گلپایگان . مسجد تاریخی حجه الاسلام

مسجد تاریخی حجه الاسلام یكی ازبناهای تاریخی عهد قاجار در گلپایگان می باشد كه به دلیل پیشینه و سبك خاص معماری آن مورد توجه بسیاری از كارشناسان و علاقه مندان قرار گرفته است هم اكنون نیز عبادت گاه مومنان می باشد .

  • گلپایگان .  مسجد تاریخی حجه الاسلام
  • گلپایگان .  مسجد تاریخی حجه الاسلام
سید محمد حسین ماهریيكشنبه 20 ارديبهشت 1394 | 9 سال پیشوجه تسمیه ی اثر فوق به نام اسم مستعار بنیان گذار آن یعنی میرزا محمدحسین حجتی1 ملقب به حجت الاسلام نامگذاری گردیده است، مرحوم حجت الاسلام در سال 1218دیده به جهان گشود و در سال 1289 وفات یافت . مسجد حجت الاسلام به شیوه ی یک ایوانه با گنبد آجری بلند بنا شده و فضاها با کاربری های مختلف درچهارجبهه ی صحن شکل گرفته اند جبهه ی اصلی بنا در جهت قبله و در جبهه غربی حیاط مشتمل بر فضای گنبدخانه و دو سرای مجاور که توسط فضای ایوان با حیاط مرتبط می گردند . ورودی مسجد در سمت راست آن به راهرویی به طول چهل متر با سقف زیبایی به ارتفاع ۵ متر راه دارد.صحن مسجد که به صورت شرقی و غربی قرار گرفته است به طول 32 متر و 24 مترعرض می باشد . مسجد در سمت غرب صحن قرار گرفته است در دو سمت درب ورودی دو دهلیز قرینه قرار دارد روبروی درب ورودی مسجد محراب زیبا و جذاب آن به طول ۳ متر و عرض دو متر و ۶۰ سانتی متر قرار دارد . این بنای باشكوه با قدمتی بیش از 170 سال ، دارای گنبدی آجری و دو پوش وبا تزئینات مقرنس مزین می باشد . ارتفاع آن تا صحن مسجد 16 متر است و گلدسته ندارد . همچنین سقف آن به صورت طاق ضربی به ارتفاع 11 متر با آجر و کاشی های الوان به صورت جذاب و دیدنی پوشانده شده است . در طرفین گنبدخانه حجرات مستطیلی به ابعاد 3/60×7/20 متر جای دارد که با کاربندی های هشت و چهار پوشش یافته است .این نمونه ای منحصر به فرد از ترکیب کاربندی های متجانس می باشد. جبهه شرقی حیاط به شبستان زمستانی اختصاص پیدا کرده ، سازه این جبهه تشکیل شده از مدولهایی به ابعاد 20/3×20/3 متر که با کاربندی 16 پوشش یافته است این شبستان دو ورودی متقارن نسبت به محوراصلی حیاط از گوشه ها دارد و پله هایی باریك و با شیب تند مدخل ورودی شبستان قرارداده شده است . این شبستان از طاق های جناقی زیبا و چشم نواز تشكیل شده و بر روی بالغ بر 30 ستون قرارگرفته است كه جلوه ای خاص و جذاب را به این مکان داده است . در جبهه میانی مسجد و دقیقاً مقابل در ورودی ، بنای مدرس2 واقع شده است . این بنا از یك حجره اصلی و دو حجره جانبی و با طاق های جناقی تشكیل شده ، به همراه گچ بری و مقرنس كاری بی بدیل خود از جمله دیدنی های مسجد به شمار می آید . در ضلع جنوب شرقی این مسجد نیز حجره ای قرار دارد که مقبره مرحوم حجه الاسلام بانی ساخت مسجد می باشد که این مقبره نیز دارای گچ بری و نقاشی های منحصر به فرد قجری و درب چوبی منبت کاری است . مسجد علامه ملا زین العابدین گلپایگانی معروف به حجه الاسلام در خیابان امام حسین گلپایگان قرار دارد و دارای موقوفاتی است که وقف نامه آن موجود است این مسجد به شماره 14209 به ثبت آثار ملی رسیده است. پانوشت ها: 1 . آخوند ملا زین العابدین جربادقانی ، میرزا محمدحسین حجتی و حجه الاسلام از دیگر اسامی مستعار این بزرگواراست. 