ورود
جستجو
سرچشمه
جاذبهها
وبلاگ
جشنوارهها
وبنامهها
نقشه ایران
تماس
جستجو
محمد ناصری فرد
همگونی و کارکردهای یکسان فنجان نماها و کاسه سنگ های کهن ایران و انگلستان؟!
محمد ناصری فرد
بزکوهی نماد ایرانیان باستان
محمد ناصری فرد
سنگ نگاره های ایران، نمادهای سخنگو
محمد ناصری فرد
کشف فنجان نماهای کهن در حاشیه خلیج فارس
به گودي هاي ايجاد شده بر روي سطوح صاف سنگ ها، بدست انسان هاي باستان، برای مقاصد گوناگون، فنجان نما Cup mark گفته ميشود. آنها از كهنترين و گسترده ترين آثار ايجاد شده بدست بشر در ميان سنگ نگاره هاي ايران و جهان هستند. فنجان نماها توسط ابزارهاي خاصي (سنگ، استخوان حيوانات و فلزات و…) ايجاد شده اند. اندازه ي کلی آنها (عمق و قطر) از حدود يك متر عمق و قُطر، تا حدود یک سانتیمتر قُطر و عمق متفاوت است.
محمد ناصری فرد
فنجان نماهای کهن و شگفت انگیز در جزیره خارک
جزیره خارک، یکی از جزیره های زیبا و نفت خیز در خلیج فارس است؛ که متعلق به استان بوشهر می باشد. اخیرا دوست گرامی، جناب اصغر هوشنگی که از باستان شناسان سازمان میراث فرهنگی استان بوشهر هستند؛ عکس هایی جالب و شگفت انگیز از فنجان نماهای کشف شده در جزیره خارک را برای نگارنده ارسال داشته اند؛ که فوق العاده جالب و کهن هستند. شگفتی فنجان نماهای جزیره خاک به حضور انسان در هزاره های پیش در آن جزیره بر می گردد. چرا که فنجان نماها تابلوهایی تمام نما از حضور و زیست انسان ها در آن حیطه و قلمرو هستند.
محمد ناصری فرد
کشف فنجان نماهای کهن در شهرستان صیدون بری خوزستان
فنجان نماها، کهن ترین ابزارهای زیست دست بشر هستند و شاید بتوان گفت که عمری برابر زیست انسان بر روی کره زمین دارند. برای مطالعه ی زیست انسان کهن بر روی کره زمین، آنها یکی از کهن یاری گرها و کهن الگوی های زیست بشر در ابعاد گونان هستند؛ که می توانند در قالب چراغ راهنما برای پژوهشگران عمل کنند و پنجره هایی متنوع به روی آنها طی دوره های کهن بگشایند؛ که در محافل علمی و دانشگاهی ایران ناشناخته و مهجورهستند ؟!
