لالایی و اقوام کهن ایرانی

لالالالا کنم ایواره وختی للوته بونم، شاخ درختی لالایی از زیباترین و لطیف‌ترین آوازهایی است که ریشه در کهن‌ترین تفکرات و احساسات مردم ایران‌زمین دار...

لالایی و اقوام کهن ایرانی
تقی قاسمیپنجشنبه 3 تير 1389 | 14 سال پیشلالالالا کنم ایواره وختی للوته بونم، شاخ درختی لالایی از زیباترین و لطیف‌ترین آوازهایی است که ریشه در کهن‌ترین تفکرات و احساسات مردم ایران‌زمین دارد. در بررسی موسیقیهای فولکور نقاط مختلف ایران کهن،لالایی را می‌توان به عنوان یک بخش مشترک در میان آنها بازشناسی کرد،لالایی،پیوسته روشنگر پیوند ژرف و‌ آسمانی مادر و فرزند بوده است. بینشوران کهن،مادر را زهدان بارگاه آفرینش در زایمان کارگاه هستی می‌دانند و او را تجلی‌گاه هزار و یک نام خدا می‌شناسند و فروغانی گوهر عشق را در آئینه‌داریهای مهر ناب او می‌جویند. مادر،نقطة کانون آفتاب مهر هستی است و فرزند بزرگ‌ترین تجلی‌گاه هستی‌مداریها،هستی‌پردازی ها و مهربانیهای اوست. از این دیدگاه و در باوری به حقیقت،تواناییهای نهادی مادر و پیوند زندگانی‌سازش با فرزند،آفریدگاری و پروردگاری و سازندگاریهای بیکران او را به خوبی می‌توان در جلوه‌گاه لالایی یافت.زمزمه‌های لالایی، جلوه‌گر هستی‌پردازیهای مادر در آرامش نهاد فرزند است. او در سکوت و تنهایی،در خلوتگه سپنتایی خویش با جگرگوشه‌اش، به دستاویز نوایی که از سر جان برمی‌خیزد و بر آئینه نهاد فرزند و گوش جان او حکم دم مسیحایی را دارد، گاه در چهر مهربانیها و دلسوزیها و غمخواریها، گاه در چهر آرزوهایی که فرزند را آئینه آن می‌داند و گاه در چهر بازگوی تاریخ و فرهنگ نیاکان او،چامه‌هایی را بر جان و روان و هستی‌اش،زمزمه ‌ساز زندگانی راستین می‌سازد.هرچند این دم مسیحایی به باد فراموشی سپرده شده لیکن باز میتوان در میان اقوام کهن ایرانی آنها را جستجو کرد و شنید.بدین سان در ادامه نوشتار مروری بر لالایی های این دیار کهن داریم. ۱:لالایی که مادر آرزو میکند : لالالالا که لالات می کنم من نگا (=نگاه ) بر قدوبالات می کنم من لالالالا که لالات بی بلا باد نگهدار شب و روزت خدا باد! لالاییت می کنم خوابت نمیاد بزرگت کردم و یادت نمیاد بزرگت کردم و تا زنده باشی غلام حضرت معصومه باشی 2. لالایی هایی که مادر آرزو می کند، کودکش بزرگ شود، به ملا برود، و با سواد شود : لالالالا عزیز ترمه پوشم کجا بردی کلید عقل و هوشم لالالالا که لالات بی بلا باد خودت ملا، قلمدونت طلا باد ! لالالالا عزیز الله قلم دس (= دست) گیر، برو ملا بخوون جزو کلام الله 3. لالایی هایی که مادر آرزو می کند کودکش به ثمر برسد : لای لای دییم یاتونجه گؤ زلرم آی باتونچه (= لالایی می گویم تا به خواب روی ادامه می دهم تا ماه فرو رود) سانه رم الدوز لری سن حاصله یتوننچه (= و ستاره ها را می شمارم تا تو بزرگ شوی و به ثمر برسی) 4. لالایی هایی که مادر در آنها به کودک می گوید که با وجود او دیگر بی کس و تنها نیست : الا لا لا تو را دارم چرا از بی کسی نالم ؟ الا لالا زر در گوش ببر بازار مرا بفروش به یک من آرد و سی سیر گوش (= گوشت) لالالالاگل آلاله رنگم لالالالا رفیق روز تنگم لالالالا کنم، خووت کنم مو علی بووم و بیارت کنم مو (= خوابت کنم من) (= علی گویم و بیدارت کنم من) 5. لالایی هایی که مادر آرزو می کند کودکش - چه دختر و چه پسر - بزرگ شود و همسر بگیرد و او عروسی اش را ببیند : لایلاسی درین بالا یو خو سو شیرین بالا (= کودک نازم که لالایت سنگین است خوابت شیرین است) تانریدان عهد یم بودو تو یو نو گؤ روم بالا (= با خدا عهد کرده ام که عروسی تو را ببینم) قیزیم بویوک اولرسن بیرگون اره گیدرسن (= دخترم روزی بزرگ خواهی شد به خانه ی شوهر خواهی رفت) الله خوشبخت ایله سین بیرگون ننه ایله سین (خدا تو را خوشبخت کند ! که روزی مادر خواهی شد) گاه در این دسته از لالایی ها رگه هایی از حسرت و رشک ورزی به چشم می خورد : گل سرخ منی زنده بمونی ز عشقت می کنم من باغبونی تو که تا غنچه ای بویی نداری همین که گل شدی از دیگرونی 6. لالایی هایی که مادر آرزو می کند هنگامی که کودکش بزرگ شد قدرشناس زحمات او باشد : لای لای د یم آد یوه تاری یتسون داد یوه (=لالایی گفتم به نام تو خداوند یاور و داد رس تو باشد) بویو ک اولسان بیرگون سن منی سالگین یاد یوه (روزی که بزرگ شدی زحمات مرا به یاد آوری) اما خود پیشاپیش می داند که کودک فراموش خواهد کرد : لالاییت می کنم با دس (= دست) پیری که دسّ مادر پیرت بگیری لالاییت می کنم خوابت نمیاد بزرگت می کنم یادت نمیاد 7. لالایی هایی که مادر در آنها از نحسی کودک و از اینکه چرا نمی خوابد گلایه می کند. این لالایی ها گاه لحنی ملامت بار و گاه عصبی و گاه طنز آمیز دارد : لالالالا گلم باشی تو درمون دلم باشی بمونی مونسم باشی بخوابی از سرم واشی لالالالا گل پسته شدم از گریه هات خسته ... لالالالا گل زیره چرا خوابت نمی گیره ؟ به حق سوره ی یاسین بیا یه خو تو را گیره (= بیاید خواب و تو را فرا گیره) گاهی در این دسته از لالایی ها، مادر پای «لولو» را هم به میان می کشد و از او کمک می گیرد. روانشناسی این دسته از لالایی ها بسیار جالب است، چون مادر با شگردی که به کار می گیرد، لولو را از بچه می ترساند، نه بچه را از لولو ! و در ضمن یک اعتماد به نفس لفظی هم به کودک می دهد. مثلا می گوید : « لولو برو ! بچه ی ما خوب است. می خوابد.» یا « تو از جان این بچه چه می خواهی ؟ این بچه پدر دارد و دو شمشیر بر کمر دارد.» و خلاصه چنین است و چنان : لالالالالالالایی برو لولوی صحرایی برو لولو سیاهی تو برو سگ، بی حیایی تو که رود من پدر داره دوخنجر بر کمر داره دو خنجر بر کمر هچّی دو قرآن در بغل داره برو لولوی صحرایی تو از بچه چه می خواهی ؟ که این بچه پدر داره که خنجر بر کمر داره لالالالا گل چایی لولو ! از ما چه می خواهی؟ که این بچه پدر داره که خنجر بر کار داره برو لولوی صحرایی تو از روُدم چه می خواهی؟ که رود من پدر داره کلام الله به بر داره 8. در دسته ی دیگری از لالایی ها مادر افزون بر آنکه کودک را با کلام ناز و نوازش می کند، لالایی را به نام او مُهر می زند : لالالالا گلم باشی انیس و مونسم باشی بیارین تشت و آفتابه بشورین روی شهزاده که شاهزاده خداداده همون اسمش خداداده نمونه ی دیگر، ترجمه ی یک لالایی ترکمنی : اسم پسر من آمان است کوه های بلند را مه فرا می گیرد انگشتری یارش همیشه در انگشتش است بچه ی من داماد می شود در هر دستش یک انار نگه می دارد وقتی که در جشن ها می گردد دختر ها به او چشم می دوزند ... 9. دسته ای از لالایی ها واگویه ی داستان کوتاهی است، از این رو طولانی تر از یک لالایی کوتاه چهار خطی است : لالالالا گل نسری (= نسرین) / کوچه م (به کوچه ام) کـَردی درو بسّی (= بستی) / منم رفتم به خاک بازی / دو تا هندو مرا دیدن / مرا بردن به هندسون / به سد نازی بزرگم کرد / به سد عشقی عروسم کرد / پسر دارم ملک جمشید / دختر دارم ملک خورشید / ملک جمشید به شکاره / ملک خورشید به گهواره / به گهواره ش سه مرواری (مروارید) / کمربندی طلا کاری / بیا دایه، برو دایه / بیار این تشت و آفتابه / بشور این روی مهپاره / که مهپاره خداداده گاهی این لالایی های داستان گونه ای، زمینه ی مذهبی دارند : لالالالا - ی - لالایی / شبی رفتم به دریایی / درآوردم سه تا ماهی / یکی اکبر، یکی اصغر / یکی داماد پیغمبر / که پیغمبر دعا می کرد / علی ذکر خدا می کرد / علی کنده در خیبر / به حکم خالق اکبر 10. بسیاری از لالایی ها از نظر جامعه شناسی ارزشی ویژه دارند. مثلا در بیشتر لالایی ها مادر ضمن نوازش کودک و مانند کردن او به همه ی گل ها - حتا گل قالی !- به این اشاره دارد که پدر کودک بیرون از خانه است : لالالالا گل قالی بابات رفته که جاش خالی لالالالا گل زیره بابات رفته زنی گیره لالالالا گل نازی بابات رفته به سربازی لالالالا گل نعنا بابات رفته شدم تنها لالالالا گل پسته بابات رفته کمر بسته لالالالا گل خاشخاش بابات رفته خدا همراش لالالالا گل پسته بابات بار سفر بسته لالالالا گل کیشمیش بابات رفته مکن تشویش یا در این لالایی که مادر شادمانی خود را از آمدن مرد خانه به کودک ابلاغ می کند : لالالا گل سوسن بابات اومد چش ام (= چشمم) روشن این لالایی ها افزون بر آن که به پیوندهای عاطفی میان زن و شوهر اشاره می کنند، نشانگر بافت خانوادگی و چگونگی وظایف پدر و مادر در آن زمان ها هم هستند؛ اینکه پدر برای فراهم آوردن هزینه ی زندگی باید بیرون از خانه باشد و مادر مسوول امور داخل خانه و به ثمر رساندن کودکان است. 11. بعضی از لالایی ها - بی آنکه عمدی در آن به کار رفته باشد - اشاره ی واضح به روابط بازرگانی دوره ی خود دارد : لالا لالا ملوس ململ که گهوارت چوب صندل لحافت چیت هندستون که بالشتت پَر سیستون لالا ای باد تابستون نظر کن سوی هندستون بگو بابا عزیز من برای رودم کتون (= کتان) بستون 12. بعضی از لالایی ها به موقعیت جغرافیایی شهر و خانه ی کودک اشاره می کند. مانند لالایی زیر از اورازان که نکته ای فلسفی را نیز در خود پنهان دارد و مادر ضمن خواندن آن به کودک هشدار می دهد که عمر به شتاب آب روان می گذرد : بکن لالا ، بکن جون دل مو (= من) شمال باغ ملا، منزل مو شمال باغ ملا نخلسونن(= نخلستان است) که عمر آدمی آب روو نن (= روان است) 13. در بعضی از لالایی ها که از مفهوم عمیق و زیبایی سرشارند، مادر آنگونه با کودک گهواره ای خود درد دل می کند و از غم ها و نگرانی های خود به او می گوید که انگار با یک آدم بزرگ روبروست. مانند لالایی زیر که نشانگر آن است که پدر مرده و فرزند روی دست مادر مانده. در این لالایی مادر از اندوه این عشق از دست رفته و از تنهایی ناگزیرش برای کودک شِکوه می کند. این لالایی با تمامی لطافتی که دارد بیانگر یک زندگی به بن بست رسیده است : گلم از دس (= دست) برفت و خار مونده به من جبر و جفا بسیار مونده به دستم مونده طفل شیرخواری مرا این یادگار از یار مونده ... یا این لالایی دیگر که از بی وفایی ها و تنگناها حکایت دارد : لالالالا عزیزم ، کبک مستم میون (= میان) هرچه بود دل بر تو بستم لالالالا که بابات رفته اما من بیچاره پابند تو هستم ... 