تپه باستانی زیویه شهرستان سقز

قلعه باستانی زیویه از دوران هخامنشی

  • تپه باستانی زیویه شهرستان سقز
  • تپه باستانی زیویه شهرستان سقز
عباس رحمانیشنبه 4 بهمن 1399 | 4 سال پیشقلعه باستانی زیویه به فاصله ۵۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان سقز در استان کردستان و در شمال روستای زیویه واقع شده است. کشف تپه زیویه در سال 1325 صورت گرفت که در اثر ریزش برف و باران قسمتی از بالای تپه تخریب و به صورت اتفاقی کشف شد. نخستین عملیات باستان شناسی در این منطقه توسط رابرت رایسون آمریکایی در سال 1946 انجام گرفت. در فاصله سال های 1325 تا 1333 یک یهودی به نام ایوب رب نوع به مدت 8 سال اقدام به کاووش در قلعه زیویه کرد. در این هشت سال متوالی 90 درصد از سطح تپه کاوش شد. در سال های قبل از پیروزی انقلاب به مدت سه‌ فصل و در فاصله سال های 1354 تا 1356 شمسی کاوش های باستانشناسی به سرپرستی آقای نصرت‌ا.. معتمدی انجام گرفت. از اواسط قرن هشتم تا اوایل دوره هخامنشی زندگی در این قلعه وجود داشته است و با به سلطنت رسیدن داریوش هخامنشی و تهاجم وی به مادها زندگی در این قلعه به پایان رسیده است. از قلعه زیویه در سالنامه‌های آشوری ذکرشده است و بیان شده که به دنبال شورش و طغیان اقوام مانایی (سده نهم تا ششم پیش از میلاد) از طریق قلعه این تپه عملیات‌های جنگی صورت گرفته است. اکثر قریب به اتفاق باستانشناسان را عقیده بر این است که ایزیپیه یا زیپیای ذکر شده در سالنامه مذکور همین زیویه فعلی است.آثار زیویه به نیمه دوم قرن هفتم قبل از میلاد مرتبط گردیده است. در سال 1376 در قلعه باستانی زیویه قطعاتی از عاج به دست آمد که روی آن صحنه‌هایی از شکار و نقوش اساطیری به طرز بسیار ماهرانه در ابعاد 8×3 سانتی‌متر به صورت برجسته صحنه اساطیری با موجودی ترکیبی از ماهی، انسان و گاو نقش شده بود، این آثار احتمالاً به 2700 سال پیش تعلق دارد. تپه زیویه نزدیک به 40 هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن از سطح زمین به 90 تا 110 متر می رسد. تنها راه دسترسی آسان به قلعه در بخشهای شرقی و تا حدی غربی تپه می‌باشد، در گذشته نیز ورودی اصلی قلعه را در قسمت شرقی تپه ساخته‌اند. دروازه ورودی قلعه با تعداد بیست و دو پله سنگ‌چین و پایه ستون های تاج دروازه ورودی، حیاط هایی با کف سنگ فرش و تخت‌گاه های گوناگون، دیوار خشتی و قطور ارگ مرکزی، اطاق های تودرتو و دوطبقه، تالار ستوندار با 16 پایه ستون سنگی فضاهای مهم معماری به جا مانده در قلعه زیویه است. ضخامت و قطر دیوارهای خشتی مابین دو الی هفت متر بنا بر عملکرد دیوارها متفاوت می‌باشد. مصالح اصلی در ساخت دیوارها، خشت های خام با ابعاد 16*46*46 سانتی‌متر است که دارای سه رنگ نخودی، قرمز و خاکستری است و در سه محل در اطراف تپه این خشتها ساخته شده و به محل تپه منتقل گردیده‌اند. تپه قلعه زیویه در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهی ثبت ۴۰۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. عکس: عباس رحمانی دسته‌بندیجاذبه‌های تاریخیکتیبه‌ها و تپه‌های باستانیکلید‌واژهقلعه باستانی زیویههخامنشیسقز16132 بازدید
  • آثار نخستین خط در غار کرفتو در کرستانایرانیان باستان، نخستین مردمانی بودند که موفق به اختراع خط شدند.