محمد ناصری فرد
گزارش سمینار دانشگاهی نماد شناسی سنگ نگاره های ایران و جهان
پژوهش، یک سنگ بنا و خمیرمایه تحول، نو آوری، تغییر و پیشرفت درهر جامعه است. جامعه ای که در آن پژوهش اهمیت داده نشود و جایگاه نداشته باشد؛ بی تردید در آن حرکتی رو به جلو به وقوع نخواهد پیوست. پژوهش برای هر جامعه به منزله ی چراغ راه برای اتومبیل در در کویر و بیابان است. در جامعه ی بی پژوهش، هیچ اختراع، اکتشاف، نو آوری و خلاقیتی روی نخواهد داد و مردمان آن جوامع برای ادامه ی زیست خود، هزینه های سنگین متحمل خواهند شد. وقتی وارد دانشکــده شدیم؛ به سالن آمفی تیاتررفتیم. دانشجویان گرامی و مدیران محترم دانشکده، د
محمد ناصری فرد
کشف فنجان نماهای کهن، بدست پژوهشگران محلی در بلوچستان
نخستین روزهایی که ما بر روی فنجان نماهای ایران مطالعه و بررسی داشتیم(حدود بیست سال پییش)؛ کمتر کسی در ایران بود (بجز دوست عزیزم، جناب جمال لحافیان در کردستان)؛ که از ارزش، اهمیت و قدمت بسیار زیاد سنگ نگاره ها اطلاع داشته باشد. فقط در نواحی کازرون مردم محلی به نمونه هایی خاص ازآنها جوغن می گفتند و اطلاعاتی در حد آداب و رسوم محلی خود داشتند. در یک دهه ی گذشته هم در کلام افرادی که به دنبال دفینه بودند؛ در قالب جوغن معرفی شدند؛ که آنهم اصلا مبنی علمی نداشته است. هرچند که هنوز دانشگاه ها و دیگر محافل باستان شنا
محمد ناصری فرد
یک تخته سنگ با فنجان نماها و اسرار فراوان
یکی از دوستان گرامی در داخل ایران، تصویری را در راستای آیکونگرافی آثار برای نگارنده ارسال کرده اند؛ که به محض دیدن آن بسیار شگفت زده شدم! تخته سنگی با شیبی تند که بر آن حدود 55 فنجان نما، با اندازه های ظاهری همسان ایجاد شده بود؛ که با خط کشش هایی ظریف به هم ربط داده شده بودند.
محمد ناصری فرد
فنجان نماها، حلقه و طرح روی سفالینه های پیش از تاریخ
هنر در ایران باستان بقدری مرموز، درهم تنیده، استیلیزه شده، گسترده و دارای سیر تحول و تطوّر بوده؛ که انسان واقعاً مات و مبهوت می شود. براستی هنرمندان آن آثار زیبا و پیچیده، چه کسانی بوده اند؟ با آن نبوغ و اندیشه گری! سیر و عظمت هنر آنان از هنر سنگ تا هنر سفال، مفرغ، دستبافت ها و... شگفت انگیز است. از پیام های ساده و پیچیده ی آنها در قالب هنرهای گوناگون، پی به افق اندیشه و نگاه عمیق آنها می بریم.
محمد ناصری فرد
کشف فنجان نماها و حلقه های کهن، برای نخستین بار در شمال ایران ( استان گیلان)
کشف فنجان نماها و حلقه های ( Cup marks and Ring ) کهن برای نخستین بار در استان گیلان با آن رطوبت و شرایط خاص جغرافیایی، جداً شگفت انگیز است. فنجان نما و حلقه در ایران نادر هستند ؛ مگر نمونه هایی موردی در بعضی نقاط ایران. حداقل قدمت آنها با توجه به یکی از علایم خطوط سطری (Linear) در کنارشان، حداقل به 2300 پیش از میلاد می رسد؛ که جهت قطعیت نیاز به تکنولوژی طیف سنجی عمومی شتاب دهنده دارد.
محمد ناصری فرد
فنجان نماها، کهن الگوهای زیست بشر
فنجان نماها cupmark، شاید عمری برابر زیست انسان بر روی کره زمین داشته باشند. رد پای آنها را در سیر زندگی انسانها در همه ي جوامع و قارهٔ ها می بینیم. نقاطی در اسکاتلند، ایرلند، انگلستان، سوئد، نروژ، امریکا( شمالی، مرکز و جنوبی)، الجزایر، اردن، قطر، عمان، یمن، دبی، عربستان، پاکستان، هند، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقزستان، تاجيکستان، و ... که از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار هستند. اما در ایران کوچکترین نشان و ردپایی از آنها در کتاب های دانشگاهی و دیگر محافل علمی دیده نمی شود.
محمد ناصری فرد
نقاشی های کهن غار دوشه، سیر و نمایشی از اهلی کردن اسب
نقاشی های کهنی که در کوه ها و غارها یافت می شوند؛ چند خط ساده و بی روح و پیام نیستند. آنها حاصل اندیشه ها، باورها و دیده های انسان هایی هستند که اطلاعات دوران زیست خود را در قالب کدها، درون نقاشی ها فایل زیپ کرده و به ما انتقال داده اند.
