سد دز

سد دز یک سد بتُنی برق‌آبی است که در پیش از انقلاب بر روی رودخانه دز توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی در ۲۳ کیلومتری شمال شرقی شهر دزفول واقع شده‌است. احداث شد. این سد ۱۲۵۰۰۰ هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادستش دارد. نیروگاه این سد دارای قدرت نصب ۵۲۰ مگاوات می‌باشد.

  • سد دز
  • سد دز
محمد رزازانشنبه 15 فروردين 1394 | 9 سال پیشسد دز بر روی رودخانه دز در ۲۳ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دزفول احداث گردیده است. سد دز نخستین سد از رشته سدهای چند منظوره در ۲۳ اسفند ۱۳۴۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. آب رودخانه دز از ارتفاعات اشتران کوه – قالی کوه و بخشی از سلسله جبال زاگرس سرچشمه گرفته و سرشاخه‌های فرعی آن را رودخانه‌های بختیاری –تیره – ماربوره الیگودرز مکن دان و سرخاب کشور تشکیل می‌دهند و با احداث سد دز در پشت دیواره این سد دریاچه‌ای به طول ۶۵ کیلومتر بوجود آمده که با ظرفیت نهائی ۳٫۳ میلیارد متر مکعب آب را در خود جای می‌دهد. هدف اصلی از احداث سدهای نظیر دز تأمین نیروی لازم جهت تولید برق کنترل سیلابها و تنظیم آب جهت مصارف آبیاری است. بمنظور کنترل سیلابها دو تونل سرریز در ضلع شرقی دریاچه و با فاصله کمی از بدنه سد ساخته شده است؛ که قطر تونل تخلیه شماره یک ۱۴ متر و و تونل شماره دو ۱۲٫۶ متر می‌باشد و هر یک از آنها قادر به تخلیه ۳۰۰۰ متر مکعب آب در ثانیه است. همچنین دو تونل آبگیر اصلی در ضلع غربی دریاچه ایجاد شده که هر یک به انشعاباتی با قطر کمتر تقسیم گردیده که توسط آنها آب پشت دریاچه به توربینها می‌رسد. حداکثر آب خروجی هریک از تونلهای آبگیری اصلی برابر با ۲۴۰ متر مکعب در ثانیه است. در وسط بدنه سد در ارتفاع ۲۲۲٫۷ متری از سطح دریا سه دریچه آبیاری مخروطی شکل بمنظور آبیاری حدود ۹۲۰۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی و نیز کنترل سیلابها وجود دارد. حداکثر خروجی هر یک از این دریچه‌های آبیاری ۶۰ متر مکعب در ثانیه است. تعداد ۸ واحد ژنراتور هریک به قدرت ۶۵ مگاوات در نیروگاه سد دز وجود دارد و بدین ترتیب ظرفیت تمامی نیروگاه مجموعاً ۵۲۰ مگاوات است. کلید خانه که در ارتفاع ۵۷۷٫۵ متری از سطح دریا واقع شده است شامل کلیدهای قدرت از نوع روغنی - گازی و کلیدهای هوائی شمش‌های اصلی و فرعی و دیگر تجهیزات لازم برای ولتاژ ۲۳۰ کیلو ولت است. اتاق کنترل در ضلع غربی دره نزدیک به بدنه سد در ارتفاع ۲۲۵ متری از سطح دریا قرار دارد. مجموع طول جاده‌های تونلی منتهی به اتاق فرمان و نیروگاه ۶٫۵ کیلومتر است.دسته‌بندیدریاچه‌ها ، سدها ، تالاب‌ها ، جزیره‌هاخوزستانکلید‌واژهمسابقه15965 بازدید
نمای ایران سپاسشنبه 15 فروردين 1394 | 9 سال پیش
  • سد دزسد دز یک سد بتُنی برق‌آبی است که در پیش از انقلاب بر روی رودخانه دز توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی در ۲۳ کیلومتری شمال شرقی شهر دزفول واقع شده‌است. احداث شد. این سد ۱۲۵۰۰۰ هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادستش دارد. نیروگاه این سد دارای قدرت نصب ۵۲۰ مگاوات می‌باشد.
  • سد دزسد دز یک سد بتُنی برق‌آبی است که در پیش از انقلاب بر روی رودخانه دز توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی در ۲۳ کیلومتری شمال شرقی شهر دزفول واقع شده‌است. احداث شد. این سد ۱۲۵۰۰۰ هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادستش دارد. نیروگاه این سد دارای قدرت نصب ۵۲۰ مگاوات می‌باشد.
  • آبشار شِوییکی از زیباترین آبشارهای ایران در شمال خوزستان
  • آرامگاه دانیال نبی شوشدانیال در باور ادیان ابراهیمی یکی از پیامبران بنی اسرائیل (قرن هفتم پیش از میلاد) است. دانیال به زبان عبری به معنای «خدا قاضی من است» می‌باشد
  • زیگورات چغازنبیلزیگورات چقازنبیل در نزدیکی هفت تپه
تالاب گاوخونیمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانتالاب گاوخونیتالاب گاوخونی در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و 30 کیلومتری شهر تاریخی ورزنه قرار دارد. این تالاب در جنوب شرقی بخش بن رود و شهر ورزنه، شمال شرقی بخش جرقویه و در جنوب غربی شهرستان نایین و غرب منطقه ندوشن از استان یزد و شمال غرب کویر ابرقو قرار دارد.
