آموزش را درست آموزش دهیم!

این پست به آموزش تهیه دستورالعمل‌ها و پست‌های آموزشی می پردازد.

آموزش را درست آموزش دهیم!
علی باباخانیپنجشنبه 21 فروردين 1399 | 5 سال پیشبرای تهیه راهنما یا آموزش باید سعی کنیم مطالب را طوری تدوین نماییم که مخاطب با هر سطح سواد و دانش، اگر قصد استفاده از فرآنید مورد نظر را داشته باشد بتواند به درستی مطالب ارائه شده را درک نموده و از آن‌ها استفاده نماید. از اضافه گویی بپرهیزیم. در تهیه دستورالعمل‌های آموزشی فقط باید به موضوع مورد نظر پرداخت و از ذکر موارد دیگر خودداری نمود. همچنین مطالب را فقط یکبار ذکر کنیم و مراقب باشیم تا تکرار مکررات رخ ندهد. برای این منظور لازم است تا جملات بسیار دقیق و قابل فهم باشند و نیازمند توضیحات اضافه نباشند. خودمان را جای مخاطب قرار دهیم! محتوای آموزشی را بخش به بخش با مراحل مورد آموزش تطبیق دهیم و به عنوان یک کاربر دستورالعمل را اجرا نماییم تا از گویا و گیرا بودن آن اطمینان حاصل کنیم. پیش از شروع به تهیه مطالب آموزشی فرض کنید مخاطب شما در پایین ترین سطح دانش نسبت به محتوای مورد نظر شما قرار دارد. دستورات زبان فارسی را درست بکار بگیریم. اگر مطالب آموزشی به صورت متن و نوشتار است باید نکات و قواعد زبان فارسی را به درستی اعمال و استفاده کنیم. جمله بندی‌ها و علائم فارسی اگر به طور صحیح مورد نگارش قرار نگیرند می توانند مفهوم جملات را به راحتی تغییر دهند. کلمات تکراری را در جملات خود حذف کنیم. از به کار گیری افعال یا واژه‌های تکراری در جملات خود برهیز کنیم. کلمات نقش به سزایی در یادگیری دارند، مثلا اگر جمله اول خود را با "می‌کنیم" به اتمام رساندیم جمله بعد را با "می‌نماییم" تمام کنیم. این تغییر آهنگ موجب می‌شود بار آموزشی دو جمله از یکدیگر تفکیک شوند و راحت‌تر و سریع‌تر در ذهن مخاطب نقش پذیرد. روان و ساده مطالب را بیان کنیم. پیچیده‌ترین محتوای مورد آموزش باید به ساده ترین شکل ممکن ارائه شود. استفاده از اصطلاحات تخصصی یا کلمات انگلیسی غیر متعارف کیفیت مطلب آموزشی را به شدت پایین می آورد. سیر منطقی بحث را فراموش نکنیم. یک مطلب آموزشی باید ابتدا و انتها داشته باشد. موارد مورد آموزش را ابتدا برای خود فهرست نویسی کنیم و تعیین کنیم در هر عنوان دقیقا چه نکته‌ای را می خواهیم به مخاطب انتقال دهیم. جملات ما باید گویای مبحث مورد بحثمان باشد و حق آموزش آن مورد باید ادا شود. مفاهیم مورد آموزش را بخش بندی کنیم. آموزش را در سرتاسر محتوای خود پخش کنید تا جملات به اندازه متعادل حامل موارد آموزشی باشد. در پایان خاطر نشان می شوم حتما دستورالعمل آموزشی خود را چندبار روی خود اجرا و آزمایش نمایید و سعی داشته باشید به عنوان یک مخاطب مبتدی از آن استفاده کنید. دسته‌بندیآموزشکلید‌واژهنمای ایرانآموزش نویسیراهنما نویسیدستورالعمل15545 بازدید
بابک سپاس. مطلب بسیار مفیدی بودشنبه 23 فروردين 1399 | 5 سال پیش
نمای ایران سپاس، مطلب بسیار مفیدی بود!جمعه 11 تير 1400 | 3 سال پیش
۷ نکته برای فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایلبابک ارجمندیبابک ارجمندی۷ نکته برای فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایلنکاتی که در فیلمبرداری و فیلم سازی با موبایل باید بدانید!
