سد تاریخی فریمان

سد فریمان: سد فریمان در 86 کیلومتری مشهد و در 12 کیلومتری جنوب شهر فریمان بر رودخانه فریمان بسته شده است . این سد (بند) روی کنگلومرای پالئوسن (دورا...

سد تاریخی فریمان
مهدی کهترپور يكشنبه 14 بهمن 1386 | 17 سال پیشسد فریمان: سد فریمان در 86 کیلومتری مشهد و در 12 کیلومتری جنوب شهر فریمان بر رودخانه فریمان بسته شده است . این سد (بند) روی کنگلومرای پالئوسن (دوران سوم زمین شناسی) یا سازنده فجس بنا شده است. زمان دقیق احداث بند فریمان دقیقاً مشخص نیست برخی زمان آن را پیش از صفویه می دانند ولی گزارش شده که این بند در ابتدا در هزار سال پیش تا ارتفاع 4 متر ساخته شده سپس در ساختمان آن تجدید نظر شده و ارتفاع آن را به 20 متر رسانده اند . از ستون هرمی شکل که وسط بند بنا شده است (هزار پله)چنین استنباط می شود که در ادوار گذشته ، یکبار دیگر نیز مرمت و تقویت شده است . در 50 سال پیش ، بند مذکور برای سومین بار تعمیر و کمی بر ارتفاع آن افزوده شده است . طول دریاچه پشت بند در حدود 2 کیلومتر و عرض آن حدود 50 متر است حجم مخزی تند در حال حاضر بین 1 تا 5/1 میلیون متر مکعب برآورد می شود . طغیان های آب از دو بغل بند سرازیر می کند که از روی سنگ های تکیه گاه جاری شده و انرژی خود را از دست می دهد گزارش شده که آبگیر از بند بوسیله دو برج آبگیر که هر کدام مستقلاً کار می کنند انجام می گیرد . به این طریق آب ارز مجراهای که تعبیه شده در عمق های مختلف بند به داخل چاهها دارد و از کف چاه خارج می شود . برای باز کردن مجراهای فوق ، برخلاف آنچه که در مورد بند های دیگر وجود دارد . الوارهایی در داخل چاه در ارتفاع مساوی و در جهات مختلف نصب شده است . این الوارها به جای پله حلزونی برای پایین رفتن و بازکردن مجراها و همچنین از بین بردن انرژی سقوط آزاد و در نتیجه ممانعت از تخریب چاه تعبیه شده است . به منظور استفاده بیشتر از بند فریمان ، عملیات اجرایی شامل مرمت دهانه ورودی گالری ، پوشش داخلی گالری ، پوشش داخلی گالری تعویض سمت راست ، صندوقی ارتباطی بین گالری ها ، حوضچه ترتیب ، تا بند سنتی کشاورزان توسط کارشناسان شرکت سهامی منطقه ای خراسان در سال 1346 آغاز و در سال 1369 به پایان آمده است . استفاده از آب سد : از آب این سد استفاده های متفاوتی به عمل می آید . از جمله موارد مهم آن ذخیره سازی آب در پشت دیواره سد و استفاده از آن در مصارف کشاورزی است که به ویژه در کشت چغندر قند استفاده می شود . به هنگام شروع به کار کارخانه قند نیز آب سد جهت شستشوی چغندر نیز مصارف جنبی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد . نکته گردشگری سد : از آن جا که این سد از بند های باستانی ایران می باشد که قدمتی 1000 ساله دارد . لذا در صورت معرفی صحیح آن می توان به عنوان مکان گردشگری از آن سود برد . در ضمن چند سالی است که به نوسازی اطراف سد و ایجاد مکانی برای رفاه حال گردشگران توجه شده است و مکان امنی برای آنان فراهم شده است که مجهز به جایگاه هایی برای استراحت کردن ، رستوران سنتی ، توالت ، وسیله بازی برای کودکان مانند فان فار ، تاب برقی ، ماشین برقی و ... است که خانواده ها می توانند در میان درختان و رو به سد که منظره ی بسیار دیدنی است آخر هفته ی به یادماندنی را سپری کنند . ضمن اینکه در ایام نوروز در 13 عید جایی برای سوزن انداختن نیست و مردم برای بازدید از سد پر آب به آنجا هجوم می آورند . منبع:وبلاگ کهتران فریمان kehtaranefariman.blogfa.com دسته‌بندیدریاچه‌ها ، سدها ، تالاب‌ها ، جزیره‌هاخراسان رضویکلید‌واژهتاریخیفریمان17919 بازدید
اقامتگاه بوم‌گردی میرزا غلام حسین خانبوم ما بوم ما اقامتگاه بوم‌گردی میرزا غلام حسین خاناقامتگاه از یک سو به دشت کویر می‌رسد. قلعه دختر، سد تاریخی، آبشار و رودخانه در نزدیکی روستای درونه است.