2 . از قدیمی ترین حوزه های علمیه شهرستان گلپایگان كه تاكنون سالم باقی مانده است . گردآوری و نگارش :سید محمد حسین ماهری پژوهشگر میراث فرهنگی و صنایع دستی vardpatekan.orgدسته‌بندیمساجد و مراکز عبادی اسلامیاصفهانکلید‌واژهمسجدگلپایگانمشاهیر16367 بازدید
  • سنگ نگاره های تیمره گلپایگانیوز و باز شکاری اهلی شده بر روی سنگ نگاره های تیمره گلپایگان
  • المان بزکوهی سنگ نگاره های تیمره گلپایگانالمان بزکوهی سنگ نگاره های تیمره گلپایگان
  • گلپایگان. گرمابه ی تاریخی رباط آحسینگرمابه رباط آحسین گلپایگان از نادر گرمابه های تاریخی مربوط به عهد قاجار ایران است که هنوز (به صورت زنانه) مورد استقاده قرار می گیرد.
  • گلپایگان . آثار به جای مانده از دژ باستانی باروقلعه یا دژ بارو یکی از صدها آثار تاریخی و باستانی گلپایگان است که از آثار آن فقط دیوار آن به جای مانده است. بنابر شواهد موجود و همچنین پژوهش های نخستین به عمل آمده قدمت این سازه به دوره ی هخامنشیان و دوران حکومت انوشیروان دوم باز می گردد.
  • شب نمای گلپایگانپیشیـنه تـاریخی گلپایگان در خصوص وجه تسمیه گلپایگان ، حمدالله مستوفی در کتاب نزهه القلوب میگوید:جرفادقان را همای بنت بهمن کیانی ساخت و به نام خود « سَمره» خواند که در اول همای را سمره گفتندی دخترش آنرا تجدید عمارت کرد و گلبادگان گفت . عرب مُعرب کرد ، جرفادقان خواندند. پیشینه زندگی در گلپایگان این کهن شهر دوران کیانی، به دوران پارینه سنگی میانه و نو سنگی می‌رسد. سنگ نگاره‌های این شهرستان از کهن‌ترین آثارتاریخی و هنری به جا مانده از بشر هستند. سابقه تمدن و شهرنشینی به استناد تپه های تاریخی به 8000 سال پیش
منارجنبان خرانقمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانمنارجنبان خرانقشاید بیشتر ما فکر می‌کنیم که منارجنبان بنایی است در اصفهان که البته درست هم است اما این بنا تنها منارجنبان ایران نیست.
آرامگاه سید محمد سید منصور گودهابراهیم  رفیعیابراهیم رفیعیآرامگاه سید محمد سید منصور گودهآرامگاه سید محمد سید منصور واقع در روستای چاه بنارد - (دهستان گوده) از توابع بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان، یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.
اقامتگاه بوم‌گردی سرای جواهربوم ما بوم ما اقامتگاه بوم‌گردی سرای جواهردر بافت تاریخی و مرکز شهر قرار دارد. 20 متر فاصله با مسجد جامع نطنز، 30 متر با آتشکده نطنز
مسجد جامع قائنسپیده اصلانسپیده اصلانمسجد جامع قائنخراسان جنوبی، استان یک هزار افسانه قصه ها در خود دارد. شهر به شهر، روستا به روستا هزار داستان دارد این استان. پا به پایش باید بروی نرم و آهسته، پا به سن گذاشته است خراسان. هزاران سال است که رهگذران، شاهان، سواران، زنان و کودکان رفته اند، گاهی هم آمده اند و مانده اند. قصه امروز برای شاهان و سواران و معماران مسجد جامع قاین است.
