کویرهمت آباد

کویر همت آباد شهرستان قاینات در خراسان جنوبی؛ نعمت مهمی برای مردم زیرکوه به شمار می رود. این کویر در 65 کیلومتری شهرستان زیرکوه و در نزدیکی روستای همت آباد خواجه قرار دارد. این منطقه با وجود گونه های نادر جانوری و کویر بکر منطقه همت آباد می تواند به جاذبه مهمی برای ورود گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. کویر همت‌آباد مامن جانوران نایاب کویری و فعال‌ترین اکوسیستم بیابانی کشور است. بهار کویر از نیمه اسفند آغاز می شود و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه می یابد. در این دو ماه زیباترین مناظر طبیعت در خشک ترین مناطق

  • کویرهمت آباد
  • کویرهمت آباد
محمود طالبی سه‌شنبه 2 شهريور 1395 | 8 سال پیشکویر بکر همت آباد یکی از غنی ترین و فعالترین زیست بوم های بیابانی از نظر پوشش و تنوع گیاهی و جانوری در ایران است. این کویر در 65 کیلومتری شهرستان زیرکوه و در نزدیکی روستای همت آباد خواجه قرار دارد. وجود رودخانه ای زیبا و سرزمین سرسبزی همچون رودخانه زیبای تجنود و دارای پوشش گیاهی دایمی گز و تاق و قیچ است. یکی از ذخیره گاه زیست کره تحت حفاظت سازمان ملل نیز به خاطر وجود نمونه گیاهی 'اندمیک دیودال رقیمی' در این منطقه قرار دارد؛ این را می‌شود از حصارهایی که در اطراف محل رویش این گیاه کشیده‌اند، دریافت. این منطقه زیستگاه مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان و وجود پرندگان زیبای بسیاری به ویژه زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، کبک، تیهو و جانورانی از قبیل گربه شنی، روباه شنی، کفتار، گرگ، تشی، خرگوش و ... است. پیش از ورود کویرنوردان به این منطقه کسی تصور نمی کرد که برخی گونه های نادر جانوری مانند گربه شنی هنوز در این منطقه وجود داشته باشند، اما اکنون که زیست این جانور در این منطقه ثابت شده، سازمان محیط زیست نیز برای حفاظت از آن برنامه ریزی می کند. برای طبیعت گردانی که دوست دارند به هر بهانه‌ای کوله بار سفر ببندند و راهی مناطق دست نیافتنی شوند، 'گربه شنی' به عنوان یک گونه نادر جانوری گزینه جذابی است که در حوالی مرز ایران و افغانستان و در دل منطقه کویری همت آباد خراسان جنوبی زیست می‌کند. کیفیت آب رودخانه فصلی این منطقه با آب چشمه های دماوند برابری می کند و می توان از آب آن برای استفاده خانگی و کشاورزی برنامه ریزی کرد. در کویر این منطقه جاذبه های فراوانی وجود دارد که این قابلیت ها باید به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود. زیبایی کویر همت آباد را نمی توان در تنوع گیاهی و جانوری آن خلاصه کرد بلکه چشم انداز این منطقه نیز برای بسیاری از طبیعت گران؛ شکوهمند جلوه می کند و به گفته برخی از فعالان اکوتوریسم می توان در این خطه با ایجاد سایت سافاری و راه اندازی کاروان شتر برای علاقه‌مندان به شترسواری جاذبه‌های دیگری هم ایجاد کرد تا رونق بخش کسب و کار مردم روستا شود. کویرهمت آباد شاید برای بسیاری از ایرانیان گمنام باشد اما آوازه آن به آن سوی مرزها رسیده است به گونه ای که برخی از گردشگران خارجی برای دیدن گربه شنی حاضر به پرداخت چند صد هزار تومان به جوانان روستای همت آباد هستند به همین دلیل است که روستای همت آباد حالا دیگر صاحب یک دفتر کویرنوردی است. تجربه آسودن در زیر سیاه چادرهای عشایر این خطه و همسفره شدن با مردمان کویری موهبتی است که می‌توان در کنار اهالی همت آباد آن را درک کرد. چشم‌های گیرای کودکان کویری این منطقه دل دریایی آنان و اجدادشان را هویدا می‌کند که از پهنه گیتی فرصت بهتر زیستن را می‌خواهند. مسئولان زیرکوه امیدوارند که با رونق گردشگری در این خطه، کویر همت آباد نیز در فهرست جاذبه‌های گردشگری ایران ثبت و به جهان معرفی شود. اکنون کویر همت آباد در فهرست سه مسیر طبیعت گردی خراسان جنوبی جای گرفته است تا به مقصد گردشگرانی تبدیل شود که به دنبال تجربه زیست در کویر و دیدن جانوران نایاب کویری و پوشش گیاهی آن هستند. همت آباد برای رسیدن به این نقطه همت مسئولان را می‌خواهد تا با عزمی راسخ، زمینه را برای ورود گردشگران تخصصی به این منطقه فراهم کند.دسته‌بندیخراسان جنوبیدشت‌ها، کویرها و جلگه‌هاکلید‌واژهقایناتهمت آبادکویر16264 بازدید
نمای ایران سپاسسه‌شنبه 2 شهريور 1395 | 8 سال پیش
مسافرسلام آرامشی که آدم تو کویر احساس میکنه واقعا بی نظیره.يكشنبه 29 بهمن 1396 | 7 سال پیش
  • دره تجنود - قایناتدره ای زیبا در 120 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان قاین و 40 کیلومتری مرز افغانستان
  • تجنوددره زیبا و سرسبز تجنود در شهرستان قاینات شهر زیرکوه یکی از جاذبه‌های زیبای خدادادی و بهشت گردشگران در استان خراسان جنوبی است که در فصل بهار و تابستان هر سال میزبان مسافران زیادی است.