محمد ناصری فرد
نماد چهارگره، هشت لنگ یا گره سرشتی و سنگ نگاره های کهن ایران
نماد چهارگره، هشت لنگ یا گره سرشتی، گره ای نمادین و قابل احترام در میان قبایل، که ردپای همگون آن را در میان سنگ نگاره های کهن تیمـره هم می توان دیـد. نوعی اسپیرال درهم تنیـده کـه چون اسپرال های حلزونی، نشان از قانون کاینات داشته است.
محمد ناصری فرد
خورشید، نماد شادی و سرور در میان سنگ نگاره های ایران
خورشید به عنوان یکی از مهم ترین عناصر طبیعت، یکی از تاثیرگذارترین پدیده ها در زندگی موجودات زنده بوده است. براستی که نمادگرایی خورشید، نشانی از پنداشت های انسان خردمند و اندیشه ورز است.
محمد ناصری فرد
نقش نمادی کهن(pictograph)، مکشوفه در اشکفت لاشکورگوییه میمند کرمان
نقش نمادی کهن(pictograph)، مکشوفه در اشکفت لاشکورگوییه میمند کرمان (حدود هزاره هفتتم پ.م.)
محمد ناصری فرد
فنجان نماها،کهن آثار زیستی ایرانیان باستان
فنجان نماها، اولین ظرف های انسان در عصر غار نشینی و ...
محمد ناصری فرد
فنجان نماهای پیش از تاریخ ایران Prehistoric Cup marks of Iran
یک تخته سنگ بر دامنه ی کوهی که طی هزاره ها ( از حدود هزاره نهم پ.م) بر آن گودی هایی ایجاد شده که به آنها فنجان نما ( Cup mark) می گویند.
محمد ناصری فرد
نمادهای کهن ایل قشقایی در میان سنگ نگاره های ایران
هنرهای صخره ای، اسناد دست اولی هستند که پژوهشگران را با ترجمان فرهنگ ها در اقلیم ها و زمان های مختلف آشنا میکنند و سخن گفتن آنها با کمک تصاویر و نشانههایی است که اغلب در همه ی زمان ها و مکان ها، برای همه ی ملل جهان یکسان بوده است.
علی باباخانی
ربات نمای ایران
اگر میخواهید بدانید اطراف شما چه خبر است به ربات تلگرامی نمای ایران وصل شوید...
نمای ایران
زیباییشناسی تصویر در سینما و تلویزیون
گرچه بر سر ماهیت زیبایی توافق چندانی وجود ندارد اما برخی تعاریف معروفتر هستند...
جشنواره نمای ایران
معیارهای داوری فیلم کوتاه نمای ایران
چگونگی داوری جشنواره فیلم کوتاه زادگاه
نمای ایران
شماره دوم وب نامه نمای ایران
شماره دوم وب نامه نمای ایران - تابستان و پاییز ۱۳۹۹ - منتشر شد
جشنواره نمای ایران
راهنمای شرکت در جشنواره فیلم کوتاه زادگاه
چگونه در جشنواره فیلم کوتاه زادگاه شرکت کنم. پاسخ به سوال هایی که شما جهت شرکت در جشنواره دارید.
محمد ناصری فرد
فنجانماهای Cup Marks عصاره گیری آیینی و...
اغلب این فنجان نماها بر فراز کوه های کم ارتفاع ایجاد شده اند و کارکردهای عصاره گیری، بویژه از گیاه هوم برای اجرای مراسم هیومه داشته است. در کنار آن کار، برای کوبیدن دانه ها و ساقه های خشک گیاهان نیز کاربرد داشته است.
نمای ایران
نخستین شماره خبرنامه داخلی نمای ایران منتشر شد
نخستین شماره (فروردین ۱۳۹۹) خبرنامه داخلی نمای ایران منتشر شد
نمای ایران
اطلاعیه در خصوص تغییر بستر نقشه نمای ایران
نقشه نمای ایران هم اکنون از سرویس نقشه لیفلِت استفاده میکند
نمای ایران
اطلاعیه در خصوص سرعت و کیفیت دسترسی به وب سایت نمای ایران!
