استان گیلان

استان گیلان
نمای ایران چهارشنبه 9 مهر 1393 | 10 سال پیشاستان گیلان، از استان‌های شمالی ایران به مرکزیت کلانشهر رشت است. دربارهٔ نام گیلان و معانی واژهٔ گیل، نظرات متفاوتی ابراز شده‌است. لغت‌نامه دهخدا، واژهٔ گیلان را برگرفته از «گیل»، به‌اضافهٔ پسوند مکان «ان»، به معنای محل سکونت گیل‌ها دانسته و افزوده‌است که صورت این واژه در زبان پهلوی، گِلان (Gelan) و نزد یونانی‌ها گِلای (Gelae) بوده‌است. این استان، دارای مرز بین‌المللی از طریق آستارا با جمهوری آذربایجان است که از شمال به کاسپین و کشور آذربایجان، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود می‌شود. مساحت گیلان ۱۴٬۰۴۴ کیلومترمربع و جمعیت آن طبق سرشماری ۱۳۹۱، ۲،۴۸۰٬۸۷۴ نفر است. گیلان دهمین استان پرجمعیت و بیست و هشتمین استان وسیع ایران است. تراکم جمعیت در این استان با ۱۷۷ نفر در هر کیلومترمربع جایگاه سوم را در ایران دارد. کلانشهر رشت با داشتن ۴۶ درصد جمعیت کل استان، مرکز و پرجمعیت‌ترین شهر استان گیلان و دوازدهمین شهر پرجمعیت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر سه استان ایران در ساحل دریای خزر است. از دیگر شهرهای پرجمعیت این استان می‌توان به ترتیب به شهرهای بندر انزلی، مهمترین بندر ایرانی در حاشیه دریای خزر، لاهیجان، تالش، لنگرود، رودسر، بندر آستارا، فومن و اشاره کرد. طبیعت گیلان، پوشیده از جنگل و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است. این استان شامل مناطق سرسبز شمال غربی رشته‌کوه البرز و بخش غربی کرانه‌های جنوبی دریای خزر است. استان گیلان از سال ۱۳۴۴ در تقسیمات کشوری ایران به عنوان استان مستقل وارد شد. این منطقه پیش از آن ولایت گیلان و استان یکم خوانده می‌شد. سنت مقاومت در برابر اشغالگران موضوعی تکراری در نوشته‌های نویسندگان و تاریخ‌نگاران محلّی و ملی‌گرا می‌باشد (از جمله صادق هدایت، احمد کسروی، غلام حسین صادقی، محسن عزیزی). این‌ها گیلان را در طول تاریخ به گفته‌ی مینورسکی «پرچم‌دار ایران‌گرایی (ایرانیسم)» می‌دانند.iranview.irدسته‌بندیگیلانکلید‌واژهاستانگیلان27334 بازدید
  • امامزاده هاشم گیلانامامزاده هاشم گیلان که در اتوبان قزوین رشت قرار دارد.
  • سد شهربیجار
  • بوجاقبوجاق؛منطقه ی وسیعی از بندرکیاشهر واقع در ساحل دریای خزر که رودخانه سپیدرود از کنار آن میگذرد و دلتای رود در مصب آن واقع شده. مساحت آن بطور تقریبی 100...
  • برف در گیلانبرف در روستای لپه سرا
  • پارک ملی (بوجاق) کیاشهراین پارک به وسعن نقریبی 1000 هکتار در جلگه -سپیدرود- بندر کیاشهر واقع شده
عبور از بهشتمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانعبور از بهشتجاده رویایی اسالم به خلخال در استان گیلان
قلعه تاریخی مارکوهمحمد رفیعیمحمد رفیعیقلعه تاریخی مارکوهقلعه تاریخی مارکوه کتالم. بام رامسرقلعه مارکوه بر بالای کوه مارکوه در سمت شرق کتالم از توابع شهر رامسر واقع شده است.
قلعه رودخانمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانقلعه رودخاندژی استوار بر فراز ارتفاعات جنگلی و مه گرفته فومن (گیلان)
تالش - جاده اسالم به الماسکاظم حریری پیرهراتیکاظم حریری پیرهراتیتالش - جاده اسالم به الماسزمستان زودتر از همیشه به کوه های تالش آمد و دانه های سپید برف را بر روی برگ های رنگارنگ پاییزی نشاند تا منظره ای خارق العاده ایجاد شود طوری که زبان از توصیفش قاصر می ماند.
جاده اسالم به الماسکاظم حریری پیرهراتیکاظم حریری پیرهراتیجاده اسالم به الماستالش زیبا در تمامی فصول جلوه ای از هنرنمایی خالق یکتاست که بیننده را مدهوش می کند.
بهشت گمشدهعلیرضا رستمیعلیرضا رستمیبهشت گمشدهجنگل های کوهستانی استان گیلان
بوته خار  همراه با میوه قرمزعلیرضا رستمیعلیرضا رستمیبوته خار همراه با میوه قرمزگیاه خار دار که در زبان گیلکی به خاز یا کنگه معروف است .
جنگل گیسوممهدی مخلصیانمهدی مخلصیانجنگل گیسومیکی از نقاط دیدنی استان گیلان و شهرستان تالش پارک جنگلی گیسوم است. مسیری زیبا و دیدنی درختان سر به فلک کشیده آن تونلی جنگلی را ایجاد کرده است که دل هر بیننده‌ای را با خود می‌برد. همسایگی جنگل و دریا در این منطقه از شمال کشور، زیبایی دو چندانی را نصیب چشمان گردشگران می‌کند. در جنوب گیسوم، رضوانشهر به فاصله ۱۴کیلومتر و شمال آن، شهر هشتپر (تالش) با فاصله حدود ۲۰کیلومتر قرار دارد.
قلعه رودخانمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانقلعه رودخانرودخان نام قلعه ای است متعلق به دوره سلجوقیان که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای زیبای رودخان ساخته شده است
روستای پیرهراتکاظم حریری پیرهراتیکاظم حریری پیرهراتیروستای پیرهراتروستای توریستی پیرهرات اسالم
مزرعه چایحسن  گنجیحسن گنجیمزرعه چایمزارع چای استان گیلان
موزه چای ایرانحسن  گنجیحسن گنجیموزه چای ایرانآرامگاه کاشف السطنه ، موزه چای ایران
سفیدرودیوسف روحییوسف روحیسفیدرودسفید رود حوالی شهر رودبار
مزارع چایمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانمزارع چایفرش سبزی بر تپه های اطراف لاهیجان
تله کابین لاهیجانمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانتله کابین لاهیجانفرصتی به یاد ماندنی جهت تماشای مناظر زیبای لاهیجان
لاهیجانمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانلاهیجانمنظره زیبای شهر لاهیجان از فراز بام لاهیجان