14. بسیاری از لالایی های کردی، بلوچی، آذری و دیگر نقاط ایران به سبب گویش محلی خود نگهدارنده ی زبان سرزمین خود هستند و واژگان و اصطلاحاتی که در آنها به کار رفته قابل درنگ است. این لالایی ها اگر با گویش خود خوانده شوند حال و هوای پر شوری به دست می دهند و برگردان آنها نیز تا حد گیج کننده ای زیباست از قبیل این لالایی بلوچی که تکرار ترجیع بند «... در خواب خوش فرو روی» آن را دلنشین تر می کند : لولی لول دیان لعل ءَ را (من فرزند همانند) لعل خود را لالایی می دهم لکّ مراد کسان سالءَ را (چون برای او) صدها هزار آرزو دارم ، و (او هنوز) کودک است لولی لول دیان تراوشین واب تو را لالایی می دهم (تا) در خواب خوش فرو روی وشّین واب منی دراهین جان خواب خوش (ببینی و) جان سالم من (فدای تو باد !) ای همه ی وجودم لولی لول دیان تراوشین واب تو را لالایی می دهم (تا) در خواب خوش فرو روی لکّ مراد کسان سالءَ را (چون برای او) صدها هزار آرزو دارم، و (او هنوز) کودک است دردپین شکر گال ءَ را (لعل من) دهان دُر گونه دارد و سخنانی شکر وار دارد لکّ مراد کسان سالءَ را (چون برای او) صدها هزار آرزو دارم، و (او هنوز) کودک است وش بواین ز باد مالءَ را (لعل من) مثل زباد بوی خوش می دهد بچّ گون خدایی دادان فرزندم هدیه ی خداوند است من اچ خالقءَ لولو کون و من از خداوند تنها خواهان اوهستم ... یا ترجمه ی این لالایی بسیار زیبای ترکی که معنایش درنگ می طلبد : از سر و صدای لالایی من مردم از خانه ها گریزانند هر روز یک آجر می افتد از سرای عمر من سوزنم شعاع خورشید و نَخَم رشته ی بارون از حریر صبح روشن می دوزم پیرهن الوون واسه تو بچه ی شیطون لالالالا لالالالا پیشونیت آینه ی روشن دوتا چشمات، دو تا شمعدون بسه مهتاب تو ایوون دیگه چشمات و بخو ابون لالالالا لالالالا شعر قدیمی دلم می خوا بگم شعر قدیمی اَ چوپونی و اَ کار زعیمی جوونای قدیمی شاخ شمشاد سبیلاشون نبید هشوَخ پرِ باد وَ پاشون بید تُمون، وصله داری اَ هِشکی هم نداشتن ننگ و عاری وَ پاشون جفت گیوه طاق سال بید نداشتن پول اگر داشتن حلال بید به جای لفظ مامان بید ننو به آبجی هر کسی می گفت دادو برادر اون زمونا بید کاکا به جا بابا بزرگا بید باشا www.khanabad.ir دسته‌بندیسایر ویژگیهای فرهنگیمرکزیکلید‌واژهلالاییاقوامکهنایرانی17577 بازدید
معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)حسن  صفریحسن صفریمعرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
لرهای ایران و ایلمایی هامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردلرهای ایران و ایلمایی هاپوشش های ساده هم می نواند معرف نمادهای مشترک فرهنگی تاریخی جوامع بشری باشد.
سنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیسنگ نگاره ها، یکی از منابع کهن فرهنگی جوامع بشری محسوب می شوند. ارزش و اهیمیت آنها با دانش تخصصی و میزان علاقه مندی متولیان امور و مردم رابطه مستقیم دارد.
سیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهاندر گذشته های دور هنر یک زبان مشترک جهانی بوده است.
غار چال نخجیرنادر چقاجردینادر چقاجردیغار چال نخجیرغار چال نخجیر در 8 کیلومتری شمال شرق شهر دلیجان قرار دارد. طول کلی غار حدود 1800 متر عنوان شده است که حدود 1200 متر آن قابل بازدید میباشد.
ننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آباددر باور اهالی روستای خان آباد،در اولین روز بعد از ششله یعنی هفتم اسفند ماه ننه پیر از پشکل پناه می آید و دوک نخ ریسی چوبی خود را آتش میزند تا به آب شدن یخها کمک کند و گرمابخش زمین باشد
پخت نان شب عید در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیپخت نان شب عید در روستای خان آبادپخت نان شب عید از جمله فعالیت های بانوان روستای خان آباد از قدیم تا به حال است.در گذشته روستائیان تمام مایحتاج نان خود را طبخ می كردند.در واقع زنجیره تولید گندم تا پخت نان (شامل كشت،داشت و برداشت گندم به عنوان ماده اصلی پخت نان، آسیاب كردن گندم و در نهایت تولید نان) توسط مردم روستا انجام میشد.
رفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهتقی قاسمیتقی قاسمیرفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهشب نشینی از کارهای متداول اهالی خان آباد است. شب­ نشینی در اواخر #پاییز و فصل زمستان بیشتر صورت می­گیرد چرا که عموما در روستاها بعد از برداشت محصول در فصل پاییز، اوقات فراغت و بیکاری روستائیان آغاز شده و تا پایان زمستان ادامه پیدا می­کند.
نقوش انسان های فرا زمینیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های فرا زمینینقاشی های درون غارهاو کوه های ایران، اسناد دست اولی هستند که با کشف آنها نگاه به تاریخ و هنر بشر متحول می شود.
سد روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیسد روستای خان آبادسد روستای خان آباد یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خمین است،آب موجود در سد از سرچشمه دیریزنو خان آباد تامین میشود .از شروع فصل پاییز تا اواسط بهار آب چشمه وارد سد می شود و کشاورزان روستای خان آباد در فصلهای کم آب از این آب برای کشاورزی استفاده میکنند .این سد به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان به یک پناهگاه موقت پرندگان مهاجر نیز تبدیل شده است.
آبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیآبان ماه و آغاز مراسم بام اندود (بون انید) در روستای خان آبادزندگی روستایی حاکم بر خان آباد در حدود 50 سال پیش صرف نظر از سختی هایی که داشت،شیرینی های خاص خود را هم در پی داشت .مردان و زنان و همه اهل خانواده در تمام فصول سال مشغول کار و فعالیت بودند که همین تلاشهای روزمره باعث می شد کمتر فردی مبتلا به بیماری های رایج این روزه از قبیل بالابودن چربی و قند خون ....باشد...
تهیه شیره انگور ،روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیتهیه شیره انگور ،روستای خان آبادمراسم تهیه شیره انگور توسط بانوان روستای خان آباد روستای خان‌آباد از توابع شهرستان خمین است که بانوان با حضور در باغ‌های انگور و تاکستان‌های روستا، انگورها رسیده و مرغوب را برداشت کرده و به محلی مناسب که معمولا حیاط خانه روستایی است انتقال می‌دهند و به تمیز کردن و شستن آنها می‌پردازند.در برداشت و تمیز کردن و همچنین شستشوی انگورها، تمام اعضای خانواده از کودکانی که توانایی کمک دارند تا بزرگترها و مردان شرکت و با صمیمیت خاصی با یکدیگر همکاری می‌کنند، در بعضی از مواقع نیز همسایگان به کمک می‌آیند که در گذشته
بانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومتقی قاسمیتقی قاسمیبانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومخاله آرا در حقیقت یكی از چهره های ماندگار خان آباد است،خاله آرا بدون کوچک ترین چشم داشتی به کمک بانوان روستا میرفت و در کلیه کارهای روزمره یاری گر خانواده های روستایی بود.
شروع فصل تولید قره قوروت در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل تولید قره قوروت در روستای خان آبادهرساله در اوایل تیرماه و هم زمان با گرم شدن هوا، بانوان روستای خان آباد اقدام به تهیه قره قوروت آفتابی می کنند
شروع فصل تولید کشک خشک در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل تولید کشک خشک در روستای خان آباداواسط تیرماه،همزمان با گرم شدن هوا و بالا رفتن کیفیت شیر به علت مصرف دامها از علوفه تازه ،تهیه کشک در روستای خان آباد آغاز می شود.
روستای تاریخی لکان ( شهرستان خمین)محمد حمزه لوروستای تاریخی لکان ( شهرستان خمین)روستای تاریخی لکان در کنار کوه های الوند لکان ٬نسار و پرگز قرار گرفته و به همین دلیل از آب و هوای بسیار لطیفی در تابستان بهره مند است. لکان دو اثر تاریخی ثبت شده در میراث فرهنگی دارد.
منطقه حفاظت شده الوند لکان (خمین)محمد حمزه لومنطقه حفاظت شده الوند لکان (خمین)منطقه حفاظت شده الوند لکان در شهرستان خمین استان مرکزی یکی از مهم ترین زیستگاه های پرندگان استان مرکزی است.
طبیعت زمستانی از روستاهای ساوهمحمد رفیعیمحمد رفیعیطبیعت زمستانی از روستاهای ساوهروستای آقداش جزو استان مركزی،در ارتفاع 1980 از سطح دریا...
جورقینامیر  کهلوییامیر کهلوییجورقینروستای جورقین تفرش - کم آبی
حضور پررنگ پاییز در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیحضور پررنگ پاییز در روستای خان آبادحضور پر رنگ پاییز در روستای خان آباد از توابع شهرستان خمین
شروع فصل برداشت انگور از سطح باغات زیر کشت روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل برداشت انگور از سطح باغات زیر کشت روستای خان آبادیش از یک ماه است که از برداشت انگور از سطح باغات انگور روستای خان آباد اغاز شده است انگور برداشت شده علاوه بر تامین نیاز روستا جهت تهیه کشکش -دوشاب -سرکه نیز استفاده و بخشی از ان نیز به خارج از روستا صادر می شود. شغل اصلی اهالی روستای خان اباد دامداری و باغداری(تولید سیب ) است و در کنار این فعالیت ها به تولید انواع صیفی جات -انگور-حبوبات و برخی فرآورده های دیگر روستایی می پردازند.
