قله درفک

قله درفك(دلفك ) تاریخ صعود 85.2.18 قله درفك در ارتفاع 2733 متری البرز غربی در كوههای گیلان قرار دارد به این قله از چند مسیر میتوان دست یافت . مسیر1...

قربان ربانیجمعه 23 آذر 1386 | 17 سال پیشقله درفك(دلفك ) تاریخ صعود 85.2.18 قله درفك در ارتفاع 2733 متری البرز غربی در كوههای گیلان قرار دارد به این قله از چند مسیر میتوان دست یافت . مسیر1- سیاهكل - دیلمان – شاه شهیدان – اربناب- قله درفك مسیر2- رستم آباد – توتكابن –دشت ویل –دفراز قله درفك موقعییت جغرافیایی قله : N36.89051 E49.69935 برای صعود به قله درفك من با یكی از هم نوردان به نام حجت حیدری با اتوبوس به شمال و از آنجا هم با سواری به شهر باز كیا گوراب نرسیده به شهر لاهیجان و بعد به سیاهكل و اسپیلی و دیلمان و به ییلاق شاه شهیدان كه مبداء حركت ما به قله میباشد رفتیم هوا تازه داشت تاریك می شد یك بقالی كوچكی كه در آن جا وجود داشت یك بطری دوغ به جهت نیاز به ظرف آن برای آب خر یداری و گفتگوی كوتاهی هم با حاضرین نموده وبه راه خود ادامه دادیم در ییلاق شاه شهدان 10 الی 15 خانوار در این فصل یعنی بهار زندگی میكنند از مس‍ؤل مخابرات آنجا شماره تلفن را نیز جهت تماس اضطراری گرفتیم . ساعت 8 شب بود مسیر را از روی مختصات جغرافیایی كه از قبل به دستگاه جی پی اس داده بودم ادادمه دادیم از ده كه نسبتآ خارج شده بودیم كه چندین سگ كه محافظ 2 خانه ی كه در آخرین منطقه ده قرار داشت به ما حمله ور شدند در مواجهه با این نوع سگها باید مهارت و شیوه ی بر خورد با آنها را بلد بود و گر نه خطراتش از گرگ خیلی بیشتر است شیب نسبتآ ملایمی را آغاز كردیم وارد ارتفاع جنگلی شدیم باران نیز بصورت پودری شروع به باریدن گرفت هوا هم مه آلود بود با توجه به هد لایتی ( چراغ پیشانی ) كه در سرداشتیم بدون استفاده از جی پی اس امكان نداشت كه در آ ن وضعییت بتوانیم حتی چند صد متری راه را طی كنیم به هر حال به منطقه گوسفند سرا و ییلاق اربناب رسیدیم . اربناب جایی است دشت گونه سرسبز همراه با درختان كم ارتفاع ولی پهن و چتری كه سایبانی برای هر رهگذری میتواند باشد عطر بوی خاصی مشام ما را مینوازخت آواز بلبلان و صدای بع بع گسفندان و گاه گاهی هم پارس سگهای چوپانها و طراوت شكوفه های بهاری درختان همه دست بدست هم داده تا احساس كنی كه چقدر ما در این آب و خاك بخصوص در گیلان سر سبز مناطق زیبا و بكر داریم كه انسان از تماشای این همه زیبایی ها هیچوقت سیر نمیشود از اربناب تا ییلاق بعدی یعنی ارغناب از میان جنگل انبوه و پر درخت و زیبا عبور میكنیم بعد از آن شیب تقریبآ تند میشود و راه پاه كوب را تراورس میكنیم در بین راه به تعدادی چوپان بر خورد كردیم كه سگهایشان به ما حمله ور شدند با موفقیت از گزند حمله آنها در امان ماندیم بعد از 3 ساعت كوهنوردی به قله درفك یا دلفك رسیدیم مسرور و شادمانه همدیگر را در آغوش كشیدیم و به یكدیگر این صعود موفق و زیبا را تبریك گفتیم 40 دقیقه ای بر بالای قله ایستادیم محو تماشای مناظر اطراف شدیم قله سماموس و قله شاه معلم به وضوح قابل رویت است . و بعد بسمت كاسه درفك كه 20 الی 30 خانه ی سنگی زیبا كه چوپانها برای بیتوته خود و گوسفندان شان درست كردند راهی شدیم چوپانها در حال دوشیدن شیر گوسفندها وبزها بودند با آنان حال و احوالی كردیم و به دیدن غار كه در 100 متری كاسه قرار دارد رفتیم به داخل غار رفته و یك ساعتی را نیز در داخل و ودر بیرو ن غار به بررسی و تماشای آن پرداختیم غار از دهانه بزرگ و زیبایی برخوردار است در ابتدای ورودی غار یخهای ضخیمی كف غار را پوشانیده است این یخها از قطرات آبی كه از بالای غار به پایین می چكد تشكیل شده است به علت همراه نداشتن تجهیزات فنی غار نوردی نتوانستیم به انتهای غار سیاحتی داشته باشیم به همان مقدار بسنده كردیم بر بالای دهانه غار تابلوی یاد بودی از كوهنوردانی كه در این راه بدرود حیات گفتند و یادی هم از زنده یاد محمود پاینده لنگرودی این شاعر ونویسنده بزرگ نصب شده است عكسی گرفتیم و یادشان را هم گرامی داشتیم . مجددآ به كاسه برگشته و نهار را پیش چوپانها و پذیرایی آنان از ما با ماست و پنیر تازه ی گوسفندی میل