌های پیش از تاریخ ایراندیواره‌ی کوهی که برآن نقش یک بزکوهی کهن حک شده و طبیعت شاخ های آن را به دو نیم کرده است.
جایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردجایگاه نقطه بر سنگ نگاره های کهن و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ ایرانعلم باستان شناسی، انسان شناسی و پژوهش هنر در ایران برعکس کشورهای غربی بسیار پیچیده، درهم تنیده و دشوار و از یک ذهنیت فلسفی خاص برخوردار است. برای مثال، نگارنده تاکنون هیچ نوشته یا تحقیقی در خصوص جایگاه و ارزش نقطه در هنرباستان نیافته ام؟!
فنجان نماهای پیش از تاریخ ایران Prehistoric Cup marks of Iranمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماهای پیش از تاریخ ایران Prehistoric Cup marks of Iranیک تخته سنگ بر دامنه ی کوهی که طی هزاره ها ( از حدود هزاره نهم پ.م) بر آن گودی هایی ایجاد شده که به آنها فنجان نما ( Cup mark) می گویند.
سنگ نگاره های تیمره گلپایگان شناسنامه هویت هنر پیش از تاریخ ایرانمحسن  جمالیمحسن جمالیسنگ نگاره های تیمره گلپایگان شناسنامه هویت هنر پیش از تاریخ ایرانیوز شکاری اهلی شده بر روی سنگ نگاره های تیمره گلپایگان
شباهت سنگ نگاره های پیش از تاریخ ایران با نقاشی های کهن غار لاسکو در فرانسهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت سنگ نگاره های پیش از تاریخ ایران با نقاشی های کهن غار لاسکو در فرانسهاز منظر سنگ نگاره های کهن، می توان نگاه ساده و پیچیده نگارگران اعصار کهن را رصد کرد.
شباهت سنگ نگاره های پیش از تاریخ ایران با نقاشی های کهن غار لاسکو در فرانسهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت سنگ نگاره های پیش از تاریخ ایران با نقاشی های کهن غار لاسکو در فرانسههنرهای صخره ای کهن ایران، دارای شباهت های ظاهری و پیامی متعدد با نقاشی های کهن خیلی از نقاط جهان هستند.
رد پای رقص های آیینی، از نقاشی های کهن تا پیکره های گلی پیش از تاریخمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پای رقص های آیینی، از نقاشی های کهن تا پیکره های گلی پیش از تاریخبعضی نقاشی های کهن petroglyphs مکشوفه در ایران، گویای سیر اندیشه و باورهای انسان در زمان های طولانی و نقاطی بس بعید از یکدیگرند.
جلوه منبت گلپایگان و سنگ نگاره های پیش از تاریخ تیمره گلپایگانمحسن  جمالیمحسن جمالیجلوه منبت گلپایگان و سنگ نگاره های پیش از تاریخ تیمره گلپایگانمنبت گلپایگان و سنگ نگاره های پیش از تاریخ تیمره گلپایگان
مجموعه تاریخی اقامتی نراقیهامحمد جواد مرادی نراقیمحمد جواد مرادی نراقیمجموعه تاریخی اقامتی نراقیهاتضمین امنیت و تمیزی با بهترین قیمت
گزارشی کوتاه از نشست سوم مهرماه در خانه اندیشمندان تهرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردگزارشی کوتاه از نشست سوم مهرماه در خانه اندیشمندان تهرانع اصلی نشست برای نخستین بار در ایران در خصوص هنرهای صخره ای در قلمرو جغرافیای فلات مرکزی ایران بود. برای ارایه هر پروژه علمی، نخست ضروری است؛ تا تعارف عملیاتی، کاربردی در راستای موضع مورد نظرارایه شود. برای مثال: سنگ نگاره یا Rock Art چیست؟ که ما تعاریف متعددی در سطح ملی و جهانی ارایه دادیم.
رازها و سخن ها در کتیبه کهن سطری و جام شوشمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرازها و سخن ها در کتیبه کهن سطری و جام شوشکتیبه ای با خط سطری ( ProtoElamite or Linear)، کشف شده درکوه های تیمره، با دیرینگی حدود 2300 پ.م؛ که یکی از علایم خطی بکار رفته در آن استیلــیزه شده ی (خلاصه و پیچیده شده) نقش بزکوهی است؛ به مضمون درخواست فـــــزونی نعمت و نگهـــــداری ما.