تالاب گاوخونیمهدی مخلصیانمهدی مخلصیانتالاب گاوخونیتالاب گاوخونی در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و 30 کیلومتری شهر تاریخی ورزنه قرار دارد. این تالاب در جنوب شرقی بخش بن رود و شهر ورزنه، شمال شرقی بخش جرقویه و در جنوب غربی شهرستان نایین و غرب منطقه ندوشن از استان یزد و شمال غرب کویر ابرقو قرار دارد.
دریاچۀ نمک حاج علیقلی دامغاندریاچه کویر دریاچه کویر دریاچۀ نمک حاج علیقلی دامغاندریاچۀ نمک حاج علیقلی یکی از جاذبه‌های منحصر‌ به فرد دامغان، در ۵۰ کیلومتری جنوب شهر دامغان واقع شده است
موج های یخ زدهسپیده اصلانسپیده اصلانموج های یخ زدهتفرجگاه حسن ابدال در استان زنجان شامل یك منطقه كوهپایه ای و سد حسن ابدال می‌باشد. این مجموعه در ۱۰ کیلومتری شهر زنجان به سمت تهران پس از عبور از روستای حسن ابدال واقع شده است.
دریاچه الندانمجیدرضا افشاریانمجیدرضا افشاریاندریاچه النداندریاچه الندان ،دریاچه ای در دل جنگل
جزیره شیدوار (مارو)نادر چقاجردینادر چقاجردیجزیره شیدوار (مارو)جزیره شیدوار (شیدوَر)، در بین مردم محلی به جزیره مارو معروف است و ظاهرا این نام را از تعداد زیاد مارهای کوچک سمی به رنگ سیاه گرفته است.
دریاچه افوسمهرداد زینلیانمهرداد زینلیاندریاچه افوسشهرستان بویین میاندشت، غرب استان اصفهان
پل شهدای لالیمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانپل شهدای لالیشاهکار مهندسان ایرانی بر روی دریاچه سد گتوندعلیا در شمال خوزستان
دریاچه سد گتوندعلیامهرداد زینلیانمهرداد زینلیاندریاچه سد گتوندعلیاشهرستان لالی، شمال استان خوزستان
دریاچه سد ملاصدرااحمد خدابندهاحمد خدابندهدریاچه سد ملاصدراسد ملا‌صدرا در 60 كیلومتری بالا‌ دست سد درودزن واقع در شمال استان فارس، شهرستان اقلید، كیلومتر 22 شهرسده و روی سرشاخه اصلی رودخانه كر در محلی به نام تنگ براق ساخته شد.
ماهیگیریعبدل شعبانیعبدل شعبانیماهیگیریماهیگیری تفریحی
زمستان گذرانی در بندرعباسعبدل شعبانیعبدل شعبانیزمستان گذرانی در بندرعباسشک نکنید که قبل از خورشید بیدار میشوید .صرف صبحانه ای دلچسب لب ساحل با صدای دل انگیز موج که از هر موسیقیی گوش نواز تر است در کنار خانواده همراه با تماشای پرندگانی که پرواز کنان و شنا کنان شما را به تماشای خویش می خوانند . سفری به یادماندنی به جزیره زیبای قشم و هرمز روی دریا خاطره ای خوش را برای خود و خانواده به ثبت خواهید رساند.