قالی بافی در شهرستان خمین

سنگ قبر قالی و دست بافته های روستایی و عشایری را با نقش های قالی تبریز ،کرمان و شرکت پسند بافتند. لازمه خلاقیت،صاحب نگاه بودن است که قالیباف ایران...

قالی بافی در شهرستان خمین
تقی قاسمیيكشنبه 24 دی 1391 | 13 سال پیشسنگ قبر قالی و دست بافته های روستایی و عشایری را با نقش های قالی تبریز ،کرمان و شرکت پسند بافتند. لازمه خلاقیت،صاحب نگاه بودن است که قالیباف ایرانی صاحب این نگاه بود.طبیعت و مظاهر زندگی و کار در بستر آن به همراه خیال پردازی های ذهن(جان انگار ) او ،همه چیز را زنده،پویا و متنوع میدید،لطف و جاذبه قالی های ایرانی به این نوع نگاه و زندگی،بازبسته است.عادت رَوی نگاه را میگیرد و خلاقیت ها را خط می زند و دیگر بر همه چیز غبار تکرار می نشیند.قصه قالی ایرانی،قصه تلخی است که در آن خلاقیت قالیباف کشته می شود تا او بعد از دوازده ساعت نشستن پشت دار قالی رج های بیشتری ببافد تا کودکانش نیز به سرنوشت محتوم،هفت ساله که شدند،به قرار همان نقشه های تکراری شرکت پسند رخ بزنند. در گذشته،زنان و دختران قالی باف خمین و روستاهای آن،دستهایی شاعر داشتند و از طبیعت خیال میچیدند،از زمین،از زندگی، از کار ،از درد و رنج و مشقت نقش می آفریدند و آنها را همرنگ ترانه های غریبی (پود) بر (تار ) میزدند و مغرور به هنر خود بودند ،اگر چه نانشان جو بود و آبشان شور. قالی بافهای این شهرستان و روستاهایی چون لیلیان، بند ریحان ،قشلاق ،خان آباد،... با تمام سختی کار،آزادی را احساس همیشهً خود داشتند و با قالی های ذهنی بافت خود شور زندگی را در آنها به جریان می انداخت،اما امروز با تمام کم و کاستی ها و نامهربانی هایی که در زمینه این این هنر اصیل و ناب می شود به مجری چشم و گوش بسته ای تبدیل شده است که موظف است نقش های تحمیلی را که با فرهنگ دیار کوچک دلنشین اش بیگانه است،پیاده کند. پاتریس فونتن می نویسد:تجدید حیات صنعت قالی بافی در دشت فراهان و خمین در ایران مرکزی به شرکت های غربی که از سال دهه 1870 به بعد در سلطان آباد(اراک کنونی) مستقر شدند،دین بسیار دارد، اما این شرکت ها در رواج تولیدات ،تکنیک ها و نقوش غربی – که تولید محلی را تحت تاثیر خود قرار داد نیز سهم به سزایی داشتند.به این ترتیب که روش سنتی موجود برای هدایت قالی بافی به تدریج جای خود را به نفشه های دارای نقطه مشخص سپرد.در گذشته نقوش قالی هر منطقه ،اصالت خودش را داشت و علاوه بر ویژگی های خاص ، قالی باف آزاد بود که نقش خودش را تفسیر کند.این کار در قالی های مشهور ساروق ،جوشقان ،خمین ، لیلیان و بند ریحان به وسیله واگره انجام می گرقت .کنسول بریتانیا ، آر.جی .پریس به مناسبت اقامت کوتاه خود در سلطان آباد اشاره می کند که بافت قالی یک کار خانگی کاملا زنانه است و درباره واگره می نویسد (آنان کار را با چیزی که به آن واگره یا جابه جایی میگویند، آغاز می کنند.به این ترتیب که ابتدا طرح ساده ای بر روی کاغذی که قسمت بندی شده می کشند بعد آن را به افراد متخصص می سپارند تا آن را کامل کنند).(واگره) طرح ساده ای است که راهنمای قالی باف از طرح را نیز به او می دهد.خطوط شکسته و مستقیم ترنج های میانی و لچک ها و شاخ و برگ های گل دار نامنظم از مشخصات طرح های (واگره)است. (واگره) الگویی است که چشم انداز یک قطعه قالی دارای نقاط گره دار را در نظر مجسم می سازد. شرکت های (زیگلر)،(بافندگان شرقی) و (شرکت های سهامی فرش ایران) که در صدد بودند قالی بافی در منطقه را به زیر کنترل خود در آورند به خاطر منافع بیشتر به دنبال تولید سریع بودند.