شروع فصل برداشت گندم از سطح مزارع زیر کشت روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل برداشت گندم از سطح مزارع زیر کشت روستای خان آبادگـیــــــاه گندم: گندم گیاهی است نسبتا مقاوم که میتوان آنرا بصورت بهاره یا پاییزه و یا زمستانه کشت کرد؛کشت پاییزه گیاه گندم نسبت به بقیه کشتها بهتر است زیرا در این روش گیاه فرصت کافی برای رشد را خواهد داشت و در ضمن کیفیت و کمیت آن هنگام برداشت افزایش میابد
زنبور داری در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیزنبور داری در روستای خان آبادزنبورداری در روستای خان آباد از دیر باز وجود داشته است و کشاورزان در کنار کارهای کشاورزی جهت تهیه مایحتاج خود به زنبور داری-مرغ داری- دامداری و گاوداری نیز می پرداخته اند .به دلایل مختلف چند سالی است که شغل هایی چون زنبورداری کم رنگ شده است. اما خوشبختانه مدتی است که تعدادی از اهالی روستا به زنبورداری پرداخته اند .در حال حاضر تعداد زنبوردارها در روستا ۵ نفر است.
شروع فصل پشم چینی در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل پشم چینی در روستای خان آبادبا وجود این که همه ساله در فصل پشم چینی، چندین تن پشم از دام‌های روستای خان آباد چیده می‌شود، اما به علت نبودن صنایع تبدیلی، این محصول با قیمت کمی داد و ستد شده یا اینکه وارد لحاف دوشک می‌شود! در حالی که ایجاد ارزش افزوده این محصول ازجمله مواردی است که می‌تواند موجب تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در کشور شود. فصل پشم چینی معمولا در اوایل خرداد ماه شروع می شود .شستشوی دام ها و خشک شدن انها در مجاورت آفتاب و بلافاصله شروع پشم چینی یا همان چر chara .پشم چینی معمولا در دو فصل صورت میگیرد یکی در فصل بهار و دیگری در او
در ورودی مسجد قدیمی وچله خانه روستای هجیجمحمد غریب معاذی نژادمحمد غریب معاذی نژاددر ورودی مسجد قدیمی وچله خانه روستای هجیجروستای هجیج روستایی منحصر بفرد در کل مجموعه هورامان (اورامان ) در مابین استان کردستان و کرمانشاه در کنار رود سیروان قرار گرفته
مشکعبدل شعبانیعبدل شعبانیمشکمشک از پوست گوسفند برای نگهداری آب درست میشود و کار یخچال امروزی را میکرده است
تقی قاسمیتقی قاسمیبه مناسبت روز جهانی زمین پاکزمین،خاکستری است؛آسمان خاکستری،در زمانه خاکستری،به کدام فردای سبز می اندیشیم؟  انسان امروز،می اندیشد که مالک زمین است،حال آنکه خود،روزی خوراک زمین خواهد شد.
نمای کلی از روستای جورقینابوالفضل  علیوردیلوابوالفضل علیوردیلونمای کلی از روستای جورقینروستای جورقین از توابع شهرستان تفرش
روستای آقداش از توابع شهرستان ساوه بخش نوبرانمحمد رفیعیمحمد رفیعیروستای آقداش از توابع شهرستان ساوه بخش نوبرانروستای آقداش جزو استان مرکزی در 65 کیلومتری ازتوابع شهرستان ساوه در دامنه کوههای خرقان واقع شده
بهار در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیبهار در روستای خان آبادخودنمایی بهار در روستای خان آباد
چرا بیشترین نقش سنگ نگاره های ایران، طرح روی سفالینه ها، پیكره های مفرغی و... بزكوهی است؟محمد ناصری فردمحمد ناصری فردچرا بیشترین نقش سنگ نگاره های ایران، طرح روی سفالینه ها، پیكره های مفرغی و... بزكوهی است؟با توجه به اینكه سال 1394 سال بز است، شاید مناسب باشد بر چرایی بز و بزكوهی بررسی بسیار كوتاهی داشته باشیم.
دهم بهمن و برپایی مراسم کوسه ناقالی در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیدهم بهمن و برپایی مراسم کوسه ناقالی در روستای خان آبادمراسم کوسه ناقالی (جشن چوپانان برای شکر گزاری) یکی از رسومات مردم استان مرکزی است.این مراسم هر ساله در روستای خان آباد شهرستان خمین در دهم بهمن ماه برگزار می شود.
حمام تاریخی روستای لکانتقی قاسمیتقی قاسمیحمام تاریخی روستای لکانروستای لكان در دامنه غربی كوه الوند قرار گرفته كه به لحاظ شرایط اقلیمی خاص از قدمت تاریخی برخوردار است. از مهم ترین آثار تاریخی به جا مانده از آن حمام آن روستا است
بنای تاریخی امامزاده حسن در روستای زیبای طیب آبادتقی قاسمیتقی قاسمیبنای تاریخی امامزاده حسن در روستای زیبای طیب آبادطیب آباد روستایی کوهستانی ست که در 26 کیلومتری بخش جنوبی شهرستان خمین واقع شده است .
تهیه برگه زردآلو در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیتهیه برگه زردآلو در روستای خان آبادبا فرا رسیدن فصل برداشت زردآلو در روستای خان آباد زمان تهیه برگه زردآلو نیز آغاز می شود
مراسم پخت ترخینه در روستای خان آباد ( لقینه ترخینه leghineh )تقی قاسمیتقی قاسمیمراسم پخت ترخینه در روستای خان آباد ( لقینه ترخینه leghineh )لقینه leghineh ترخینه ماده اولیه یکی از خوراک های مفید و مغذی به نام آش ترخینه است که معمولا در اواسط فصل تابستان و پس از برداشت محصول گندم تهیه می شود
مراسم تهیه آبغوره در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیمراسم تهیه آبغوره در روستای خان آبادفصل تابستان شروع فعالیت های بانوان روستایی در راستای تهیه مایحتاج خانواده است.تهیه انواع خشکبار-ترشیجات-و...از جمله این فعالیت هاست.
مراسم تهیه قره قوروت در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیمراسم تهیه قره قوروت در روستای خان آبادقره قوروت یکی از فرآورده های شیر است بدین صورت که بعد از تهیه کشک که باقی مانده دوغی است
مراسم تهیه کشک محلی در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیمراسم تهیه کشک محلی در روستای خان آبادکشک از مواد لبنی پر مصرف بانوان روستاییء روستای خان آباد در تهیه خوراک ها و آش های محلی ست.
