تجنود

دره زیبا و سرسبز تجنود در شهرستان قاینات شهر زیرکوه یکی از جاذبه‌های زیبای خدادادی و بهشت گردشگران در استان خراسان جنوبی است که در فصل بهار و تابستان هر سال میزبان مسافران زیادی است.

  • تجنود
  • تجنود
  • تجنود
محمود طالبی سه‌شنبه 2 شهريور 1395 | 8 سال پیشجود رشته کوه‌های عظیم و مرتفع در دل خود جلوه‌هایی از زیبایی را به تصویر کشیده است، جلوه‌هایی که دیدنش علاوه بر پی‌بردن به قدرت و عظمت خداوند، روح و روان انسان را صیقل می‌دهد. در همسایگی کویر سوزان و تفتیده همت‌آباد زیرکوه و در فاصله کمتر از پنج کیلومتر یکی از معجزات خداوند در زمین به وقوع پیوسته است، دره‌ای سرسبز و زیبا با رودخانه‌ای جاری و درختانی عظیم که به بهشت گردشگران در استان خراسان جنوبی شهرت یافته است. دره تجنود در فاصله 70 کیلومتری جنوب شرق مرکز شهرستان زیرکوه و در مجاورت روستای قدیمی تجنود قرار دارد، وقتی پای در دره تجنود می‌گذاری در دو سوی دره باغ‌هایی وجود دارند که انواع میوه از زردآلو گرفته تا عناب و زرشک در آن به چشم می‌خورد همچنین نسبت به فصلی که پای بگذاری سرشار از زیبایی، شکوفه، سرسبزی و یا رنگ زیبای زرد پاییزی است. در دو سوی آب، درختان بید ایستاده‌اند، آب را می‌نوشند و طراوت هدیه می‌دهند، دل عابران را با زیبایی خویش و با سایه‌سار خنکشان شاد می‌کنند، درختان چناری که درون تهی کرده‌اند و فضاهای خالی به اندازه یک اتاق را ایجاده کرده‌اند تو را به نظاره دعوت می‌کنند، آب روان در رودخانه، سرشار از انرژی و زندگی است. مسیر آب انسان را به دیدن سرمنشاء دعوت می‌کند، وقتی مسیر رود به پایان می‌رسد صخره‌هایی ماسه‌ای نمایان می‌شوند آب در طول زمان و به آرامی بدون هیچ عجله‌ای سنگ‌های آهکی را به زیبایی بریده و مسیر خود را یافته است، سنگ‌های سفید آهک با قدرت آب دیواره‌هایی قائم ساخته‌اند که عرضی از یک تا حداکثر سه متر دارند، انگار در کوچه‌ای با دیواره‌های بلند قدم می‌زنی که با چرخش‌های مسیر و به سمت بالا، دیدن آسمان دشوار است. هر چند متری پله‌هایی ایجاد شده و صدایی در دره می‌پیچد و آبشارهایی تو را به خود می‌خواند، برای گذر از مسیر چاره‌ای نداری جز اینکه نعلین از پای برگیری و به آب بزنی و صفایی دارد. این گوشه‌ای از توصیف آن چیزی است که گفته‌اند شنیدن کی بود مانند دیدن. اما دره تجنود علاوه بر جایگاه رفیعی که در بعد طبیعی دارد از لحاظ تاریخی و فرهنگی نیز حائز اهمیت است به طوری که سد تاریخی تجنود در پایین دست همین رودخانه یکی از آثار مهم و برجای مانده از دوره قاجاریه است. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زیرکوه در این ارتباط می‌گوید: تمام آثار تاریخی تجنود شناسایی شده‌اند. حسین سروش، بند تاریخی تجنود، آسیاب‌های آبی، قلعه قدیم و قلعه دختر تجنود را از استعدادها و قابلیت‌های ویژه منحصر به فرد دره تجنود عنوان کرد و گفت: تمام آثار تاریخی تجنود شناسایی شده و بند تاریخی این دره هم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این روزها با گرم شدن هوا لذت حضور در دره زیبای تجنود بیشتر حس می‌شود به طوری که ایام تعطیل جای سوزن انداختن در این بهشت زیبا نیست. دسته‌بندیرودخانه‌ها ، چشمه‌ها ، آبشارهایزدکلید‌واژهتجنودقایناتزیرکوه18131 بازدید
نمای ایران سپاسسه‌شنبه 2 شهريور 1395 | 8 سال پیش
  • دره تجنود - قایناتدره ای زیبا در 120 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان قاین و 40 کیلومتری مرز افغانستان
  • کویرهمت آبادکویر همت آباد شهرستان قاینات در خراسان جنوبی؛ نعمت مهمی برای مردم زیرکوه به شمار می رود. این کویر در 65 کیلومتری شهرستان زیرکوه و در نزدیکی روستای همت آباد خواجه قرار دارد. این منطقه با وجود گونه های نادر جانوری و کویر بکر منطقه همت آباد می تواند به جاذبه مهمی برای ورود گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. کویر همت‌آباد مامن جانوران نایاب کویری و فعال‌ترین اکوسیستم بیابانی کشور است. بهار کویر از نیمه اسفند آغاز می شود و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه می یابد. در این دو ماه زیباترین مناظر طبیعت در خشک ترین مناطق
  • ارگ فورگدرباره روستای فورگ و ارگ آن اندکی پیش از سفرم خواندم و شنیدم. اما شنیدن کی بود مانند دیدن! فورگ روستایی از در بخش درمیان از استان خراسان جنوبی است که در بلندترین نقطه آن ارگی زیبا ساخته شده است.
