ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش چهارم)

  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش چهارم)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش چهارم)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی (بخش چهارم)
قطر بالارو قطر میانه خط افقی و عمودی است و از نظر گرمی و سردی متعادل است. قطر تحرک دارد و چشم را با خود به گوشه تصویر می‌برد و برای اینکه نگاه را به بیرون عکس نکشاند به بازدارنده‌ای عمودی یا افقی نیاز دارد. قطری که از گوشه پایین سمت چپ به گوشه بالا سمت راست می‌رود موزون‌ترین و متعادل‌ترین قطر است و کمترین نیاز را به بازدارنده‌های عمودی یا افقی دارد (عکس شماره ۱۷). قطر پایین‌رو قطر پایین‌رو از گوشه بالای سمت چپ به سمت گوشه پایین سمت راست حرکت‌ می‌کند. این حرکت بسیار قوی است و به بازدارنده‌ای عمودی و افقی برای جلوگیری از خروج چشم از گوشه پایین راست تصویر نیاز دارد. عکس شماره ۲ که پیشتر در بخش قطع مربع آمده است، همه انواع خط راست اصلی را در برمی‌گیرد. در کنار هم بودن همه این انواع به همراه قطع مربع، تعادل کاملی را می‌رساند. خط مایل به خط‌های راست دیگر به جز خطهای افقی،‌عمودی و قطری که در راستاهای دیگری امتداد دارند خط مایل می‌گویند. خط مایل با نقطه که محکم در جایگاهش ثابت است در تضاد است. خط مایل بی‌نظمی و بی‌تعادلی را وارد عکس می‌کند که باید به وسیله خطهای افقی یا عمودی دوباره برقرار شود. در عکس شماره ۱۸ لبه‌های پله‌های برقی در دو طرف عکس، قاب پنجره‌ها و لبه دیوار دو طرف خط‌های مایل هستند که با خطهای افقی لبه پله‌ها و نیز خطهای عمودی چترها به تعادل می‌رسد. گونه‌های دیگر خط تمامی خطهایی که در مسیر مستقیمی حرکت نمی‌کنند در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. مانند خطهای منحنی، موجدار، دندانه‌دار (زیگ‌زاگ) و هر نوع دیگری از خط. هر خط بیان خاص خود را دارد. خطی که دارای مسیری با زاویه‌ها و دندانه‌های تیز است دارای بیانی سخت‌تر و خشن‌تر از خطی با انحناهای نرم است. خط‌های دارای مسیر آزاد دارای بیشترین قدرت بیان هستند. این نکته در عکس‌های تک رنگی که تضاد بالایی دارند بهتر دیده می‌شود.در عکس شماره ۱۹ تضاد تیرگی شاخه‌ها در پس‌زمینه روشن خط‌های آزادی را ایجاد کرده که در مرکز آن یک خط عمودی قرار گرفته است. خطها با یکدیگر نیز می توانند تضاد داشته باشند. خطی دندانه دار اگر در کنار خطی با مسیر آزاد قرار گیرد دندانه‌دارتر به نظر خواهد رسید این نکته در همان عکس بین شاخه‌های دندانه‌دار دارای برگ با دیگر شاخه‌ها دیده می‌شود. منبع : کتاب «ترکیب بندی در عکاسی» نوشته هارالد مانته ترجمه پیروز سیار همه عکسهای این بخش از نگارندهمهدی | شنبه 6 ارديبهشت 1399
سپیده ممنون و عکس ها در متن خیلی خوب هستنددوشنبه 8 ارديبهشت 1399 | 2 سال پیش
دسته بندیآموزش
مهدی مخلصیانمهدی مخلصیانهموند از سه‌شنبه 23 شهريور 1389من در شهریور سال ۱۳۵۸ در شهر بادرود در استان اصفهان به دنیا آمدم. اما تولدم در تهران ثبت شد. دوره تحصیل پیش از دانشگاه را در دبستان حر، راهنمایی نمونه نور و دبیرستان نمونه رشد گذراندم و سال ۷۶ در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیر پذیرفته شدم. در سال ۷۹ با مدرک کاردانی ترک‌تحصیل کردم و تمام وقت به شغل مورد علاقه‌ام برنامه‌نویسی رایانه پرداختم. اکنون پس از گذشت بیش از ۲۰ سال، به عنوان معمار نرم‌افزار و مدیر تولید نرم‌افزار به کار ادامه می‌دهم. در سال ۷۲ به هنر خوشنویسی علاقه‌مند شدم، در سال ۸۲ با انجمن خوشنویسان نوین ایران آشنا شدم و به مدت یکسال خوشنویسی نستعلیق با خودکار را آموختم و سپس چند سال به عوان مدرس با انجمن افتخار همکاری داشتم. از سال ۹۴ به عنوان عضو کارگروه واژه‌گزینی فاوا با فرهنگستان زبان و ادب فارسی همکاری می‌کنم و به کار مستند‌سازی گویش بادرودی برای گروه زبانها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان نیز مشغولم. عکاسی را از سال ۸۱ به عنوان سرگرمی آغاز کردم اما از سال ۹۰ به طور جدی‌تر و به طور خودآموخته ادامه دادم، به مناطق مختلف ایران سفر کردم و با عکاسی از جاذبه های بی نظیر فرهنگی و طبیعی ایران به کسب تجربه پرداختم و در این راه در چندین جشنواره بین المللی عکاسی مورد تایید فیاپ و PSA شرکت کردم و در تعدادی از آنها پذیرفته شدم. حضور به عنوان داور در چندین دوره از رقابت های عکاسی مایه افتخار اینجانب بوده است.instagram.com