در این حال و هوا بود که نخستین نقشه های شرکتی با نقطه های شماره بندی شده جای واگره های سنتی را گرفت. جالب این که فونتن می نویسد در آن زمان (1970) آن گروه از قالی باف هایی که به طور سنتی و از روی حافظه نقوش بومی خود را می بافتند (قالی های ذهنی بافت) در مقابل این (یکنواخت کردن ها) که به وسیله نقشه انجام می شد، مقاومت کردند.همچون عشایربختیاری و دهقانان ناحیه جوشقان و خمین در اراک. اما دریغ که امروز درادامه سیاست های نادرست،نقشه های غیر بومی و وارداتی در اختیار بسیاری از روستایی ها و عشایرساکن شده، توسط ارگان های دولتی ذیربط گذاشته شده است تا سنگ قبر قالی روستایی و عشایر را با نقش های قالی تبریز و کرمان ببافند.رنگ های طبیعی جایشان را به رنگ های شیمیایی داده اند و دیگر به هیچکدام از قالیهای(ساروق)،(جوشقان)،(بندریحان)،(هریس)،(گلباف)،(لیلیان)و... نمی توان اعتماد کرد همین فردا روز بعد از شستن، رنگ ها در هم نروند.نقشه، خلاقیت را از قالی بافی گرفت. اما کار او راحت تر کرد.زیرا دیگر نیازی به تخیل وصرف نیروی فکری نداشت .با این حال گشایشی در کار قالی باف پیدا نشد،چون منافع این تولید به جیب شرکتها و بعد ها دلالان و تاجران قالی سرازیر شد و امروز نیز که قالی ایرانی بنا به دلایل بسیار ،بازارش را از دست داده است .آنچه بافته می شود سفارشی است که می دهند و این خود به مرگ زود رس هنر قالی ایران کمک خواهد کرد. استادان قالی باف روستایی که بیشتر آنها را پیرزنان تشکیل میدهند امیدی به فردای این هنر ندارند چرا که این هنر اصیل و کهن را سینه به سینه فرا گرفته اند اما اکنون نمی توانند به سینه ایی دیگر انتقال دهند چرا که دخترانشان سرنوشت آنها را دیده و علاقه ایی به اندوختن این هنر ندارند،استادان چله کشی ،رنگرزی،قالی بافی...هنر خود را به گور خواهند برد و در تاریخ به حلقه های مفقوده ایی تبدیل خواهند شد. (تقی قاسمی) www.khanabad.ir دسته‌بندی مرکزی کلید‌واژه قالیبافیشهرستانخمین74K بازدید
مجموعه تاریخی اقامتی نراقیهامحمد جواد مرادی نراقیمحمد جواد مرادی نراقیمجموعه تاریخی اقامتی نراقیهاتضمین امنیت و تمیزی با بهترین قیمت
سیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهاندر گذشته های دور هنر یک زبان مشترک جهانی بوده است.
غار چال نخجیرنادر چقاجردینادر چقاجردیغار چال نخجیرغار چال نخجیر در 8 کیلومتری شمال شرق شهر دلیجان قرار دارد. طول کلی غار حدود 1800 متر عنوان شده است که حدود 1200 متر آن قابل بازدید میباشد.
ننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آباددر باور اهالی روستای خان آباد،در اولین روز بعد از ششله یعنی هفتم اسفند ماه ننه پیر از پشکل پناه می آید و دوک نخ ریسی چوبی خود را آتش میزند تا به آب شدن یخها کمک کند و گرمابخش زمین باشد
پخت نان شب عید در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیپخت نان شب عید در روستای خان آبادپخت نان شب عید از جمله فعالیت های بانوان روستای خان آباد از قدیم تا به حال است.در گذشته روستائیان تمام مایحتاج نان خود را طبخ می كردند.در واقع زنجیره تولید گندم تا پخت نان (شامل كشت،داشت و برداشت گندم به عنوان ماده اصلی پخت نان، آسیاب كردن گندم و در نهایت تولید نان) توسط مردم روستا انجام میشد.
رفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهتقی قاسمیتقی قاسمیرفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهشب نشینی از کارهای متداول اهالی خان آباد است. شب­ نشینی در اواخر #پاییز و فصل زمستان بیشتر صورت می­گیرد چرا که عموما در روستاها بعد از برداشت محصول در فصل پاییز، اوقات فراغت و بیکاری روستائیان آغاز شده و تا پایان زمستان ادامه پیدا می­کند.
سد روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیسد روستای خان آبادسد روستای خان آباد یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خمین است،آب موجود در سد از سرچشمه دیریزنو خان آباد تامین میشود .از شروع فصل پاییز تا اواسط بهار آب چشمه وارد سد می شود و کشاورزان روستای خان آباد در فصلهای کم آب از این آب برای کشاورزی استفاده میکنند .این سد به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان به یک پناهگاه موقت پرندگان مهاجر نیز تبدیل شده است.
تهیه شیره انگور ،روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیتهیه شیره انگور ،روستای خان آبادمراسم تهیه شیره انگور توسط بانوان روستای خان آباد روستای خان‌آباد از توابع شهرستان خمین است که بانوان با حضور در باغ‌های انگور و تاکستان‌های روستا، انگورها رسیده و مرغوب را برداشت کرده و به محلی مناسب که معمولا حیاط خانه روستایی است انتقال می‌دهند و به تمیز کردن و شستن آنها می‌پردازند.در برداشت و تمیز کردن و همچنین شستشوی انگورها، تمام اعضای خانواده از کودکانی که توانایی کمک دارند تا بزرگترها و مردان شرکت و با صمیمیت خاصی با یکدیگر همکاری می‌کنند، در بعضی از مواقع نیز همسایگان به کمک می‌آیند که در گذشته
بانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومتقی قاسمیتقی قاسمیبانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومخاله آرا در حقیقت یكی از چهره های ماندگار خان آباد است،خاله آرا بدون کوچک ترین چشم داشتی به کمک بانوان روستا میرفت و در کلیه کارهای روزمره یاری گر خانواده های روستایی بود.
شروع فصل تولید قره قوروت در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل تولید قره قوروت در روستای خان آبادهرساله در اوایل تیرماه و هم زمان با گرم شدن هوا، بانوان روستای خان آباد اقدام به تهیه قره قوروت آفتابی می کنند
شروع فصل تولید کشک خشک در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل تولید کشک خشک در روستای خان آباداواسط تیرماه،همزمان با گرم شدن هوا و بالا رفتن کیفیت شیر به علت مصرف دامها از علوفه تازه ،تهیه کشک در روستای خان آباد آغاز می شود.
روستای تاریخی لکان ( شهرستان خمین)محمد حمزه لوروستای تاریخی لکان ( شهرستان خمین)روستای تاریخی لکان در کنار کوه های الوند لکان ٬نسار و پرگز قرار گرفته و به همین دلیل از آب و هوای بسیار لطیفی در تابستان بهره مند است. لکان دو اثر تاریخی ثبت شده در میراث فرهنگی دارد.
منطقه حفاظت شده الوند لکان (خمین)محمد حمزه لومنطقه حفاظت شده الوند لکان (خمین)منطقه حفاظت شده الوند لکان در شهرستان خمین استان مرکزی یکی از مهم ترین زیستگاه های پرندگان استان مرکزی است.
طبیعت زمستانی از روستاهای ساوهمحمد رفیعیمحمد رفیعیطبیعت زمستانی از روستاهای ساوهروستای آقداش جزو استان مركزی،در ارتفاع 1980 از سطح دریا...
