زندان اسکندر

زندان اسکندر در یزد

زندان اسکندر
مبینا کاشانیانپنجشنبه 27 فروردين 1394 | 10 سال پیشاز این بنا به عنوان زندان استفاده می‌شد و قدمت آن را به زمان حمله ی اسکندر می شناسند.دسته‌بندیدژها ، قلعه‌ها ، برج و مناره‌هایزدکلید‌واژهزنداناسکندریزدمسابقه15946 بازدید
بابک مدرسه ضيائيه  در سال 631 هجری قمری توسط ضياءالدين حسين رضی بنا گرديده و در سال 705 هجری قمری توسط پسرانش مجدالدين حسن و شرف الدين علی تكميل شده است.  مدرسه ضيائيه( زندان اسكندر) بنائی است با گنبد مرتفع واقع در جنب بقعه دوازدهم امام در محله ی فهادان با نمای ساده و  درب ورودی كوتاه اما چون از اين در داخل صحن شويد آنچه گرداگرد شما را فرا می گيرد بنای تاريخی با عظمتی‌ از يادگارهای معماری اسلامی دوره ی مغول است.  اين مدرسه و نمونه های ديگری كه در اعصار متفاوت در شهر يزد بنا گرديده نشان از ارج و منزلت علم و دانش در اين شهر است. مدرسه ی ضيائيه بيش از هفتصد سال پيش محل تدريس بوده و بزرگان و علماء در اين محل به بحث و بررسی می پرداختند. گنبد اين بنا كه از پای تا سر از خشت خام ساخته شده، دارای تزئينات و آرايش گچبری نقاشی با آبرنگ طلايی و لاجوردی بوده كه در حال حاضر قسمتهايی از آن بر روی گچ سفيد باقی است. مورخان قرون 9 و 11 هجری قمری يزد در عين انعكاس نكاتی سودمند درباره ی كئه و زندان اسكندر، تعبيراتی كرده اند كه بايد برخوردی محتاط با آنها داشت آنچه احمد كاتب در قرن نهم حتی‌چاهی را در محله قديم شهر قديم( فهادان امروز) به عنوان( بند خانه اكابر عجم) معرفی كرده است به گونه ای‌تصورات مردم آن روز درباره ی زندانی مخوف و منسوب به اسكندر را عينيت بخشيده است....پنجشنبه 27 فروردين 1394 | 10 سال پیش
عبدل دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت . رخت بربندم و تا ملک سلیمان بروم ... درود بر مبینای عزیز بخاطر عکس زیبا و همچنین جناب ارجمندی عزیز بخاطر توضیحات تکمیلی بسیار زیبایشانجمعه 28 فروردين 1394 | 10 سال پیش
مبینا ممنون:)جمعه 28 فروردين 1394 | 10 سال پیش
محمد سپاسگذارم از آلبوم زیباتون بدروددوشنبه 7 ارديبهشت 1394 | 9 سال پیش
قلعه سپید ندوشنمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانقلعه سپید ندوشنهنگامی که وارد شهر ندوشن شوید، از دور قلعه زیبایی را بالای تپه‌ای خواهید دید. این قلعه کوچک قلعه سپید یا سپیده یا سفیده نام دارد.
منارجنبان خرانقمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانمنارجنبان خرانقشاید بیشتر ما فکر می‌کنیم که منارجنبان بنایی است در اصفهان که البته درست هم است اما این بنا تنها منارجنبان ایران نیست.
کاروانسرای خرانقمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانکاروانسرای خرانقکاروانسرایی زیبا که در کنار بافت قدیم و قلعه خرانق قرار گرفته است.
قلعه خرانقمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانقلعه خرانقاگر از میبد حدود ۶۰ کیلومتر در جاده‌ای که به سمت طبس می‌رود برانیم، به روستای زیبایی می‌رسیم که خرانق نام دارد. روستای زیبایی که در دشتی وسیع در کنار ارتفاعاتی نه چندان بلند جای گرفته و با کاروانسرا و قلعه‌ای بسیار زیبا خودنمایی می‌کند.
