وب‌نامه نمای ایران

شماره دوم - تابستان و پاییز ۱۳۹۹

شماره دوم وب نامه نمای ایرانشماره دوم وب نامه نمای ایرانشماره دوم وب نامه نمای ایران - تابستان و پاییز ۱۳۹۹ - منتشر شدشماره دوم وب نامه نمای ایران - تابستان و پاییز ۱۳۹۹ - منتشر شد در این شماره می خوانید: - درباره نمای ایران - گزارشی از مسابقه عکاسی نگاهی با پنجره - درباره داوران مسابقه عکاسی نگاهی با پنجره - معرفی آقای جواد رضایی - نفر نخست مسابقه عکاسی نگاهی با پنجره - جندق - آوای سنگ؛ گزارشی از سنگ‌نگاره‌های منطقه تیمره - معرفی اقامتگاه بوم‌گردی روزیه - روستای چاشم - کاخ سرهنگ آباد وب نامه نمای ایران - شماره دوم - تابستان و پاییز ۱۳۹۹
درباره نمای ایراندرباره نمای ایراننمای ایران؛ پورتال جامع گردشگری ایراننمای ایران فعالیت غیر رسمی خود را در سال 1379 (2000 میلادی) آغاز و در خردادماه 1386 (2007 میلادی) رسما شروع به فعالیت کرد. هدف آن معرفی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و ادبی ایران است. از ابتدا می‌دانستیم که این کار به تنهایی از دست ما بر نمی‌آید. پس سایت را به گونه‌ای طراحی کردیم و توسعه دادیم که همه علاقمندان به همکاری را با خود همراه سازیم و نتیجه آن ایجاد یک بانک اطلاعاتی خوب درباره ایران شد و هر لحظه در حال بهبود است. وب سایت نمای ایران در مهرماه ۱۳۹۰ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال) در فهرست برترین پایگاه‌های مبلغ و مروج ایران‌شناسی قرار گرفت. تمامی امكانات این پورتال تاکنون بطور كاملا رایگان در اختیار كاربرانش قرار گرفته است. نگارش ۲ - سایت نمای ایران را (تاریخ انتشار: 20 مهرماه 1393) از ابتدا و بر پایه "بوم لاگ" با یک موتور قوی طراحی کردیم و امکانات بسیار مناسبی در آن قرار دادیم. نگارش ۳ - سایت نمای ایران توسعه یافته بر پایه وب‌افزار بوم‌‌لاگ انتشار (آزمایشی): 21 بهمن 1398 انتشار (رسمی): ۱ فروردین 1399 مطالب و تصاویری که در نمای ایران قرار داده می‌شود مرتبط با اهداف سایت است و با نام نویسنده و یا گردآورنده آن در اختیار سایر کاربران قرار می‌گیرد. جهت آشنایی با قوانین سایت؛ شرایط خدمات و حریم شخصی کاربران نمای ایران را مطالعه فرمایید. نمای ایران متعلق به همه عاشقان سرزمین ایران است. هرگونه انتقاد و پیشنهاد سازنده را با تمام وجود می‌پذیریم و کوشش می‌کنیم فضای مناسبی را جهت معرفی کشورمان – ایران - ایجاد کنیم.
مسابقه عکاسی نگاهی با پنجره در اسفند ۱۳۹۸ در یک هم اندیشی تیم نمای ایران جرقه خورد. هدف از برگزاری مسابقه ایجاد فضایی امید بخش و دل گرم کننده برای هموطنان بود تا با توجه به پنجره، به عنوان تنها روزنه ارتباطی فضای روزهای آغازین کرونا با محیط بیرون سرگرمی باشد تا محیط امید بخش تری را برای هموطنان فراهم کند.
این مسابقه جذاب با بارگزاری عکس های شما در سایت نمای ایران آغاز شد مهلت ارسال تصاویر توسط شما پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ بود.
طی دو هفته با همکاری هیات داوران نمای ایران، مجموعه‌ی ۴۰ عکس از برترین عکاس‌ها رسیده به دور نهایی تعیین شد. هفت برنده اصلی این مسابقه با تصاویر فوق العاده خود آنچه در نظر ما بود را به بهترین وجه به تصویر کشیدند که به رسم تقدیر ۷ جایزه یک میلیونی به این عزیزان تعلق گرفت و به ۴۰ نفر نخستین مسابقه نیز بن خرید وسایل سفر تعلق گرفت تا در سفر، خاطره کوچکی از نمای ایران به همراه خود داشته باشند.
جهت تشکر از داوران و عزیزان شرکت کننده جلسه اختتامیه‌ای در شهر نطنز واقع در استان اصفهان در تاریخ ۲۵ خرداد برگزار شد. پخش این رویداد برای عزیزان شرکت کننده به صورت برنامه زنده صورت گرفت تا ارتباط مستقیمی باشد با داوران و نمای ایران.
این گردهمایی شیرین و خاطره انگیز طی دو روز، پس از عکاسی و بازدید از شهر تاریخی و برگزاری گردهمایی زنده با شما عزیزان به پایان رسید.
امیدواریم شرکت در این مسابقه برای شما نیز خاطرات شیرینی به همراه آورده باشد.
با سپاس
سپیده اصلان - دبیر مسابقه عکاسی نگاهی با پنجره
اعلام نتایج مسابقه عکاسیاعلام نتایج مسابقه عکاسیبا عرض تبریک به شرکت کننده ها و برگزار کنندگان مسابقه؛برندگان مسابقه به این شرح اعلام می گردد.با عرض تبریک به شرکت کننده ها و برگزار کنندگان مسابقه عکاسی نگاهی با پنجره، اعم از تیم نمای ایران و کمیته اجرای داوری (آقایان عدنان مرادیِ، مهرداد زینلیان، محمد رزازان، مهدی مخلصیان، محمد نورمحمدیان). همینطور با تشکر از وبگاه های همراه نمای ایران برای تمام زحماتی که در اجرا و برگزاری مسابقه کشیده اند، برندگان مسابقه به شرح زیر اعلام می گردد. لازم به ذکر است داوری با زحمات فراوان تیم داوری نمای ایران با توجه به معیار های اصالت، ارتباط، تاثیر، کیفیت و ترکیب بندی عکس توسط داوران محترم مسابقه در دو مرحله مختلف برای عکس های بی نام برای ایجاد نهایت امنیت و عدالت به درخواست داوران در وبگاه نمای ایران انجام شده است و در نهایت لیست برندگان نهایی به شرح زیر خدمت همراهان عزیز نمای ایران قرار می گیرد. 7 برنده اصلی جایزه یک میلیون تومانی مسابقه عکاسی شامل : ۱. جواد رضایی ۲. فاطمه جداری ۳. علیرضا آسیابان ۴. محمد مشاوری ۵. ماردین احمدی ۶‌. عمار کیوانی ۷. عباس رحمانی نمایش ۴۰ عکس انتخاب شده بر اساس آرای داوران

داوران مسابقه عکاسی نگاهی با پنجره

