مکتب تا مدرسه در روستای خان آباد

هر نسل ،گنجینه ای از دانش را که دیگران فراهم آورده اند،تحویل می گیرد خان آباد از توابع شهر خمین ناحیه ای است که در گذشته تا قبل از افتتاح اولین مدر...

مکتب تا مدرسه در روستای خان آباد
تقی قاسمیدوشنبه 10 اسفند 1388 | 15 سال پیشهر نسل ،گنجینه ای از دانش را که دیگران فراهم آورده اند،تحویل می گیرد خان آباد از توابع شهر خمین ناحیه ای است که در گذشته تا قبل از افتتاح اولین مدرسه ،مکتب خانه در آن فعالیت داشته است.آموزش الفبای مکتبی با هدف تعلیم قرآن مجید وخواندن ونوشتن صورت میگرفته است. پیران خان آباد هنوز شیوه الفبای مکتبی را به خاطر دارند و خواندن ونوشتن را مرهون زحمات مکتب داران خود میدانند.قابلیت آموزش این مکتب به حدی بوده است که تا سالهای نه چندان دور با وجود شیوه تازه تدریس ،کودکان و جوانان برای یاد گیری خواندن ونوشتن ،بویژه خواندن قرآن به مکتب میرفتند. پسران این روستا از سن 5-6 سالگی در مکتب به ملا سپرده می شدند،تا نزد ملا سواد بیاموزند.دختران این روستا از رفتن به مکتب به علت این که ملا مرد بوده است محروم بوده اند.و تنها زن با سواد روستا که خواندن قرآن را آموخته بود خواهر ملا بوده است. محل ملاخانه اغلب همان منزل مکتبدار بوده است ولی در پاره ای از دهات کوچک که ملا نداشتند وتعداد بچه ها نیز کم بود خانواده ها توافق میکردند که از دهات بزرگتر ملا بیاورند .لزوم توافق به این خاطر بود که اهالی می بایست کل مخارج یک سال یا نصف سال را که ملا در ده بود را از نظر سکونت ، سوخت ،خوراک، برف بام و بویژه حق درس او را بپردازند. حق درس ملا در روستاها معمولا گندم ، 4 تا 5 جریب زمین برابر 20 من گندم بود که معمولا هر خانوار که بچه ای در مکتب داشت می بایست سر خرمن به او تحویل دهد. در قصبات بزرگ حق درس برای هر شاگرد یک بار گندم،برابر با پانزده من یا نود کیلوگرم ،بعلاوه سوخت زمستانه که معمولا یک بار بوته که در پاییز میبردند ودو جوال هیمه بود.و در شهرستان خمین هر دو شکل نقدی که ماهیانه2 ریال وغیر نقدی یک بار گندم ،معمول بوده .البته در ایام خاص سال مانند نوروز، عید قربان وغدیر یا مناسبتهای دیگر هدایای نیز به ملا می دادند. کلاس درس اتاقی بود ساده که توسط شاگردان هر روز نظافت می شد.مکتب دار در بالا ومقابل می نشست وشاگردان به دور او حلقه میزدند واگر کلاس فاقد حصیر یا فرش بود شاگردان می بایست به همراه وسایل خود زیر انداز مناسبی نیز همراه داسته باشند. از وسایل مهم شاگردان بعد از کتاب چوی کلمه یا کاغذ تا شده با نوک پیکانی شکل بود که می بایست با آن هنگام درس کلمات را تکرار کنند ولی بدون آن حق روخوانی بویژه قرآن را نداشتند این امر به دلیل ضرورت عدم تماس دست بدون وضو به قرآن جهت احترام به کلام ا... بود. طول مدت آموزش در مکتب اغلب 3 سال بوده است در سال اول الفبا هجی، ابجد خوانی وسوره های کوتاه قرآن ودر دو سال بعد قرائت چندین جز از قرآن وکتابهایی به زبان فارسی تدریس می گردید. در حال حاضردر روستا دو مدرسه ابتدائی و راهنمایی و یک مهد کودک با دو مقطع مهد و پیش دبستانی وجود دارد www.khanabad.irدسته‌بندیمرکزیسایر ویژگیهای اجتماعیکلید‌واژهمکتبمدرسهروستایخانآباد15663 بازدید
معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)حسن  صفریحسن صفریمعرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی (بَردو)«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
سیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهانمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردسیر هنر کهن ایران به دیگر نقاط جهاندر گذشته های دور هنر یک زبان مشترک جهانی بوده است.
غار چال نخجیرنادر چقاجردینادر چقاجردیغار چال نخجیرغار چال نخجیر در 8 کیلومتری شمال شرق شهر دلیجان قرار دارد. طول کلی غار حدود 1800 متر عنوان شده است که حدود 1200 متر آن قابل بازدید میباشد.
ننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیننه پیر و چرخ نخ ریسی(دوک dok) در باور اهالی روستای خان آباددر باور اهالی روستای خان آباد،در اولین روز بعد از ششله یعنی هفتم اسفند ماه ننه پیر از پشکل پناه می آید و دوک نخ ریسی چوبی خود را آتش میزند تا به آب شدن یخها کمک کند و گرمابخش زمین باشد
پخت نان شب عید در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیپخت نان شب عید در روستای خان آبادپخت نان شب عید از جمله فعالیت های بانوان روستای خان آباد از قدیم تا به حال است.در گذشته روستائیان تمام مایحتاج نان خود را طبخ می كردند.در واقع زنجیره تولید گندم تا پخت نان (شامل كشت،داشت و برداشت گندم به عنوان ماده اصلی پخت نان، آسیاب كردن گندم و در نهایت تولید نان) توسط مردم روستا انجام میشد.
رفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهتقی قاسمیتقی قاسمیرفتن به میهمانی های شبانه، #شب_نشینی و خوردن #شب_چرهشب نشینی از کارهای متداول اهالی خان آباد است. شب­ نشینی در اواخر #پاییز و فصل زمستان بیشتر صورت می­گیرد چرا که عموما در روستاها بعد از برداشت محصول در فصل پاییز، اوقات فراغت و بیکاری روستائیان آغاز شده و تا پایان زمستان ادامه پیدا می­کند.
سد روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیسد روستای خان آبادسد روستای خان آباد یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خمین است،آب موجود در سد از سرچشمه دیریزنو خان آباد تامین میشود .از شروع فصل پاییز تا اواسط بهار آب چشمه وارد سد می شود و کشاورزان روستای خان آباد در فصلهای کم آب از این آب برای کشاورزی استفاده میکنند .این سد به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان به یک پناهگاه موقت پرندگان مهاجر نیز تبدیل شده است.
تهیه شیره انگور ،روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیتهیه شیره انگور ،روستای خان آبادمراسم تهیه شیره انگور توسط بانوان روستای خان آباد روستای خان‌آباد از توابع شهرستان خمین است که بانوان با حضور در باغ‌های انگور و تاکستان‌های روستا، انگورها رسیده و مرغوب را برداشت کرده و به محلی مناسب که معمولا حیاط خانه روستایی است انتقال می‌دهند و به تمیز کردن و شستن آنها می‌پردازند.در برداشت و تمیز کردن و همچنین شستشوی انگورها، تمام اعضای خانواده از کودکانی که توانایی کمک دارند تا بزرگترها و مردان شرکت و با صمیمیت خاصی با یکدیگر همکاری می‌کنند، در بعضی از مواقع نیز همسایگان به کمک می‌آیند که در گذشته
بانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومتقی قاسمیتقی قاسمیبانوان ارزشمند و سرمایه های انسانی در عرصه هنر و فرهنگ این مرزو بومخاله آرا در حقیقت یكی از چهره های ماندگار خان آباد است،خاله آرا بدون کوچک ترین چشم داشتی به کمک بانوان روستا میرفت و در کلیه کارهای روزمره یاری گر خانواده های روستایی بود.
شروع فصل تولید قره قوروت در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل تولید قره قوروت در روستای خان آبادهرساله در اوایل تیرماه و هم زمان با گرم شدن هوا، بانوان روستای خان آباد اقدام به تهیه قره قوروت آفتابی می کنند
شروع فصل تولید کشک خشک در روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیشروع فصل تولید کشک خشک در روستای خان آباداواسط تیرماه،همزمان با گرم شدن هوا و بالا رفتن کیفیت شیر به علت مصرف دامها از علوفه تازه ،تهیه کشک در روستای خان آباد آغاز می شود.
روستای تاریخی لکان ( شهرستان خمین)محمد حمزه لوروستای تاریخی لکان ( شهرستان خمین)روستای تاریخی لکان در کنار کوه های الوند لکان ٬نسار و پرگز قرار گرفته و به همین دلیل از آب و هوای بسیار لطیفی در تابستان بهره مند است. لکان دو اثر تاریخی ثبت شده در میراث فرهنگی دارد.
منطقه حفاظت شده الوند لکان (خمین)محمد حمزه لومنطقه حفاظت شده الوند لکان (خمین)منطقه حفاظت شده الوند لکان در شهرستان خمین استان مرکزی یکی از مهم ترین زیستگاه های پرندگان استان مرکزی است.
طبیعت زمستانی از روستاهای ساوهمحمد رفیعیمحمد رفیعیطبیعت زمستانی از روستاهای ساوهروستای آقداش جزو استان مركزی،در ارتفاع 1980 از سطح دریا...