گنج

ظهر پنجشنبه ای در سال 1374 شمسی،عباس کارگر شهرداری در یکی از کارگاههای شهرداری مشغول کار بود که به یک شیئ فلزی برخورد کرد. خاکها را که کنار زد ظرفی م...

گنج
نجمه فرشیشنبه 4 اسفند 1386 | 17 سال پیشظهر پنجشنبه ای در سال 1374 شمسی،عباس کارگر شهرداری در یکی از کارگاههای شهرداری مشغول کار بود که به یک شیئ فلزی برخورد کرد. خاکها را که کنار زد ظرفی مسین یافت.ظرف را برداشت و پارچه روی آن را کنار زد.ظرف پر از سکه های طلا و جواهر و چندین کیسه سنگین وزن بود. عباس مات و مبهوت مانده بود و افکار گوناگون به ذهنش هجوم آورد.حال او می بایست با این همه طلا و جواهرات چه کند؟ عباس ظرف را به کناری گذاشت و سعی کرد به کار خود ادامه دهد. او تا شب فرد مطمئنی را که بتواند مسئله را با او در میان بگذارد پیدا نکرد.پس از پایان کار ظرف را به خانه برد و در زیرزمین خانه پنهان کرد. تا صبح افکار پریشان و متفاوت رهایش نکرد و آرامش نداشت.نماز صبح را که خواند تلاش کرد تا بر افکار خود مسلط شود.کم کم تصمیم خود را گرفت،سراغ ظرف رفت،آن رادر خورجین دوچرخه اش گذاشت و از خانه بیرون رفت.پرسان پرسان خانه سرپرست کارگاه را یافت و ماجرا را تعریف کرد.مسئول کارگاه شوکه شده بود و لحظات سنگینی بر هر دو گذشت.بلاخره موضوع به شهردار و سپس استاندار یزد اطلاع داده شد و قرار شد در جلسه ای با حضور مسئولان استان بسته ها باز و صورت جلسه شود. دعوت شدگان یکی یکی آمدند و بسته ها با وسواس باز و در حضور جمع شمارش شد.روی هر پارچه و کیسه محتویات آنها به طور کامل نوشته شده بود.سکه های یکی از کیسه ها مربوط به دوران امپراطوری روس بودند.کیسه چرمی دیگری نیز لاک و مهر شده بود و روی لاک و مهر عبارت امانتخانه تهران حک شده بود.مهر دیگری نیز به اسم محمد قاسم بود.عباراتی نیز نوشته شده بود که یکی از حاضران آنرا خواند: 70 لیر عثمانی. کیسه به آرامی و تا آنجا که مهرها از بین نرود باز شد.در ان دقیقا 70 لیر عثمانی به صورت فشردهای قرار گرفته بود ویکی یکی بیرون آورده شد.سکه ها در سال های 1300 تا 1327 هجری قمری در قسطنطنیه ضرب شده بودند و همچنین مهمور به مهر چند تن از سلاطین عثمانی بودند. و اما ظرف مسین محتوی سکه و زیور آلات فراوان بود.از جمله سه جفت لوله شش گوش طلا که با خط زیبایی آیت الکرسی بر روی آن ها حک شده بود و اینها احتمالا بازو بند بودند. و نیز چند پیشانی بند که هر کدام یک نگین سفید ودهها نگین ریز داشتند.و دهها سکه طلا که با زنجیر به نخهای سیاه رنگ،به هم وصل شده بود.سکه ها مربوط به دوره قاجاریه بودند که به نام نصرالدین شاه،مظفرالدین شاه و محمد شاه ضرب شده بودند.58 عدد از این ها جدا و بقیه در دو دسته 52 تایی (نیم اشرفی) و74 تایی به نخهای سیاه که گفته میشود موبند هستند متصل شده بودند.ظاهرا سکه های طلا را اشرفی می نامیده اند. هتل لاله یزد یا خانه تاریخی گلشن متعلق به زمان قاجاریه می باشد. این بنا تا قبل از انقلاب منزل مسکونی بوده ومرحومه خانم بی بی فاطمه گلشن خودشان در این منزل سکونت داشته اند. بعد از انقلاب این خانه به ورثه می رسد وخالی از سکنه و نیمه مخروبه می شود تا اینکه شهرداری یزد به قصد تبدیل آن به مکان فرهنگی خریداری نموده و به تدریج شروع به مرمت و بازسازی آن می کند. در سال 74 در حین بازسازی و طبق آنچه شرح داده شد،کارگر محترم شهرداری که مشغول حفر قسمتی از حیاط اندرونی بود به دفینه ای برخورد می کند که حاوی گنج بسیار با ارزشی بوده است. امروزه محل کشف این گنج به نحو بسیار زیبایی بازسازی شده است. بعد از پیدا شدن گنج کار مرمت به دلیل نا معلومی تا سال 79 رها شده و در خلال این 5 سال افراد مختلف به دنبال پیدا کردن مابقی گنج گوشه گوشه این خانه زیبا را به طرز دردناکی مثله می کنند. این افراد شرور که از خالی بودن این مکان سوء استفاده کرده بودند حتی به دیوارهای اینجا رحم نکرده و بعضی از دیوارها و سقف ها را مورد هجوم خود فرار داده بودند. بالاخره در سال 79 شرکت توسعه مهمانخانه های ایران که متعلق به سازمان میراث و گردشگری می باشد این منزل را خریداری و چند زمین و خانه اطراف را به آن ملحق نموده تا به هتل تبدیل نماید.عملیات ساخت و بازسازی هتل و تجهیزات آن سه سال به طول می انجامید . قابل ذکر است که به دلیل اینکه فضاها و اطاقهای این هتل هیچ کدام شبیه یکدیگر نمی باشند کار بازسازی آن بسیار پر زحمت و پر هزینه بوده است. افتتاح هتل بین المللی لاله یزد که در نوع خود بی نظیروبسیار زیبا می باشد در شهریور 1382 توسط آقای کروبی ریاست مجلس صورت پذیرفت. اهم این ماجرا را از از تابلویی خواندم که شامل هفته نامه ریاح(یزد) در زمستان 1374 بود و بالای سر محل کشف دفینه نصب شده بود. برایم بسیار جالب بود و بدون کوچکترین وامداری از تعریف و تمجیدهای نامدار ایرانی، با خود فکر کردم گنج حقیقی در روح آن گارگر شهرداری نمایان شد.نظر شما چیست؟دسته‌بندیسایر ویژگیهای فرهنگییزدکلید‌واژهگنج15913 بازدید
محمد خیلی جالب بودشنبه 4 اسفند 1386 | 17 سال پیش
قلعه سپید ندوشنمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانقلعه سپید ندوشنهنگامی که وارد شهر ندوشن شوید، از دور قلعه زیبایی را بالای تپه‌ای خواهید دید. این قلعه کوچک قلعه سپید یا سپیده یا سفیده نام دارد.