کشف کتیبه ای با خط سطری( پیش ایلامی)محمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف کتیبه ای با خط سطری( پیش ایلامی)کشف کتیبه ای با خط سطری Linear (2300 پ.م.) در سال 1387 در تیمره، که با همکاری پژوهشکده خط و زبان از آن بعنوان یکی از کهن ترین کتیبه های خطی ایـران، مولاژ تهیه شد.
کشف و معرفی یکی از کهن ترین کتیبه های خط در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف و معرفی یکی از کهن ترین کتیبه های خط در ایرانطی بررسی ها و مستند نگاری که از سنگ نگاره های تیمره، در سال 1385برفراز کوهی در چم اسبه غرقاب، از توابع گلپایگان داشتیم؛ به تخته سنگی ستروگ با علایم خطوط سطریLinear (2300 پ.م.) بر خورد کردیم؛ که برای ما بسیار جالب و شگفت انگیز بود.
جام زرین ایلام، با هنری اعجاز گونه و فخر بشریمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردجام زرین ایلام، با هنری اعجاز گونه و فخر بشریجام زرین ایلام ( حدود 1500 پ.م.) با هنری اعجاز گونه، این جام یکی از افتخارهای بزرگ ملت ایران است؛ که عظمت گذشته ی این سرزمین را از ابعاد گوناگون به نمایش می گذارد. نگارنده، بررسی هایی که بر روی بعضی از آثار هنری جوامع بشری گذشته داشته ؛ تاکنون بدیلی همسنگ و هم پیام این اثری هنری نیافته است.
از هنر سنگ تا هنر سفالمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرداز هنر سنگ تا هنر سفالمطالعات و بررسی های دو دهه ی ما بر روی نقاشی های کهن غارها و کوه های نقاط مختلف ایران، نشان از یک سیر در هم تنیده از پیام و مضمون در نقاشی های کهن غارها و کوه های ایران و طرح های روی سفالینه های پیش از تاریخ ایران دارد.
نقاشی های کهن غار دوشه، سیر و نمایشی از اهلی کردن اسبمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقاشی های کهن غار دوشه، سیر و نمایشی از اهلی کردن اسبنقاشی های کهنی که در کوه ها و غارها یافت می شوند؛ چند خط ساده و بی روح و پیام نیستند. آنها حاصل اندیشه ها، باورها و دیده های انسان هایی هستند که اطلاعات دوران زیست خود را در قالب کدها، درون نقاشی ها فایل زیپ کرده و به ما انتقال داده اند.
پارک ملی توران از دروازه طرودبابک ارجمندیبابک ارجمندیپارک ملی توران از دروازه طرودپارک ملی توران در جنوب شرقی استان سمنان و شهرستان شاهرود قرار گرفته
مردمانی که سخن ها در دل تاریخ دارند و ما نمی دانیم.محمد ناصری فردمحمد ناصری فردمردمانی که سخن ها در دل تاریخ دارند و ما نمی دانیم.نقش دو اسب اصیل ایرانی یکی در پله پیشکش های تخت جمشید و دیگری در کوه های تیمره، شگفت آنکه دُم هر دو اسب را گره زده اند
غار کرفتو در کردستان، اعجاز سیر خط ، هنر و تاریخمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردغار کرفتو در کردستان، اعجاز سیر خط ، هنر و تاریخغـار کرفتو در استان کردستان( شهرستان سقز)، از اعجـاز تاریخ و سیر هنر زندگی بشراست. در آنجا نخستین ظرف های اولیه Cup mark پیش از اختراع سفال را که فخر موجود درغار است؛ می توان دید.
دیدار یک روزه از سنگ نگاره های کهن تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرددیدار یک روزه از سنگ نگاره های کهن تیمرهسنگ نگاره های تیمره ، دروازه هایی به گذشته های دور.
راز آرم  دانشگاه تهرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردراز آرم دانشگاه تهرانآرم زیبای دانشگاه تهران، برگرفته از هنر اعجاز گونه ی گچ بُری دورره ساسانی در تیسفون است؛ که روان شاد، دکتر محسن مقدم با دگرباز آفرینی آن شاهکاری در حد آن هنر کهن خلق کرده است(سال 1315). نمادی بسیار زیبا، پیچیده و پر از پیام (نماد ایران باستان)!
