فیلم مستند دریاچه کویر

هزاران سال پیش، در سرزمینی که امروز کویر مرکزی ایران است، دریاچه‌ای بزرگ وجود داشت. کویر کنونی، سرزمینی با پوششی سبز و جنگلی تنک بود که در آن، دریاچه‌هایی کوچک و بزرگ با رودهایی به هم می‌پیوستند.

دریاچه کویر شنبه 17 اسفند 1398 | 5 سال پیشفیلم مستند دریاچه کویر هزاران سال پیش، در سرزمینی که امروز کویر مرکزی ایران است، دریاچه‌ای بزرگ وجود داشت. کویر کنونی، سرزمینی با پوششی سبز و جنگلی تنک بود که در آن، دریاچه‌هایی کوچک و بزرگ با رودهایی به هم می‌پیوستند. حدود 90 در صد از گسترۀ ایران روی کمربندی خشک قرار گرفته که از شرق آسیا تا شمال آفریقا گسترانیده شده است. وسعت و پهنای این کمربند در گذر چندین هزار ساله، افزایش یافته و به عقب‌نشینی یا نابودی اقلیم‌ها و تمدن‌های باستانی بسیاری انجامیده است. اگر چه انسان در هزاره های نخستین زندگی اش بر روی زمین، بطور جدی نقش مخربی برای طبیعت نداشته، اما در گذر زمان با پیشرفت دانشش بجای آنکه مرحمی بر زخم مادرش بگذارد او را با طبع سیری ناپذیرش به سوی پرتگاه نابودی می کشاند. نسخه فارسی فیلم مستند دریاچه کویر را می‌توانید هم‌اکنون در youtube.com ، vimeo.com و aparat.com (آپارات - ایران) مشاهده نمایید. نسخه انگلیسی فیلم مستند دریاچه کویر را می‌توانید هم‌اکنون در youtube.com ، vimeo.com و aparat.com (آپارات - ایران) مشاهده نمایید. اما اکنون از آن طبیعت، خاطره‌ای به جا مانده و ما تصمیم گرفتیم گشتی کوتاه در خاطرات و حاشیۀ این دریاهای باستانی و تمدن های باستانی ساحل نشینش داشته باشیم. شرح کاملی از این سفر را در صفحه ما خواهید یافت. نویسنده و کارگردان: بابک ارجمندی imdb.com اطلاعات فیلم در سایت: imdb.com اطلاعات فیلم در سایت: filmfreeway.com تماشای تریلر فیلم در: youtube.com تماشای تریلر فیلم در: aparat.com حساب فیسبوکی ما: facebook.com #دریاچه_کویر برنده جایزه بهترین فیلم سفر و طبیعت (آگوست 2019) europe.cawards.org این فیلم با استفاده از تجهیزات سینمایی حرفه‌ای تهیه نشده است. سفری در 4 روز، 3 شب و بیش از 1600 کیلومتر راه با سرعت متوسط 60 کیلومتر در ساعت. برداشت دوبارۀ صحنه‌ها به دلیل محدودیت زمانی، امکان‌پذیر نبود. برای کسب اطلاعات بیش‌تر دربارۀ این فیلم می‌توانید از وبسایت lakedesert.org دیدن کنید. ــــــــــــــــــــــــــــ برای دریافت فایل با کیفیت FHD-60 RAW جهت پخش در شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌ای؛ لطفا با ایمیل info@lakedesert.org تماس حاصل فرمایید.