منارجنبان خرانقمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانمنارجنبان خرانقشاید بیشتر ما فکر می‌کنیم که منارجنبان بنایی است در اصفهان که البته درست هم است اما این بنا تنها منارجنبان ایران نیست.
کاروانسرای خرانقمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانکاروانسرای خرانقکاروانسرایی زیبا که در کنار بافت قدیم و قلعه خرانق قرار گرفته است.
قلعه خرانقمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانقلعه خرانقاگر از میبد حدود ۶۰ کیلومتر در جاده‌ای که به سمت طبس می‌رود برانیم، به روستای زیبایی می‌رسیم که خرانق نام دارد. روستای زیبایی که در دشتی وسیع در کنار ارتفاعاتی نه چندان بلند جای گرفته و با کاروانسرا و قلعه‌ای بسیار زیبا خودنمایی می‌کند.
معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)حسن  صفریحسن صفریمعرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
باغ دولت آباد یزدمونا سلطانیمونا سلطانیباغ دولت آباد یزدایرانیان از گذشته به دنبال تجلی زیبایی و درخشش هرچه بیشتر هنر خود، مخصوصا در معماری بوده و از نمونه‌های بارز آن ساخت و پی‌ریزی باغات زیبا و آفرینش باغهای سرسبز و حیرت‌انگیز خصوصاً در مناطق کویری و خشک و کم آب است.
لرهای ایران و ایلمایی هامحمد ناصری فردمحمد ناصری فردلرهای ایران و ایلمایی هاپوشش های ساده هم می نواند معرف نمادهای مشترک فرهنگی تاریخی جوامع بشری باشد.
سنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های سونگون ارسباران - آذربایجان شرقیسنگ نگاره ها، یکی از منابع کهن فرهنگی جوامع بشری محسوب می شوند. ارزش و اهیمیت آنها با دانش تخصصی و میزان علاقه مندی متولیان امور و مردم رابطه مستقیم دارد.
سیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهاندر گذشته های دور هنر یک زبان مشترک جهانی بوده است.
ننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آباددر باور اهالی روستای خان آباد،در اولین روز بعد از ششله یعنی هفتم اسفند ماه ننه پیر از پشکل پناه می آید و دوک نخ ریسی چوبی خود را آتش میزند تا به آب شدن یخها کمک کند و گرمابخش زمین باشد
پخت نان شب عید در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیپخت نان شب عید در روستای خان آبادپخت نان شب عید از جمله فعالیت های بانوان روستای خان آباد از قدیم تا به حال است.در گذشته روستائیان تمام مایحتاج نان خود را طبخ می كردند.در واقع زنجیره تولید گندم تا پخت نان (شامل كشت،داشت و برداشت گندم به عنوان ماده اصلی پخت نان، آسیاب كردن گندم و در نهایت تولید نان) توسط مردم روستا انجام میشد.
رفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهتقی قاسمیتقی قاسمیرفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهشب نشینی از کارهای متداول اهالی خان آباد است. شب­ نشینی در اواخر #پاییز و فصل زمستان بیشتر صورت می­گیرد چرا که عموما در روستاها بعد از برداشت محصول در فصل پاییز، اوقات فراغت و بیکاری روستائیان آغاز شده و تا پایان زمستان ادامه پیدا می­کند.
دره سنگ آبهای ندوشنرضا زینلی ندوشندره سنگ آبهای ندوشندره سنگ آبها در شهرندوشن استان یزد وجود دارد که توجه علاقه مندان به گردشگری و محیط زیست را به خود جلب کرده است
امیرچخماق یزدعبدل شعبانیعبدل شعبانیامیرچخماق یزدپانوراما از میدان امیرچخماق یزد
نقوش انسان های فرا زمینیمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردنقوش انسان های فرا زمینینقاشی های درون غارهاو کوه های ایران، اسناد دست اولی هستند که با کشف آنها نگاه به تاریخ و هنر بشر متحول می شود.
خانه آقازادهمظفر کشاورزمحمدیانمظفر کشاورزمحمدیانخانه آقازادهخانه آقازاده در شهر ابرکوه