عدنان مرادیعدنان مرادیعضویت از پنجشنبه 15 مرداد 1388 (12 سال پیش)دبیر آموزش و پرورش عکاس نویسنده و شاعر دوستدار طبیعت و عکاسی از مناظر ساکن پاوه شهروند این شهرم (پاوه )، معلمی هستم که 23 سال در روستاها و شهرهای مختلف این شهرستان به تدریس پرداخته و خدمت کرده ام. افتخار می کنم که از یک بعد همکار شما هستم زیرا به عنوان یک وبلاگ نویس فعالیت داشته ام و شهروندی هستم که نسبت به اطرافم و مسائل زیست محیطی و فرهنگی و ادبی اطراف خودم بی تفاوت نبوده و نیستم. 43 سال عمر دارم. رشته تحصیلی ام دینی و عربی است و در مقطع راهنمایی( دبیرستان دوره اول) تدریس می کنم.عدنان مرادی در جشنواره های الگوهای برتر تدریس که ویژه معلمان است در شهرستان 4 بار مقام اول و در استان نیز یک بار رتبه اول و دو بار رتبه دوم و یک رتبه سوم را کسب کرده ام. در رشته و شغل تخصصی خودم که معلمی است دو کتاب به چاپ رسانده ام، اولین کتاب، کتابی است با نام “تجارب کاربردی در حرفه ی معلمی” که در این کتاب تجربیات 20 ساله‌ی خدمتم را در قالب 100 تجربه درآن بازگو کرده ام. دیگری کتابی است به نام “طرح درس چیست؟” که بیشتر با این هدف تالیف گردیده است هر معلمی که به کلاس درس وارد می شود باید یک طرح درس برای تدریس داشته باشد این کتاب راهنمایی است برای نوشتن سناریو و طرح درس که البته با کمک جناب آقای بابک کریمان نوشته شده است این کتاب را به پیشگاه همکارانم که بنده هم عضوی کوچک از خانواده بزرگ فرهنگیان شهرستان هستم تقدیم می کنم. اولین دستمزدم را به یک دوربین عکاسی دادم… عشق و علاقه به عکاسی باعث گردید اولین حقوقم را که شش ماهه اول تربیت معلم به ما می دادند به یک دوربین عکاسی به نام زینت بدهم. سال ها بعد دوربین دیجیتالی را خریداری کردم.اگر چه بنده عکاس حرفه ای نبوده‌ام؛ اما سوژه ها و زاویه عکس هایم باعث شد که بسیاری از دوستان در کتاب های خود برای طرح روی جلد از آن ها استفاده نمایند، بسیاری برای چاپ در سالنامه ها و تقویم های از آنها استفاده نمودند، به مدت سه سال شهرداری پاوه از عکس های اینجانب برای تقویم دیواری از عکس های اینجانب استفاده نموده‌اند اگر چه بابت استفاده از این تصاویر هیچ گونه هزینه ای دریافت نکرده ام اما آن را برای خود افتخاری می دانم. یکی از کتاب هایم را به استاد شهرام ناظری تقدیم کرده ام…
مهرداد زینلیانمهرداد زینلیانعضویت از چهارشنبه 24 مهر 1387 (13 سال پیش)زمینه های هنری: شعر و ادبیات و طراحی شغل: پزشک- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان متأهل و دارای سه فرزند متولد 1352 اصفهان
محمد رزازانمحمد رزازانعضویت از شنبه 6 بهمن 1386 (14 سال پیش)متولد 1362 شاهرود کارشناسی مهندسی کامپیوتر از دانشگاه امیرکبیر کارشناسی مهندسی فناوری مکانیک هواپیما آغاز عکاسی آنالوگ از 9 سالگی ترجمه و تالیف چندین جلد کتاب در زمینه هوانوردی عضو انجمن عکاسان ایران برگزاری چندین ورکشاپ عکاسی آغاز فعالیت روزنامه نگاری به عنوان خبرنگار و عکاس و همکاری با ماهنامه های مختلف مانند دانشمند، صنایع هوایی، هواپیما، جهان هوانوردی و ... کسب عناوین مختلف در رقابت های عکاسی مختلف و شرکت در نمایشگاه های متعدد حضور در نمایشگاه های عکاسی در کشورهای خارجی مانند فرانسه، آلمان و هنگ کنگ حضور به عنوان داور در چندین رقابت عکاسی علاقه مند به عکاسی از طبیعت، میراث فرهنگی، زندگی روزمره و عکاسی هوانوردی
مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانعضویت از سه‌شنبه 23 شهريور 1389 (11 سال پیش)من در شهریور سال ۱۳۵۸ در شهر بادرود در استان اصفهان به دنیا آمدم. اما تولدم در تهران ثبت شد. دوره تحصیل پیش از دانشگاه را در دبستان حر، راهنمایی نمونه نور و دبیرستان نمونه رشد گذراندم و سال ۷۶ در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیر پذیرفته شدم. در سال ۷۹ با مدرک کاردانی ترک‌تحصیل کردم و تمام وقت به شغل مورد علاقه‌ام برنامه‌نویسی رایانه پرداختم. اکنون پس از گذشت بیش از ۲۰ سال، به عنوان معمار نرم‌افزار و مدیر تولید نرم‌افزار به کار ادامه می‌دهم. در سال ۷۲ به هنر خوشنویسی علاقه‌مند شدم، در سال ۸۲ با انجمن خوشنویسان نوین ایران آشنا شدم و به مدت یکسال خوشنویسی نستعلیق با خودکار را آموختم و سپس چند سال به عوان مدرس با انجمن افتخار همکاری داشتم. از سال ۹۴ به عنوان عضو کارگروه واژه‌گزینی فاوا با فرهنگستان زبان و ادب فارسی همکاری می‌کنم و به کار مستند‌سازی گویش بادرودی برای گروه زبانها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان نیز مشغولم. عکاسی را از سال ۸۱ به عنوان سرگرمی آغاز کردم اما از سال ۹۰ به طور جدی‌تر و به طور خودآموخته ادامه دادم، به مناطق مختلف ایران سفر کردم و با عکاسی از جاذبه های بی نظیر فرهنگی و طبیعی ایران به کسب تجربه پرداختم و در این راه در چندین جشنواره بین المللی عکاسی مورد تایید فیاپ و PSA شرکت کردم و در تعدادی از آنها پذیرفته شدم. حضور به عنوان داور در چندین دوره از رقابت های عکاسی مایه افتخار اینجانب بوده است.
محمد نورمحمديانمحمد نورمحمديانعضویت از دوشنبه 18 اسفند 1393 (6 سال پیش)من محمد نورمحمدیان هستم. متولد ۱۳۵۸ در تبریز. تحصیلات خودم رو با کارشناسی رشته مدیریت صنعتی به پایان بردم و در حال حاضر در صنعت بیمه مشغول فعالیت هستم. از زمانی که خودم رو شناختم دوربین عکاسی همیشه همراهم بوده. ابتدا با دوربین های آنالوگ روسی پی به عشق خود به رشته عکاسی بردم و با آنها عکاسی رو شروع کردم. هنوز هم علاقه شدیدی به آن دوربین های قدیمی دارم ولی با ظهور نسل جدید دوربین ها لاجرم با دوربین های دیجیتال به راهم ادامه دادم. بعلت علاقه به طبیعت، بیشتر عاشق عکاسی از طبیعت بوده ام ولی با توجه به اینکه دوربین یار جدا نشدنی من هست لذا در زمینه های دیگری هم عکاسی میکنم. تا کنون در بسیاری از نمایشگاه های عکس داخلی مشارکت داشتم و حتی در نمایشگاه هایی در کشور های اسپانیا، ژاپن و پرتغال نیز مشارکت داشتم و مقام سوم مسابقه عکاسی در زمینه طبیعت در کشور یونان رو کسب کردم. و همچنین افتخار داوری در مسابقه "نگاهی با پنجره" نمای ایران رو داشتم. اهل یادگیری هستم و معتقدم همواره مطالب جدیدتری برای یادگیری هست. ورزش مورد علاقه ام کوهنوردی است. البته همیشه به همراه دوست قدیمی ام یعنی دوربینم که هیچ وقت منو تنها نمیذاره.