جورقینامیر  کهلوییامیر کهلوییجورقینروستای جورقین تفرش - کم آبی
حضور پررنگ پاییز در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیحضور پررنگ پاییز در روستای خان آبادحضور پر رنگ پاییز در روستای خان آباد از توابع شهرستان خمین
شروع فصل برداشت انگور از سطح باغات زیر کشت روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل برداشت انگور از سطح باغات زیر کشت روستای خان آبادیش از یک ماه است که از برداشت انگور از سطح باغات انگور روستای خان آباد اغاز شده است انگور برداشت شده علاوه بر تامین نیاز روستا جهت تهیه کشکش -دوشاب -سرکه نیز استفاده و بخشی از ان نیز به خارج از روستا صادر می شود. شغل اصلی اهالی روستای خان اباد دامداری و باغداری(تولید سیب ) است و در کنار این فعالیت ها به تولید انواع صیفی جات -انگور-حبوبات و برخی فرآورده های دیگر روستایی می پردازند.
شروع فصل برداشت گندم از سطح مزارع زیر کشت روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل برداشت گندم از سطح مزارع زیر کشت روستای خان آبادگـیــــــاه گندم: گندم گیاهی است نسبتا مقاوم که میتوان آنرا بصورت بهاره یا پاییزه و یا زمستانه کشت کرد؛کشت پاییزه گیاه گندم نسبت به بقیه کشتها بهتر است زیرا در این روش گیاه فرصت کافی برای رشد را خواهد داشت و در ضمن کیفیت و کمیت آن هنگام برداشت افزایش میابد
زنبور داری در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیزنبور داری در روستای خان آبادزنبورداری در روستای خان آباد از دیر باز وجود داشته است و کشاورزان در کنار کارهای کشاورزی جهت تهیه مایحتاج خود به زنبور داری-مرغ داری- دامداری و گاوداری نیز می پرداخته اند .به دلایل مختلف چند سالی است که شغل هایی چون زنبورداری کم رنگ شده است. اما خوشبختانه مدتی است که تعدادی از اهالی روستا به زنبورداری پرداخته اند .در حال حاضر تعداد زنبوردارها در روستا ۵ نفر است.
شروع فصل پشم چینی در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل پشم چینی در روستای خان آبادبا وجود این که همه ساله در فصل پشم چینی، چندین تن پشم از دام‌های روستای خان آباد چیده می‌شود، اما به علت نبودن صنایع تبدیلی، این محصول با قیمت کمی داد و ستد شده یا اینکه وارد لحاف دوشک می‌شود! در حالی که ایجاد ارزش افزوده این محصول ازجمله مواردی است که می‌تواند موجب تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در کشور شود. فصل پشم چینی معمولا در اوایل خرداد ماه شروع می شود .شستشوی دام ها و خشک شدن انها در مجاورت آفتاب و بلافاصله شروع پشم چینی یا همان چر chara .پشم چینی معمولا در دو فصل صورت میگیرد یکی در فصل بهار و دیگری در او
تقی قاسمیتقی قاسمیبه مناسبت روز جهانی زمین پاکزمین،خاکستری است؛آسمان خاکستری،در زمانه خاکستری،به کدام فردای سبز می اندیشیم؟  انسان امروز،می اندیشد که مالک زمین است،حال آنکه خود،روزی خوراک زمین خواهد شد.
نمای کلی از روستای جورقینابوالفضل  علیوردیلوابوالفضل علیوردیلونمای کلی از روستای جورقینروستای جورقین از توابع شهرستان تفرش
روستای آقداش از توابع شهرستان ساوه بخش نوبرانمحمد رفیعیمحمد رفیعیروستای آقداش از توابع شهرستان ساوه بخش نوبرانروستای آقداش جزو استان مرکزی در 65 کیلومتری ازتوابع شهرستان ساوه در دامنه کوههای خرقان واقع شده
بهار در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیبهار در روستای خان آبادخودنمایی بهار در روستای خان آباد
دهم بهمن و برپایی مراسم کوسه ناقالی در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیدهم بهمن و برپایی مراسم کوسه ناقالی در روستای خان آبادمراسم کوسه ناقالی (جشن چوپانان برای شکر گزاری) یکی از رسومات مردم استان مرکزی است.این مراسم هر ساله در روستای خان آباد شهرستان خمین در دهم بهمن ماه برگزار می شود.