کشف نقوش پیش گربه سانان کهن در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقوش پیش گربه سانان کهن در ایرانشاید پروایلوروس ها Proailurus گربه سان اولیه بوده اند که طی گذر زمان منقرض یا تغییر شکل سازگاری داده اند. یا شاید سودالوروس اجداد گربه سانان امروزی بوده اند که بسیار بزرگ و غول پیکر بوده اند.
رمز گشایی از نقاشی غار میر ملاس در کوهدشت لرستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرمز گشایی از نقاشی غار میر ملاس در کوهدشت لرستاننقش رنگین نگاره ای متعلق به غار میرملاس کوهدشت (تصویر وسط) که در سال ۱۳۴۸ بدست زنده یاد حمید ایزد پناه کشف شده
رد پای پیکره های مفرغی پیش از میلاد در میان سنگ نگاره های کهنمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پای پیکره های مفرغی پیش از میلاد در میان سنگ نگاره های کهننقش مردی تنومند، با کلاهخود یا سیماچه ی شاخدار بر سر، که به حالت نیایش و احترام دست ها بر سینه دارد(حدود پنج هزار سال پیش از میلاد).
اقامتگاه بوم‌گردی خانه ناصر لشکربوم ما بوم ما اقامتگاه بوم‌گردی خانه ناصر لشکرخانه ناصر لشکر در قلعه اندرونی واقع شده است و دارای معماری قاجاری بوده، درب اصلی خانه هشتی شده و دارای امکاناتی نظیر دالان، بادگیر، برج نظامی، گودال باغچه، حوض، ایوان، سرداب، انبار، مطبخ با تنور و اجاق هیزمی است.
اقامتگاه بوم‌گردی میرزا غلام حسین خانبوم ما بوم ما اقامتگاه بوم‌گردی میرزا غلام حسین خاناقامتگاه از یک سو به دشت کویر می‌رسد. قلعه دختر، سد تاریخی، آبشار و رودخانه در نزدیکی روستای درونه است.
۷ نکته برای فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایلبابک ارجمندیبابک ارجمندی۷ نکته برای فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایلنکاتی که در فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایل باید بدانید!
جاذبه های گردشگری ایراننمای ایران نمای ایران جاذبه های گردشگری ایرانمعرفی جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و ... گردشگری ایران
رد پاهایی از فرازمینی ها در میان سنگ نگاره های کهن ایران و پرومحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پاهایی از فرازمینی ها در میان سنگ نگاره های کهن ایران و پرومقایسه و تطبیق برخی از نقوش سنگ نگاره های ایران (کوه های تیمره در اطراف خمین) و کشور پرو در آمریکای جنوبی ، افرادی با کلاه خودهای مشابه و اجزای انسانی خاص (هاله ای از نور). گویی همه آنها بدست یک هنرمند در آن سرزمین های دور از هم حک شده است!
مجموعه تاریخی اقامتی چپیلهبوم ما بوم ما مجموعه تاریخی اقامتی چپیلههمت دو پدر و دو پسر در احیا گوشه ای از تاریخ کهن ایران زمین
روستای اصفهکپروین هاوشپروین هاوشروستای اصفهکاصفهک، روستایی است در میانه‌ی کویر مرکزی ایران در استان خراسان جنوبی و با مجموعه سکونتگاه های تاریخی که بافت تاریخی آن در چند دهه ی اخیر خالی ازحیات میگردد اما در پی بازسازی و احیای روستا،حیاتی دوباره می‌یابد. روستای اصفهک را میتوان از موفق ‌ترین نمونه‌های بازسازی مشارکتی به دست نیروهای مدنی و متخصص دانست.
علیرضا آسیابانعلیرضا آسیابانروایت و شرح مختصری از انواع آناز آنجا که «روایت» در مبداء، از حوزه های ادبی بیان می شود و اکنون در دنیای visual (بصری) راه پیدا کرده است؛ در این بخش خواهان توضیحاتی مختصر از مبحث گسترده روایت در فیلم می باشیم تا شاید، جوابی در راه رسیدن ما به مقصد باشد.