نحوه شرکت در جشنواره نمای ایران و مسابقه فیلم کوتاه زادگاهعلی باباخانیعلی باباخانینحوه شرکت در جشنواره نمای ایران و مسابقه فیلم کوتاه زادگاهبرای شرکت در جشنواره فیلم کوتاه زادگاه لطفا فیلم آموزشی را مشاهده بفرمایید...
علیرضا آسیابانعلیرضا آسیابانروایت و شرح مختصری از انواع آناز آنجا که «روایت» در مبداء، از حوزه های ادبی بیان می شود و اکنون در دنیای visual (بصری) راه پیدا کرده است؛ در این بخش خواهان توضیحاتی مختصر از مبحث گسترده روایت در فیلم می باشیم تا شاید، جوابی در راه رسیدن ما به مقصد باشد.
زیبایی شناسی و ترکیب بندی در فیلمجواد رضاییجواد رضاییزیبایی شناسی و ترکیب بندی در فیلمزیبایی شناسی به زبان ساده لذت ناشی از حس هنری است. ترکیب بندی شامل چگونگی چیدمان عناصر صحنه در قاب دوربین است و هنری است که این عناصر را برای پیشبرد داستان، آشکار کردن شخصیت و ایجاد احساسات ترکیب می کند. دانستن قوانین ترکیب شات و استفاده خوب از آنها می تواند مخاطبان شما را از ابتدا تا انتها درگیر خود کند.
عمار کیوانیعمار کیوانیاستفاده از نور طبیعی یا مصنوعی در فیلمبرداریبسیاری از هنرمندان عرصه تصویر قطع به یقین تا به حال با این سوال مواجه شده‌اند که آیا کار با استفاده از نور طبیعی بهتر انجام می‌شود یا نور مصنوعی؟ تفاوت‌های نور طبیعی و مصنوعی در چیست؟این نوشتار پاسخ به این پرسش است
موسیقی فیلمعباس رحمانیعباس رحمانیموسیقی فیلمبا توجه به اینکه تولید محتوای ویدئویی و فیلمسازی از اصلی‌ترین هنرهای تجسمی هستند اما اهمیت هماهنگی موسیقی و تصویر انکارناپذیر است. در هر صحنه فیلم یا ویدئو، کارگردان در تلاش است تا مفهوم خاصی را بیان کند. نورپردازی، مکان فیلمبرداری و...انتخاب دقیق این المان‌ها باعث ایجاد ذهنیت در مخاطب می‌شود. از میان ابزراهای هنری فیلمسازی، موسیقی یکی از حیاتی‌ترین آنها به‌حساب می‌آید.استفاده از موسیقی معروف برای انتقال حس فیلم یا ساخت موسیقی در جهت خلق حس جدید در مخاطب، موجب ماندگاری یک اثر در ذهن بیننده می شود.
معیارهای داوری فیلم کوتاه نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانمعیارهای داوری فیلم کوتاه نمای ایرانچگونگی داوری جشنواره فیلم کوتاه زادگاه
جشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانراهنمای شرکت در جشنواره فیلم کوتاه زادگاهچگونه در جشنواره فیلم کوتاه زادگاه شرکت کنم. پاسخ به سوال هایی که شما جهت شرکت در جشنواره دارید.
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش سوم)مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانترکیب‌بندی در عکاسی (بخش سوم)در دو بخش پیشین درباره قطع عکس و تاثیر آن در ترکیب‌بندی گفته شد سپس به تعریف نقطه در ترکیب‌بندی پرداخته شد. اکنون نوبت بررسی خط است.
