منارجنبان خرانقمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانمنارجنبان خرانقشاید بیشتر ما فکر می‌کنیم که منارجنبان بنایی است در اصفهان که البته درست هم است اما این بنا تنها منارجنبان ایران نیست.
هنر باستان در بیمارستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردهنر باستان در بیمارستانهنری در بیمارستان تازه افتتاح شده حضرت فاطمه (س) شهرستان خمین به چشم می خورد؛ که کمتر فردی است که در آن بیمارستان وارد شود و آن طرح های هنری زیبا از سنگ نگاره های کهن تیمره را نبیند.
هر روزتان نوروزنمای ایران نمای ایران هر روزتان نوروزبامدادی که تفاوت نکند لیل و نهار خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار
کشف و معرفی یکی از کهن ترین کتیبه های خط در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف و معرفی یکی از کهن ترین کتیبه های خط در ایرانطی بررسی ها و مستند نگاری که از سنگ نگاره های تیمره، در سال 1385برفراز کوهی در چم اسبه غرقاب، از توابع گلپایگان داشتیم؛ به تخته سنگی ستروگ با علایم خطوط سطریLinear (2300 پ.م.) بر خورد کردیم؛ که برای ما بسیار جالب و شگفت انگیز بود.
چرایی و اسرار گیاه هوم، همراه با طرح بزکوهی در ایران باستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردچرایی و اسرار گیاه هوم، همراه با طرح بزکوهی در ایران باستانرنگین نگاره های pictographs کهن مکشوفه در خراسان شمالی، با قدمت حدود هزاره ی دهم پ.م- حدود دوازده هزار سال پیش، که بزکوهی و گیاه هوم Ephedra را در کنار هم می بینیم. در هزاره های بعد (حدود هزاره ی چهارم پ.م) شبیه آن را با سیری پیچیده و هنری تر (پنج بز کوهی در سبک هنری اندیشه نگار، در پنج حالت متفاوت در حال خیز برداشتن برای چیدن گیاه هوم (گیاه جاودانگی) هستند)دیده می شود؛ که نشان از نگاه و خاستگاه نخستین روح انیمیشن دارد.
نقش کهن و زیبای یک بانوی اسب سوارمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش کهن و زیبای یک بانوی اسب سواراین نقش گواه بر آن است؛ که بانوی اسب سوار، از مهارت بالای اسب سواری برخوردار بوده و کلاهی تاج گونه نیز بر سر دارد؛ که نشان از جایگاه اجتماعی بالای وی درآن زمان دارد. گردن کشیده، یال های برجسته و دم بلند اسب، نشان از نژاد خاص اسب دارد؛ که مخصوص آن بانوی صاحب شُکوه بوده است.
گزارش سمینار دانشگاهی نماد شناسی سنگ نگاره های ایران و جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردگزارش سمینار دانشگاهی نماد شناسی سنگ نگاره های ایران و جهانپژوهش، یک سنگ بنا و خمیرمایه تحول، نو آوری، تغییر و پیشرفت درهر جامعه است. جامعه ای که در آن پژوهش اهمیت داده نشود و جایگاه نداشته باشد؛ بی تردید در آن حرکتی رو به جلو به وقوع نخواهد پیوست. پژوهش برای هر جامعه به منزله ی چراغ راه برای اتومبیل در در کویر و بیابان است. در جامعه ی بی پژوهش، هیچ اختراع، اکتشاف، نو آوری و خلاقیتی روی نخواهد داد و مردمان آن جوامع برای ادامه ی زیست خود، هزینه های سنگین متحمل خواهند شد. وقتی وارد دانشکــده شدیم؛ به سالن آمفی تیاتررفتیم. دانشجویان گرامی و مدیران محترم دانشکده، د
نقوش خشونت انسان برای نخستین بار در میان سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش خشونت انسان برای نخستین بار در میان سنگ نگاره های ایرانبه گواه سنگ نگاره های کهن ایران، از دیر باز خشونت و ستم از جانب انسان های صاحب قدرت بر انسان های ضعیف وجود داشته و خوشبختانه آن صحنه های تلخ بسیار نادر و اندک بوده است. در میان بیش از 50000 نقشی که تاکنون در میان سنگ نگاره های 25 استان های ایران کشف کرده ایم؛ تعداد صحنه های خشونت بار آنها به چند مورد می رسد؛ که امروز یک نمونه کهن آن را معرفی کرده ایم.