عمار کیوانیعمار کیوانیاستفاده از نور طبیعی یا مصنوعی در فیلمبرداریبسیاری از هنرمندان عرصه تصویر قطع به یقین تا به حال با این سوال مواجه شده‌اند که آیا کار با استفاده از نور طبیعی بهتر انجام می‌شود یا نور مصنوعی؟ تفاوت‌های نور طبیعی و مصنوعی در چیست؟این نوشتار پاسخ به این پرسش است
قلعه کنگلو معروف به عقاب مازندرانبابک ارجمندیبابک ارجمندیقلعه کنگلو معروف به عقاب مازندرانعقاب مازندران یا قلعه کنگلو یادگاری اساطیری
قلعه كوهابسپیده اصلانسپیده اصلانقلعه كوهاباین کاروانسرا متعلق به دوره صفوی بوده و به شماره ۱۴۸۹ در سال 1355 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است
آوای سنگ؛ گزارشی از سنگ نگاره های منطقه تیمرهپروین هاوشپروین هاوشآوای سنگ؛ گزارشی از سنگ نگاره های منطقه تیمرهبا گذر از منطقه تیمره واقع در دشت گلپایگان، متوجه نماد‌ها و سنگ نگاره های فراوانی از نقوش انسانی و حیوانی گرفته تا نشانه‌ها و سنگ نوشته‌هایی نقش بسته بر صخره های سنگی در منطقه می‌شویم
برند خارجی یا لباس داخلی در مذاق میرزا محمدتقی‌خان فراهانی (امیر کبیر)سپیده اصلانسپیده اصلانبرند خارجی یا لباس داخلی در مذاق میرزا محمدتقی‌خان فراهانی (امیر کبیر)امیر کبیر اهمیت بالایی به استفاده از پوشش و دستبافته های داخلی می‌داد. تمام پوشش خود را از کالای با ارزش داخلی تهیه می‌کرد.
پمبه یا پنبهسپیده اصلانسپیده اصلانپمبه یا پنبهواژه پمبه در زبان طبری آن چیزی که مظهر لطافت و نرمی است پنبه نامیده می شود. امروزه این لغت با کلمه پنبه جایگزین شده است.
ایرانیان از اولین مخترعان خط بوده‌اندمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردایرانیان از اولین مخترعان خط بوده‌اندباستان شناس فرانسوی، با رمزگشایی نخستین خط عیلامی که قدمتی بیش از چهار هزار سال دارد، ایرانیان را نخستین مخترعان خط در کنار تمدن بین النهرین اعلام کرد.
بنای تاریخی عباس آبادمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانبنای تاریخی عباس آبادکاخ عباس آباد نطنز، یادگاری از دوران صفویه است که در کنار جاده قدیم نطنز به کاشان قرار دارد.
رد پاهایی کهن از مهاجرت مردمان فلات ایران طی هزاره ها به قاره امریکامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردرد پاهایی کهن از مهاجرت مردمان فلات ایران طی هزاره ها به قاره امریکانقش اسب سواری درحال شكار که چون سرخپوستان کهن امریکا تیغه هایی شبیه پَر پرندگان بر پشتش دارد.
چگونه از درها و پنجره ها عکاسی کنیمنمای ایران راهنمانمای ایران راهنماچگونه از درها و پنجره ها عکاسی کنیممی‌دانید که نور مهمترین عنصر در هر عکسی است که می گیرید. بعضی اوقات شما به اندازه کافی خوش شانس هستید که نور فوق العاده ای پیدا کنید، ودر این حالت، عکس های شما بهترین حالت خود را می گیرند. در بعضی اوقات شما با نور چالش برانگیزی درگیر می شوید، و برای بهره‌گیری هر چه بهتر از موقعیت ، باید برخی از استراتژی‌ها را به کار بگیرید. نورسنجی در پنجره و درها چالش برانگیز است. نوری که از منفذی از ساختمان به داخل فضا وارد می شود، خواه با یک تکه شیشه ای پوشانده شود و خواه بدون پوشش باشد، در مقایسه با نور محیط یک اتاق بسی
مسجد تاریخانه دامغانمصطفی ربیعی بهشتیمصطفی ربیعی بهشتیمسجد تاریخانه دامغانمسجد تاریخانه قدیمی‌ترین مسجد در ایران است.
کشف نقش حشره ای کهن که در هزاره های پیش در ایران می زیسته و منقرض شدهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقش حشره ای کهن که در هزاره های پیش در ایران می زیسته و منقرض شدهکشف سنگ نگاره ای(حدود 2000 پ.م) که شباهت به یکی از گونه حشرات منقرض شده در ایران دارد. با همکاری گروهی از حشره شناسان ایران، مقاله ای در آن خصوص نوشته و به یکی از مجله های معتبر علمی زیست شناسی در آمریکا ارسال کردیم و...