حمام تاریخی روستای لکانتقی قاسمیتقی قاسمیحمام تاریخی روستای لکانروستای لكان در دامنه غربی كوه الوند قرار گرفته كه به لحاظ شرایط اقلیمی خاص از قدمت تاریخی برخوردار است. از مهم ترین آثار تاریخی به جا مانده از آن حمام آن روستا است
بنای تاریخی امامزاده حسن در روستای زیبای طیب آبادتقی قاسمیتقی قاسمیبنای تاریخی امامزاده حسن در روستای زیبای طیب آبادطیب آباد روستایی کوهستانی ست که در 26 کیلومتری بخش جنوبی شهرستان خمین واقع شده است .
مراسم پخت ترخینه در روستای خان آباد ( لقینه ترخینه leghineh )تقی قاسمیتقی قاسمیمراسم پخت ترخینه در روستای خان آباد ( لقینه ترخینه leghineh )لقینه leghineh ترخینه ماده اولیه یکی از خوراک های مفید و مغذی به نام آش ترخینه است که معمولا در اواسط فصل تابستان و پس از برداشت محصول گندم تهیه می شود
مراسم تهیه آبغوره در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیمراسم تهیه آبغوره در روستای خان آبادفصل تابستان شروع فعالیت های بانوان روستایی در راستای تهیه مایحتاج خانواده است.تهیه انواع خشکبار-ترشیجات-و...از جمله این فعالیت هاست.
مراسم تهیه قره قوروت در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیمراسم تهیه قره قوروت در روستای خان آبادقره قوروت یکی از فرآورده های شیر است بدین صورت که بعد از تهیه کشک که باقی مانده دوغی است
مراسم تهیه کشک محلی در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیمراسم تهیه کشک محلی در روستای خان آبادکشک از مواد لبنی پر مصرف بانوان روستاییء روستای خان آباد در تهیه خوراک ها و آش های محلی ست.
شناخت و معرفی غار کوه گره خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشناخت و معرفی غار کوه گره خان آبادبا توجه به توانهای محیطی منطقه خان آباد و روستاهای اطراف و وجود غار بی نظیر کوه گره خان آباد در مناطق کوهستانی با پوشش گیاهی بکر و وجود چشمه های آب فصلی و نواحی ییلاقی خوش آب وهوا، وجود راه دسترسی به غار و پیچدگی های ساختاری و مشکلات مسیر پیمایش داخل غار انگیزه های متفاوت برای سفر به غار کوه گره را ایجاد نموده است.
چند روزی ست هوا سرد شده است گویا ،زمستان در راه است...تقی قاسمیتقی قاسمیچند روزی ست هوا سرد شده است گویا ،زمستان در راه است...زمستان است، مردم دیار من زمستانهای زیادی به یاد دارند.
گذر پاییز از روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیگذر پاییز از روستای خان آبادتصاویری از گذر پادشاه فصلها، پاییز رنگارنگ از روستای زیبای خان آباد
از آداب فراگشت سال کهنه به سال نو در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیاز آداب فراگشت سال کهنه به سال نو در روستای خان آبادگردگیری و خانه تکانی جهت استقبال از سال نو
پاییز و حضور پرندگان مهاجر در سد روستای خان آباد از توابع شهرستان خمینتقی قاسمیتقی قاسمیپاییز و حضور پرندگان مهاجر در سد روستای خان آباد از توابع شهرستان خمینهر ساله در اواخر فصل تابستان سد روستای خان آباد پذیرای پرندگان مهاجری است که این منطقه را برای استراحتی چند روزه انتخاب کرده اند.گونه های مختلفی که در...
طبیعت گردی روستای -متروکه داغکندی- شهرستان ساوهمحمد رفیعیمحمد رفیعیطبیعت گردی روستای -متروکه داغکندی- شهرستان ساوهطبیعت گردی روستاهای اطراف آقداش-ارتفاعات روستای زیبای داغکندی
روستای متروکه داغکندیمحمد رفیعیمحمد رفیعیروستای متروکه داغکندیباسلامی به پاکی طبیعت به دوستان باصفا بهاررسیدودوستان طبیعت گرد دوباره گردهم جمع شدن تادگرباردراین فصل زیبای بهشتی در دشت ودمن همراه وهم دل گشت ...
روستای آباد ماتقی قاسمیتقی قاسمیروستای آباد ماروستای آباد و پربرکت ما سرشار از عطر حضور دلسوزانه تک تک اهالی خوب روستای عزیزمان است ،پدران ما زمین حاصلخیز روستا را قرنها شخم زده و دانه های مهر در ...