شناخت و معرفی غار کوه گره خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشناخت و معرفی غار کوه گره خان آبادبا توجه به توانهای محیطی منطقه خان آباد و روستاهای اطراف و وجود غار بی نظیر کوه گره خان آباد در مناطق کوهستانی با پوشش گیاهی بکر و وجود چشمه های آب فصلی و نواحی ییلاقی خوش آب وهوا، وجود راه دسترسی به غار و پیچدگی های ساختاری و مشکلات مسیر پیمایش داخل غار انگیزه های متفاوت برای سفر به غار کوه گره را ایجاد نموده است.
چند روزی ست هوا سرد شده است گویا ،زمستان در راه است...تقی قاسمیتقی قاسمیچند روزی ست هوا سرد شده است گویا ،زمستان در راه است...زمستان است، مردم دیار من زمستانهای زیادی به یاد دارند.
گذر پاییز از روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیگذر پاییز از روستای خان آبادتصاویری از گذر پادشاه فصلها، پاییز رنگارنگ از روستای زیبای خان آباد
از آداب فراگشت سال کهنه به سال نو در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیاز آداب فراگشت سال کهنه به سال نو در روستای خان آبادگردگیری و خانه تکانی جهت استقبال از سال نو
تعزیه خوانی در فین هرمزگانعبدل شعبانیعبدل شعبانیتعزیه خوانی در فین هرمزگانمراسم تعزیه خوانی در ده شبانه روز اول محرم بطور مستمر هر روز عصر در میدان کوچک مسجد امام حسین بر قرار است
نوسودعدنان مرادیعدنان مرادینوسودپاییزی متفاوت در نوسود
سنندجفرصاد حیدریفرصاد حیدریسنندجشهر سنندج (به کردی: سنه، کورسان)
شهر سنندجفرصاد حیدریفرصاد حیدریشهر سنندجشهر زیبای سنندج
روستای زیبا و گردشگری خرمکوهعلی  خرمکوهیعلی خرمکوهیروستای زیبا و گردشگری خرمکوهروستای خرمکوه از توابع دهستان كلیشم در نیمه شرقی شهرستان رودبار استان گیلان در بخش عمارلو، 20 كیلومتری جهت شمال شرقی جیرنده، در طول جغرافیایی 36درجه و 7 دقیقه و عرض 49درجه و 7 دقیقه در ارتفاع 1601 متری از سطح دریای آزاد در جنوب استان گیلان ،قسمت البرز غربی واقع شده است.
پاییز و حضور پرندگان مهاجر در سد روستای خان آباد از توابع شهرستان خمینتقی قاسمیتقی قاسمیپاییز و حضور پرندگان مهاجر در سد روستای خان آباد از توابع شهرستان خمینهر ساله در اواخر فصل تابستان سد روستای خان آباد پذیرای پرندگان مهاجری است که این منطقه را برای استراحتی چند روزه انتخاب کرده اند.گونه های مختلفی که در...
طبیعت گردی روستای -متروکه داغکندی- شهرستان ساوهمحمد رفیعیمحمد رفیعیطبیعت گردی روستای -متروکه داغکندی- شهرستان ساوهطبیعت گردی روستاهای اطراف آقداش-ارتفاعات روستای زیبای داغکندی
روستای متروکه داغکندیمحمد رفیعیمحمد رفیعیروستای متروکه داغکندیباسلامی به پاکی طبیعت به دوستان باصفا بهاررسیدودوستان طبیعت گرد دوباره گردهم جمع شدن تادگرباردراین فصل زیبای بهشتی در دشت ودمن همراه وهم دل گشت ...
روستای آباد ماتقی قاسمیتقی قاسمیروستای آباد ماروستای آباد و پربرکت ما سرشار از عطر حضور دلسوزانه تک تک اهالی خوب روستای عزیزمان است ،پدران ما زمین حاصلخیز روستا را قرنها شخم زده و دانه های مهر در ...
حضور پرندگان مهاجر در سد روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیحضور پرندگان مهاجر در سد روستای خان آبادهر ساله در اوایل فصل پائیز سد روستای خان آباد پذیرای پرندگان مهاجری است که این منطقه را برای استراحتی چند روزه انتخاب کرده اند.گونه های مختلفی که در م...
حمام تاریخی روستای لکانتقی قاسمیتقی قاسمیحمام تاریخی روستای لکانروستای لكان در دامنه غربی كوه الوند قرار گرفته كه به لحاظ شرایط اقلیمی خاص از قدمت تاریخی برخوردار است. از مهم ترین آثار تاریخی به جا مانده از آن حمام...
نابودی تاریخ،زبان و فرهنگ ایران زمین را به تماشا نشسته ایمتقی قاسمیتقی قاسمینابودی تاریخ،زبان و فرهنگ ایران زمین را به تماشا نشسته ایم(بنایی تاریخی در روستای زیبای لکان) دوام ایران ما را به فکر می اندازد آیا ما در باختر خواهیم توانست مانند ایران سه هزار سال زندگی کنیم؟(مورتن) چه ...
کمپ آموزشی منجمان آماتور خمین در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیکمپ آموزشی منجمان آماتور خمین در روستای خان آباد(نمایی از رصد خانه خمین-همکاران شرکت اخترنمای شیراز در کنار سرمایه گذار رصدخانه -جناب دکتر نجاری و فرزندشان) اولین تور شبانه رصد ستارگان و صور فلکی...
رونق گردشگری روستایی در ایرانتقی قاسمیتقی قاسمیرونق گردشگری روستایی در ایرانمقدمه :گردشگری و توریسم هم اکنون یکی از درآمدزا­ترین صنایع جهان است. بر اساس گزارش سازمان WTO صنعت توریسم تا سال 20۱۵ اولین صنعت درآمدزا و سود آور جها...