یک امپراتوری تازه متولد، امپراتوری روم و سرزمین هایش را به تسخیر خود درآوردفاطمه کریمیانفاطمه کریمیانیک امپراتوری تازه متولد، امپراتوری روم و سرزمین هایش را به تسخیر خود درآورددر قرن ششم میلادی، قدرت نظامی و فرهنگی ساسانیان با پادشاهی خسرو اول، که در سال 531 میلادی به قدرت رسید، به اوج خود رسید
تاریخچه ایراجدریاچه کویر دریاچه کویر تاریخچه ایراجنام روستای تاریخی ایراج در متون قدیمی ارابه و در بعضی متون نیز نام زرتشتی ارا آمده است.
روستای گرمهدریاچه کویر دریاچه کویر روستای گرمهروستای گرمه از توابع خور و بیابانک، در ۴۰ کیلومتری جنوب شهرستان خور استان اصفهان و در حاشیۀ کویر مرکزی ایران قرار گرفته است.
برای یافتن توضیحات عکس و مکان، چگونه از منابع نامعتبر فرار کنیمنمای ایران نمای ایران برای یافتن توضیحات عکس و مکان، چگونه از منابع نامعتبر فرار کنیمدر دنیای شلوغ اطلاعات به اصالت کدام منابع می‌توان اتکا کرد.
تاریخچه دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر تاریخچه دامغاننام دامغان در ابتدا به این دلیل که مغان (روحانیون زرتشتی) سبب عمران و آبادی آن شده بودند، دِه مغان بوده است.
مسجد تاریخانه دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر مسجد تاریخانه دامغانتاریخانۀ دامغان معبدی‌ست که در دورۀ اسلامی به عنوان مسجد از آن استفاده می‌شد
سنگ نگاره های تیمره گلپایگانمحسن  جمالیمحسن جمالیسنگ نگاره های تیمره گلپایگانیوز و باز شکاری اهلی شده بر روی سنگ نگاره های تیمره گلپایگان
سنگ نگاره های تیمره گلپایگان جلوه ای دیرینه از تاریخ هنر ایران زمینمحسن  جمالیمحسن جمالیسنگ نگاره های تیمره گلپایگان جلوه ای دیرینه از تاریخ هنر ایران زمینتصاویر زیبایی از زیست گوزن مرال در هزاره های دور در منطقه تیمره گلپایگان
درگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان,شهربیشاپور،کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش دومپروین هاوشپروین هاوشدرگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان,شهربیشاپور،کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش دومخلق بسیاری از آثار هنری از جمله نقش برجسته ها و کتیبه ها در دوره ساسانی به طور مستقیم نتیجه اتفاقات سیاسی و اجتماعی این دوره بوده است و شاهان ساسانی جهت گزارش این رویدادها به آیندگان و جاودانه کردن خود در تاریخ به خلق این آثار هنری اقدام کرده اند.
تاریخچه گرمساردریاچه کویر دریاچه کویر تاریخچه گرمسارشهرستان گرمسار در غرب استان سمنان و در فاصلهٔ ۱۱۰ کیلومتری از جنوب شرقی استان تهران قرار دارد.
درگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپروین هاوشپروین هاوشدرگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپس از فروپاشی حکومت پارتیان به دست اردشیر بابکان ،در اوایل قرن سوم میلادی،قدرتی جدید به نام سلسله ساسانی روی کار آمد.بنیان تعدادی از شهر های تاریخی ایران به دو پادشاه نخستین این سلسله ،اردشیر و شاپور منسوب است که ساخت هر یک از این شهر ها اهدافی را دنبال میکرد.
مسجد تاریخانه دامغان کهنترین مسجد ایرانبابک ارجمندیبابک ارجمندیمسجد تاریخانه دامغان کهنترین مسجد ایرانمسجد تاریخانۀ دامغان یکی از کهن‌ترین مساجد ایرانی ست. پژوهشگرانی بر این نظر هستند که بنای اصلی متعلق به دوران پارتیان یا ساسانیان است که با ظهور و گسترش اسلام، به مسجد تبدیل شده است.
420 نتیجه 1 از 723