  • دره (پره) هندوستان - شهر اسفدندره ای زیبا وسرسبز در شمال غربی شهر اسفدن قاینات درخراسان جنوبی
  • سایت پرورش تکثیر و رهاسازی آهو - کلاته شیخعلی شهراسفدنمنطقه حفاظت شده شاسکوه قاینات در خراسان جنوبی
قلعه سپید ندوشنمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانقلعه سپید ندوشنهنگامی که وارد شهر ندوشن شوید، از دور قلعه زیبایی را بالای تپه‌ای خواهید دید. این قلعه کوچک قلعه سپید یا سپیده یا سفیده نام دارد.
منارجنبان خرانقمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانمنارجنبان خرانقشاید بیشتر ما فکر می‌کنیم که منارجنبان بنایی است در اصفهان که البته درست هم است اما این بنا تنها منارجنبان ایران نیست.
کاروانسرای خرانقمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانکاروانسرای خرانقکاروانسرایی زیبا که در کنار بافت قدیم و قلعه خرانق قرار گرفته است.
قلعه خرانقمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانقلعه خرانقاگر از میبد حدود ۶۰ کیلومتر در جاده‌ای که به سمت طبس می‌رود برانیم، به روستای زیبایی می‌رسیم که خرانق نام دارد. روستای زیبایی که در دشتی وسیع در کنار ارتفاعاتی نه چندان بلند جای گرفته و با کاروانسرا و قلعه‌ای بسیار زیبا خودنمایی می‌کند.
هفت آبشارمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانهفت آبشارهفت آبشار، نام آبشاری پلکانی و زیباست که در نزدیکی روستای تیرکن سوادکوه قرار دارد.
آبشار شلماشعباس رحمانیعباس رحمانیآبشار شلماشآبشار شلماش در نزدیکی روستایی به همین اسم در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است.
آبشار آسیاب خرابه جلفامهدی مخلصیانمهدی مخلصیانآبشار آسیاب خرابه جلفاآبشار آسیاب خرابه جلفا، آبشاری کوچک اما زیباست که به دلیل وجود داشتن یک آسیاب آبی قدیمی به این نام خوانده می‌شود.
تنگه و آبشار روزیهمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانتنگه و آبشار روزیهآبشار روزيه يکی از پديده های زيبا و جالب توجه طبيعی سمنان است و اين آبشار، در روستای کوهستانی چاشم از توابع بخش مهديشهر در جاده چاشم به خطیرکوه-دوآب قرار دارد
باغ دولت آباد یزدمونا سلطانیمونا سلطانیباغ دولت آباد یزدایرانیان از گذشته به دنبال تجلی زیبایی و درخشش هرچه بیشتر هنر خود، مخصوصا در معماری بوده و از نمونه‌های بارز آن ساخت و پی‌ریزی باغات زیبا و آفرینش باغهای سرسبز و حیرت‌انگیز خصوصاً در مناطق کویری و خشک و کم آب است.
چشمۀ گرمهدریاچه کویر دریاچه کویر چشمۀ گرمهاز دل کوه و با خنکای بهار، آبی زلال از چشمه‌ای در این روستا سر برآورده است.
آبشار های دیار پاوهعدنان مرادیعدنان مرادیآبشار های دیار پاوهآبشارها یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در هر منطقه هستند و سرزمین پاوه وهورامان را می توان سرزمین آبشارها نامید
آبشار روستای پزمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانآبشار روستای پزارتفاعات زاگرس مرکزی، شهرستان الیگودرز، استان لرستان
آبگرم گرمشعبدل شعبانیعبدل شعبانیآبگرم گرمشاین آبگرم زیبا در فاصله تقریبا 20 کیلومتری شهر فین بعد از اب گرم تیربوئیه قراردارد
پاییز طلایی زاینده رودمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانپاییز طلایی زاینده رودحوالی روستای زردخشوئیه، شهرستان لنجان، استان اصفهان
آبشار قلعه گردنمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانآبشار قلعه گردنشهرستان تنکابن، استان مازندران