نمای ایران در حال آزمایش راهکارهای هوشمند در خصوص توسعه و بالا بردن سرعت و کیفیت دسترسی به وب سایت است.
نمای ایران
شروع به کار مجدد و آزمایشی نمای ایران
امروز، وبگاه نمای ایران با امکاناتی بروزتر، استفاده آسانتر و ارائه خدمات جدیدتر و همچنین پویاتر از قبل، خدماتش را بطور آزمایشی از سر می گیرد. و امیدوار است بتواند با کمک یاران و کاربرانش، خدمتی شایستهتر در معرفی سرزمینمان، توسعه گردشگری و تبلیغ فرهنگ دوستی با طبیعت – طبیعتی که متعلق به نسل های آینده نیز هست – ارائه دهد.
محمد ناصری فرد
بزکوهی نماد ایران باستان، با شباهت و پیام های یکنواخت ملی
هنرهای کهن اغلب در قالب تصویر خط سخن گفته اند.
محمد ناصری فرد
فنجان نماها Cupmarks
فنجان ها عمری به سان عمر بشر روی کره زمین دارند
مظفر کشاورزمحمدیان
پل از نمایی دیگر
نمای ایران
کانال تلگرام و ربات تلگرامی نمای ایران
نمای ایران از هم اکنون بر روی تلگرام هم قابل دسترس است
سیدحسین رضوانی
نمای زیبای برفخانه طزرجان یزد از فراز پناهگاه شیرکوه
ارتفاعات شیرکوه در جنوب شهر یزد در مرکز ایران واقع شده است. گرچه از نظر تقسیم بندی کوههای منفرد ایران از آن یاد شده لیکن در حقیقت بخشی از رشتهکوه زاگرس میباشد. ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح آبهای آزاد در حدود ۴۰۷۵ متر است.
مجتبی ملانظر
نمایی از محله افوشته
در سمت جنوب شرق نطنز، محلهای به نام افوشته قرار دارد که در بین درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، مانند نگینی درخشان و سبز خودنمائی میکند...
مجتبی ملانظر
نمایی از محله افوشته
در سمت جنوب شرق نطنز، محلهای به نام افوشته قرار دارد که در بین درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، مانند نگینی درخشان و سبز خودنمائی میکند...
مجتبی ملانظر
نمایی از محله افوشته
در سمت جنوب شرق نطنز، محلهای به نام افوشته قرار دارد که در بین درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، مانند نگینی درخشان و سبز خودنمائی میکند...
مجتبی ملانظر
نمایی از محله افوشته
در سمت جنوب شرق نطنز، محلهای به نام افوشته قرار دارد که در بین درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، مانند نگینی درخشان و سبز خودنمائی میکند...
مجتبی ملانظر
نمایی از محله افوشته
در سمت جنوب شرق نطنز، محلهای به نام افوشته قرار دارد که در بین درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، مانند نگینی درخشان و سبز خودنمائی میکند...
مجتبی ملانظر
نمایی از محله افوشته
در سمت جنوب شرق نطنز، محلهای به نام افوشته قرار دارد که در بین درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، مانند نگینی درخشان و سبز خودنمائی میکند...
مجتبی ملانظر
نمایی از روستای افوشته
در سمت جنوب شرق نطنز، محلهای به نام افوشته قرار دارد که در بین درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، مانند نگینی درخشان و سبز خودنمائی میکند...
