ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش چهارم)

ادامه مبحث خط در ترکیب بندی

  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش چهارم)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش چهارم)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش چهارم)
مهدی مخلصیانشنبه 6 ارديبهشت 1399 | 4 سال پیشقطر بالارو قطر میانه خط افقی و عمودی است و از نظر گرمی و سردی متعادل است. قطر تحرک دارد و چشم را با خود به گوشه تصویر می‌برد و برای اینکه نگاه را به بیرون عکس نکشاند به بازدارنده‌ای عمودی یا افقی نیاز دارد. قطری که از گوشه پایین سمت چپ به گوشه بالا سمت راست می‌رود موزون‌ترین و متعادل‌ترین قطر است و کمترین نیاز را به بازدارنده‌های عمودی یا افقی دارد (عکس شماره ۱۷). قطر پایین‌رو قطر پایین‌رو از گوشه بالای سمت چپ به سمت گوشه پایین سمت راست حرکت‌ می‌کند. این حرکت بسیار قوی است و به بازدارنده‌ای عمودی و افقی برای جلوگیری از خروج چشم از گوشه پایین راست تصویر نیاز دارد. عکس شماره ۲ که پیشتر در بخش قطع مربع آمده است، همه انواع خط راست اصلی را در برمی‌گیرد. در کنار هم بودن همه این انواع به همراه قطع مربع، تعادل کاملی را می‌رساند. خط مایل به خط‌های راست دیگر به جز خطهای افقی،‌عمودی و قطری که در راستاهای دیگری امتداد دارند خط مایل می‌گویند. خط مایل با نقطه که محکم در جایگاهش ثابت است در تضاد است. خط مایل بی‌نظمی و بی‌تعادلی را وارد عکس می‌کند که باید به وسیله خطهای افقی یا عمودی دوباره برقرار شود. در عکس شماره ۱۸ لبه‌های پله‌های برقی در دو طرف عکس، قاب پنجره‌ها و لبه دیوار دو طرف خط‌های مایل هستند که با خطهای افقی لبه پله‌ها و نیز خطهای عمودی چترها به تعادل می‌رسد. گونه‌های دیگر خط تمامی خطهایی که در مسیر مستقیمی حرکت نمی‌کنند در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. مانند خطهای منحنی، موجدار، دندانه‌دار (زیگ‌زاگ) و هر نوع دیگری از خط. هر خط بیان خاص خود را دارد. خطی که دارای مسیری با زاویه‌ها و دندانه‌های تیز است دارای بیانی سخت‌تر و خشن‌تر از خطی با انحناهای نرم است. خط‌های دارای مسیر آزاد دارای بیشترین قدرت بیان هستند. این نکته در عکس‌های تک رنگی که تضاد بالایی دارند بهتر دیده می‌شود.در عکس شماره ۱۹ تضاد تیرگی شاخه‌ها در پس‌زمینه روشن خط‌های آزادی را ایجاد کرده که در مرکز آن یک خط عمودی قرار گرفته است. خطها با یکدیگر نیز می توانند تضاد داشته باشند. خطی دندانه دار اگر در کنار خطی با مسیر آزاد قرار گیرد دندانه‌دارتر به نظر خواهد رسید این نکته در همان عکس بین شاخه‌های دندانه‌دار دارای برگ با دیگر شاخه‌ها دیده می‌شود. منبع : کتاب «ترکیب بندی در عکاسی» نوشته هارالد مانته ترجمه پیروز سیار همه عکسهای این بخش از نگارندهدسته‌بندیآموزشکلید‌واژهترکیب بندی در عکاسیبخش چهارمآموزش16065 بازدید
سپیده ممنون و عکس ها در متن خیلی خوب هستنددوشنبه 8 ارديبهشت 1399 | 4 سال پیش
۷ نکته برای فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایلبابک ارجمندیبابک ارجمندی۷ نکته برای فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایلنکاتی که در فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایل باید بدانید!
نحوه شرکت در جشنواره نمای ایران و مسابقه فیلم کوتاه زادگاهعلی باباخانیعلی باباخانینحوه شرکت در جشنواره نمای ایران و مسابقه فیلم کوتاه زادگاهبرای شرکت در جشنواره فیلم کوتاه زادگاه لطفا فیلم آموزشی را مشاهده بفرمایید...
علیرضا آسیابانعلیرضا آسیابانروایت و شرح مختصری از انواع آناز آنجا که «روایت» در مبداء، از حوزه های ادبی بیان می شود و اکنون در دنیای visual (بصری) راه پیدا کرده است؛ در این بخش خواهان توضیحاتی مختصر از مبحث گسترده روایت در فیلم می باشیم تا شاید، جوابی در راه رسیدن ما به مقصد باشد.
زیبایی شناسی و ترکیب بندی در فیلمجواد رضاییجواد رضاییزیبایی شناسی و ترکیب بندی در فیلمزیبایی شناسی به زبان ساده لذت ناشی از حس هنری است. ترکیب بندی شامل چگونگی چیدمان عناصر صحنه در قاب دوربین است و هنری است که این عناصر را برای پیشبرد داستان، آشکار کردن شخصیت و ایجاد احساسات ترکیب می کند. دانستن قوانین ترکیب شات و استفاده خوب از آنها می تواند مخاطبان شما را از ابتدا تا انتها درگیر خود کند.
