آرامگاه کوروش - پاسارگاد

پاسارگاد یكی از مهمترین پایتخت های سیاسی دوران هخامنشی است . پاسارگاد نام كوروش را با آرامگاه جاودانه اش تداعی می كند. گیریشمن می گوید: از میان پادش...

آرامگاه کوروش - پاسارگاد
بابک ارجمندیچهارشنبه 9 خرداد 1386 | 17 سال پیشپاسارگاد یكی از مهمترین پایتخت های سیاسی دوران هخامنشی است . پاسارگاد نام كوروش را با آرامگاه جاودانه اش تداعی می كند. گیریشمن می گوید: از میان پادشاهان عده محدودی هستند كه پس از خود شهرت و نامی نیك مانند كوروش باقی گذاشتند . كوروش سردار بزرگ و پیشوای مردم بود . بخت نیز با او یاری می كرد . وی سخی و نیكخواه بود ، و اندیشه آن نداشت كه ممالك مفتوحه را به اتخاذ روش واحد ملزم نماید ، بلكه این خردمندی را داشت كه موسسات هر یك از حكومتهایی را كه به تاج و تخت خود ضمیمه می كرد ، لا تغییر باقی گذارد . او هر جا كه رفت خدایان مذاهب مختلف را به رسمیت شناخت و تصدیق كرد . همواره خود را جانشین قانونی حكمرانان بومی معرفی مینمود…… نسیمی جدید برسراسر جهان وزیدن گرفت ، شهرها را از قربانیها و قتلهای به ناحق نجات بخشید ، حریق شهرهای غارت شده را خاموش نمود ، اقوام را از اسارت و بردگی آزاد كرد……… ایرانیان كوروش را (پدر) ، یونانیان ـ كه وی ممالك ایشان را تسخیر كرده بود ـ اورا (سرور) و (قانونگذار) می نامیدند و یهودیان این پادشاه را به منزله (ممسوح پروردگار) محسوب میداشتند. پاسارگاد در منطقه ای حاصل خیز با باغهای فراوان قرار داشت كه جویهای پر آب از داخل آن عبور می كردند و انواع حیوانات نیز در آن به راحتی زندگی می نمودند . آثار جویهای سنگی آب هنوز در منطقه پاسارگاد مشخص است . دسته‌بندیآرامگاه‌هافارسکلید‌واژهآرامگاهکوروشپاسارگاد15928 بازدید
میثم نورالهی واقعآ ممنونم وقتی که مطلبی در مورد کوروش کبیر می خونیم احساس خوبی بهمون دست میده چهارشنبه 9 خرداد 1386 | 17 سال پیش
  • آرامگاه کوروشآرامگاه کوروش بزرگ که مقبره کوروش دوم هخامنشی ملقب به کوروش بزرگ یا کوروش کبیر است، بنایی بی‌پیرایه ولی با معماری منحصربه‌فرد، در فاصله حدود یک کیلومتری جنوب غربی کاخ‌های پاسارگاد است.
  • پاسارگادبیائید متفاوت نگاه کنیم . مجموعه پاسارگاد و تخت جمشید را اکثرا دیده اند . اما از دید یک هنرمند عکاس .نقاش . محقق تاریخ . و ... نگاه ها متفاوت است هرکس در پس این صورت ظاهر صورتی دیگر را می بیند . شما چه می بینید
  • كاخ خصوصی كوروش در پاسارگادكاخ خصوصی و استحكامات نظامی پاسارگاد
  • کعبه زرتشتکعبه زرتشت، بنای کوچک و زیبایی در نقش رستم در نزدیکی مرودشت شیراز است. در کوه نقش رستم بجز این بنا، آرامگاه‌های چند تن از شاهان هخامنشی و چند نقش از دوران ساسانیان و عیلامی نیز وجود دارد.