حضور پرندگان مهاجر در سد روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیحضور پرندگان مهاجر در سد روستای خان آبادهر ساله در اوایل فصل پائیز سد روستای خان آباد پذیرای پرندگان مهاجری است که این منطقه را برای استراحتی چند روزه انتخاب کرده اند.گونه های مختلفی که در م...
حمام تاریخی روستای لکانتقی قاسمیتقی قاسمیحمام تاریخی روستای لکانروستای لكان در دامنه غربی كوه الوند قرار گرفته كه به لحاظ شرایط اقلیمی خاص از قدمت تاریخی برخوردار است. از مهم ترین آثار تاریخی به جا مانده از آن حمام...
نابودی تاریخ،زبان و فرهنگ ایران زمین را به تماشا نشسته ایمتقی قاسمیتقی قاسمینابودی تاریخ،زبان و فرهنگ ایران زمین را به تماشا نشسته ایم(بنایی تاریخی در روستای زیبای لکان) دوام ایران ما را به فکر می اندازد آیا ما در باختر خواهیم توانست مانند ایران سه هزار سال زندگی کنیم؟(مورتن) چه ...
کمپ آموزشی منجمان آماتور خمین در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیکمپ آموزشی منجمان آماتور خمین در روستای خان آباد(نمایی از رصد خانه خمین-همکاران شرکت اخترنمای شیراز در کنار سرمایه گذار رصدخانه -جناب دکتر نجاری و فرزندشان) اولین تور شبانه رصد ستارگان و صور فلکی...
رونق گردشگری روستایی در ایرانتقی قاسمیتقی قاسمیرونق گردشگری روستایی در ایرانمقدمه :گردشگری و توریسم هم اکنون یکی از درآمدزا­ترین صنایع جهان است. بر اساس گزارش سازمان WTO صنعت توریسم تا سال 20۱۵ اولین صنعت درآمدزا و سود آور جها...
از هنرسنگ درون غارها و كوه ها تا هنر مفرغ و  سفال درون خانه هامحمد ناصری فردمحمد ناصری فرداز هنرسنگ درون غارها و كوه ها تا هنر مفرغ و سفال درون خانه هاپیكره ی مفرغی بزكوهی متعلق به هزاره ی سوم ق.م . مكشوفه در جیرفت كه طرح آن ملهم از نقوش سنگ نگاره های درون غارها و كوه های ایران (هزاره ی نهم ق.م) می ب...
ضرورت شناخت و معرفی غار کوه گره خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیضرورت شناخت و معرفی غار کوه گره خان آبادبا توجه به توانهای محیطی منطقه خان آباد و روستاهای اطراف و وجود غار بی نظیر کوه گره خان آباد در مناطق کوهستانی با پوشش گیاهی بکر و وجود چشمه های آب فص...
روستای خان آباد و قابلیت های گردشگری آنتقی قاسمیتقی قاسمیروستای خان آباد و قابلیت های گردشگری آنروستای نمونه گردشگری به محدوده جغرافیایی اطلاق می شود که در آن،یک یا چند جاذبه یا مجموعه ای از جاذبه های طبیعی،تاریخی و فرهنگی وجود دارد که این امر ان...
دار قالی...تقی قاسمیتقی قاسمیدار قالی...زندگی مثل یه قالیه،توش یه عالمه نقش و رنگ و طرحه،هر روز صبح كه از خواب پا میشیم، تا شب چند تا گره از این قالی رو می‌بافیم. شبها، یا خواب گره هایی رو م...
 نوع پوشش زنان ایران باستان از منظر آثار هنری كهنمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرد نوع پوشش زنان ایران باستان از منظر آثار هنری كهن جام نقره ای مرو دشت با نقش بانویی ایستاده با طرح لباسی به بلندای تمام قد و بسیار زیبا، متعلق به ایلام كهن(2300 ق.م ) با شباهتی بسیار نزدیك به نقش ل...