هنرها و پیام های کهن، بر دیواره ی کوهی با سنگ‌های سیاهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردهنرها و پیام های کهن، بر دیواره ی کوهی با سنگ‌های سیاهاز سفری بر می گشتم؛ از دور کوهی کله قندی با سنگ های سیاه دیده می شد. پیش خودم فکر کردم؛ که آن کوه زیبا حتما بر خود نقاشی های کهن و گوناگون دارد. بعد از طی مسافتی در جاده خاکی و سپس ادامه ی پیاده روی در بوته زارها، به رودخانه ای خشک رسیدم. بر روی سنگ های سیاه دیواره ی رودخانه که در گذشته های دور گذر آب فراوان بوده؛ نقش هایی متعدد و کهن از بز کوهی (نمادهای : آبخواهی، زایندگی و محافظت) حک شده بود.
یک تخته سنگ با  فنجان نماها و اسرار فراوانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردیک تخته سنگ با فنجان نماها و اسرار فراوانیکی از دوستان گرامی در داخل ایران، تصویری را در راستای آیکونگرافی آثار برای نگارنده ارسال کرده اند؛ که به محض دیدن آن بسیار شگفت زده شدم! تخته سنگی با شیبی تند که بر آن حدود 55 فنجان نما، با اندازه های ظاهری همسان ایجاد شده بود؛ که با خط کشش هایی ظریف به هم ربط داده شده بودند.
کشف فنجان نماها و حلقه های کهن، برای نخستین بار در شمال ایران ( استان گیلان)محمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف فنجان نماها و حلقه های کهن، برای نخستین بار در شمال ایران ( استان گیلان)کشف فنجان نماها و حلقه های ( Cup marks and Ring ) کهن برای نخستین بار در استان گیلان با آن رطوبت و شرایط خاص جغرافیایی، جداً شگفت انگیز است. فنجان نما و حلقه در ایران نادر هستند ؛ مگر نمونه هایی موردی در بعضی نقاط ایران. حداقل قدمت آنها با توجه به یکی از علایم خطوط سطری (Linear) در کنارشان، حداقل به 2300 پیش از میلاد می رسد؛ که جهت قطعیت نیاز به تکنولوژی طیف سنجی عمومی شتاب دهنده دارد.
ارزش و اهمیت سنگ‌نگاره‌های یافت شده در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردارزش و اهمیت سنگ‌نگاره‌های یافت شده در ایرانیکی از مهم‌ترین منبع‌های شناخت تکاملی بشر، میلیون‌ها سنگ‌نگاره‌های کهنی است؛ که در جای جای دنیا کشف شده است.
روستای پروادهبابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای پروادهنمای پانورامای ۳۶۰ درجه روستای پرواده، خراسان جنوبی
روستای قلعه‌بالابابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای قلعه‌بالانمای پانورامای روستای قلعه‌بالا در جوار منطقه حفاظت شده و کم‌نظیر خارتوران
دژ تدافعی کهن و زیبامحمد ناصری فردمحمد ناصری فرددژ تدافعی کهن و زیبادی کوزه گری بدیدم اندر بازار بر پاره ی گل لگد همی زد بسیار وآن گل به زبان حال با او می گفت من همچو تو بوده ام مرا نیــــــکو دار خیام
نقش و طرح ارابه های کهن در ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش و طرح ارابه های کهن در ایراننقش ارابه ی دو چرخ، که کمانداری بر آن سوار است و در حال تاختن است؛ دو اسب آن را می کشد. قدمت آن با توجه جهت، شیب بوم و رنگ نقش به حدود هــزاره ی پنجـم پ.م. می رسد. بدیل و همگون آن را در هزاره ی دوم پ.م. در قالب طرح روی سفالی می بینیم(نیزه بدستی سوار بر ارابه ی دو چرخ)؛ که در جنوب شرق ایران کشف شده است. کهن ترین طرح ارابه ی دنیا تا کنون متعلق به روسیه است؛ که قدمت آن به حدود 1950 پ.م. می سد؛ که بر روی یک مُهر استوانه ای در آناتولی مرکزی کشف شده است.
923 نتیجه 1 از 5823