  • نقش رستمسینه حسین كوه محل قرار گرفتن آرامگاههای شاهان هخامنشی و كعبه زرتشت و حجاری های ساسانی و ایلامی است. چهار مقبره شاهان هخامنشی به ترتیب از راست خشایارشا...
گنبد سلطانیهبابک ارجمندیبابک ارجمندیگنبد سلطانیهگنبد سلطانیه؛ آرامگاه سلطان محمد خدابنده (اُلجایتو)، هشتمین سلطان مغول
آرامگاه چلپی اوغلوسپیده اصلانسپیده اصلانآرامگاه چلپی اوغلوبنای آرامگاه منتسب به عارف چلپی است. وی نوه ی مولانا جلاالدین محمد بلخی است. چلپی اوغلو عارفی شاعر و اهل سیر و سیاحت بود. او یک سال را در سلطانیه زنجان، پایتخت ایلخانیان سپری کرد و به عرفای شهر شیوه رقص سماع آموخت.
آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانیسپیده اصلانسپیده اصلانآرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانیآرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی در روستای صوفی آباد، حدود ۱۰ کیلو متری شمال غربی شهر سمنان واقع است. بنای آرامگاه و خانقاه این عارف مشهور بازمانده معماری اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری است.
شهرستان بواناتپارسه کشاورزپارسه کشاورزشهرستان بواناتشهرستان بوانات از شمال با شهرستان ابرکوه (استان یزد)، از شرق با شهرستان خاتم (استان یزد)، از جنوب با شهرستان‌های ارسنجان و نیریز، و از غرب با شهرستان‌های پاسارگاد و خرمبید هم‌جوار است.
مجموعه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلیمونا سلطانیمونا سلطانیمجموعه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلینگاهی اجمالی به بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ،معروف به گنبد الله الله
آرامگاه جرجیس پیامبربابک ارجمندیبابک ارجمندیآرامگاه جرجیس پیامبرمکانی مقدس در حاشیه کویر مرکزی ایران و پوشیده از گیاه هوم
پیر علمدار دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر پیر علمدار دامغانآرامگاه پیر علمدار واقع در محلۀ خوریا، نزدیک مسجد دامغان و در خیابان شهید مطهری، از آثار تاریخی ارزشمند قرن پنجم ایران است.
درگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپروین هاوشپروین هاوشدرگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپس از فروپاشی حکومت پارتیان به دست اردشیر بابکان ،در اوایل قرن سوم میلادی،قدرتی جدید به نام سلسله ساسانی روی کار آمد.بنیان تعدادی از شهر های تاریخی ایران به دو پادشاه نخستین این سلسله ،اردشیر و شاپور منسوب است که ساخت هر یک از این شهر ها اهدافی را دنبال میکرد.
گنبد سلطانیهسپیده اصلانسپیده اصلانگنبد سلطانیهاز عظیم ترین بناهای آرامگاهی دوران اسلامی در ایران است که پس از کلیسای جامع مریم مقدس در فلورانس ایتالیا و مسجد ایا صوفیه استانبول سومین گنبد بزرگ آجری در جهان به شمار می رود.
كاخ اردشیر ساسانی فیروز آبادنادر چقاجردینادر چقاجردیكاخ اردشیر ساسانی فیروز آبادكاخ اردشیر ساسانی با ابعاد ۵۹ در ۱۲۵ متر كه نخستین بنای تاق دار ساسانی محسوب می شود، در دو کیلومتری شمال شهر فیروزآباد قرار دارد.
چهارطاقی جرهنادر چقاجردینادر چقاجردیچهارطاقی جرهچهارطاقی (آتشگاه) بالاده یا جره با ارتفاع ۱۴ متر بر بالای تپه ای مرتفع در شمال شرقی شهر بالاده قرار گرفته است که یکی از پنج آتشکده ساخته شده توسط مهرنرسی وزیر بهرام دوم در مسیر فیروزآباد به بیشاپور میباشد.