دهم بهمن و برپایی مراسم کوسه ناقالی در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیدهم بهمن و برپایی مراسم کوسه ناقالی در روستای خان آباددهم بهمن و مراسم کوسه ناقالی در خان آباد استان مرکزی مراسم کوسه ناقالی (جشن چوپانان برای شکر گزاری) یکی از رسومات مردم استان مرکزی است. این مراسم د...
مشابهت سنگ نگاره های ایران با نقش حیوانات منقرض شده استرالیامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردمشابهت سنگ نگاره های ایران با نقش حیوانات منقرض شده استرالیا نقش سنگ نگاره ای كه توسط هنرمند ایرانی در هزاره های قبل بردیواره ی كوه ها و دره های تیمره حك شده با شباهت هایی بسیار نزدیك به تصویر ببرهای تاسمانی T...
علی اکبر احمدیروستای بالقلوشهر غرق آباد در 50 کیلو متری شهر ساوه و در مسیر ساوه به همدان واقع شده است.یکی از روستاهای بسیار زیبا و خوش آب و هوای شهر غرق آباد،بالقلو نام دارد که ...
تاثیر جبران ناپذیر آلاینده های نیروگاه و پتروشیمی شازند بر منطقهتقی قاسمیتقی قاسمیتاثیر جبران ناپذیر آلاینده های نیروگاه و پتروشیمی شازند بر منطقهبا شروع تحولات صنعتی در جهان،به ویژه پس از جنگ جهانی اول كه به گسترش صنایع اساسی در زمینه های مختلف نظیر فلزات، نفت و پتروشیمی، رنگ، صنایع چرم و ... ا...
سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایراننقشی شبیه انسان های فرا زمینی با كلاهخود و لباس سراندرپا كه هنرمند با نقطه چین مسیر فرود آن را به زمین نیز مشخص كرده است و شگفت انگیز آن كه دقیقا شبیه...
سنگ نگاره های تیمره- کوه های اطراف خمینمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های تیمره- کوه های اطراف خمینوجود نقوش گربه سانان متعدد كه طی هزاره های قبل ایجاد شده اند نشان از دیده های هنرمندان و وجود زیستگاه آن حیوانات در تیمره و مركز ایران دارد
دلم تنگ است،گاهی برای کودکی هایم و باز،گاهی برای کودکی هایم...تقی قاسمیتقی قاسمیدلم تنگ است،گاهی برای کودکی هایم و باز،گاهی برای کودکی هایم...آخ که چقدر دلم هوای کرسی ذغالی کرده،دلم میخواد برم زیر یه کرسی ذغالی پاهامو ول کنم و بترسم نکنه منقل وسطش پامو بسوزونه،دلم میخواد سیب های یخو جوری گاز...
محور توسعه در روستاتقی قاسمیتقی قاسمیمحور توسعه در روستامقدمه:محور توسعه روستاها بطور سنتی کشاورزی تعریف شده و بر این اساس روستا با فعالیت کشاورزی و دامداری شناخته می شود. اما توسعه کشاورزی متکی بر منابع طب...
هنرهای صخره ای ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردهنرهای صخره ای ایرانیك گلازنه (كاروان) از شترهایی كه به وسیله افسارهایشان به هم وصل شده اند. ساربان افسار اولین شتر را در دست دارد. كلاه او نمایه ای از عصر خلق اثر است. ش...
نقش یوز در میان سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش یوز در میان سنگ نگاره های ایراننقش یوز در میان سنگ نگاره های ایران با تكنیك هنری فوق العاده و انتقال حالت كه نشان از دیده های دقیق هنرمند و وجود فراوانی این حیوان زیبا در كوه های تی...
هجوم فرهنگ شهرنشینی به روستاهاتقی قاسمیتقی قاسمیهجوم فرهنگ شهرنشینی به روستاهامقدمه آدم‌هایی كه همیشه در جستجوی زندگی آرام و به دور از ازدحام شهرها هستند، تصویری شاعرانه از روستا در ذهن خود دارند و برای همین است كه خیلی وقت‌ه...
گسست میان شهر و روستاتقی قاسمیتقی قاسمیگسست میان شهر و روستا نخستین تفاوت میان شهر و روستا، تفاوت در جمعیت این دو بود.در گذشته جمعیت شهری ایران بسیار اندك بود. به‌طوری كه برای مثال در دوره زندیه، كل جمعیت شهرنش...