مجتبی ملانظر
نمایی از شهرستان نطنز
شهرستان نطنز از شهرستانهای استان اصفهان
محمد غریب معاذی نژاد
نمایی از غروب پاوه در ارتفاعات بالادست
فرهاد شيران
نمایی از دهانه آتشفشان کوه دماوند
محمد غریب معاذی نژاد
نمایی دیگر از پاوه
نمایی از پاوه
فرهاد شيران
نمایى از قله دماوند
عكس پالاروما از قله دماوند
مهرداد زینلیان
دورنمای آبشار طُرزه
شهرستان فریدونشهر، غرب استان اصفهان
مهرداد زینلیان
شیر سنگی، نماد غیرت و جوانمردی در ایل بختیاری
روستای شیخ علیخان، شهرستان کوهرنگ، استان چهارمحال و بختیاری
حامد محمدی
نمایی از ورودی جنوبی شهرستان لنده
لنده مرکز شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد است. این شهر از قدیمیترین شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمداست، به طوری که در سال ۱۳۰۵ با نام بخش ثلاث و زیر نظر فرمانداری کل بهبهان اداره میشد. تا قبل از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، لنده توسط خوانین ایل طیبی اداره میشد. بقایای قلعه حکومت خوانین در بخش ثلاث (نام قبلی بخش لنده) همچنان وجود دارد. لنده قصبهٔ مرکز دهستان طیبی گرمسیری بخش کهگیلویه ٔ شهرستان بهبهان، واقع در ۷۲۰۰۰ گزی شمال شوسهٔ بهبهان به آغاجاری. کوهستانی، گرمسیر مالاریائی و دارای 11670تن سکنه.
حامد محمدی
نمایی دیگر از منطقه ی موگرمون
حامد محمدی
نمای دیگر از رودخانه موگرمون طبیعتی بکر و زیبا
منطقه و رودخانه موگرمون با داشتن طبیعتی زیبا و بهاری مناظر دلانگیزی را خلق کرده که همه ساله دهها هزار گردشگر و میهمان نوروزی را به خود جذب میکند. «منطقه موگرمون» در فاصله 5 کیلومتری ضلع شرقی شهرستان لنده قرار داشته و شامل روستاهای بنه علیاری(ده غندی)، دشت ناصری(قنبری)، راوک(علی برات)، نهضت، تل قلعه(ده تل)، گرداب سفلی و علیا، وحدت(گلال)، مله قاشکمری، مله آبگاوان، مورجن، ده نسه و دلکون است. طوایف مختلفی از جمله غندی، تاماولی (تا محب علی) و قنبری که هر سه از ایل بزرگ طیبیاند که در این منطقه ساکن هستند.
حامد محمدی
نمای دیگر از این رودخانه زیبا در دل طبیعت منطقه موگرمون
منطقه و رودخانه موگرمون با داشتن طبیعتی زیبا و بهاری مناظر دلانگیزی را خلق کرده که همه ساله دهها هزار گردشگر و میهمان نوروزی را به خود جذب میکند. «منطقه موگرمون» در فاصله 5 کیلومتری ضلع شرقی شهرستان لنده قرار داشته و شامل روستاهای بنه علیاری(ده غندی)، دشت ناصری(قنبری)، راوک(علی برات)، نهضت، تل قلعه(ده تل)، گرداب سفلی و علیا، وحدت(گلال)، مله قاشکمری، مله آبگاوان، مورجن، ده نسه و دلکون است. طوایف مختلفی از جمله غندی، تاماولی (تا محب علی) و قنبری که هر سه از ایل بزرگ طیبیاند که در این منطقه ساکن هستند.
حامد محمدی
نمایی از پل فلزی بر روی رودخانه مارون در ایدنک و یک روز زمستانی و طوفانی با آب گل آلود
نام اصلی و قدیمی رودخانه مارون، «تاب» است و در بیشتر منابع جغرافیایی نام آن ذکر شده است. رودخانه تاب در حدود قرن 13 هجری به استناد نوشته فارسنامه ناصری به رودخانه مارون تغییر نام یافت. رود مارون از کوههای نیل و چشمهسارهای دامنه کوههای سادات از رشته کوه زاگرس سرچشمه گرفته و پس از طی مسافت 120 کیلومتر به دریاچه سد مارون میرسد و از طریق تنگ تکاب وارد دشت بهبهان میشود و توسط سد انحرافی شهدا و شبکه آبیاری بهبهان، دشت بهبهان و سپس از طریق سد انحرافی جایزان، دشت جایزان را مشروب نموده و در محلی به نام قلعه شیخ
حامد محمدی
نمایی از شهرستان لنده در سال 1362
مرکز شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد است. این شهر از قدیمیترین شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمداست، به طوری که در سال ۱۳۰۵ با نام بخش ثلاث و زیر نظر فرمانداری کل بهبهان اداره میشد. تا قبل از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، لنده توسط خوانین ایل طیبی اداره میشد.
