مجموعه رختشویخانه

رختشویخانه پیش از این که تبدیل به بنای زیبای فعلی شود محلی بوده است در پرتراکم ترین منطقه شهر که زنان از آن برای شستن رختهایشان استفاده می کرده اند. ب...

مجموعه رختشویخانه
فاطمه وفائیان چهارشنبه 9 آبان 1386 | 17 سال پیشرختشویخانه پیش از این که تبدیل به بنای زیبای فعلی شود محلی بوده است در پرتراکم ترین منطقه شهر که زنان از آن برای شستن رختهایشان استفاده می کرده اند. بنای اولیه در دوران قاجاریه بین دو محله مرکزی و اصلی شهر یعنی عباسقلی خان و بابا جمال چوقوری (گودال بابا جمال) ساخته می شود. ساخت بنای فعلی اما به دوران زمامداری پهلوی اول ، به سال 1307 باز می گردد. این بنا به دستور و با بودجه علی اکبر خان توفیقی ، رئیس بلدیه وقت و به دست دو برادر به نامهای مشهدی اکبر معمار و مشهدی اسماعیل بنا ساخته شده است.بنای رختشویخانه در قامت بنای فعلی ساخته شود تا زنانی که لباسهای خانواده معمولا پرجمعیت شان را می شستند بتوانند از آن استفاده کنند. قسمت اول بخش سرایداری است که شامل حیاط و بنایی است که سرایدار رختشویخانه در آن زندگی می کرده اند. سرایدار رختشویخانه توسط رئیس بلدیه تعیین می شده است و تا سالها شخصی به نام اصغرخان و همسرش معصومه خانم سرایداری این بنا را به عهده داشته اند. بخش دوم هم که با چند پله بزرگ پایین تر از سطح زمین می رود ، بنای اصلی رختشویخانه است. خود این بنای کاربردی به 4بخش تقسیم می شود. قسمت اول خزینه یا محل جمع شدن آب بوده است که آب قنات حاج میربهائالدین آن را سرشار از آبهای زیرزمینی پاک می کرده است. اگر به دیدن بنای رختشویخانه رفتید می توانید این بخش بنا را از بوی نایی بشناسید که هنوز انگار لابه لای منفذ دیوارها ماندگار شده است. قسمتهای بعدی شامل 3 حوض می شود که در امتداد هم قرار دارند و آب از سرریز حوض اول به حوض دوم و از سرریز حوض دوم به حوض سوم می رسیده است. حوض اول مخصوص آب خوراکی بوده است. کسی حق نداشته در این حوض چیزی بشوید. حوض دوم مخصوص آب کشی ظروف آشپزخانه بوده ، مجرای آب حدفاصل حوض دوم و سوم مخصوص شستن لباسهای نسبتا تمیز و بالاخره حوض سوم محل شستن لباسهای آلوده و نیز لباسهای افرادی بوده که بیماری مسری داشته اند. سالن بزرگ و طولانی رختشویخانه بر ستونهای بلندی تکیه می کند که با یک پرسپکتیو زیبا در امتداد سالن ساخته شده اند. کل بنا با سنگهایی ساخته شده که از معادن سنگ روستای "اژدهاتو" در نزدیکی زنجان استخراج شده و پس از حجاری با گاری های دواسبه بلدیه به محل ساختمان منتقل شده است. این سنگها را مخلوطی از لاشه سنگ و ساروج به هم پیوند داده است. روی سقف دریچه هایی تعبیه شده که هم ورودی نور است و هم خروجی هوا. یک دستگاه تهویه متبوع باستانی. اگر به زنجان رفتید و اگر از بنای رختشویخانه بازدید کردید ، بدانید که همان نزدیکی ها عمارت ذولفقاری قرار دارد که یکی دیگر از دیدنی های زنجان است. دسته‌بندیحمام و آب انبارهازنجانکلید‌واژهمجموعهرختشویخانه15630 بازدید
محمد جالب بود .چهارشنبه 9 آبان 1386 | 17 سال پیش
آرامگاه چلپی اوغلوسپیده اصلانسپیده اصلانآرامگاه چلپی اوغلوبنای آرامگاه منتسب به عارف چلپی است. وی نوه ی مولانا جلاالدین محمد بلخی است. چلپی اوغلو عارفی شاعر و اهل سیر و سیاحت بود. او یک سال را در سلطانیه زنجان، پایتخت ایلخانیان سپری کرد و به عرفای شهر شیوه رقص سماع آموخت.
موج های یخ زدهسپیده اصلانسپیده اصلانموج های یخ زدهتفرجگاه حسن ابدال در استان زنجان شامل یك منطقه كوهپایه ای و سد حسن ابدال می‌باشد. این مجموعه در ۱۰ کیلومتری شهر زنجان به سمت تهران پس از عبور از روستای حسن ابدال واقع شده است.
سنگ آرزوسپیده اصلانسپیده اصلانسنگ آرزوکوه گاوازنگ زنجان، مجموعه ائل داغی، قله سنبله.
گنبد سلطانیهسپیده اصلانسپیده اصلانگنبد سلطانیهاز عظیم ترین بناهای آرامگاهی دوران اسلامی در ایران است که پس از کلیسای جامع مریم مقدس در فلورانس ایتالیا و مسجد ایا صوفیه استانبول سومین گنبد بزرگ آجری در جهان به شمار می رود.
شهر زیرزمینی کاریزحمزه مرادیحمزه مرادیشهر زیرزمینی کاریزشهر زیر زمینی کاریز در جزیره زیبای کیش واقع شده است
آب انبار سنتی کیشجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیآب انبار سنتی کیشآب انبار پنج بادگیر کیش جهت جمع آوری آب های سطحی در محل یك آب انبار باستانی در محدوده شهر حریره در نزدیكی مجموعه درخت سبز
کاریز (شهر زیرزمینی )جزیره کیشجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیکاریز (شهر زیرزمینی )جزیره کیشقنات کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرده است.
کاریز جزیره کیشجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیکاریز جزیره کیشقنات کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرده است.
دهکده گم شدهحسن جعفریحسن جعفریدهکده گم شدهبلوبین.دهکده ای که ناپدید خواهد شد!!!
حمام خان در یزدسمانه زارعیسمانه زارعیحمام خان در یزدحمام خان در بافت بازار یزد
قلعه بهستانسمانه زارعیسمانه زارعیقلعه بهستانقلعه تاریخی بهستان در ماهنشان زنجان
برکه آبعبدل شعبانیعبدل شعبانیبرکه آببرکه محل ذخیره آب شیرین در روزگاران نه چندان دور و در برخی از مناطق جنوبی هم اکنون هم مورد استفاده است
گلپایگان. گرمابه ی تاریخی رباط آحسینسید محمد حسین  ماهریسید محمد حسین ماهریگلپایگان. گرمابه ی تاریخی رباط آحسینگرمابه رباط آحسین گلپایگان از نادر گرمابه های تاریخی مربوط به عهد قاجار ایران است که هنوز (به صورت زنانه) مورد استقاده قرار می گیرد.