خطیر کوه

جاده خطیر کوه، تونلی است از گذشته بی ریای کلبه های روستایی، شالیزارها، مترسک های خیال انگیز که از واقعیت تلخ توسعه بی نصیب نمانده است. می توانم بگویم در مسیر این جاده، رج های از زیبایی و زشتی را تنگاتنگ کنار هم آمیخته خواهید دید.

  • خطیر کوه
  • خطیر کوه
  • خطیر کوه
  • خطیر کوه
سپیده اصلانيكشنبه 16 شهريور 1399 | 4 سال پیشجاده خطیر کوه خود به تنهایی سیر و سفری است در دل تاریخ. شروع جاده با دیدن شکوه غار اسپهبد خورشید شروع می شود، تاریخچه غریبی دارد این غار. دریچه و دهانه خیلی واضح نیست برای نزدیک تر شدن به غاز حواستان باشد. منطقه نظامی است زیاد نزدیک شدن به غار مجاز نیست اما از کنار جاده هم اگر خوب نگاه کنید اسراری از خودش را به شما نشان خواهد داد. ادامه مسیر تا به امروز در شهریور ماه همچنان شالی کاری است. شالی ها کمی زرد شده اند اما هنوز در دامنه کوه ها به صورت طبقه ای مرتب و منظم برق میزنند. چشم شما را می گیرند. پیاده شوید در کنار کلبه ها چرخی بزنید. از نزدیک مترسک های کتاب ها و قصه ها را ببینید. اما مراقب حریم خصوصی مالکین هم باشید. در ادامه جاده گاهی با ماشین های سنگین معادن و تصاویر تخریب و توسعه یافتگی صنعت و مدرنیته مواجه می شوید که راه فراری نیست. احتمالا مقداری غم تان بگیرد، شاید هم برایتان بی اهمیت باشد... به هر حال باید خدا رو شکر کنیم که این معادن تمام شدنی هستند و ماشین ها قدرت و تخریب کل کوه را ندارند. اواسط مسیر گاهی خاکی است اما اگر آرام برانید مشکلی پیش نمی آید. به خانه های قدیمی روستایی بسیار دقت کنید که از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند. می شود گفت این مسیر موزه ای روباز است از معدود خانه های سنتی شمالی با همان ترکیب و گاهی کاملا رها شده و باقی مانده در شکل ابتدایی خویش. این مسیر انتهایی ندارد در مسیر روستای خطیر کوه را خواهید دید، مردمان مهربان و مودب روستا در اواسط روستا سایه زیبای درخت گردویی است دو صندلی زرد فلزی یک نیمکت چوبی با روپوشی از دو قالیچه کوچک و زیبای ایرانی. می توانید استراحتی کنید در روستا با مردم سلام و علیکی کنید و با دقت به خانه ها و پوشش این روستا اگر نگاه کنید استفاده از مصالح دور ریز در سقف و خانه ها را به زیبایی تمام خواهید دید. روستای چاشم بعد از خطیر کوه و گذر از روستای باستانی چاشم و شهمیرزاد به سمنان خواهید رسید ادامه مسیر و گردش و کشف با خود شما، امیدوارم لذت ببرید. دسته‌بندیمازندرانکلید‌واژهخطیر کوهاسپهبد خورشیدچاشمخانه روستایی16516 بازدید
بابک سپاس از اشتراک گذاری 🙏شنبه 29 آذر 1399 | 4 سال پیش
  • قلعه کنگلو معروف به عقاب مازندرانعقاب مازندران یا قلعه کنگلو یادگاری اساطیری
  • قلعه کنگلو، دژی مستحکم در میان کوه های البرزقلعه کنگلو مانند دژی مستحکم و استوار در میان یک استار طبیعی در بالای دره باستانی آرم ...
  • جنگل راشیکی از زیباترین جاهای طبیعی ایران. اگر دوستدار جنگل‌ها هستید، پیاده‌روی توی این جنگل را از دست ندهید.
  • دریاچه شورمستدریاچه شورمست دریاچه ای است کوچک در بالای کوه در شهرستان پل سفید واقع شده است و طبیعت چشم نوازی دارد
  • قله قدمگاهقدمگاه قله در غرب البرز شرقی قرار گرفته و با ارتفاع حدود ۳۶0۰ متر دومین قله مرتفع شهرستان مهدیشهر در استان سمنان است
هفت آبشارمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانهفت آبشارهفت آبشار، نام آبشاری پلکانی و زیباست که در نزدیکی روستای تیرکن سوادکوه قرار دارد.
خط الراس نرو - اوپرتبابک ارجمندیبابک ارجمندیخط الراس نرو - اوپرتاوپرت مرز بیابان و آبان در فاصله مستقیم ۳۵ کیلومتری از شمال سنگسر (مهدی شهر)
قلعه کنگلو معروف به عقاب مازندرانبابک ارجمندیبابک ارجمندیقلعه کنگلو معروف به عقاب مازندرانعقاب مازندران یا قلعه کنگلو یادگاری اساطیری
آبشار قلعه گردنمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانآبشار قلعه گردنشهرستان تنکابن، استان مازندران
دریاچه الندانمجیدرضا افشاریانمجیدرضا افشاریاندریاچه النداندریاچه الندان ،دریاچه ای در دل جنگل
آبشار قو (سفیدآب) - لارنادر چقاجردینادر چقاجردیآبشار قو (سفیدآب) - لارآبشار قو (سفیدآب) یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعی دشت لار است. این آبشار در استان مازندران و در میانه مسیر قدیمی رودبار قصران به بلده واقع شده است.
شکوه دماوندمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانشکوه دماوندجلوه زیبای قله دماوند از جبهه شمالی در ییلاقات آمل، استان مازندران
آبشار شاهاندشتنادر چقاجردینادر چقاجردیآبشار شاهاندشتآبشار شاهاندشت بلندترین آبشار استان مازندران است که در مجاورت روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر ۹۶ جاده هراز و ۶۵ کیلومتری شهر آمل قرار دارد.
تنگه دارنادر چقاجردینادر چقاجردیتنگه دارتنگه دار دره ای باریک و زیبا در جنوب روستای خشکسرا واقع در جنوب شهرهای چالوس و نوشهر و کمربندی آنهاست. وجه تسمیه این تنگه به علت وجود تعداد زیاد درختان در ارتفاعات اطراف آن و همچنین گونه های مختلف سرخس و پر سیاوشان داخل آن است به گونه ای که آویزان بودن تعداد زیادی شاخه و ریشه های درختان از دیواره های تنگه شما را به یاد تارزان و طناب بازی های او خواهد انداخت.
غار دانیالنادر چقاجردینادر چقاجردیغار دانیالغار دانیال از غارهای رودخانه‌ای ایران است و بعد از غار قوری قلعه، دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران محسوب میشود.
آرامش در مهمجیدرضا افشاریانمجیدرضا افشاریانآرامش در مهجنگل سنگده از زیباترین و انبوه ترین جنگلهای رشه کوه البرز