  • ارگ فورگدرباره روستای فورگ و ارگ آن اندکی پیش از سفرم خواندم و شنیدم. اما شنیدن کی بود مانند دیدن! فورگ روستایی از در بخش درمیان از استان خراسان جنوبی است که در بلندترین نقطه آن ارگی زیبا ساخته شده است.
  • دره (پره) هندوستان - شهر اسفدندره ای زیبا وسرسبز در شمال غربی شهر اسفدن قاینات درخراسان جنوبی
  • سایت پرورش تکثیر و رهاسازی آهو - کلاته شیخعلی شهراسفدنمنطقه حفاظت شده شاسکوه قاینات در خراسان جنوبی
روستای پروادهبابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای پروادهنمای پانورامای ۳۶۰ درجه روستای پرواده، خراسان جنوبی
پارک ملی توران از دروازه طرودبابک ارجمندیبابک ارجمندیپارک ملی توران از دروازه طرودپارک ملی توران در جنوب شرقی استان سمنان و شهرستان شاهرود قرار گرفته
معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)حسن  صفریحسن صفریمعرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
دوهوکسپیده اصلانسپیده اصلاندوهوکدوهوک، روستایی چسبیده به بخش دیهوک از توابع شهرستان طبس است. روستایی باقی مانده از دل تاریخ. بناهای روستا هرکدام قصه‌ای از ایلخانیان تا قاجار و پهلوی‌ برای شما بازمی‌گویند. قدم به روستا که بگذارید آنقدر دست نخورده است که گویا تاریخ دست شما را گرفته و به صفحات بسیار ناب اش می‌برد. صفحاتی که کسی تابه‌حال نخوانده است.
مجموعه تاریخی اقامتی چپیلهبوم ما بوم ما مجموعه تاریخی اقامتی چپیلههمت دو پدر و دو پسر در احیا گوشه ای از تاریخ کهن ایران زمین
دیهوک قدیممهدی مخلصیانمهدی مخلصیاندیهوک قدیمدیهوک شهر کوچکی است در شرق شهر طبس. وقتی درباره جاذبه‌های تاریخی آن جستجو کنید به شما اصفهک و نای‌بند پیشنهاد می‌شود. اما گوهری گم شده در دل این شهر است و آن بافت قدیمی این شهر است.
روستای اصفهکپروین هاوشپروین هاوشروستای اصفهکاصفهک، روستایی است در میانه‌ی کویر مرکزی ایران در استان خراسان جنوبی و با مجموعه سکونتگاه های تاریخی که بافت تاریخی آن در چند دهه ی اخیر خالی ازحیات میگردد اما در پی بازسازی و احیای روستا،حیاتی دوباره می‌یابد. روستای اصفهک را میتوان از موفق ‌ترین نمونه‌های بازسازی مشارکتی به دست نیروهای مدنی و متخصص دانست.
مسجد جامع قائنسپیده اصلانسپیده اصلانمسجد جامع قائنخراسان جنوبی، استان یک هزار افسانه قصه ها در خود دارد. شهر به شهر، روستا به روستا هزار داستان دارد این استان. پا به پایش باید بروی نرم و آهسته، پا به سن گذاشته است خراسان. هزاران سال است که رهگذران، شاهان، سواران، زنان و کودکان رفته اند، گاهی هم آمده اند و مانده اند. قصه امروز برای شاهان و سواران و معماران مسجد جامع قاین است.
ارگ فورگمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانارگ فورگدرباره روستای فورگ و ارگ آن اندکی پیش از سفرم خواندم و شنیدم. اما شنیدن کی بود مانند دیدن! فورگ روستایی از در بخش درمیان از استان خراسان جنوبی است که در بلندترین نقطه آن ارگی زیبا ساخته شده است.
روستای نای‌بندبابک ارجمندیبابک ارجمندیروستای نای‌بندروستای نای بند، از توابع بخش دیهوک و شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی قرار گرفته
کویر دق سرخدریاچه کویر دریاچه کویر کویر دق سرخنزدیک شهر زواره، کویری به نام دق سرخ وجود دارد که با جنگلی از درختان تاغ از کویر مرکزی ایران جدا شده است.
کویر حاج علیقلی دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر کویر حاج علیقلی دامغانکویر حاج علیقلی، نمکزاری در جنوب شرقی دامغان است و در دهستان دامنکوه قرار‌دارد
رصدگاه سه قلعهحسن  صفریحسن صفریرصدگاه سه قلعهمنطقه سه قلعه دارای ابر ناكی بسیار كم و در نتیجه تعداد شب هایی با آسمان صاف در حدی بسیار فراتر از نیاز متعارف ستاره شناسان آماتور می باشد. تجربیات موجود در شب های رصدی برگزار شده در این مكان، از جمله نهمین رقابت رصدی مسیه ایران، گویای آن است كه در زمانی كه به علت طوفان و گرد و غبار امكان رصد ستارگان در نقاط مجاور این رصدگاه وجود ندارد، ستاره شناسان آماتور شبی پر ستاره و رصدی به یاد ماندنی را در این مكان تجربه می كنند. این مکان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی برای رصد ستارگان به بهشت منجمان معروف است.
کویر خارامهرداد زینلیانمهرداد زینلیانکویر خارابخش جرقویه علیا، جنوب شرق استان اصفهان
تنگه ظلماتنادر چقاجردینادر چقاجردیتنگه ظلماتتنگه ظلمات در غرب کویر مرکزی ایران در شمال استان اصفهان و در داخل پارک ملی کویر واقع شده است.