ارگ فورگمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانارگ فورگدرباره روستای فورگ و ارگ آن اندکی پیش از سفرم خواندم و شنیدم. اما شنیدن کی بود مانند دیدن! فورگ روستایی از در بخش درمیان از استان خراسان جنوبی است که در بلندترین نقطه آن ارگی زیبا ساخته شده است.
قلعه کنگلو معروف به عقاب مازندرانبابک ارجمندیبابک ارجمندیقلعه کنگلو معروف به عقاب مازندرانعقاب مازندران یا قلعه کنگلو یادگاری اساطیری
باغ دولت آباد یزدمونا سلطانیمونا سلطانیباغ دولت آباد یزدایرانیان از گذشته به دنبال تجلی زیبایی و درخشش هرچه بیشتر هنر خود، مخصوصا در معماری بوده و از نمونه‌های بارز آن ساخت و پی‌ریزی باغات زیبا و آفرینش باغهای سرسبز و حیرت‌انگیز خصوصاً در مناطق کویری و خشک و کم آب است.
قلعۀ قدیمی ایراجدریاچه کویر دریاچه کویر قلعۀ قدیمی ایراجاز دیگر مناطق دیدنی و تاریخی این منطقه می‌توان به قلعه‌ای قدیمی که روی ارتفاعات این روستا استوار است، اشاره کرد.
قلعۀ ساسانی گرمهدریاچه کویر دریاچه کویر قلعۀ ساسانی گرمهیکی از مناطق گردشگری گرمه، قلعه‌ای قدیمی ساخته‌شده از گل، خشت و سنگ است.
قلعۀ بیاضهدریاچه کویر دریاچه کویر قلعۀ بیاضهقلعۀ بیاضه یکی از کهن‌ترین قلعه‌های منطقه و در ردیف حصارها و دژهای قابل توجه در ایران است.
قلعۀ انوشیروان عادلدریاچه کویر دریاچه کویر قلعۀ انوشیروان عادلقلعه جندق یا قلعۀ انوشیروان عادل از بناهای تاریخی شهر جندق و تنها قلعۀ مسکونی در ایران کنونی‌ست.
قلعۀ کرشاهی، کارشاهی یا قلعه سرداردریاچه کویر دریاچه کویر قلعۀ کرشاهی، کارشاهی یا قلعه سرداراین بنا بین رشته‌کوه سفیدآب و ملک صدرا واقع شده، در زمان قاجار توسط نایب حسین کاشی ساخته شده
میل اژدهانادر چقاجردینادر چقاجردیمیل اژدهابنای سنگی میل اژدها که به نام های دیمه‌ میل و میل آزاد نیز نامیده می شود بنایی ساخته شده از ۱۶ ردیف سنگهای بزرگ تراشیده شده به شکل مکعب مستطیل بوده که بر دامنه تپه ای سنگی در ۵ کیلومتری غرب (جنوب غربی) شهرستان نورآباد و در نزدیکی راه این شهر به روستای آهنگری واقع شده است.
قلعه کرشاهینادر چقاجردینادر چقاجردیقلعه کرشاهیقلعه کرشاهی یکی، از کامل‌ترین و مستحکم‌ترین قلعه‌های دفاعی فلات ایران، در شمال شهر بادرود و شرق شهر ابوزیدآباد از توابع کاشان قرار دارد.
دره سنگ آبهای ندوشنرضا زینلی ندوشندره سنگ آبهای ندوشندره سنگ آبها در شهرندوشن استان یزد وجود دارد که توجه علاقه مندان به گردشگری و محیط زیست را به خود جلب کرده است
امیرچخماق یزدعبدل شعبانیعبدل شعبانیامیرچخماق یزدپانوراما از میدان امیرچخماق یزد