  • تخت سلیمان شهرستان تکابتخت سلیمان
  • آتشکده آذرگشنسب (تخت سلیمان)تخت سلیمان (یا آتشکده آذرگشنسب) نام محوطهٔ تاریخی بزرگی، در نزدیکی تَکاب و روستای تخت سلیمان
  • تخت سلیمان؛ زندان سلیمانانسان همواره از ناشناخته ها هراس دارد.تخت سلیمان مجموعه ای از تاریخ و افسانه است. در بازدید از این مجموعه تاریخی که شامل دو بخش اصلی تخت سلیمان و زندان سلیمان می باشد. راهنمایان محلی به شما توصیه اکید خواهند کرد که بعد از غروب آفتاب، در اطراف مجموعه کوه زندان سلیمان تردد نکنید. آن ها باور دارند صدای ناله های غریبی که شب ها از منطقه شنیده می شود از دیو های اسیری بر میاید که در مجموعه کوه هستند.
  • آتشكده آذر گشنسبآتش و تیرگی شبانه
تپه میل یا آتشکده ریعلیرضا کورش لیتپه میل یا آتشکده ریتپه ميل يا آتشكده ری، مهمترين اثر و بنای باقيمانده از عهد ساسانی است كه بقايای اين بنای عظيم برفراز تپه ای به نام تپه ميل در 12 كيلومتری جنوب شرقی شهر ری به طرف ورامين و در روستای قلعه نو قرار دارد.
سنگ نگاره های بلوچستانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های بلوچستانبلوچستان، یکی دیگر از سرزمین های کهن ایران و با سنگ نگاره های فراوان است.
باغ موزه نگارستانمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانباغ موزه نگارستانقصر يا باغ نگارستان بين سال‌هاي ۱۲۲۸-۱۲۲۲ هـ .ق به فرمان فتحعلي‌شاه قاجار، با هدف ايجاد يک مرکز ييلاقي ـ حکومتي در خارج از دارالخلافه تهران ساخته شد. به دليل وجود نقاشي‌ها و نگاره‌هاي متعددي از فتحعلي‌شاه و درباريان او در ساختمان‌هاي مختلف، اين باغ به نگارستان شهرت يافت.
تپه حصار دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر تپه حصار دامغانتپه حصار دامغان در 2 کیلومتری جنوب شهرستان دامغان، در منطقه‌ای نیمه‌خشک و در پای مخروط‌افکنه‌های جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته است.
سنگ نگاره های کهن و نقشه گردشگری ایرانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های کهن و نقشه گردشگری ایرانیکی از جاذبه های ملی و جهانی جوامع، هنرهای صخره ای کهن Rock Art می باشند
شباهت های جهانی بزکوهی  Ibexمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت های جهانی بزکوهی Ibexبزکوهی نماد ایران باستان بوده است
فنجان نماها Cupmarksمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماها Cupmarksفنجان ها عمری به سان عمر بشر روی کره زمین دارند
کشف نقوش زیگورات های کهن در تیمرهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردکشف نقوش زیگورات های کهن در تیمرهسنگ نگاره های کهنن ایران، پنجره هایی رو به به گذشته های دور می باشند.
سنگ نگاره های ایران و سکه های ایلماییمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های ایران و سکه های ایلماییسنگ نگاره های ایران، مبانی تاریخ و هنر این سر زمین محسوب می شوند که رد پای آنها در کلیه عرصه های زیستی نیاکان قابل رصد است.
روستای باغوی جزیره کیشکیشتور وبسایتروستای باغوی جزیره کیشباغو؛ آبادی قدیمی جزیره کیش
سنگ نگاره های قالهرمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسنگ نگاره های قالهرروستای قالهر، در جنوب غربی شهرستان دلیجان واقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا 2330 متر است. با اینکه نزدیک به کاشان واقع شده، ولی به دلیل واقع شدن بر روی ارتفاعات استان مرکزی از هوای خنک و شب های دل انگیز و خنکی در تابستان بر خوردار است.