كردیم . چوپانها از اواسط بهار به این منطقه مهاجرت و تا آواخر پاییز در اینجا زندگی میكنند فكر صعود به این قله را مدتها بود در سر میپروراندم بالاخره توانستم اجراء نماییم كه خیلی برایم جذاب و لذتبخش بود هر چند كه روح سیری ناپذیری من از تماشای زیبایهای بیكران طبیعت اشباح نمیشود در انتظار سفر و برنامه بعدی هستم تا شاید این روان پاك یا چه بگویم نا پاك خود را از دیدن زیبای های خلقت سیراب نمایم تا شاید از این طریق به مقصد موعود و به اوج تعالی به پرواز در آیم وجسم و كالبد خویش را نیز به آنجا بكشانم . بهترین فصل صعود نیمه دوم اردبهشت میباشد زمان لازم با صرف وقت تماشای زیبایی های طبیعت در حین صعود 2روزاست . پوشش گیاهی منطقه بسیار سرسبز و گیاه گزنه كه برای درمان رماتیسم كاربرد دارد بفور در منطقه بچشم میخورد پوشش جانوری شامل : روباه- گرگ- شغال- خرگوش- گوزن- خرس- و پلنگ نیز گزارش شده است . این كوه سرچشمه دو رود بنام های سیاهرود در رودبار و چاك رود در لاهیجان می باشد . معنی لغوی دلفك: دال بر وزن آل كه در زبان گیلكی نوعی پرنده شكاری از خانواده عقاب میباشد كه فقط در این منطقه وجود دارد وفك هم بمعنی لانه است . در مجموع یعنی لانه عقاب . تهیه و چاپ گزارش : قربان ربانی Email: rabbani1342@yahoo.com weblog : Http:\\rabbani1342.persianblog.irدسته‌بندیکوه‌ها و قله‌هاگیلانکلید‌واژهقلهدرفک16178 بازدید
قله قدمگاهبابک ارجمندیبابک ارجمندیقله قدمگاهقدمگاه قله در غرب البرز شرقی قرار گرفته و با ارتفاع حدود ۳۶0۰ متر دومین قله مرتفع شهرستان مهدیشهر در استان سمنان است
کوه اُرِم - قله ارمبابک ارجمندیبابک ارجمندیکوه اُرِم - قله ارمکوه ارم با ۳۳۲۵ متر ارتفاع در جنوب چاشم
خط الراس نرو - اوپرتبابک ارجمندیبابک ارجمندیخط الراس نرو - اوپرتاوپرت مرز بیابان و آبان در فاصله مستقیم ۳۵ کیلومتری از شمال سنگسر (مهدی شهر)
کوه نمک جزیره هرمزمصطفی ربیعی بهشتیمصطفی ربیعی بهشتیکوه نمک جزیره هرمزهرمز جزیره‌ رنگ‌ها‌ و عجایب است. کوه‌های رنگی، صخره‌های عجیب که در اثر فرسایش شکل گرفته‌اند، غارهای نمکی و سواحل رنگارنگ همه و همه باعث می‌شوند، وقتی پا روی این جزیره می‌گذارید، حس کنید وارد سیاره‌ دیگری شده‌اید. دنیایی از شگفتی‌ها که در آن همه چیز برایتان خاص و تازه است.
سنگ آرزوسپیده اصلانسپیده اصلانسنگ آرزوکوه گاوازنگ زنجان، مجموعه ائل داغی، قله سنبله.
فسیل زیباعبدل شعبانیعبدل شعبانیفسیل زیبایک فسیل بسیار زیبا که بر روی تخته سنگی بزرگ در دامنه دره ای مشرف به فین هرمزگان فروردین 98
غار گهرهعبدل شعبانیعبدل شعبانیغار گهرهاین غار در غرب محله چلو روستای گهره واقع است بعد از سد گهره
شباهت سنگ نگاره های پیش از تاریخ ایران با نقاشی های کهن غار لاسکو در فرانسهمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت سنگ نگاره های پیش از تاریخ ایران با نقاشی های کهن غار لاسکو در فرانسهاز منظر سنگ نگاره های کهن، می توان نگاه ساده و پیچیده نگارگران اعصار کهن را رصد کرد.
طبیعت بکر زاگرس مرکزیمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانطبیعت بکر زاگرس مرکزیروستای پِِز علیا، بخش زلقی، شهرستان الیگودرز، استان لرستان
شباهت های جهانی بزکوهی  Ibexمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردشباهت های جهانی بزکوهی Ibexبزکوهی نماد ایران باستان بوده است
فنجان نماها Cupmarksمحمد ناصری فردمحمد ناصری فردفنجان نماها Cupmarksفنجان ها عمری به سان عمر بشر روی کره زمین دارند
جاذبه های غار علیصدرعبدل شعبانیعبدل شعبانیجاذبه های غار علیصدراین اثر طبیعی بسیار زیبا و شگفت انگیز شما را شگفت زده میکند
شیرین خفته (بانوی خفته)نادر چقاجردینادر چقاجردیشیرین خفته (بانوی خفته)هنگام حرکت به سمت کرمانشاه در مسیر صحنه به بیستون و از فاصله ۱۰ کیلومتری بیستون، کوه بیستون و صخره های پشت آن تصویر جالبی را در ذهن انسان تداعی میکنند. دست طبیعت صخره ها را به شکل یک زن که به به پشت بر روی زمین خوابیده درآورده است.
پارک کوهستانی صفهمهرداد زینلیانمهرداد زینلیانپارک کوهستانی صفهبام زیبای شهر اصفهان در جنوبی ترین نقطه شهر