دریاچۀ نمک حاج علیقلی دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر دریاچۀ نمک حاج علیقلی دامغاندریاچۀ نمک حاج علیقلی یکی از جاذبه‌های منحصر‌ به فرد دامغان، در ۵۰ کیلومتری جنوب شهر دامغان واقع شده است
موج های یخ زدهسپیده اصلانسپیده اصلانموج های یخ زدهتفرجگاه حسن ابدال در استان زنجان شامل یك منطقه كوهپایه ای و سد حسن ابدال می‌باشد. این مجموعه در ۱۰ کیلومتری شهر زنجان به سمت تهران پس از عبور از روستای حسن ابدال واقع شده است.
دریاچه الندانمجیدرضا افشاریانمجیدرضا افشاریاندریاچه النداندریاچه الندان ،دریاچه ای در دل جنگل
جزیره شیدوار (مارو)نادر چقاجردینادر چقاجردیجزیره شیدوار (مارو)جزیره شیدوار (شیدوَر)، در بین مردم محلی به جزیره مارو معروف است و ظاهرا این نام را از تعداد زیاد مارهای کوچک سمی به رنگ سیاه گرفته است.
شوشترنادر چقاجردینادر چقاجردیشوشترابن مقنع گوید: اول شهری که پس از توفان نوح بنا نهادند، شوش و شوشتر بود.
دریاچه افوسمهرداد زینلیانمهرداد زینلیاندریاچه افوسشهرستان بویین میاندشت، غرب استان اصفهان
فرش زمرّدین بهاریمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانفرش زمرّدین بهاریارتفاعات سرسبز زاگرس در شمال خوزستان
پل شهدای لالیمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانپل شهدای لالیشاهکار مهندسان ایرانی بر روی دریاچه سد گتوندعلیا در شمال خوزستان
دریاچه سد گتوندعلیامهرداد زینلیانمهرداد زینلیاندریاچه سد گتوندعلیاشهرستان لالی، شمال استان خوزستان
ضیافت بهارمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانضیافت بهارلاله زارهای دامنه های سرسبز زاگرس، شهرستان لالی، شمال خوزستان
دریاچه سد ملاصدرااحمد خدابندهاحمد خدابندهدریاچه سد ملاصدراسد ملا‌صدرا در 60 كیلومتری بالا‌ دست سد درودزن واقع در شمال استان فارس، شهرستان اقلید، كیلومتر 22 شهرسده و روی سرشاخه اصلی رودخانه كر در محلی به نام تنگ براق ساخته شد.
ماهیگیریعبدل شعبانیعبدل شعبانیماهیگیریماهیگیری تفریحی
بند میزان شوشترعلی امیرپورعلی امیرپوربند میزان شوشتربندمیزان سدی است در شوشتر و ساختهٔ دست انسان، مربوط به دوره ساسانیان که تا امروز پابرجاست...
زمستان گذرانی در بندرعباسعبدل شعبانیعبدل شعبانیزمستان گذرانی در بندرعباسشک نکنید که قبل از خورشید بیدار میشوید .صرف صبحانه ای دلچسب لب ساحل با صدای دل انگیز موج که از هر موسیقیی گوش نواز تر است در کنار خانواده همراه با تماشای پرندگانی که پرواز کنان و شنا کنان شما را به تماشای خویش می خوانند . سفری به یادماندنی به جزیره زیبای قشم و هرمز روی دریا خاطره ای خوش را برای خود و خانواده به ثبت خواهید رساند.
تفریح در ساحلعبدل شعبانیعبدل شعبانیتفریح در ساحلزمستان فصل گشت و گذار و تفریح و اب بازی و شنا در ساحل زیبای خلیج فارس و ورزشهای ابی در هرمزگان
دریاچه الندانمجیدرضا افشاریانمجیدرضا افشاریاندریاچه النداندریاچه الندان در روستای الندان بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری واقع می‌باشد. این اثر طبیعی با قدمت کواترنری به شماره ۲۶۳، ۲۳ آبان ماه ۹۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد.
تالاب بهشت معصومهجمال زعیمی یزدیجمال زعیمی یزدیتالاب بهشت معصومهتالاب بهشت معصومه در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب تالاب حوض سلطان در حاشیه شرقی اتوبان قم تهران قرار گرفته است...
سد روستای خان آبادتقی قاسمیتقی قاسمیسد روستای خان آبادسد روستای خان آباد یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خمین است،آب موجود در سد از سرچشمه دیریزنو خان آباد تامین میشود .از شروع فصل پاییز تا اواسط بهار آب چشمه وارد سد می شود و کشاورزان روستای خان آباد در فصلهای کم آب از این آب برای کشاورزی استفاده میکنند .این سد به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان به یک پناهگاه موقت پرندگان مهاجر نیز تبدیل شده است.