نفر نخست مسابقه عکاسی نگاهی با پنجره

جواد رضاییجواد رضاییعضویت از جمعه 26 ارديبهشت 1399 (9 ماه پیش)- دیپلم افتخار و راهیابی 12 اثر به مجموعه جشنواره بین المللی 1st COUNTRY OF HEAVEN PHOTO CIRCUIT 2020 - برنده جشنواره Grand Prix Photo of Saint-Tropez 2020 فرانسه - ربان آبی فیاپ ، 2 دیپلم افتخار و 13 اثر راهیافته به جشنواره بین المللی Naryn 2020 قرقیزستان - جز 50 عکاس برتر ایران در سال 2019 براساس سایت 35AWARDS روسیه - فینالیست جشنواره CENIE International Centre on Aging 2019 - فینالیست 2 اثر در جشنواره بین المللی "PHOTOGRAPHY 44th TROPHY TORRETES" اسپانیا - راهیابی 2 اثر به جشنواره بین المللی Comines 2020 فرانسه - فینالیست جشنواره بین المللی جاده ابریشم از دیدگاه جوانان "Youth Eyes on the Silk Roads 2019-2020" - فینالیست 2 اثر به عنوان عکس سال 2019 باشگاه عکاسان جوان هند - رتبه دوم دهمین جشنواره بین المللی سیمرغ- آبان 98 - مدال طلای جشنواره بین المللی بوکاوینا رومانی 2019 Bucavina Romania 2019-آبان 98 - فینالیست جشنواره UAE SDG هیپا امارات - رتبه اول جشنواره Street Life باشگاه عکاسان جهان-هند-شهریور 98 - مدال نقره جشنواره PHOTO TAJIK ART 2019 تاجیکستان-تیر 98 - کسب روبان فیاپ و تقدیر هیئت داوران در پنجمین جشنواره بین المللی عکس سلامت روان- اردیبهشت 98 -رتبه اول جشنواره TRAVEL Photocrowd در بخش زیر 25 سال کشور انگلستان-بهمن 97 - کسب روبان آب فیاپ و راهیابی 8 اثر در جشنواره بین المللی PHILHARMONIA 2018-مهر 97 - نمایشگاه گروهی عکس و ویدئو بین المللی کالج 2018 اینچون کره- مرداد 97 - کسب مدال برنز کمال الملک و پذیرش 3 اثر در پنجمین دوره جشنواره بین المللی عکس خیام ( خیام 2017)- مرداد 97 - رتبه اول نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ- اردیبهشت 97 - کسب روبان افتخار VICTORY P.W. Honorable mention در جشنواره بین المللی بالکان 2018 کشور صربستان "BALKAN FRAME 2018" – فروردین 97 - مدال برنز National Bronze Medal جشنواره بین المللی "Read2018" کشور عمان-اسفند 96 - منتخب بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران-ایلام-شهریور 99 - رتبه اول نخستین جشنواره شهر ساعت-مشهد-مرداد 99 - رتبه سوم هفتمین جشنواره ملی عکس خانه دوست-تیر 99 - نمایشگاه گروهی آسیب های اجتماعی-فرهنگسرای نیاوران تهران- تیر 99 - رتبه اول جشنواره نگاهی با پنجره-خرداد 99 - رتبه اول اولین دوره جشنواره اقوام ایرانی لرستان- آذر 98 - برگزیده سومین دوره جشنواره عکس تامین اجتماعی در یک نگاه-شهریور 98 - منتخب بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران-ایلام-شهریور 98 - رتبه دوم هشتمین جشنواره عکس امید-شیراز-اردیبهشت 98 - رتبه سوم جشنواره ملی عکس ایثار شیراز- فروردین 98 - رتبه دوم در بخش تک عکس اجتماعی سیزدهمین دوره جشنواره عکس های خبری دوربین.نت-دی 97 - رتبه اول جشنواره هنرواره حبیب اردبیل-آذر 97 - رتبه دوم جشنواره ملی پژوهش-آذر 97 - شایسته تقدیر در جشنواره عاشورایی نی نوا-آذر 97
جندق‌جندق‌جَندَق‌ ، دهستان‌ و شهری‌ در بخش‌ خور و بیابانک‌ در شهرستان‌ نائین‌ در استان‌ اصفهان‌.دهستان‌ جندق‌، به‌ مرکزیت‌ شهر جندق‌، تقریباً در جنوب‌ دشت‌ کویر و در شمال‌ بخش‌ خور و بیابانک‌ واقع‌ است‌. از شمال‌ به‌ دهستان‌ طُرود (در بخش‌ مرکزی‌ شهرستان‌ شاهرود)، از مشرق‌ و جنوب‌ شرقی‌ به‌ دهستان‌ بیابانک‌ و از جنوب‌ غربی‌ و مغرب‌ به‌ دهستان‌ چوپانان‌ (در بخش‌ اَنارک‌) محدود می‌شود و مشتمل‌ بر یازده‌ آبادی‌ و یک‌ شهر به‌ نام‌ جندق‌ است‌.جَندَق‌ ، دهستان‌ و شهری‌ در بخش‌ خور و بیابانک‌ در شهرستان‌ نائین‌ در استان‌ اصفهان‌، دهستان‌ جندق‌، به‌ مرکزیت‌ شهر جندق‌، تقریباً در جنوب‌ دشت‌ کویر و در شمال‌ بخش‌ خور و بیابانک‌ واقع‌ است‌. از شمال‌ به‌ دهستان‌ طُرود (در بخش‌ مرکزی‌ شهرستان‌ شاهرود)، از مشرق‌ و جنوب‌ شرقی‌ به‌ دهستان‌ بیابانک و از جنوب‌ غربی‌ و مغرب‌ به‌ دهستان‌ چوپانان‌(در بخش‌ اَنارک‌) محدود می‌شود و مشتمل‌ بر یازده‌ آبادی‌ و یک‌ شهر به‌ نام‌ جندق‌ است‌. در قدیم به این شهر که بیش از هزار سال قدمت دارد، گندک، گنده و کندک می‌گفتند. واژه جندق ادغام شده "جنبدق" و به معنی حاشیه کویر و زمین صاف است. این روستا پیشتر در حاشیه مسیر جاده معروف و تاریخی ابریشم قرار داشته و به عنوان بندرگاه کویر محل استراحت کاروان‌های عبوری بوده است. جندق، پیش از این‌ که به خاطر آثار باستانی‌اش دیدنی باشد، به دلیل وجود خانه‌های خیالی کاهگلی و کوچه‌های مسقف شهره است. بافت کویری بر خانه‌ها مسلط شده و دالان کوچه خیابان، برای مسافران گیراست.. از تاریخ‌ پیش‌ از اسلام‌ جندق‌ و در دوره‌ اسلامی‌ دست‌ کم‌ تا دوره‌ صفویه‌، اطلاع‌ دقیقی‌ در دست‌ نیست‌. گرچه‌ آثاری‌ مانند قلعه‌ جندق‌ و آتشکده‌ متعلق‌ به‌ دوره‌ ساسانی‌ و سنگ ‌نبشته‌ای‌ متعلق‌ به‌ سده‌ ششم‌ در آن‌ دیده‌ شده‌ است‌. قلعه‌ جندق‌ یا دژ اَرْدْبیل‌، ظاهراً متعلق‌ به‌ دوره‌ ساسانی‌، که‌ در محل به‌ زندان‌ انوشیروان‌ معروف‌ است‌ و در گذشته‌ دو برج‌ بلند داشت‌، که‌ طول‌ یکی‌ از آنها حدود 22 متر بود و در دوره‌ رضاشاه‌ پهلوی‌ قسمتی‌ از آن‌ را ویران‌ کردند. این قلعه، از بناهای تاریخی شهر جندق و تنها قلعه‌ای در کشورمان محسوب می‌شود که هنوز هم مردم در آن سکونت دارند. «قلعه‌ی انوشیروان» از یک چهاردیواری که در هر گوشه‌ی آن برجی قرار دارد، تشکیل‌شده است. به‌علاوه، دارای دروازه‌ای است که خود دو برج به ارتفاع 22 متر دارد. این قلعه با معماری منحصربه‌فرد در میان بافت تاریخی جندق واقع شده و دارای ویژگی‌های خاصی است. اگر در فصل تابستان که هوا در جندق بالاترین میزان گرما را دارد، به قلعه‌ی انوشیروان بروید، هوای مطبوع و خنکی را تجربه خواهید کرد. این قلعه‌ی انوشیروان در شمال شهر جندق واقع شده است و در جنوب قلعه، کوچه باغ‌های پر پیچ‌ و خم با دیوارهای گلی و پرچین‌های زیبا مشاهده می‌شود. این قلعه در ادوار متفاوت تاریخی تغییراتی به خود دیده است. خانه‌ی تاریخی «یغمای جندقی»، شاعر و مدیحه‌سرای ایران در آن قرار دارد. این خانه‌ی تاریخی دارای معماری خاصی است. هم‌چنین شاه‌نشین زیبایی دارد و یکی از جاذبه‌های توریستی جندق محسوب می‌شود. آب قلعه از قناتی قدیمی که اکنون آثار آن در باغ‌های جندق دیده می‌شود، تأمین می‌شده است. امروزه‌ شهر، با وجود تأسیسات‌ جدید، چهره‌ای‌ سنّتی‌ دارد و مردمی‌ با لباس‌ سنّتی‌ و محلی‌ در آن‌ دیده‌ می‌شوند.
