نکته های عکاسی از فضا های معماری

نکته های عکاسی از فضا های معماری
نور را دریاب. نور مناسب اولین و مهم ترین همراه شما برای عکاسی از بنا است. در حالت کلی می توان گفت کمی بعد از طلوع آفتاب و کمی قبل از غروب بهترین زمان برای عکاسی است. زیرا که در این بازه زمانی تابش مایل نور خورشید، سایه‌های جالب توجهی برای جذاب تر شدن عکاسی شما فراهم می آورد. حجم ها و بافت سطوح بسیار بهتر دیده می شوند،‌ در سرتا سر نمای ساختمان جزییات بیرونی برجسته تر جلوه گری می‌کنند و به بنا ظاهر سه‌بعدی می‌بخشند. چشم ها را هدایت کن. در عکاسی از بناهای معماری خطوط عمودی (خطوط هادی) نقش بسیار مهمی در جذابیت و خوانایی عکس بازی می کنند. چرا که چشم تمایل به تعقیب این خط ها دارد پس به اهمیت آن ها در عکاسی توجه کنید. کاری کن بافت ها حس شوند. بافت در عکاسی شامل جزئیات و ریزه كاری های سطح سوژه می شود كه با حس لامسه و چشم قابل درک است. نور جانبی در بیشتر آثار معماری، از پنجره ها‌ تا نقوش پرچین ها‌ و گچ‌بری‌ها، جزییاتی دارند که شخصیت آن بنا را می سازند و توجه به این جزییات عکس‌های مسحورکننده ای خواهد ساخت. با اضافه کردن بافت های مختلف، هم به عکس جذابیت بیشتری خواهید بخشید و هم اطلاعاتی را از بنا در اختیار بیننده قرار می دهید. بیننده را به درون عکس بکش. عكس، پدیده ای دو بعدی است. اما ما برای درک بنا به بعد های بیشتری احتیاج داریم. بعد سوم یا عمق، ویژگی است که برای نمایش آن در عكس می توان با آگاهی از اصول پرسپكتیو و با گنجاندن عواملی مانند پیش زمینه، میان زمینه و پس زمینه، چندین لایه در عكس ایجاد كرد. هم پوشانی نیز به عكس عمق می دهد. با قرار گرفتن عناصر گوناگون در جلوی یكدیگر به گونه ای كه یك عنصر، بخشی از عنصر دیگر را بپوشاند و باعث جذابیت آن بخش شود. برای مثال با قرار دادن گل ها یا پارچه های رنگی در زمینه می توان بر زیبایی عکس افزود. سوژه ات را پر رنگ نشان بده. ممكن است در یك موقعیت عکاسی، موضوع در پس زمینة بسیار شلوغ، گم شده باشد. اگر پس زمینه جزء عناصر تصویری و بیان عكس شما نیست، بهتر است پس زمینه ای ساده و بدون آشفتگی بیابید. در غیر این صورت خود دست به کار شوید و تا جایی که می توانید در نظافت، نظم و ترتیب دادن به زمینه تلاش کنید. همواره از خودتان بپرسید آیا در نظر گرفتن ساختمان در زمینه، چیزی به عکس اضافه می‌کند یا از آن می‌کاهد. اگر منظره مکمل ساختمان است پس با زاویه بازتری عکس بگیرید، ولی اگر محیط اطرافش با پیامی که می‌خواهید برسانید هم‌خوانی ندارد، عکاسی از بنا به تنهایی کافی است. برای مثال ساختمانی قدیمی را وسط شهری مدرن تصور کنید. اگر بخواهید نشان بدهید که به آن مکان تعلق ندارد پس باید چند ساختمان مدرن اطرافش را وارد کار کنید ولی اگر می‌خواهید فقط روی زیبایی معماری سنتی تاکید کنید ساختمان‌های جدیدتر را کنار بگذارید، چون از ارزش عکس کم می‌کنند. قابت را ببند، ریتمت را بساز. قرار دادن سوژه در داخل قاب پنجره، درگاه، پل و غیره آن را از فضای اطراف جدا كرده و بر اهمیت موضوع تأكید می كند. چنین عكسی به راحتی نگاه شما را به سمت موضوع اصلی هدایت خواهد كرد. قاب های مكرر مانند برخی از طاق ها، عمق ایجاد می كنند. گاهی قاب علاوه بر هدایت چشم به سمت موضوع مورد نظر عكاس، خود جزئی از عكس می شود. فاصله ات را تنظیم کن. وقتی از یک ساختمان در فاصله خیلی نزدیک عکس می‌گیرید ممکن است به علت وجود پرسپکتیو همگرا در دیوارهای موازی، دیوارهای ساختمان خمیده شوند وکل ساختمان با اعوجاج دیده شود. یکی از راهکارها این است که ارتفاع سطح دوربین را نسبت به سطح زمین بالا ببرید،‌ بدون اینکه سر دوربین به سمت بالا حرکت کند. در این حالت شاید مجبور باشیم تا چندین متر(بستگی به ارتفاع بنای مورد عکاسی دارد) سطح دوربین را بالاتر ببریم، مثلا از بالای پشت بام ساختمان مقابل عکاسی کنیم. در ساختمان هایی که ارتفاع کمتری دارند برای اجتناب از این موضوع می توان با فاصله گرفتن از بنا متوجه شوید که دیوارها و خطوط ساختمان به طور قابل قبولی بدون انحراف ظاهر می‌شوند. نقطه اتکا دستت مهم است. در عکاسی با دوربین و موبایل دست انسان تکیه گاه است و امکان لرزش دارد. عکاسان حرفه ای برای افزایش کیفیت عکس ها و جلو گیری از لرزش دست ها از سه پایه استفاده می کنند. در حالت عادی می توانید با تنظیم ریتم تنفس وثبت عکس به هنگام فرود آمدن نفس تا حدودی جلوی لرزش دست را بگیرید. همچنین می توان برای جلوگیری از لرزش دست از دیوار به عنوان تکیه گاه استفاده کنید. آدم ها عکس ها را زیبا می کنند. در عکاسی از بنا سوژه های انسانی باعث جذابیت عکس می شوند. همچنین حضور انسان در عکس با فاصله مناسب باعث درک بهتر بیننده عکس از ابعاد بنا خواهد شد. همچنین استفاده از سوژه های انسانی با پوشش مرتبط با عملکرد بنا می تواند جذاب باشد زیرا که بدین وسیله کاربری بنا نیز در عکس نمایش داده خواهد شد. به خاطر داشته باشید که از سوژه انسانی بدون جلب توجه عکاسی کنید. عکست را زنده کن. VSCO، یکی از نرم‌افزارهای ویرایش عکس برای کاربران آیفون و اندروید است. این نرم‌افزار ابزارهای گوناگون ویرایش و برخی فیلترهای جالب را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در عین حال نرم‌افزارVSCO، یک نرم‌افزار دوربین هم محسوب می‌شود که تنظیمات دستی مطلوبی دارد، بنابراین می‌توانید با خود نرم‌افزار عکس بگیرید و دیگر مجبور نیستید برای ویرایش و به اشتراک‌گذاری عکس‌های خود از نرم‌افزارهای دیگر استفاده کنید. سایر نرم افزار ها SnapSeed, Photoshop Express, iPhoto, photofox نیز برای ویرایش عکس پیشنهاد می شود. این مطلب در دست تکمیل است. جمع‌آوری: سپیده اصلان ویراستاری: نگین نوذری عکس ها از: بابک ارجمندی تصویر اصلی پست: مسجد تاریخانه دامغانiranview.ir30
نمای ایران | جمعه 18 بهمن 1398
فاطمه | سه‌شنبه 2 ارديبهشت 139900
عالی بود ممنونم. منتظر تکمیلش هستم.
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش سوم)در دو بخش پیشین درباره قطع عکس و تاثیر آن در ترکیب‌بندی گفته شد سپس به تعریف نقطه در ترکیب‌بندی پرداخته شد. اکنون نوبت بررسی خط است.
آموزش اصلاح عکس - قسمت سومدر این آموزش عکس دیگری رو اصلاح رنگ و نور می‌کنیم.
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش دوم)در ادامه مبحث ترکیب‌بندی، به تعریف نقطه و کارکرد آن در عکس و نیز رابطه‌ی نقطه‌ها با یکدیگر می‌پردازیم
آموزش اصلاح عکس - قسمت دومآموزش ادیت عکس با استفاده از نرم‌افزار GIMP
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)عکاسی نیز مانند هر هنر دیگری دارای اصول و قواعدی است که رعایت آنها باعث می‌شود یک اثر واجد ارزش هنری شود. در این مطلب تلاش می‌شود تا این اصول و قواعد به شکلی ساده به همه مخاطبان آموزش داده شود.
آموزش اصلاح عکس - قسمت اولدر این سری ویدیوی آموزشی قصد داریم ویرایش نور و رنگ عکس را آموزش دهیم
نکته های عکاسی از منظره های طبیعییکی از راههای گرفتن یک عکس خوب، قرار گرفتن در یک فضا و زمان خوب است. و به احتمال بسیار زیاد شما این فرصت را دارید که گاهی صبح، زودتر از آفتاب برخیزید و صحنه طلوعش را از نزدیکترین و قشنگترین نقطه‌ای که پیاده به آن دسترسی دارید، ثبت کنید.
لطفا جهت ارائه نظر وارد شوید