سید محمد حسین ماهری
شب نمای گلپایگان
پیشیـنه تـاریخی گلپایگان در خصوص وجه تسمیه گلپایگان ، حمدالله مستوفی در کتاب نزهه القلوب میگوید:جرفادقان را همای بنت بهمن کیانی ساخت و به نام خود « سَمره» خواند که در اول همای را سمره گفتندی دخترش آنرا تجدید عمارت کرد و گلبادگان گفت . عرب مُعرب کرد ، جرفادقان خواندند. پیشینه زندگی در گلپایگان این کهن شهر دوران کیانی، به دوران پارینه سنگی میانه و نو سنگی میرسد. سنگ نگارههای این شهرستان از کهنترین آثارتاریخی و هنری به جا مانده از بشر هستند. سابقه تمدن و شهرنشینی به استناد تپه های تاریخی به 8000 سال پیش
نمای ایران
نتیجه سومین مسابقه عکاسی و گزارش نمای ایران
گروه بررسی کننده عکس ها و مطالب را با دقت بسیاری بررسی کردند و پنج نفر را به عنوان نفرات برگزیده اعلام نموند
نمای ایران
موبایل اپ نمای ایران
نمای ایران را بر روی دستگاه موبایل خود همراه داشته باشید
ابوالفضل علیوردیلو
نمای کلی از روستای جورقین
روستای جورقین از توابع شهرستان تفرش
عبدل شعبانی
نمای عالی قاپو از پشت
عکس از قسمت ورودی به طبقات بالا و از داخل کوچه گرفته شده است.
عبدل شعبانی
نمایی از داخل مسجد وکیل
مسجد وکیل در دل بازار وکیل این مجموعه تاریخی وکیل به فرمان کریم خان زند ساخته شده
عبدل شعبانی
درشکه سواری و نمای متفاوت سقف آرامگاه خیام
در نیشابور زیبا کنار آرامکاه کمال الملک و عطار درشکه ها شما را به یک درشکه سواری خاطره انگیز دعوت می کنند و شما را با درشکه تا حرم امامزاده محروق و آرامگاه خیام که در جوار حرم امامزاده هست می رسانند
عبدل شعبانی
نمایی متفاوت از شهر من فین
فین هرمزگان باغ شهری بزرگ که فقط نخل خرما دارد و بس دارای یک حمام و یک قلعه تاریخی و سه استخر که استخر بزرگ بطول 25*50 به عمق 4 متر روباز میباشد
علیرضا رستمی
نمایی از جنگل و شالیزار
نمایی زیبا از شالیزاری کنار جنگل
علیرضا رستمی
نمایی از روستای گندلاور
گندلاور، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سیاهکل در استان گیلان ایران است.
136 نتیجه
1 از 3
2
3
© ۱۳۷۹-۱۴۰۴ نمای ایران
راهنمای سفر و گردشگری ایران
نقشه ایران
درباره نمای ایران
نمای زنده ایران
راهنمای نمای ایران
همکاری با نمای ایران
دریاچه کویر
جاذبههای گردشگری
جاذبههای طبیعی ایران
جاذبههای تاریخی ایران
جاذبههای فرهنگی ایران
کوهها و قلههای ایران
دژها و قلعههای ایران
وبلاگ
محتوای آموزشی
جشنوارههای نمای ایران
بومگردیها
فال و تماشا
پیکمی
پشتیبانان
کلک آزادگان
ویراویر™ راهکار هوشمند
اُیو™ راهکار هوشمندسازی
ووددن؛ دستسازههای چوبی
بابک ارجمندی