آوای سنگ؛ گزارشی از سنگ نگاره های منطقه تیمرهآوای سنگ؛ گزارشی از سنگ نگاره های منطقه تیمرهبا گذر از منطقه تیمره واقع در دشت گلپایگان،متوجه نماد ها و سنگ نگاره های فراوانی از نقوش انسانی و حیوانی گرفته تانشانه ها و سنگ نوشته هایی نقش بسته بر صخره های سنگی در منطقه میشویم که...چکیده: با گذر از منطقه تیمره واقع در دشت گلپایگان، متوجه نمادها و سنگ‌نگاره‌های فراوانی از نقوش انسانی و حیوانی گرفته تا نشانه ها و سنگ نوشته هایی نقش بسته بر صخره‌های سنگی در منطقه میشویم که گذشته از داستان های روایت شده از این آثار، پرسش های بسیاری درذهن شکل میگیرد،اینکه چه ویژگی منحصر به فردی از لحاظ جغرافیایی،اقلیمی و یا اجتماعی و فرهنگی در این منطقه باعث شده تا بستر شکل گیری سنگ‌نگاره‌هایی تا این میزان گسترده و فراوان، شده باشد، نگارگران چه کسانی و با چه هدفی بوده‌اند، آیا صرفا این نقوش بیانی از روزمرگی هایشان بوده و یا داستان و فلسفه و یا راهی برای انتقال و بیان تجربیات و دریافتشان از دنیای پیرامونشان بوده است. سوالاتی از این دست و سوالات فراوان دیگری برای مشاهده گران مطرح میشود، اما شاید اساسی ترین سوال که پاسخ بسیاری از پرسش‌ها ی دیگر نیز در گرو پاسخ به آن باشد، دانستن"زمان" ایجاد سنگ نگاره هاست. اهمیت این موضوع پژوهشگران را وامیدارد تا جهت دستیابی به جزئیات منطقی تر و صحیح تر، از تخمین های حدودی پرهیز و از روشهای علمی تر و دقیقتری جهت زمان سنجی نزدیکتر به واقعیت در مورد زمان شکل گیری نگاره ها و پاسخ به دیگر پرسشها استفاده نمایند. کلید واژه: تیمره، سنگ نگاره، نماد شناسی، نقوش سنگی موقعیت مکانی دشت گلپایگان یکی از بزرگترین جلگه‌های حاصلخیز استان اصفهان محسوب می‌شود که از دیرباز توسط رودخانه گلپایگان سیراب شده است و کشاورزی و دامپروری در آن رونق خوبی دارد .گلپایگان در بخش شمال غربی استان اصفهان ،در خطوط مرزی استان‌های مرکزی و لرستان قرار دارد. این شهرستان دارای آب و هوای نیمه معتدل بوده و در شرق رشته کوه زاگرس واقع شده است. عمده سنگ نگاره ها در مناطق مختلف از دشت گلپایگان قرار گرفته است که از جمله آنان :"غرقاب" ، "کوچری"، "عباس آباد"، "لا دراز" ،"جاجرمی" ،"حاجیله"،"دالاباغ "، منطقه" قلعه ابراهیم" ،"ماکوله" و"هنده" است . در بدو ورود به دشت گلپایگان، با دیدن دشت فراخ، عبور رودخانه و بدنه‌های سنگی نه چندان سخت و صعب العبور، محیط دارای شرایط مطلوبی برای گذرگاه بودن و عبور دامداران و کشاورزان به نظر میرسد. دلیل گستردگی نقوش در منطقه تیمره از مناظر دیگر نیز بررسی گردیده که بخشی از فرضیات مطرح شده به تخلیص بیان شده است: - نزدیکی به مناطق شکارگاهی، ازجمله "موته" واقع در شرق و جنوب منطقه و شکارگاه الوند گلپایگان و تخت ظل السلطان که از شکارگاههای محبوب شاهزادگان قاجار محسوب می‌شود. این موضوع نشان میدهد که منطقه مستعد شکاریابی بوده است. - وجود آب دائمی در منطقه که حضور شکار و جوامع شکارگر را به دنبال داشته است. - برآفتاب و گرمگاه بودن کوههای شمالی گلپایگان که باعث می‌شود در فصول سرد گیاهان زودتر از دیگر مناطق سبز شده و مکان مناسبی برای تغذیه گونه های علفخوار از جمله بزکوهی و آهو باشد. - عمده‌ی بافت سنگ‌های منطقه، از سنگ‌های دگرگون تیره‌ای تشکیل شده که دارای سطحی صاف است و پتانسیل مناسبی برای خلق نقوش را فراهم می‌کند. - وجود آب را میتوان آغازگر تمدنهای بزرگ دانست، دشت گلپایگان نیز دارای منابع آبی فراوانی است و با توجه به پتانسیلهای منطقه، می‌توان این گونه در نظر گرفت زایایی تمدن در این منظقه با نسل شکارگران بوده است، و پس از آن کشاورزی در دشت و دوباره بازگشت به کوه برای گله‌داری و شکارگری صورت گرفته و تداومی جهت نگارگری بر روی سنگها بوده است. تپه‌های تاریخی "چغاحسن" و "لهرامش" (تپه های پیش از تاریخی متعلق به دوران مس سنگ و مفرغ) را می‌توان بعنوان آغازگر شکل‌گیری جوامع کوچک ساکن دردشت گلپایگان دانست. در بررسی این مورد دو فرضیه مطرح است، یک اینکه منطقه از حوزه های تمدنی مهم پیش از تاریخ بوده که قطعاً جمعیت زیادی در کوه‌ها و دشت‌های آن زندگی می کرده‌اند و دلیل آن را می‌توان فراوانی نقوش صخره‌ای دانست و فرضیه دیگر این است که این منطقه در نزدیکی یکی از حوزه‌های تمدنی مهم بوده که با واسطه ارتباطی بسیار آمد و شد های فراوانی در آن رخ می‌داده است و احتمالاً وجود تمدن‌های کهن در جوار منطقه در شکل‌گیری چنین نقش نگاره‌هایی بی تأثیر نبوده است. ماهیت نگارگران بررسی انگیزه و ماهیت نگارگران از چند منظر قابل بررسی است ولی آنچه در ابتدای بحث به آن پرداخته می‌شود بررسی این نکته است که بیننده پس از ورود به سایت، با گستره و تعداد زیادی از سنگ‌نگاره ها مواجه می‌شود، لذا خطور این فکر به ذهن بیننده که بخشی از نقوش توسط رهگذری یا چوپانی از سر تفنن بر پیکره سنگها حک شده است، دور از انتظار نیست. اما با پیدا شدن شواهدی در منطقه از جمله سنگ‌نگاره‌ای با مضمون خط پهلوی و خط عربی بر بدنه تخته سنگی درتنگه غرقاب، متاخر نبودن بخشی از سنگ نگاره ها بر ما آشکارتر شده است. فرضیه های دلیل ایجاد سنگ نگاره ها در مورد فرضیه‌هایی که مشخص کننده علت و انگیزش ایجاد سنگ نگاره هاست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد، با توجه به فاکتورهایی که پیش از این گفته شد و مستعد بودن منطقه برای شکار، می‌توان یکی از مهمترین دلایل را سلطه جویی انسان بر محیط