ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)

  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش نخست)
ترکیب‌بندی چیست ؟ به طور خلاصه، ترکیب‌بندی در عکاسی نحوه قرارگیری اشکال شامل نقطه‌ها، خط‌ها و سطح‌ها را در عکس بیان می‌کند. به این موارد باید قطع عکس و تضادهای بین اجزا را هم افزود. در موسیقی روش چیدمان نغمه‌هاست که یک موسیقی خوب را از بد متمایز می‌کند. از کنار هم قرار دادن بی نظم و تصادفی نت‌ها موسیقی خوب تواید نمی‌شود. به همین ترتیب در عکاسی هم اگر اجزا و اشکال موجود بدون قاعده و نظمی در عکس بیایند نتیجه کار عکس خوبی نخواهد بود. به بیان دیگر ترکیب‌بندی به ما نشان می‌دهد که اشکال موجود در تصویر چگونه در کنار هم قرار بگیرند تا عکس برای ببینده خوشایند و زیبا باشد. پرسش مهمی که ممکن است مطرح شود این است که برای عکس‌های مستند یا طبیعت که عکاس دخالتی در چیدمان و اجزای تصویر ندارد ترکیب‌بندی چه می‌شود؟ در پاسخ می‌توان گفت که برای این دسته از عکسها نیز هنوز برخی از موارد مانند قطع عکس کاملا در اختیار عکاس است. اما هنر عکاس در اینجاست که بتواند الگوی مناسب قرارگیری اجزای عکس را در منظره پیش روی خود پیدا کرده و آن را در قاب عکس خود به تصویر بکشد. بررسی عکس برای اینکه یک عکس را به خوبی ببینیم، فاصله بین چشم و تصویر باید دو برابر قطر تصویر یاشد. برای مثال، برای اینکه یک عکس با اندازه ۳۰ در ۴۰ سانتیمتر را بتوانیم به خوبی ببینیم، باید فاصله چشم ما با آن ۲ برابر قطر آن یعنی ۱۰۰ سانتیمتر باشد. (قطر این تصویر ۵۰ سانتیمتر است). اگر فاصله چشم با عکس کم باشد، چشم مجبور است برای دیدن همه تصویر از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر پرش کند. اگر فاصله زیاد باشد، نواحی اضافی بیرون تصویر نیز دیده شده و تمرکز ذهن بر روی عکس کم می‌شود. چشم انسان هنگامی که برای نخستین بار با عکسی روبرو می‌شود، سطح عکس را از گوشه بالا سمت چپ، به سمت راست مرور می‌کند و سپس قطرهای آن را طی می‌کند. دانستن این نکته به عکاس کمک می‌کند تا با قراردادن سوژه‌های مورد نظر خود در مسیر طبیعی حرکت چشم و یا گاهی بر خلاف آن، توجه بیینده را جلب کند. قطع عکس در عکاسی دو قطع متعارف وجود دارد، مستطیل و مربع. خود قطع مستطیل دو حالت افقی و عمودی می‌تواند داشته باشد. در قطع مستطیل نسبت طول و عرض نیز می‌تواند متفاوت باشد. قطع مربع: نسبت دقیق ۱ به ۱ اضلاع مربع، تعادل کامل و دقیقی را می‌رساند. این تعادل کامل نوعی ایستایی و پایداری را می‌رساند. در قطع مربع چشم کمتر به چپ و راست کشیده شده و نگاه به مرکز تصویر جلب می‌شود. قطع مستطیل: قطع مستطیل پرکاربرد‌ترین قطع در عکاسی است. نسبتهای گوناگونی بین طول و عرض رایج است اما پرکاربرد‌ترین آنها نسبتهای ۴:۳ ، ۵:۷ و ۱۶:۹ است. مهمترین موضوع در این قطع انتخاب بین افقی یا عمودی است. با انتخاب قطع افقی یا عمودی عکاس می‌تواند سوژه را با قطع منطبق نماید. اگر سوژه در راستای عمودی امتداد دارد (مانند شخصی در حالت ایستاده) قطع عمودی می‌تواند گزینه مناسبی باشد اما در تصاویر منظره که خط افق در آن قرار دارد قطع افقی گزینه مناسب‌تری می‌تواند باشد. قطع افقی احساس سکون، دوری و سردی را می‌آفریند اما قطع عمودی احساس جنبش، نزدیکی و گرمی می‌آفریند. دو عکس پایین از یک منظره واحد، به خوبی تفاوت دو قطع را نشان می‌دهد. در قطع مستطیل، می‌توانیم از قطع بسیار باریک افقی یا عمودی نیز استفاده کنیم. در این قطع، نسبت کشیدگی افقی یا عمودی بسیار زیاد است و همین نسبت زیاد احساس کلی قطع انتخاب شده را (سکون یا جنبش، دوری یا نزدیکی) تشدید می‌کند. مهدی | پنجشنبه 21 فروردين 1399610 بازدید
بابک بسیار سپاس برای تدوین و اشتراک گذاری مطلب آموزشی و کاربردی ترکیب‌بندی در عکاسی 🙏شنبه 23 فروردين 1399 | 2 سال پیش
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش سوم)در دو بخش پیشین درباره قطع عکس و تاثیر آن در ترکیب‌بندی گفته شد سپس به تعریف نقطه در ترکیب‌بندی پرداخته شد. اکنون نوبت بررسی خط است.
