ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش دوم)

در ادامه مبحث ترکیب‌بندی، به تعریف نقطه و کارکرد آن در عکس و نیز رابطه‌ی نقطه‌ها با یکدیگر می‌پردازیم

  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش دوم)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش دوم)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش دوم)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش دوم)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش دوم)
مهدی مخلصیانجمعه 22 فروردين 1399 | 5 سال پیشنقطه قوی در هندسه، به شکلی که طول و عرض آن صفر باشد نقطه می‌گویند. واسیلی کاندینسکی (هنرمند نقاش روس) درباره نقطه می‌گوید : «... مکان خود را به محکمی اشغال می‌کند و هیچگونه گرایشی برای حرکت کردن در امتداد افقی یا عمودی نشان نمی‌دهد» در عکاسی نقطه قوی، بخشی از تصویر است که با فضای اطرافش از نظر نور در تضاد باشد و نگاه بیینده را به خود جلب کند. نقطه قوی اگر در مرکز تصویر باشد نقش محوری در عکس خواهد داشت و اگر نقطه به یکی از کناره‌ها بسیار نزدیک شود، می‌تواند تعادل را در عکس به هم بزند. اگر نقطه در یکی از نقاط طلایی (در آینده به آن اشاره خواهد شد) قرار بگیرد،‌ می‌تواند تضاد کمی (در آینده توضیح داده خواهد شد) را تشدید کند. در عکس شماره ۷ این تضاد بین تیره و روشن و پدید آمدن یک نقطه قوی را می‌توانید به خوبی ببینید. در عکس شماره ۸ این تضاد بین رنگ لاله سرخ با لاله‌های سفید است که ایجاد نقطه کرده است. شکلهای نقطه‌ها نقطه الزاما گرد نیست و می‌تواند شکلهای گوناگونی داشته باشد. نقطه می‌تواند علاوه بر دایره، شکل مربع، مثلث، مستطیل و غیره داشته باشد. نقطه می‌تواند شکلهای آزاد داشته باشد و دور (محیط) نقطه نیز می‌تواند نامنظم و حتی دندانه‌دار باشد. در عکس شماره ۹ هر یک از سیب‌ها یک نقطه هستند که وجود هر سه آنها در کنار هم یک نقطه بزرگتر را تشکیل میدهد که شکل نامنظمی دارد. قرار گرفتن آنها در نقطه طلایی باعث به وجود آمدن و تقویت یک حس تضاد کمی نیز می‌شود. نقطه‌های بی‌تعادلی گاهی در یک عکس یک نقطه می‌تواند تمام توجه بیینده را از سوژه عکس منحرف کرده و به سمت خود جلب کند و تبدیل به عنصر قالب در عکس شود. به این نقطه، نقطه بی‌تعادلی می‌گویند. معمولا در عکس‌ها تلاش می‌شود از این نقطه‌ها پرهیز شود. در عکس شماره ۱۰ تکه کاغذ سفید در گوشه پایین سمت چپ، یک نقطه بی‌تعادلی است که نگاه بیینده را از سوژه اصلی (کودک) به خود جلب می‌کند. همجواری دو نقطه اگر دو نقطه همزمان بر روی یک عکس قرار بگیرند، چشم حرکت رفت و برگشتی بین آنها انجام می‌دهد. اگر دست کم ۳ نقطه در عکس در قرار بگیرند،‌ چشم آنها را به عنوان یک خط درک می‌کند که به آن خط دیدگانی می‌گویند. برای تشکیل خط دیدگانی نیازی نیست که نقطه‌ها هم‌اندازه باشند یا در فاصله برابر از یکدیگر قرار گرفته باشند. چشم می‌تواند این فاصله‌ها را پرکند و یک خط را تشکیل دهد. این حتی نیازی به مستقیم بودن ندارد و می‌تواند منحنی باشد. در عکس شماره ۱۱ هر چراغ یک نقطه است که در کنار هم تشکیل دو خط دیدگانی می‌دهند. اگر ۳ نقطه در عکس، سه راس مثلثی را تشکیل دهند، چشم مثلث دیدگانی را تشکیل می‌دهد. جایگاه مثلث در داخل تصویر بسیار مهم است. اگر هیچ یک از اضلاع مثلث با اضلاع عکس موازی نباشد، مثلث احساس آرامی و تعادل را به وجود می‌آورد. توزیع تعدادی نقطه در یک عکس می‌تواند یک یا چند شکل دیدگانی را بیافریند. این شکل‌ها می‌تواند دایره، بیضی، مربع و یا هر شکل دیگری باشد. این شکل‌ها و اندازه و جایگاه قرارگیری آنها در عکس می تواند حالتهای مختلفی را بیافریند. دسته‌بندیآموزشکلید‌واژهترکیب بندی در عکاسینقطه16564 بازدید
فاطمه ممنون از مطالب مفیدتون. منتظر آموزش های بعدی هستم.سه‌شنبه 2 ارديبهشت 1399 | 4 سال پیش
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش سوم)مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانترکیب‌بندی در عکاسی (بخش سوم)در دو بخش پیشین درباره قطع عکس و تاثیر آن در ترکیب‌بندی گفته شد سپس به تعریف نقطه در ترکیب‌بندی پرداخته شد. اکنون نوبت بررسی خط است.
آموزش ویرایش عکس - قسمت سومجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانآموزش ویرایش عکس - قسمت سومدر این آموزش عکس دیگری را ویرایش رنگ و نور می‌کنیم.
آموزش ویرایش عکس - قسمت دومجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانآموزش ویرایش عکس - قسمت دومآموزش ادیت عکس با استفاده از نرم‌افزار GIMP
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)عکاسی نیز مانند هر هنر دیگری دارای اصول و قواعدی است که رعایت آنها باعث می‌شود یک اثر واجد ارزش هنری شود. در این مطلب تلاش می‌شود تا این اصول و قواعد به شکلی ساده به همه مخاطبان آموزش داده شود.
آموزش ویرایش عکس - قسمت اولجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانآموزش ویرایش عکس - قسمت اولدر این سری ویدیوی آموزشی قصد داریم ویرایش نور و رنگ عکس را آموزش دهیم
نکته‌های عکاسی از فضا‌های معمارینمای ایران نمای ایران نکته‌های عکاسی از فضا‌های معمارینور مقابل برای عکس‌های معماری بهترین حالت است. این نوع نور در آغاز روز و بعد ازظهرها روشنایی و ماندگاری بیشتری برای عکاسی دارد. در این ساعت ها چون نور خورشید مایل می تابد، حجم ها و بافت سطوح بسیار بهتر دیده می شوند،‌ سایه‌های جالب توجهی در سراسر نمای ساختمان جزییات بیرونی را برجسته می‌کنند و به بنا ظاهر سه‌بعدی‌تری می‌بخشند.
نکته های عکاسی از منظره های طبیعینمای ایران نمای ایران نکته های عکاسی از منظره های طبیعییکی از راههای گرفتن یک عکس خوب، قرار گرفتن در یک فضا و زمان خوب است. و به احتمال بسیار زیاد شما این فرصت را دارید که گاهی صبح، زودتر از آفتاب برخیزید و صحنه طلوعش را از نزدیکترین و قشنگترین نقطه‌ای که پیاده به آن دسترسی دارید، ثبت کنید.