زندگی خود دانست، همانطور که طبق بررسی‌های باستان شناسانه دریافته‌اند که انسان پیش از تاریخ با محدود کردن جانوران به چارچوب یک تصویر او را تابع قلمرو شکار خویش تصور می‌کرده است. بنابراین قسمتی از سنگ نگاره‌ها مربوط به ماهیت تعیین قلمرو انسان بر محیط زندگی‌اش میباشد. یکی دیگر از دلایل ترسیم نقوش می‌تواند برجای گذاشتن یک اثر توسط نگارنده و ثبت کردن قسمتی از خود در قالب نقشی بر سنگ باشد. همانطور که در بازدید از سایت مکرر اسم افراد را بر بدنه سنگ ها می‌بینیم که چنین نقوشی متاخر ترند و شاید انگیزه نگارنده‌های کهن تر نیز با انسان در ثبت ردی از(من) در ادوار بعد یکسان بوده است! با مشاهده بعضی از نقوش در قالب انجام یک آیین یا یک مراسم، نگارگر می‌توانسته قسمتی از اعتقادات آرزو‌ها و یا لحظات شادی بخش و یا الهام بخش خود را به تصویر بکشد و در واقع نقوش بازگو کننده اعتقادات و یا بیان احساسات نگارگر بوده است. در برخی نقوش با مشاهده ابزار آلات و شکار میتوان چنین برداشت کرد که نگارگر شیوه‌ها و روش‌های خود را در شکار و تعامل با محیط، به ثبت رسانده تا بدینوسیله دانش خود را ثبت و منتقل نماید. تخمین تاریخ سنگ نگاره ها این نوشته پس از اشاره‌ای که به نقوش و نمادهای نو یافته تیمره و مضامین این نقوش دارد، می کوشد به پرسش های بسیاری که در ذهن بیننده این نقوش یا خوانندگان چنین گزارش های برانگیخته می‌شود، بپردازد. در کل، آدم از چه زمانی و برای چه و چگونه به هنرورزی، از جمله نقاشی و کنده کاری روی سنگ پرداخته است نگارگران نقوش صخرهای تیمره چه کسانی بوده اند آیا این تصور غالب که این نقوش کار چوپانان، کاروانیان و رهگذران است، درست است چرا تنها در مناطق جغرافیایی خاصی همچون کناره‌ها و سرشاخه های اعلای رودخانه‌های منطقه به این نگارگری ها بر می‌خوریم و مهم‌تر اینکه برای چه منظوری این همه نقوش جانوران و آدمی را بر سنگ نقش کرده‌اند آیا هدف از چین نگارگری‌هایی ارضای نیازهای زیباشناسانه و تفنن و بازی یا مسایلی جدی و پر خطر بوده است، چرا نقش جانوران اهلی و گیاهان تا این اندازه نسبت جانوران وحشی اندک است، چرا گاهی بارها این نقوش روی یکدیگر حک شده‌اند و سرانجام این که زمان و هنگام چنین نگارگری‌هایی کی بوده است و به جز راه های مقایسه‌ای و تخمین از طریق قراین، چه راه های دقیق تر و مستقل تری برای زمان سنجی این نگاره ها می توان یافت. شاخصه هایی برای تطبیق و مقایسه وجود دارد که در ادامه به بررسی سه شاخصه مهم در این خصوص می پردازیم. روش های تخمین زمان سنگ نگاره ها ۱- استناد به دوره‌های تاریخی خطوط و سنگ نوشته ها بخشی جدایی ناپذیر از سر نگاره ها هستند که می توانند ما را به سمت و سویی برای تخمین زمان تقریبی آثار سوق دهند. یکی از مهمترین سنگ نوشته های پهلوی گلپایگان سنگ نوشته پهلوی "چم اسبه" درمنطقه "غرقاب " است .دکتر رسول بشاش در مقاله ای راجع به این سنگ نوشته می نویسد سنگ نوشته مذکور دارای نه خط می‌باشد، خط نهم ناخواناست، خط پهلوی و زبان فارسی میانه متعلق به اواخر ساسانیان و اوایل اسلام است. پس از مرحله آوانویسی با اطمینان این ترجمه به دست آمده است ( این سه چیز را جاودان شمار: خاک راغ، دریای آب، آتش دخمه، انجام ... یا فرتن؟) ۲- دوره‌های مختلف کنده‌کاری بر روی یک بوم سنگی: همانطور که پیشتر بیان شد، در بحث فنی سنگ نگاره ها و میزان هوازدگی آنها متغیر های زیادی می‌تواند نقش داشته باشد متغیرها جنس سنگ بستر جهت بوم سنگی، جهت نقش کند، آب و هوایی که سنگ‌ نگاره در آن واقع شده شیب بوم عوامل فرسایشی، ظرافت نقش کنده و غیره می‌باشد بنابر این میزان هوازدگی سنگ‌هایی که در مناطق مختلف قرار دارند تحت تاثیر ترکیبی از این عوامل قرار می‌گیرد و نمی‌تواند ملاک مطمئنی برای تعیین سن نسبی سنگ نگاره‌ها باشد. اما این موضوع در نگاره های موجود در یک بوم که دارای دوره های تاریخی گوناگون است قابل بررسی است: ۳- بررسی خود نقش در بسیاری از موارد مشخص کننده دوره آفریدن آنها هستند. برای مثال، تن پوش ها و یا ابزارهایی که فقط مختص به دوره ای خاص بوده و این بازخوانی میتواند در تخمین زمانی نقوش تا حدی موثر باشد. روش های دقیق تری نیز برای گاهنگاری موجود است: الف- روش پیکر نگار: در این روش گاهنگاری پژوهشگر سعی می‌کند فعالیت‌های فرضی همچون نقش های گونه‌های مختلف حیوانی سلاح ابزار و همچنین راه‌های نمایش زندگی پیشینیان از طریق هنر را با باستان شناسی مرتبط کند. ب- روش مجاورت: در این روش از نشانه های موجود درپیرامون سنگ نگاره ها برای قدمت سنجی استفاده می‌شود، این روش بر این پایه است فعالیت‌های مختلف در زمان یکسان، به احتمال قوی دارای اثرات همزمان نسبت به مکان های مختلف دارند، مانند بررسی قدمت تپه‌های سفال های باستانی در مجاورت سایت های تاریخی. ج- روش بررسی زنگارها و فرسایش بر اثر عوامل جوی، فرسایش آب و هوایی پوسته سنگها اغلب بصورت اکسیده شدن، تجزیه شدن به وسیله آب و... صورت می‌گیرد و ضخامت این فرسایش تابعی از زمان است و چنین روشی بر روی تغییرات وابسته به زمان سطح صخره ها مطالعات تجزیه‌ای و میکروسکوپی انجام می‌دهد. د- روش آنالیز رادیو کربن درتراکم موادمعدنی، عمر تقریبی سنگهای آهکی رسوب شده، با سنجش میزان حجم رادیوکربن‌های باقی مانده، قابل اندازه گیری است. ه- روش اندازه گیری گلسنگ ها: در این روش فرض می‌گیریم که همزمان با رشد گلسنگها، فعالیتهای فرسایشی نقوش انجام می‌گیرد. و- روش