موزه کلوکسعید جواهریسعید جواهریموزه کلوکموزه کلوک نطنز ؛ از صفویه ،قاجار و پهلوی
قلعه كوهابسپیده اصلانسپیده اصلانقلعه كوهاباین کاروانسرا متعلق به دوره صفوی بوده و به شماره ۱۴۸۹ در سال 1355 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است
جندق‌سپیده اصلانسپیده اصلانجندق‌جَندَق‌ ، دهستان‌ و شهری‌ در بخش‌ خور و بیابانک‌ در شهرستان‌ نائین‌ در استان‌ اصفهان‌.دهستان‌ جندق‌، به‌ مرکزیت‌ شهر جندق‌، تقریباً در جنوب‌ دشت‌ کویر و در شمال‌ بخش‌ خور و بیابانک‌ واقع‌ است‌. از شمال‌ به‌ دهستان‌ طُرود (در بخش‌ مرکزی‌ شهرستان‌ شاهرود)، از مشرق‌ و جنوب‌ شرقی‌ به‌ دهستان‌ بیابانک‌ و از جنوب‌ غربی‌ و مغرب‌ به‌ دهستان‌ چوپانان‌ (در بخش‌ اَنارک‌) محدود می‌شود و مشتمل‌ بر یازده‌ آبادی‌ و یک‌ شهر به‌ نام‌ جندق‌ است‌.
کاخ سرهنگ آبادسپیده اصلانسپیده اصلانکاخ سرهنگ آباداین کاخ در جنوب روستای سرهنگ آباد که روستایی است سر سبز در دل کویر در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی زواره در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا قرار گرفته است. ساخت این باغ توسط سرهنگ مصطفی قلی خان سهام السلطنه از امرای اردستان که مدت سی سال مسئول قراسورانی (ژاندارمی) حدود یزد و کاشان و اردستان به عهده ي وي بوده صورت گرفته است.
آتشکده نطنزمونا سلطانیمونا سلطانیآتشکده نطنزآتشکده نطنز ،نیایشگاه زرتشتيان
مسجد جامع نطنزبابک ارجمندیبابک ارجمندیمسجد جامع نطنزمسجد جامع یا مسجد جمعهٔ نطنز
بنای تاریخی عباس آبادمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانبنای تاریخی عباس آبادکاخ عباس آباد نطنز، یادگاری از دوران صفویه است که در کنار جاده قدیم نطنز به کاشان قرار دارد.
کاخ هشت بهشتمصطفی ربیعی بهشتیمصطفی ربیعی بهشتیکاخ هشت بهشتکاخ هشت‌ بهشت یک کاخ تاریخی در شهر اصفهان است که در دوران صفویان و در سال ۱۰۸۰ قمری ساخته شده‌است. ساختمان این کاخ در دو طبقه در میان باغی بزرگ بنا شده‌است. سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است.
شهر زیبای ورزنهمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانشهر زیبای ورزنهشهر کوچک و زیبای ورزنه، در حاشیه زاینده‌رود و نزدیک به باتلاق گاوخونی از مکان هایی است که هر کس دست کم یکبار باید آن را ببیند.
تالاب گاوخونیمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانتالاب گاوخونیتالاب گاوخونی در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و 30 کیلومتری شهر تاریخی ورزنه قرار دارد. این تالاب در جنوب شرقی بخش بن رود و شهر ورزنه، شمال شرقی بخش جرقویه و در جنوب غربی شهرستان نایین و غرب منطقه ندوشن از استان یزد و شمال غرب کویر ابرقو قرار دارد.
مسجد تاریخانه دامغانمصطفی ربیعی بهشتیمصطفی ربیعی بهشتیمسجد تاریخانه دامغانمسجد تاریخانه قدیمی‌ترین مسجد در ایران است.