آموزش ویرایش عکس - قسمت سومدر این آموزش عکس دیگری را ویرایش رنگ و نور می‌کنیم.
ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش دوم)در ادامه مبحث ترکیب‌بندی، به تعریف نقطه و کارکرد آن در عکس و نیز رابطه‌ی نقطه‌ها با یکدیگر می‌پردازیم
آموزش ویرایش عکس - قسمت دومآموزش ادیت عکس با استفاده از نرم‌افزار GIMP
آموزش ویرایش عکس - قسمت اولدر این سری ویدیوی آموزشی قصد داریم ویرایش نور و رنگ عکس را آموزش دهیم
نکته های عکاسی از فضا های معمارینور مقابل برای عکس‌های معماری بهترین حالت است. این نوع نور در آغاز روز و بعد ازظهرها روشنایی و ماندگاری بیشتری برای عکاسی دارد. در این ساعت ها چون نور خورشید مایل می تابد، حجم ها و بافت سطوح بسیار بهتر دیده می شوند،‌ سایه‌های جالب توجهی در سراسر نمای ساختمان جزییات بیرونی را برجسته می‌کنند و به بنا ظاهر سه‌بعدی‌تری می‌بخشند.
نکته های عکاسی از منظره های طبیعییکی از راههای گرفتن یک عکس خوب، قرار گرفتن در یک فضا و زمان خوب است. و به احتمال بسیار زیاد شما این فرصت را دارید که گاهی صبح، زودتر از آفتاب برخیزید و صحنه طلوعش را از نزدیکترین و قشنگترین نقطه‌ای که پیاده به آن دسترسی دارید، ثبت کنید.
دسته بندیآموزش
مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانهموند از سه‌شنبه 23 شهريور 1389من در شهریور سال ۱۳۵۸ در شهر بادرود در استان اصفهان به دنیا آمدم. اما تولدم در تهران ثبت شد. دوره تحصیل پیش از دانشگاه را در دبستان حر، راهنمایی نمونه نور و دبیرستان نمونه رشد گذراندم و سال ۷۶ در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیر پذیرفته شدم. در سال ۷۹ با مدرک کاردانی ترک‌تحصیل کردم و تمام وقت به شغل مورد علاقه‌ام برنامه‌نویسی رایانه پرداختم. اکنون پس از گذشت بیش از ۲۰ سال، به عنوان معمار نرم‌افزار و مدیر تولید نرم‌افزار به کار ادامه می‌دهم. در سال ۷۲ به هنر خوشنویسی علاقه‌مند شدم، در سال ۸۲ با انجمن خوشنویسان نوین ایران آشنا شدم و به مدت یکسال خوشنویسی نستعلیق با خودکار را آموختم و سپس چند سال به عوان مدرس با انجمن افتخار همکاری داشتم. از سال ۹۴ به عنوان عضو کارگروه واژه‌گزینی فاوا با فرهنگستان زبان و ادب فارسی همکاری می‌کنم و به کار مستند‌سازی گویش بادرودی برای گروه زبانها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان نیز مشغولم. عکاسی را از سال ۸۱ به عنوان سرگرمی آغاز کردم اما از سال ۹۰ به طور جدی‌تر و به طور خودآموخته ادامه دادم، به مناطق مختلف ایران سفر کردم و با عکاسی از جاذبه های بی نظیر فرهنگی و طبیعی ایران به کسب تجربه پرداختم و در این راه در چندین جشنواره بین المللی عکاسی مورد تایید فیاپ و PSA شرکت کردم و در تعدادی از آنها پذیرفته شدم. حضور به عنوان داور در چندین دوره از رقابت های عکاسی مایه افتخار اینجانب بوده است.instagram.com