آنالیز ریز فرسایش‌ها یا ریزخوردگی‌ها: مبنای کار روش آنالیز ریز فرسایش‌ها بدین صورت است که هنگامیکه توسط عوامل طبیعی و یا انسانی، سطح جدیدی بر روی صخره ایجاد شده، این سطح در معرض فرایند هوازدگی شیمیایی قرار می‌گیرد. ر- روش تاریخ گذاری تابشی، روش تابش گرمایی(TL) به رها سازی انرژی مواد جامد بلورین، زمانیکه برفروخته میشوند و یا درمعرض تابشهای نوری قرارمیگیرند، اشاره دارد. با توجه به اهمیت بالا و تعیین کننده فاکتور زمان در برآورد زمان صحیح سنگ نگاره ها، می‌توان گفت الویت و محوریت و سایر ابعاد دیگر پژوهش در این باره در گرو دانستن این موضوع است. در بالا روش های متداول در علم باستانشناسی برای تخمین زمان، عنوان شد. لذا آنچه در منطقه تیمره در این باره تاکنون صورت گرفته، روشهایی چون بررسی خطوط، سنگ نوشته ها، لباس و ابزار برای بخشی از سنگ نگاره ها و همچنین روش بررسی قدمت آثار سفالین در مناطق مجاور دشت گلپایگان استفاده شده است، روش آزمایش و بررسی گلسنگ ها نیز برای پاره ای از نقوش در دست انجام می‌باشد. بررسی نقوش و تنوع سنگ نگاره ها نگاره های موجود بر روی سنگ نگاره ها گستره وسیعی از موضوعات گوناگون را در بر می‌گیرد و لازم است برای درک بهتر و بررسی دقیق تر آن ها گروه‌بندی ویژه‌ای صورت پذیرد. گروه‌بندی که اینجا به کار رفته است نگاره ها را در چند گروه اصلی دسته بندی کرده که شامل نقش انسان در حالات مختلف، نقوش جانوری و حیوانی، نقوش گیاهی، نمادها و تصاویر کمیاب ،پوشاک، ابزار و خط می باشد. سنگ نگاره ها بازگوکننده محیط و شیوه زندگی انسان های نخستین بوده و رمزگشایی نگاره ها ما را با شیوه زندگی آنها آشنا می‌کند نقش انسان بر روی سنگ نگاره های گلپایگان پس از نقش بز کوهی بیشترین فراوانی را دارد بدیهی است که انسان نقش خود را به عنوان عامل تاثیر گذار تاملات فرهنگی و اجتماعی عصر خویش فراموش نکرده و خود را در تمام صحنه‌ها حاضر می‌بیند این نگاره‌ها گاه انسان را به صورت گروهی نمایش می دهد و گاه به صورت انفرادی ،گاه در جنگ است و گاه در شکار ،گاه در حال پایکوبی است و گاه در حال جادوگری ... این نگاره در پاره ای ازبومها به صورت کاملا واقع گرایانه تصویرشده و در برخی دیگر به صورت انتزاعی و تجریدی دیده شده است.در ادامه به چرایی وجود نقش بز کوهی بعنوان فراوان ترین نقش در سنگ نگاره ها، پرداخته ایم. بز کوهی بز کوهی از نگاره‌هایی است که از غار نگاره‌ها و صخره کندهای پیش از تاریخ تا امروز همواره جایگاه برجسته و محوری‌اش را در هنر ایران حفظ کرده تا جایی که می‌توان گفت این نقش در هنر هیچ سرزمینی به اندازه ایران تکرار نشده است. تصویر بز در کنار درخت زندگی از رایج‌ترین نقش مایه‌های هنر خاور باستان به شمار می‌آید این حیوان پر زور از دیرباز مظهر قدرت به شمار می‌رفته و همواره حیوان جلودار رمه بوده است. بز کوهی به سبب زندگی بر بلندای کوهساران و شباهت شاخه هایش به هلال ماه نیز ستایش گردیده و او را در ارتباط با باران و باروری دانسته‌اند. شاخ‌های بز، مظهر نیروی فراطبیعی، اولوهیت، سلطنت، قدرت و پیروزی و فراوانی گله و محصول زاد و ولد و باروری است. بزکوهی در آثار بازمانده از فرهنگ ایران گاه به شکل پازن و کل با شاخ های تیز و خمیده و بلند، و گاه به گونه بز اهلی با شاخ های کوتاه و هم راستا، و گاه بسان قوچ یا گوسفند وحشی با شاخه های خمیده و پیچان تصویر می‌شود. بلندی شاخ های بز از نیروی بیشتر و توانایی او بر غلبه بر همنوعانش حکایت می‌کند و از آنجایی که نرهای پیروز می‌توانند گروهی متشکل از ۵ تا ۱۵ بز ماده را تصاحب کنند اهمیت شاخه های بلند و ارتباطشان با مفاهیمی چون جنگاوری و باروری بیشتر آشکار می‌شود. بز کوهی در اندیشه و نوشتارهای ایران 1. نخستین جانور اهلی در ایران: ارتباط انسان و بز کوهی در حدود ۱۱ هزار سال پیش در امتداد رشته کوه های زاگرس در باختر ایران به گونه چشمگیری دگرگون شد پژوهش های تازه نشان می‌دهد بز که از دیرباز در این ناحیه شکار می‌شده توسط ساکنان کوهپایه های زاگرس به تدریج اهلی و خانگی گردیده است با مطالعه استخوان‌های بزهای اهلی شده که در تپه گنج دره کرمانشاه یافت شده‌اند، آثاری از کشتار انتخابی نرهای جوان و زنده نگه داشتن ماده‌ها در حدود ۱۱ هزار سال پیش را کشف کردند که مشابه رفتار یک دامدار امروزی با گله‌های اهلی خود است. بدین ترتیب مدیریت رمه و پیشرفت تکنیک‌های تولید خوراک منابع غذایی پایداری را در اختیار شکارورزان ساکن ایران نهاد و سبب گسترش جوامع انسانی در این اقلیم شد. برای انسان که برای زمانی بس دراز، گردآورنده و جستجوگر غذا بود، پس از این کشف تازه سبک زندگی متفاوتی را آغاز کرد و این جایگاه بنیادی می‌تواند مهمترین دلیل تکرار نقش بز کوهی در هنر ایران باشد. از سوی دیگر بزها از ابتدای اهلی سازی جانوران تا امروز پیشرو گله ها بودند و تبعیت رمه ازبز پیشرو مکان برجسته‌ای برای او در اقتصاد و معیشت دامپروری ایجاد می‌کند. قدرت باروری بز نر و ارتباطش با ایزدان برکت می تواند دستمایه بسیاری از زیورآلات آیینی که در مناطقی همچون لرستان و مارلیک و باختر ایران و حتی آثار دوره هخامنشی نقش شده است، باشد. در اوستا آمده است به مادرانی که فرزند مرده به دنیا آورده‌اند باید شیر بز خورانده شود. از دلایل دیگر اهمیت بز کوهی نزد مردمان خاور باستان می‌تواند بلندپروازی و رفعت نشینی باشد چرا که بزها را انسان همواره در افراشته‌ترین قله‌ها و دشوارترین