عمار کیوانیعمار کیوانیاستفاده از نور طبیعی یا مصنوعی در فیلمبرداریبسیاری از هنرمندان عرصه تصویر قطع به یقین تا به حال با این سوال مواجه شده‌اند که آیا کار با استفاده از نور طبیعی بهتر انجام می‌شود یا نور مصنوعی؟ تفاوت‌های نور طبیعی و مصنوعی در چیست؟این نوشتار پاسخ به این پرسش است
موسیقی فیلمعباس رحمانیعباس رحمانیموسیقی فیلمبا توجه به اینکه تولید محتوای ویدئویی و فیلمسازی از اصلی‌ترین هنرهای تجسمی هستند اما اهمیت هماهنگی موسیقی و تصویر انکارناپذیر است. در هر صحنه فیلم یا ویدئو، کارگردان در تلاش است تا مفهوم خاصی را بیان کند. نورپردازی، مکان فیلمبرداری و...انتخاب دقیق این المان‌ها باعث ایجاد ذهنیت در مخاطب می‌شود. از میان ابزراهای هنری فیلمسازی، موسیقی یکی از حیاتی‌ترین آنها به‌حساب می‌آید.استفاده از موسیقی معروف برای انتقال حس فیلم یا ساخت موسیقی در جهت خلق حس جدید در مخاطب، موجب ماندگاری یک اثر در ذهن بیننده می شود.
معیارهای داوری فیلم کوتاه نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانمعیارهای داوری فیلم کوتاه نمای ایرانچگونگی داوری جشنواره فیلم کوتاه زادگاه
جشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانراهنمای شرکت در جشنواره فیلم کوتاه زادگاهچگونه در جشنواره فیلم کوتاه زادگاه شرکت کنم. پاسخ به سوال هایی که شما جهت شرکت در جشنواره دارید.
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش سوم)مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانترکیب‌بندی در عکاسی (بخش سوم)در دو بخش پیشین درباره قطع عکس و تاثیر آن در ترکیب‌بندی گفته شد سپس به تعریف نقطه در ترکیب‌بندی پرداخته شد. اکنون نوبت بررسی خط است.
آموزش ویرایش عکس - قسمت سومجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانآموزش ویرایش عکس - قسمت سومدر این آموزش عکس دیگری را ویرایش رنگ و نور می‌کنیم.
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش دوم)مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانترکیب‌بندی در عکاسی (بخش دوم)در ادامه مبحث ترکیب‌بندی، به تعریف نقطه و کارکرد آن در عکس و نیز رابطه‌ی نقطه‌ها با یکدیگر می‌پردازیم
آموزش ویرایش عکس - قسمت دومجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانآموزش ویرایش عکس - قسمت دومآموزش ادیت عکس با استفاده از نرم‌افزار GIMP
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)عکاسی نیز مانند هر هنر دیگری دارای اصول و قواعدی است که رعایت آنها باعث می‌شود یک اثر واجد ارزش هنری شود. در این مطلب تلاش می‌شود تا این اصول و قواعد به شکلی ساده به همه مخاطبان آموزش داده شود.
آموزش ویرایش عکس - قسمت اولجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانآموزش ویرایش عکس - قسمت اولدر این سری ویدیوی آموزشی قصد داریم ویرایش نور و رنگ عکس را آموزش دهیم
آموزش را درست آموزش دهیم!علی باباخانیعلی باباخانیآموزش را درست آموزش دهیم!این پست به آموزش تهیه دستورالعمل‌ها و پست‌های آموزشی می پردازد.
چگونه از درها و پنجره ها عکاسی کنیمنمای ایران راهنمانمای ایران راهنماچگونه از درها و پنجره ها عکاسی کنیممی‌دانید که نور مهمترین عنصر در هر عکسی است که می گیرید. بعضی اوقات شما به اندازه کافی خوش شانس هستید که نور فوق العاده ای پیدا کنید، ودر این حالت، عکس های شما بهترین حالت خود را می گیرند. در بعضی اوقات شما با نور چالش برانگیزی درگیر می شوید، و برای بهره‌گیری هر چه بهتر از موقعیت ، باید برخی از استراتژی‌ها را به کار بگیرید. نورسنجی در پنجره و درها چالش برانگیز است. نوری که از منفذی از ساختمان به داخل فضا وارد می شود، خواه با یک تکه شیشه ای پوشانده شود و خواه بدون پوشش باشد، در مقایسه با نور محیط یک اتاق بسی
چگونه درست بنویسیم؟علی باباخانیعلی باباخانیچگونه درست بنویسیم؟در این پست قصد داریم شیوه صحیح نگارش فارسی را برای ارسال پست در نمای ایران یادآوری کنیم.
برای یافتن توضیحات عکس و مکان، چگونه از منابع نامعتبر فرار کنیمنمای ایران نمای ایران برای یافتن توضیحات عکس و مکان، چگونه از منابع نامعتبر فرار کنیمدر دنیای شلوغ اطلاعات به اصالت کدام منابع می‌توان اتکا کرد.
نکات کاربردی جهت سفرنامه نویسیسپیده اصلانسپیده اصلاننکات کاربردی جهت سفرنامه نویسیسفرنامه برداشت شخصی شما از تجربه یک مکان است. که می تواند یک گزارش کتبی با جزئیات بسیار یا یک قصه با روایت شما باشد که معمولا به وسیله تصاویر پشتیبانی می شود.
نکته‌های عکاسی از فضا‌های معمارینمای ایران نمای ایران نکته‌های عکاسی از فضا‌های معمارینور مقابل برای عکس‌های معماری بهترین حالت است. این نوع نور در آغاز روز و بعد ازظهرها روشنایی و ماندگاری بیشتری برای عکاسی دارد. در این ساعت ها چون نور خورشید مایل می تابد، حجم ها و بافت سطوح بسیار بهتر دیده می شوند،‌ سایه‌های جالب توجهی در سراسر نمای ساختمان جزییات بیرونی را برجسته می‌کنند و به بنا ظاهر سه‌بعدی‌تری می‌بخشند.