از هنرسنگ درون غارها و كوه ها تا هنر مفرغ و  سفال درون خانه هامحمد ناصری فردمحمد ناصری فرداز هنرسنگ درون غارها و كوه ها تا هنر مفرغ و سفال درون خانه هاپیكره ی مفرغی بزكوهی متعلق به هزاره ی سوم ق.م . مكشوفه در جیرفت كه طرح آن ملهم از نقوش سنگ نگاره های درون غارها و كوه های ایران (هزاره ی نهم ق.م) می ب...
ضرورت شناخت و معرفی غار کوه گره خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیضرورت شناخت و معرفی غار کوه گره خان آبادبا توجه به توانهای محیطی منطقه خان آباد و روستاهای اطراف و وجود غار بی نظیر کوه گره خان آباد در مناطق کوهستانی با پوشش گیاهی بکر و وجود چشمه های آب فص...
روستای خان آباد و قابلیت های گردشگری آنتقی قاسمیتقی قاسمیروستای خان آباد و قابلیت های گردشگری آنروستای نمونه گردشگری به محدوده جغرافیایی اطلاق می شود که در آن،یک یا چند جاذبه یا مجموعه ای از جاذبه های طبیعی،تاریخی و فرهنگی وجود دارد که این امر ان...
دار قالی...تقی قاسمیتقی قاسمیدار قالی...زندگی مثل یه قالیه،توش یه عالمه نقش و رنگ و طرحه،هر روز صبح كه از خواب پا میشیم، تا شب چند تا گره از این قالی رو می‌بافیم. شبها، یا خواب گره هایی رو م...
 نوع پوشش زنان ایران باستان از منظر آثار هنری كهنمحمد ناصری فردمحمد ناصری فرد نوع پوشش زنان ایران باستان از منظر آثار هنری كهن جام نقره ای مرو دشت با نقش بانویی ایستاده با طرح لباسی به بلندای تمام قد و بسیار زیبا، متعلق به ایلام كهن(2300 ق.م ) با شباهتی بسیار نزدیك به نقش ل...
دهم بهمن و برپایی مراسم کوسه ناقالی در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیدهم بهمن و برپایی مراسم کوسه ناقالی در روستای خان آباددهم بهمن و مراسم کوسه ناقالی در خان آباد استان مرکزی مراسم کوسه ناقالی (جشن چوپانان برای شکر گزاری) یکی از رسومات مردم استان مرکزی است. این مراسم د...
مشابهت سنگ نگاره های ایران با نقش حیوانات منقرض شده استرالیامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردمشابهت سنگ نگاره های ایران با نقش حیوانات منقرض شده استرالیا نقش سنگ نگاره ای كه توسط هنرمند ایرانی در هزاره های قبل بردیواره ی كوه ها و دره های تیمره حك شده با شباهت هایی بسیار نزدیك به تصویر ببرهای تاسمانی T...
علی اکبر احمدیروستای بالقلوشهر غرق آباد در 50 کیلو متری شهر ساوه و در مسیر ساوه به همدان واقع شده است.یکی از روستاهای بسیار زیبا و خوش آب و هوای شهر غرق آباد،بالقلو نام دارد که ...
تاثیر جبران ناپذیر آلاینده های نیروگاه و پتروشیمی شازند بر منطقهتقی قاسمیتقی قاسمیتاثیر جبران ناپذیر آلاینده های نیروگاه و پتروشیمی شازند بر منطقهبا شروع تحولات صنعتی در جهان،به ویژه پس از جنگ جهانی اول كه به گسترش صنایع اساسی در زمینه های مختلف نظیر فلزات، نفت و پتروشیمی، رنگ، صنایع چرم و ... ا...
قالی بافی در شهرستان خمینتقی قاسمیتقی قاسمیقالی بافی در شهرستان خمینسنگ قبر قالی و دست بافته های روستایی و عشایری را با نقش های قالی تبریز ،کرمان و شرکت پسند بافتند. لازمه خلاقیت،صاحب نگاه بودن است که قالیباف ایران...
سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایراننقشی شبیه انسان های فرا زمینی با كلاهخود و لباس سراندرپا كه هنرمند با نقطه چین مسیر فرود آن را به زمین نیز مشخص كرده است و شگفت انگیز آن كه دقیقا شبیه...
دلم تنگ است،گاهی برای کودکی هایم و باز،گاهی برای کودکی هایم...تقی قاسمیتقی قاسمیدلم تنگ است،گاهی برای کودکی هایم و باز،گاهی برای کودکی هایم...آخ که چقدر دلم هوای کرسی ذغالی کرده،دلم میخواد برم زیر یه کرسی ذغالی پاهامو ول کنم و بترسم نکنه منقل وسطش پامو بسوزونه،دلم میخواد سیب های یخو جوری گاز...
محور توسعه در روستاتقی قاسمیتقی قاسمیمحور توسعه در روستامقدمه:محور توسعه روستاها بطور سنتی کشاورزی تعریف شده و بر این اساس روستا با فعالیت کشاورزی و دامداری شناخته می شود. اما توسعه کشاورزی متکی بر منابع طب...
هنرهای صخره ای ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردهنرهای صخره ای ایرانیك گلازنه (كاروان) از شترهایی كه به وسیله افسارهایشان به هم وصل شده اند. ساربان افسار اولین شتر را در دست دارد. كلاه او نمایه ای از عصر خلق اثر است. ش...
نقش یوز در میان سنگ نگاره های ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقش یوز در میان سنگ نگاره های ایراننقش یوز در میان سنگ نگاره های ایران با تكنیك هنری فوق العاده و انتقال حالت كه نشان از دیده های دقیق هنرمند و وجود فراوانی این حیوان زیبا در كوه های تی...
هجوم فرهنگ شهرنشینی به روستاهاتقی قاسمیتقی قاسمیهجوم فرهنگ شهرنشینی به روستاهامقدمه آدم‌هایی كه همیشه در جستجوی زندگی آرام و به دور از ازدحام شهرها هستند، تصویری شاعرانه از روستا در ذهن خود دارند و برای همین است كه خیلی وقت‌ه...
