نقش رجب

در دامنه كوه رحمت آثاری متعلق به زمان ساسانیان، شامل ۴ نقش برجسته و یك كتیبه به چشم میخورد...

نقش رجب
نادر چقاجردیسه‌شنبه 29 مهر 1393 | 10 سال پیشدر سه كیلومتری شمال تخت جمشید، در كنار جاده فعلی شیراز به اصفهان و درست روبروی جاده حاجی آباد (نقش رستم) در درون یك فرورفتگی در دامنه كوه رحمت آثاری متعلق به زمان ساسانیان، شامل ۴ نقش برجسته و یك كتیبه به چشم میخورد. نام "نقش رجب" برای این محل تنها شهرت محلی آن به این نام است و فرصت الدوله شیرازی در کتاب "آثار عجم" یاد آور شده که به این محل "نقش قهرمان" نیز می­گفته­اند. موقعیت محلی این اثر تاریخی به گونه ایست كه علیرغم قرار گرفتن آن در كنار جاده اصلی، به علت قرار داشتن نقوش در فرورفتگی كوه دیده نشده و همچنین تابلو معرفی كوچك آن در كنار جاده اصلاٌ به چشم نمی‌آید. برای دیدن مطلب اصلی و عکسهای بیشتر از لینک زیر استفاده نمایید: davasaz.blogfa.comdavasaz.blogfa.comدسته‌بندیجاذبه‌های تاریخیکتیبه‌ها و تپه‌های باستانیفارسکلید‌واژهتخت جمشیدنقش رجبكوه رحمتساسانیانكتیبه16180 بازدید
محمد سپاسگذارمشنبه 19 ارديبهشت 1394 | 9 سال پیش
  • کعبه زرتشتکعبه زرتشت، بنای کوچک و زیبایی در نقش رستم در نزدیکی مرودشت شیراز است. در کوه نقش رستم بجز این بنا، آرامگاه‌های چند تن از شاهان هخامنشی و چند نقش از دوران ساسانیان و عیلامی نیز وجود دارد.
  • نقش رستمسینه حسین كوه محل قرار گرفتن آرامگاههای شاهان هخامنشی و كعبه زرتشت و حجاری های ساسانی و ایلامی است. چهار مقبره شاهان هخامنشی به ترتیب از راست خشایارشا...
  • دروازه ملل - تخت جمشیدیك اتاق چهار گوش با چهار ستون سنگی بلند نقشه دروازه ورودی تخت جمشید را می سازد. این اتاق دارای دو در بزرگ و دو مجسمه گاو است كه كناره ها ی آن را دربرگ...
  • کاخ آپادانا - تخت جمشیدآپادانا با شكوه ترین كاخ تخت جمشید است .واژه آپادانا در زبان پارسی باستان خود به معنی كاخ است ،(یا جائیكه در آن همگان به خدمت شاه شرفیاب می شوند). آپا...
  • آپاداناپانورامای (كروی) 360 درجه ای از كاخ آپادانا در تخت جمشید آپادانا در زبان پارسی باستان خود به معنی كاخ است
تپه میل یا آتشکده ریعلیرضا کورش لیتپه میل یا آتشکده ریتپه ميل يا آتشكده ری، مهمترين اثر و بنای باقيمانده از عهد ساسانی است كه بقايای اين بنای عظيم برفراز تپه ای به نام تپه ميل در 12 كيلومتری جنوب شرقی شهر ری به طرف ورامين و در روستای قلعه نو قرار دارد.
تپه باستانی زیویه شهرستان سقزعباس رحمانیعباس رحمانیتپه باستانی زیویه شهرستان سقزقلعه باستانی زیویه از دوران هخامنشی
سنگ نگاره های بلوچستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های بلوچستانبلوچستان، یکی دیگر از سرزمین های کهن ایران و با سنگ نگاره های فراوان است.
شهرستان بواناتپارسه کشاورزپارسه کشاورزشهرستان بواناتشهرستان بوانات از شمال با شهرستان ابرکوه (استان یزد)، از شرق با شهرستان خاتم (استان یزد)، از جنوب با شهرستان‌های ارسنجان و نیریز، و از غرب با شهرستان‌های پاسارگاد و خرمبید هم‌جوار است.
باغ موزه نگارستانمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانباغ موزه نگارستانقصر يا باغ نگارستان بين سال‌هاي ۱۲۲۸-۱۲۲۲ هـ .ق به فرمان فتحعلي‌شاه قاجار، با هدف ايجاد يک مرکز ييلاقي ـ حکومتي در خارج از دارالخلافه تهران ساخته شد. به دليل وجود نقاشي‌ها و نگاره‌هاي متعددي از فتحعلي‌شاه و درباريان او در ساختمان‌هاي مختلف، اين باغ به نگارستان شهرت يافت.
تپه حصار دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر تپه حصار دامغانتپه حصار دامغان در 2 کیلومتری جنوب شهرستان دامغان، در منطقه‌ای نیمه‌خشک و در پای مخروط‌افکنه‌های جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته است.
درگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپروین هاوشپروین هاوشدرگذرگاه های ساسانی - تنگه چوگان، شهربیشاپور، کاخ و قلعه فیروزآباد - بخش نخستپس از فروپاشی حکومت پارتیان به دست اردشیر بابکان ،در اوایل قرن سوم میلادی،قدرتی جدید به نام سلسله ساسانی روی کار آمد.بنیان تعدادی از شهر های تاریخی ایران به دو پادشاه نخستین این سلسله ،اردشیر و شاپور منسوب است که ساخت هر یک از این شهر ها اهدافی را دنبال میکرد.
سنگ نگاره های کهن و نقشه گردشگری ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های کهن و نقشه گردشگری ایرانیکی از جاذبه های ملی و جهانی جوامع، هنرهای صخره ای کهن Rock Art می باشند
شباهت های جهانی بزکوهی  Ibexمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت های جهانی بزکوهی Ibexبزکوهی نماد ایران باستان بوده است
فنجان نماها Cupmarksمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماها Cupmarksفنجان ها عمری به سان عمر بشر روی کره زمین دارند
کشف نقوش زیگورات های کهن در تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقوش زیگورات های کهن در تیمرهسنگ نگاره های کهنن ایران، پنجره هایی رو به به گذشته های دور می باشند.
سنگ نگاره های ایران و سکه های ایلماییمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایران و سکه های ایلماییسنگ نگاره های ایران، مبانی تاریخ و هنر این سر زمین محسوب می شوند که رد پای آنها در کلیه عرصه های زیستی نیاکان قابل رصد است.
روستای باغوی جزیره کیشکیشتور وبسایتروستای باغوی جزیره کیشباغو؛ آبادی قدیمی جزیره کیش