مسیرهای کوهستانی دیده است. گرچه سنگ‌نگاره‌ها، صخرکندها و غارنگاره‌ها از مهمترین آثار بازمانده از دوران‌های گذشته‌اند اما پراکندگی جغرافیایی، نبود پژوهشهای کافی علمی و آشفتگی تاریخ‌گذاری‌ها و نیز محافظت نشدن در برابر آسیب های زیست محیطی و انسانی سبب شده آمار و شناخت دقیق از این هنر های کهن در دست نباشد. با این وجود می‌توان به یقین بیان داشت که موضوع بیشتر سنگ نگاره ها و غارنگاره‌ها در هنر ایران بز کوهی با شاخه‌های بلند هلالی است. تصویر بز کوهی با شاخ های بسیار بلند را بر سنگ‌نگاره‌های جربت خراسان نیز می‌توان دید و موضوع اصلی سنگ‌نگاره‌های کوه‌های پیرامون گلپایگان از جمله کوچری، غرقاب و صالح پیغمبر و ... نیز بز کوهی است. درپایان: در پژوهش‌های باستانی و در سایر علوم تاریخی مانند زیست شناسی زمین شناسی ستاره شناسی و خود تاریخ آنچه در مورد گذشته می‌دانیم به الزام، خود واقعیت گذشته نیست بلکه گذشته‌ای است که با روش‌های پژوهشی که ما به کار میبریم بازسازی شده است از این رو روش‌های دقیق پژوهشی و اعتبار این روش‌ها در بیرون کشیدن اطلاعات از مواد گنگ و خام و استنتاج منطقی از آنها در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارد بنابر این سنگ بنای پژوهش‌های تاریخی و باستان شناختی یا هر رشته علمی دیگر ساختن فرضیه‌ای دقیق برای یافتن رابطه بین داده‌های خام است و بدون فرضیه‌ای روشن بر مبنای روش‌های دقیق علمی پژوهش در هر رشته‌ای مانند گردآوری کورکورانه‌ای از اطلاعات است که به تقریب همیشه به بن بست در تجزیه و تحلیل می‌انجامد. پژوهش و عکس ها از: پروین هاوش
اقامتگاه بومگردی روزیه، روستای چاشماقامتگاه بومگردی روزیه، روستای چاشمچاشم زیبا، در مرز شمال استان سمنان و جنوب مازندران قرار دارد. از برخی جاذبه های دیدنی روستا می‌توان به آبشار روزیه، برج قدیمی ، منطقه گردشگری اُپرت، دره زیبای خطیرکوه همراه با قلعه کنگلو و قله های بلند اطراف روستا با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر قله‌های همچون اُرم، قدمگاه، نیزوا و قله‌های نرو خرو در این روستا اشاره کرد...چاشم زیبا، در مرز شمال استان، سمنان و جنوب مازندران قرار دارد. ۳۴ کیلومتر تا دوآب مازندران، ۴۸ کیلومتر تا سمنان و ۲۳۶ کیلومتر تا تهران فاصله دارد. جایگاهش بر روی دامنه کوه نیزوا دومین کوه بلند استان با ارتفاع ۳۸۱۰ متر می‌باشد. این روستا دارای دشت‌ها و چشمه‌های زیادی است. چشمه روزیه بزرگترین و پرآب ترین آن است که گیسوانی از آبشار زیبایش را روی دامنه نیزوا به نمایش گذاشته است. دشت این روستا سفره‌ای پهن کرده است که در آن شکوه گندم، جو، گلهای وحشی و گیاهان دارویی تو را مست می‌کند. در این بزم زیبا، کبک و بلدرچین و کبوتران وحشی نغمه‌سرایی می‌کنند و روحت را سرشار از حس طراوت می‌کنند. مردم روستا، فرهنگ و آیین مازندرانی دارند و با زبان مازندرانی به پیشوازت می‌آیند. وقتی به این دیار میرسی تکه‌هایی از سفال‌های باستانی را می‌یابی که قدمت طولانی اش را یادآوری می‌کند. قدمت این روستا باتوجه به کاوش های باستان شناسی بیش از ۳۰۰۰ سال تخمین زده شده است. بعضی از نامهای اشکانی در روستا امروزه نیز خودنمایی می کند، مانند سولا و کِلیس و بَرِشک و اِزنا که نام منطقه‌هایی از چاشم است. فرش‌هایی از نقوش این سفال ها را امروزه در خانه های این روستا می‌بینی و هنوز چند مادربزرگ در روستا در حال بافت این اثر تمدن زیبا روی صنایع دستی مخصوص چاشم، گلیج هستند. اگر چه امروزه آفت شهرنشینی تمدن‌های عظیم روستاهای ایران را کمرنگ کرده اما هنوز کورسویی از این فرهنگ های به جا مانده در روستا به گردشگران شهر چشمک می‌زنند و آنها را قبل از نابودی کامل دعوت به تماشا می کند. مسیر این روستا از تهران تا چاشم آنقدر دلنواز است که چندین بار باید از خودرو پیاده شوی نظری به پل ورسک بیاندازی گوشه چشمی به غار اِسپَهبد خورشید و تمدن به جا مانده از دوران ساسانی و کمی جلوتر جنگل کتابش را می‌گشاید و طبیعت زیبا را به نمایش می‌گذارد. کمی دقیق‌تر که باشیم چشمه آب معدنی را می بینیم آنجا طبیعت با تمشک از شما پذیرایی می‌کند و با استفاده از هوای مطبوع و صدای آب تهیه چای هم روی آتش بزم شما را کامل می‌کند و در ادامه مسیر به سمت دره زیبای خطیرکوه و رسیدن به چاشم و اقامتگاه روزیه و ایوان زیبایش که دشت روستا را همانند تابلوی زیبا به چشمانتان هدیه می کند. از دیگر جاذبه های دیدنی روستا می‌توان به آبشار روزیه، برج قدیمی ، منطقه گردشگری اُپرت، دره زیبای خطیرکوه همراه با قلعه کنگلو و قله های بلند اطراف روستا با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر قله‌های همچون اُرم، قدمگاه، نیزوا و قله‌های نرو خرو در این روستا اشاره کرد. اقامتگاه بوم گردی روزیه در ابتدای روستا واقع شده دارای ۴ اتاق با ظرفیت ۱۶ نفر است دو اتاق مجهز به سرویس بهداشتی و حمام است . اقامتگاه دارای ایوان بزرگی است که منظره دشت و روستا را همانند تابلوی زیبا به تصویر می‌کشد. این اقامتگاه در سال 95 به مدیریت خانم فاطمه ایمانی شهمیری به بهربرداری رسیده است. ایشان دارای مدرک کارشناس ارشد رشته حسابداری و گواهینامه آموزش گردشگری از طرف اداره میراث می‌باشند. در این اقامتگاه گردشگران می‌توانند آشپزی کنند یا غذا سفارش دهند. در این جا علاوه بر پخت غذاهای معمول غذاهای محلی ته چین و دیگی نیز طبخ می‌شود. تلفن تماس اقامتگاه روزیه: 09193338358 ۱۰٪ تخفیف اقامت برای اعضاء سایت نمای ایران