آموزش ویرایش عکس - قسمت سومجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانآموزش ویرایش عکس - قسمت سومدر این آموزش عکس دیگری را ویرایش رنگ و نور می‌کنیم.
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش دوم)مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانترکیب‌بندی در عکاسی (بخش دوم)در ادامه مبحث ترکیب‌بندی، به تعریف نقطه و کارکرد آن در عکس و نیز رابطه‌ی نقطه‌ها با یکدیگر می‌پردازیم
آموزش ویرایش عکس - قسمت دومجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانآموزش ویرایش عکس - قسمت دومآموزش ادیت عکس با استفاده از نرم‌افزار GIMP
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)عکاسی نیز مانند هر هنر دیگری دارای اصول و قواعدی است که رعایت آنها باعث می‌شود یک اثر واجد ارزش هنری شود. در این مطلب تلاش می‌شود تا این اصول و قواعد به شکلی ساده به همه مخاطبان آموزش داده شود.
آموزش ویرایش عکس - قسمت اولجشنواره ها نمای ایرانجشنواره ها نمای ایرانآموزش ویرایش عکس - قسمت اولدر این سری ویدیوی آموزشی قصد داریم ویرایش نور و رنگ عکس را آموزش دهیم
چگونه از درها و پنجره ها عکاسی کنیمنمای ایران راهنمانمای ایران راهنماچگونه از درها و پنجره ها عکاسی کنیممی‌دانید که نور مهمترین عنصر در هر عکسی است که می گیرید. بعضی اوقات شما به اندازه کافی خوش شانس هستید که نور فوق العاده ای پیدا کنید، ودر این حالت، عکس های شما بهترین حالت خود را می گیرند. در بعضی اوقات شما با نور چالش برانگیزی درگیر می شوید، و برای بهره‌گیری هر چه بهتر از موقعیت ، باید برخی از استراتژی‌ها را به کار بگیرید. نورسنجی در پنجره و درها چالش برانگیز است. نوری که از منفذی از ساختمان به داخل فضا وارد می شود، خواه با یک تکه شیشه ای پوشانده شود و خواه بدون پوشش باشد، در مقایسه با نور محیط یک اتاق بسی
چگونه درست بنویسیم؟علی باباخانیعلی باباخانیچگونه درست بنویسیم؟در این پست قصد داریم شیوه صحیح نگارش فارسی را برای ارسال پست در نمای ایران یادآوری کنیم.
برای یافتن توضیحات عکس و مکان، چگونه از منابع نامعتبر فرار کنیمنمای ایران نمای ایران برای یافتن توضیحات عکس و مکان، چگونه از منابع نامعتبر فرار کنیمدر دنیای شلوغ اطلاعات به اصالت کدام منابع می‌توان اتکا کرد.
نکات کاربردی جهت سفرنامه نویسیسپیده اصلانسپیده اصلاننکات کاربردی جهت سفرنامه نویسیسفرنامه برداشت شخصی شما از تجربه یک مکان است. که می تواند یک گزارش کتبی با جزئیات بسیار یا یک قصه با روایت شما باشد که معمولا به وسیله تصاویر پشتیبانی می شود.
نکته‌های عکاسی از فضا‌های معمارینمای ایران نمای ایران نکته‌های عکاسی از فضا‌های معمارینور مقابل برای عکس‌های معماری بهترین حالت است. این نوع نور در آغاز روز و بعد ازظهرها روشنایی و ماندگاری بیشتری برای عکاسی دارد. در این ساعت ها چون نور خورشید مایل می تابد، حجم ها و بافت سطوح بسیار بهتر دیده می شوند،‌ سایه‌های جالب توجهی در سراسر نمای ساختمان جزییات بیرونی را برجسته می‌کنند و به بنا ظاهر سه‌بعدی‌تری می‌بخشند.