دسته‌بندینمای ایرانکلید‌واژهفیلم مستند دریاچه کویردریاچه کویرکویر مرکزی ایراندریاچه های باستانی ایرانبابک ارجمندیرضا دولتی15555 بازدید
  • هر روزتان نوروز
  • قلعۀ انوشیروان عادلقلعه جندق یا قلعۀ انوشیروان عادل از بناهای تاریخی شهر جندق و تنها قلعۀ مسکونی در ایران کنونی‌ست.
  • جَندَقجَندَق شهری در حاشیهٔ جنوبی دشت کویر ایران می‌باشد.
  • جندق‌جَندَق‌ ، دهستان‌ و شهری‌ در بخش‌ خور و بیابانک‌ در شهرستان‌ نائین‌ در استان‌ اصفهان‌.دهستان‌ جندق‌، به‌ مرکزیت‌ شهر جندق‌، تقریباً در جنوب‌ دشت‌ کویر و در شمال‌ بخش‌ خور و بیابانک‌ واقع‌ است‌. از شمال‌ به‌ دهستان‌ طُرود (در بخش‌ مرکزی‌ شهرستان‌ شاهرود)، از مشرق‌ و جنوب‌ شرقی‌ به‌ دهستان‌ بیابانک‌ و از جنوب‌ غربی‌ و مغرب‌ به‌ دهستان‌ چوپانان‌ (در بخش‌ اَنارک‌) محدود می‌شود و مشتمل‌ بر یازده‌ آبادی‌ و یک‌ شهر به‌ نام‌ جندق‌ است‌.
  • آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانیآرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی در روستای صوفی آباد، حدود ۱۰ کیلو متری شمال غربی شهر سمنان واقع است. بنای آرامگاه و خانقاه این عارف مشهور بازمانده معماری اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری است.
شما را به دیدن فیلم مستند دریاچه کویر دعوت می کنیمدریاچه کویر دریاچه کویر شما را به دیدن فیلم مستند دریاچه کویر دعوت می کنیملطفا در خانه بمانید و ۱۶۰۰ کیلومتر/۴ روز سفر را در ۴۵:۴۵ دقیقه با ما ببینید
عمارت سرهنگ آباد یا کوشکدریاچه کویر دریاچه کویر عمارت سرهنگ آباد یا کوشککوشک یا کاخ سرهنگ‌آباد موسوم به چهلستون در جنوب روستای سرهنگ‌آباد در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق زواره قرار دارد.
سرو کهن ایراجدریاچه کویر دریاچه کویر سرو کهن ایراجسرو ایراج به ارتفاع بیش از ۵۰ متر و دارای عمری بیش از ۱۰۰۰ سال است
قلعۀ قدیمی ایراجدریاچه کویر دریاچه کویر قلعۀ قدیمی ایراجاز دیگر مناطق دیدنی و تاریخی این منطقه می‌توان به قلعه‌ای قدیمی که روی ارتفاعات این روستا استوار است، اشاره کرد.
تاریخچه ایراجدریاچه کویر دریاچه کویر تاریخچه ایراجنام روستای تاریخی ایراج در متون قدیمی ارابه و در بعضی متون نیز نام زرتشتی ارا آمده است.
چشمۀ گرمهدریاچه کویر دریاچه کویر چشمۀ گرمهاز دل کوه و با خنکای بهار، آبی زلال از چشمه‌ای در این روستا سر برآورده است.
قلعۀ ساسانی گرمهدریاچه کویر دریاچه کویر قلعۀ ساسانی گرمهیکی از مناطق گردشگری گرمه، قلعه‌ای قدیمی ساخته‌شده از گل، خشت و سنگ است.
روستای گرمهدریاچه کویر دریاچه کویر روستای گرمهروستای گرمه از توابع خور و بیابانک، در ۴۰ کیلومتری جنوب شهرستان خور استان اصفهان و در حاشیۀ کویر مرکزی ایران قرار گرفته است.
قلعۀ بیاضهدریاچه کویر دریاچه کویر قلعۀ بیاضهقلعۀ بیاضه یکی از کهن‌ترین قلعه‌های منطقه و در ردیف حصارها و دژهای قابل توجه در ایران است.
قلعۀ انوشیروان عادلدریاچه کویر دریاچه کویر قلعۀ انوشیروان عادلقلعه جندق یا قلعۀ انوشیروان عادل از بناهای تاریخی شهر جندق و تنها قلعۀ مسکونی در ایران کنونی‌ست.
معدن نمک کوهدشت کهندریاچه کویر دریاچه کویر معدن نمک کوهدشت کهنمعادن نمک گرمسار جزو بزرگ‌ترین معادن نمک در ایران هستند
پیر علمدار دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر پیر علمدار دامغانآرامگاه پیر علمدار واقع در محلۀ خوریا، نزدیک مسجد دامغان و در خیابان شهید مطهری، از آثار تاریخی ارزشمند قرن پنجم ایران است.
مسجد تاریخانه دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر مسجد تاریخانه دامغانتاریخانۀ دامغان معبدی‌ست که در دورۀ اسلامی به عنوان مسجد از آن استفاده می‌شد
دریاچۀ نمک حاج علیقلی دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر دریاچۀ نمک حاج علیقلی دامغاندریاچۀ نمک حاج علیقلی یکی از جاذبه‌های منحصر‌ به فرد دامغان، در ۵۰ کیلومتری جنوب شهر دامغان واقع شده است
کویر حاج علیقلی دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر کویر حاج علیقلی دامغانکویر حاج علیقلی، نمکزاری در جنوب شرقی دامغان است و در دهستان دامنکوه قرار‌دارد
تپه حصار دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر تپه حصار دامغانتپه حصار دامغان در 2 کیلومتری جنوب شهرستان دامغان، در منطقه‌ای نیمه‌خشک و در پای مخروط‌افکنه‌های جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته است.
کاروانسرای شاه عباسی - قصر بهرام -  ده نمک گرمساردریاچه کویر دریاچه کویر کاروانسرای شاه عباسی - قصر بهرام - ده نمک گرمسارساخت کاروانسرا در مسیر جاده‌های مهمی که از این منطقه می‌گذشتند
تاریخچه گرمساردریاچه کویر دریاچه کویر تاریخچه گرمسارشهرستان گرمسار در غرب استان سمنان و در فاصلهٔ ۱۱۰ کیلومتری از جنوب شرقی استان تهران قرار دارد.