کاخ سرهنگ آبادکاخ سرهنگ آباداین کاخ در جنوب روستای سرهنگ آباد که روستایی است سر سبز در دل کویر در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی زواره در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا قرار گرفته است. ساخت این باغ توسط سرهنگ مصطفی قلی خان سهام السلطنه از امرای اردستان که مدت سی سال مسئول قراسورانی (ژاندارمی) حدود یزد و کاشان و اردستان به عهده ي وي بوده صورت گرفته است.این کاخ در جنوب روستای سرهنگ آباد که روستایی است سر سبز در دل کویر در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی زواره در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا قرار گرفته است. ساخت این باغ توسط سرهنگ مصطفی قلی خان سهام السلطنه از امرای اردستان که مدت سی سال مسئول قراسورانی (ژاندارمی) حدود یزد و کاشان و اردستان به عهده‌ی وی بوده صورت گرفته است. از درﺧﺘﺎن ﺑﺎغ ﺗﻨﻬﺎ دو ردیف درﺧﺖ ﭼﻨﺎر ﺑﻠﻨﺪ در ﻣسیر اﺳﺘﺨﺮ ﺗﺎ ﻋﻤﺎرت ﭼﻬﻠﺴﺘﻮن اﺣﺘﻤﺎﻻ ﺑه دلیل ﻗﺮار ﮔیری در ﻣﺴیر ﺣﺮﻛﺖ داﺋمی آب ﻫﻨﻮز زﻧﺪه و ﭘﺎﺑﺮﺟﺎ ﻫﺴـﺘﻨﺪ. مجموعه سرهنگ آباد با مساحت تقریبی ده هزار متر مربع و زیربنای 1500مترمربع شامل بناهایی است که به ترتیب موقعیت قرارگیری بر دامنه‌ی کوه عبارتند از: 1.عمارت بادگیر 2.عمارت چهلستون 3.حیاط مرکزی 4.تشکیلات ورودی 5.حمام 6.محل سکونت خدمه و اصطبل 7.برج های نگهبانی. هشتی: در پس ورودی هشتی زیبایی با فرم هشت ضلعی و یک هورنو با نقوش بدیع ریسه های گل، بندهای مرواریدی و منگوله های پرده خودنمایی می کند. حیاط مرکزی: این حیاط به سازمان دهی فضای اندرونی در شکل گیری سایر عناصر فضایی نقش عمده ای دارد. ورودی: سردر زیبای بنا که با وجود آسیب دیدگی های بسیار هنوز هم مجلل است، هلالی شکل بوده و یک گلدسته با تزیینات کاشی کاری بر روی آن دیده می شود. در قسمت زیر هلالِ سردر، یک ردیف از گل های گچبری شده با حاشیه ای از کاشی و آجر به صورت رگ چین کار شده است. پیشانی سردر که اکنون بخشی از آن ریخته، ساده است، اما با توجه به سه پایه گلدان کوچک پایین این قسمت، احتمالا دارای تزیینات گچبری با نقش گل و گلدان بوده است. عمارت چهل ستون: کوشک اصلی باغ که رو به سوی محوطه اصلی باغ دارد بنای باشکوه دو طبقه ای است که ایوان ستون دار رو به شرق با تزیینات نما وسقف آن، ایوان باغ چهل ستون اصفهان را در ذهن تداعی می کند. متاسفانه از ارسی، در و پنجره های چوبی کاخ نمونه ای بر جای نمانده و تنها تریینات چوبی آن را می توان نقاشی های برخی قسمت های سقف، شیر سرها و سر ستون ها نام برد که در نمای ضلع جنوبی نسبتا سالم ترند. به طور کلی تزیینات آن شامل گچبری های برجسته با طرح برگ‌های کنگر، آیینه و شمع دان و گل و گلدان است. منظره و نیم تنه شخصی با لباس فاخر و دارای تزیین گاهی با پرنده ای در دست که احتمالا سهام السلطنه را نشان می دهد. در مقابل تالار این مجموعهحوض مرمرین زیبایی قرار دارد مشابه حوض ایدان چهل ستون و عالی قاپو که آب آن از آب قنات سرهنگ آباد زواره تامین می شده است. حمام: از تزیینات این قسمت تنها نقاشی سردر ورودی آن (از داخل مجموعه) و کاشی کاری ازاره های خزینه با رنگ های آبی فیروزه ای، سرمه ای، سفید و زرد و طرح های هشت ضلعی و مربع باقی مانده است. (اما در کتاب اردستان نامه آمده که : "سطح سقف و دیوارهای حمام را به وسیله ی تابلوهای نقاشی، گچبری و آیینه کاری تزیین کرده بودند. درِ حمام جداست و داخل آن که می شویم می بینیم که "هو الفتاح العلیم" به طرز زیبایی روی دیوار نوشته شده است. فضای داخلی، پلکان ها و راهروهای حمام از سنگ مرمر بسیار شفاف دایره شکل که در بدنه ی دیوارها کار گذاشته اند، پوشیده بود که متاسفانه سنگ های مرمر آن از بین رفته اند. به علاوه، دیوارهای موازی با محور طولیِ حیاط، دارای بقایایی از گچبری گل و گلدان در زمینه رنگی می باشند. باید توجه داشت تزیینات ذکر شده تنها نمونه کوچکی از زیباترین و نفیس ترین مجسمه ها و حجاری ها از سنگ مرمر است، در و پنجره های کنده کاری وخاتم کاری شده، ارسی هایی با شیشه های رنگی، تابلوها و کتیبه ها، آیینه ها و سایر اشیای قیمتی که همگی به یغما رفته اند. طبق بازدید های آقای مرتضی شفیعی اردستانی وضعیت بنا: ۱۳۴۸ ساختمان پابرجا، استخوان بندی سالم،عناصر تزیینی در حال انهدام ۱۳۶۸ فروریختن یکی از ستون ها، قسمتی از سقف به یغما رفتن شیشه ها درها و سنگ های قیمتی مجموعه ۱۳۷۳ فروریختن قسمت های دیگری از بنا استفاده روستاییان از بنا به عنوان محل نگه داری احشام استفاده شده است. ۱۳۹۶ به عمد توسط اهالی آتش زده شده است. نتیجه گیری: شکوه و زیبایی بنا به قدری است که به رقم سوانح و اتفاقات متعددی که برای بنا افتاده اصالت معماری خویش را حفظ کرده همچنان پر جلال و شکوه است. می توان گفت هنر معماری بومی ما به قدری تکامل یافته بوده است که در تمامی جزییات بنا نفوذ کرده و بدان پرداخته است. در نتیجه حتی با اعمال چنین آسیب های جدی به بنا می توان هنوز گفت این بنا قابل استفاده است. مگر بنای مخروبه کم در عالم است که با کمی حفاظت قابل بهره برداری مجدد می باشد. در نتیجه بررسی تمام قسمت های بنا و شکوه معماری در اجزای باقی مانده جای تامل دارد تا از بنا به صورت پس زمینه ای بسیار زیبا همانطور که هست، فقط با اعمال تمهیدات ایمنی بهره برد و آنچه باقی مانده می توان گفت هنور بسیار بسیار برای مقاصد گردشگری کارا است.