نقش برجسته و کتیبه سرمشهدنادر چقاجردینادر چقاجردینقش برجسته و کتیبه سرمشهدبر صخره های مشرف بر روستای سرمشهد، نقش برجسته زیبا و بزرگی از بهرام دوم، پنجمین شاه ساسانی در حال مبارزه با دو شیر نر حک شده است. در این نقش برجسته بهرام دوم در حال مبارزه با دو شیر نر و حفاظت از همراهانش دیده میشود. یکی از شیرها در مقابل بهرام بر زمین افتاده و دیگری نیز که در حال حمله به شاه است، شمشیر بهرام را در سینه خود میبیند.
کاخ ساسانی سروستاننادر چقاجردینادر چقاجردیکاخ ساسانی سروستانکاخ ساسانی سروستان در ۷.۵ کیلومتری جنوب شهر سروستان در استان فارس قرار دارد.
گور دخترنادر چقاجردینادر چقاجردیگور دختربنای گور دختر بسیار شبیه به بنای آرامگاه کورش کبیر است، به گونه ای که شاید بتوان آنرا مینیاتوری از آن و یا مدل و الگویی اولیه ای برای آن بنا نامید.
نقش قندیلنادر چقاجردینادر چقاجردینقش قندیلنقش قندیل در فاصله ۸۵۰ متری شمال غرب روستای قندیل و ۶ کیلومتری شهر قائمیه (چنار شاهیجان) از توابع کازرون در استان فارس قرار دارد.
میل اژدهانادر چقاجردینادر چقاجردیمیل اژدهابنای سنگی میل اژدها که به نام های دیمه‌ میل و میل آزاد نیز نامیده می شود بنایی ساخته شده از ۱۶ ردیف سنگهای بزرگ تراشیده شده به شکل مکعب مستطیل بوده که بر دامنه تپه ای سنگی در ۵ کیلومتری غرب (جنوب غربی) شهرستان نورآباد و در نزدیکی راه این شهر به روستای آهنگری واقع شده است.
نقش برجسته سراب بهرامنادر چقاجردینادر چقاجردینقش برجسته سراب بهرام“نقش برجسته ها، راویان مصور تاریخ اند.”
آتشکده سنگی دارابنادر چقاجردینادر چقاجردیآتشکده سنگی دارابتنهاترین نیایشگاه‌ این بنای ساسانی که در 6 کیلومتری شهر داراب ساخته شده است تنها چهارتاقی در ایران است که همه‌ی دیوارها، ستون ها، سقف‌ها و اتاق‌ها به گونه‌ی یکپارچه در دل کوه تراشیده شده و آن را با نام چهارتاقی سنگی، آتشکده سنگی، آتشکده آذرخش و مسجد سنگی نیز می‌شناسند.
چشمه بالنگاناحمد خدابندهاحمد خدابندهچشمه بالنگانچشمه بالنگان در فاصله 12 کیلومتری قدمگاه شهر سده در کنار روستای حاجی آباد در شمال فارس قرار دارد.
تفرجگاه چهل شهیدان دژکرداحمد خدابندهاحمد خدابندهتفرجگاه چهل شهیدان دژکرداین تفریحگاه که در قسمت شمالی دژکُرد و در فاصله 22 کیلومتری قدمگاه سده قرار دارد. چشمه چهل شهیدان از بزرگترین چشمه هایی است که همواره و از فراز روزگاران چشم هر رهگذری را به خود خیره نموده به طوریکه در کتاب فارسنامه ناصری نیز در بحث چشمه های فارس تحت عنوان چشمه شهیدان از آن یاد شده است.
تنگ براقاحمد خدابندهاحمد خدابندهتنگ براقتنگ براق، نام دره زیبای شمال روستا است. آبشار مارگون که در روبروی تنگ براق از بلندی های صخره ای با آب فراوان سرازیر می شود، یکی از حیرت انگیزترین آبشارهای ایران است.