گسست میان شهر و روستاتقی قاسمیتقی قاسمیگسست میان شهر و روستا نخستین تفاوت میان شهر و روستا، تفاوت در جمعیت این دو بود.در گذشته جمعیت شهری ایران بسیار اندك بود. به‌طوری كه برای مثال در دوره زندیه، كل جمعیت شهرنش...
مشابهت طرح روی سفالینه های ماقبل تاریخی با نقوش سنگ نگاره های كهن ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردمشابهت طرح روی سفالینه های ماقبل تاریخی با نقوش سنگ نگاره های كهن ایرانمشابهت طرح روی سفالینه های ماقبل تاریخ با نقوش سنگ نگاره های كهن در ایران، اصلی است كه برای نخستین بار در ایران موفق به كشف آن می شویم. اصلی كه از هنر...
سنگ نگاره های چهل هزار ساله تیمرهتقی قاسمیتقی قاسمیسنگ نگاره های چهل هزار ساله تیمرهخبرگزاری میراث فرهنگی : ایران بیشتر از 50 هزار سنگ نگاره تاریخی دارد در بیشتر نقاط کشور ایران تا کنون سنگ نگاره هایی بازمانده از دوره های تاریخی مخت...
سنگ نگاره های ایرانتقی قاسمیتقی قاسمیسنگ نگاره های ایرانگوتیان:استل سنگ نگاره نارام سین در مورد پیروزی او بر گوتیان- اولین اثری که به گوتیان اشاره دارد.یك نفر با كمان در مقابل تعدادی اسیر جنگی ایستاده است و...
سنگ نگاره های ایرانتقی قاسمیتقی قاسمیسنگ نگاره های ایرانیك تخته سنگ با نقش های متعدد بزكوهی Ibex كه نمادهایی از تاریخ، هنر و هویت ایران باستان است، آثاری كه قدمت بعضی از آنها به هزاره ی پانزدهم ق.م(17000سال...
زمستان روستامحمد رفیعیمحمد رفیعیزمستان روستاشبهای زمستانی روستا خاطراتی دارد که تنها سرما طاقت تداعی کننده آن است... http://aghdashrosta.mihanblog.com/
صخره زنبور و سنگ عارف در ارتفاعات روستای آقداش (ساوه)محمد رفیعیمحمد رفیعیصخره زنبور و سنگ عارف در ارتفاعات روستای آقداش (ساوه)صخره زنبور وسنگ عارف دوقطعه سنگ عظیم که در ارتفاعات روستای آقداش از بخش نوبران شهرستان ساوه قرار گرفته ...این نماها از دور به شکا جمجمه یک انسان ودیگر...
احترام به بزرگان را از کودکی باید آموختمحمد رفیعیمحمد رفیعیاحترام به بزرگان را از کودکی باید آموختاحترام به بزرگان از کودکی بستر سازی میشود تا در بزرگسالی شکل میگیرد...
موقعیت طبیعی روستای آقداش از بخش نوبران شهرستان ساوهمحمد رفیعیمحمد رفیعیموقعیت طبیعی روستای آقداش از بخش نوبران شهرستان ساوهچشم اندازی به موقعیت وطبیعت زیبای روستای آقداش
هنر وموسیقی در روستای آقداش از بخش نوبران شهرستان ساوهمحمد رفیعیمحمد رفیعیهنر وموسیقی در روستای آقداش از بخش نوبران شهرستان ساوه عاشیق نادر رنجبراز هنرمندان ساز وآواز در منطقه میباشد که کمتر کسی میباشد که آشنایی با صدا وموسیقی او را نداشته باشد نادر درآذرماه 1356 در روستای آق...
شعروادب در روستای آقداش از بخش نوبران شهرستان ساوهمحمد رفیعیمحمد رفیعیشعروادب در روستای آقداش از بخش نوبران شهرستان ساوهشرح حالی برزندگینامه استاد: بمناسبت فرا رسیدن چهلمین روزدرگذشت زنده یاد كربلایی صفرعلی غیبی (غمگین) با سلام و درود به دوستداران شعروادب ترکی زبا...
جلوه‌نمایی هنر سوخت و معرق روی چرم در کاخ صاحبقرانیه ز.ر جلوه‌نمایی هنر سوخت و معرق روی چرم در کاخ صاحبقرانیه یکی از هنرهای سنتی بسیار زیبای اصفهان که در حقیقت مجموعه چندین هنر ارزشمند است، هنر سوخت و معرق روی چرم است که دو نمونه از آثار این هنر با ارزش در کاخ...
نقوش سفال میبد بازتاب باورهای کویرنشینان ز.ر نقوش سفال میبد بازتاب باورهای کویرنشینان سفالگری یکی از قدیمی‌ترین صنایعی است که زادگاه آن میهن کهنسال ما ایران است . شاید اولین صنعت ساخته دست بشر از خاک بوده است. قرائن موجود از آثار کشف شد...
نازک‌کاری هنری که به نام همدان ماندگار شد ز.ر نازک‌کاری هنری که به نام همدان ماندگار شد نازک کاری، هنر ساخت اجسام متفاوت مثل جعبه‌هایی است که در گذشته به منظور جعبه‌ نوشت افزارو جعبه جواهرات کاربرد داشته است. ماده‌ اولیه در ساخت این ر...
ز.ر موسیقی محلی مازندرانی موسیقی مازندران در یك نگاه موسیقی محلی ایران در مازندران با توجه به پیشنیه‌ی تاریخی قوم ساكن در منطقه، وسعت جغرافیایی و طبیعت زیبا و متنوع، از گس...
فیروزه؛ نگینی که نگاه‌ها را به سوی شرق ایران می‌کشاندز.ر فیروزه؛ نگینی که نگاه‌ها را به سوی شرق ایران می‌کشاندنیشابور را با فیروزه آن می‌شناسند چرا که مقام اول فیروزه را در جهان داراست و مرغوب‌ترین فیروزه جهان از گذشته با نیشابور شناخته شده است. اما امروز ن...